آشنایی با صرافی سوشی سوآپ و ارز دیجیتال سوشی (SUSHI)

آشنایی با صرافی سوشی سواپ
جمال نوری

زمان مطالعه :

7 دقیقه

اگر قصد داشته باشید ارز دیجیتالی خریداری کنید، حتما نیاز به یک صرافی خواهید داشت. در این بین صرافی‌های متمرکز ابتدایی‌ترین رسالت بلاک چین یعنی غیرمتمرکز بودن را زیر سوال برده‌اند، به همین دلیل صرافی‌های غیرمتمرکز زیادی ایجاد شدند. در این مقاله سعی می‌کنیم در مورد صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ (SushiSwap)، ارز دیجیتال سوشی (SUSHI)، کلاهبرداری صرافی سوشی سواپ، خالق این پلتفرم و موارد بسیار دیگری صحبت کنیم. اگر مایلید در مورد این صرافی غیر متمرکز و خرید ارز سوشی (SUSHI) بیشتر بدانید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

سوشی سواپ (SushiSwap) چیست؟

سوشی سوآپ (SushiSwap) که بعضی از مردم به‌ اشتباه آن را سوشی اپ (توکن لورج‌دار سوشی) می‌نامند، یک صرافی غیرمتمرکز است که در سال ۲۰۲۰ توسط دو فرد ناشناس با نام‌های Chef Nomi و 0xMaki با ایجاد یک فورک از صرافی یونی سوآپ بر روی شبکه اتریوم (Ethereum) ایجاد شد، به همین دلیل SushiSwap را می‌توان یک نسخه دیگر از صرافی یونی سوآپ دانست. سوشی سوآپ یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز است؛ یعنی هیچ سیستم یا نهادی آن را کنترل نمی‌کند. در صرافی‌های متمرکز مانند بایننس تمام فعالیت‌ها توسط یک سازمان یا نهاد کنترل می‌شود؛ در نتیجه صرافی بایننس هر زمان که بخواهد می‌تواند به‌ حساب افراد دسترسی داشته باشد. این موضوع در صرافی‌های DEX رفع شده است. در صرافی سوشی سوآپ افراد جامعه یا همان هولدرهای توکن SUSHI هستند که برای اکوسیستم تصمیم می‌گیرند. این صرافی به کاربران خود اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به اپراتوری مرکزی، به معامله ارزهای دیجیتال بپردازند.

صرافی غیرمتمرکز (Dex) چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

سوشی سوآپ چگونه کار می‌کند؟

 صرافی سوشی سوآپ برای انجام معاملات از روشی غیرمتمرکز با نام بازارساز خودکار (Automated Market Maker) که به‌اختصار به آن AMM می‌گویند، استفاده می‌کند. سوشی سوآپ با کمک بازارسازهای خودکار، نیاز خود به واسطه یا دفتر سفارشات را برطرف کرده است. تمام معاملات در صرافی SushiSwap به‌وسیله استخرهای نقدینگی انجام می‌شود.

بنیان‌گذاران صرافی سوشی سوآپ

همان‌طور که بیان شد، صرافی سوشی سوآپ توسط فردی ناشناس به نام Chef Nomi ساخته شد؛ اما پس از کلاهبرداری Chef Nomi فردی با نام مستعار 0xMaki به‌عنوان سرپرست غیررسمی پروژه مسئولیت صرافی سوشی سوآپ را بر عهده گرفت و پس از طردشدن Chef Nomi توسط پروتکل، 0xMaki به‌عنوان لیدر پروژه معرفی شد. در سپتامبر ۲۰۲۱ 0xMaki اعلام کرد که دیگر لیدر این صرافی غیرمتمرکز نخواهد بود و فقط به‌عنوان مشاور در این پرتکل حضور خواهد داشت.

کلاهبرداری سوشی سوآپ

به دلیل موفقیت‌های این صرافی، ارز دیجیتال آن یعنی سوشی (SUSHI) رشد زیادی را تجربه کرد. در این بین Chef Nomi تنها فردی بود که دسترسی به خزانه سوشی که میزان ۱۰ درصد از کل توکن‌های ضرب‌شده در آن بود را داشت. پس از رشد ارز دیجیتال سوشی این فرد اقدام به فروش ۱۴ میلیون دلار از سرمایه خزانه صرافی را کرد. پس از این کلاهبرداری، قیمت ارز دیجیتال سوشی کاهش قیمت ۷۰ درصدی را تجربه کرد. Chef Nomi پس از گذشت چند روز تمام این مبلغ را به اکوسیستم سوشی بازگرداند.

تفاوت سوشی سواپ و یونی سواپ

با توجه به اینکه صرافی سوشی سواپ یک کپی از پلتفرم یونی سوآپ است اما SushiSwap از نظر میزان کارمزد‌های پرداختی با صرافی یونی متفاوت است. در Uni Swap سه سطح کارمزد داریم. ۰.۰۵ درصد برای سوآپ کردن جفت‌های استیبل کوین به یکدیگر، ۰.۳ درصد کارمزد مخصوص جفت ارزهای معمولی مانند سوشی به تتر (SUSHI/USDT) و ۱ درصد کارمزد برای جفت ارزهای جدید. در سوشی سوآپ کارمزدها ثابت و ۰.۳ درصد است. دیگر تفاوت‌های صرافی سوشی سواپ با یونی سواپ به شرح زیر است:

 سوشی سوآپیونی سوآپ
نام توکنSUSHIUNI
تعداد کل توکن‌ها۲۵۰ میلیون۱ میلیارد
سال ساخت۲۰۲۰۲۰۱۸
کل دارایی قفل شده در صرافی (TVL)۲.۳ میلیارد دلار۳.۷ میلیارد دلار
نسبت مارکت کپ به TVL۰.۰۶۷۱.۱۲
حجم معاملات ۳۰ روزه (نوامبر ۲۰۲۲)حدودا ۱ میلیارد دلاربیش از ۳۶.۵ میلیارد دلار
تعداد شبکه‌های بلاک چینی قابل پشتیبانی۲۱۵

محصولات سوشی سوآپ

سوشی سواپ تنها یک صرافی غیر متمرکز ساده نیست. این اکوسیستم برای بهبود تجربه کاربران در فضای بلاک چین اقدام به ساخت چند محصول کرده است که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

سوشی سوآپ و متاورس (Shoyu)

پلتفرم Shoyu

در سه ماهه دوم ۲۰۲۱، اکوسیستم SushiSwap از جدیدترین محصول خود رونمایی کرد. Shoyu یک پلتفرم برای معاملات توکن‌های غیرمثلی (NFT) است. سوشی سواپ، متاورس و NFT را با Shoyu به اکوسیستم خود اضافه کرد. ایده Shoyu در واقع از سمت یکی از اعضای جامعه SUSHI داده شد. هدف Shoyu رفع کاستی‌های فعلی بازارهای NFT، مانند گزینه‌های محدود فرمت فایل، اندازه‌های محدود تصویر و هزینه‌های بالای تراکنش در اتریوم است.

پلتفرم وام‌دهی سوشی سوآپ (Kashi Markets)

Kashi پلتفرم وام دهی صرافی سوشی سواپ

پلتفرم وام‌دهی سوشی سوآپ Kashi نام دارد. کاربران به‌وسیله Kashi می‌توانند جفت ارزهایی را ایجاد کنند تا افراد بتوانند با آن‌ها وام داده یا وام دریافت کنند.

Minimal Initial Sushi Offering

Miso لانچ پد صرافی سوشی سواپ

اگر با صرافی بایننس آشنا باشید، حتما بخش لانچ پد بایننس را نیز می‌شناسید. کاربران در این بخش با استیک کردن توکن‌های خود ارز دیجیتال جدیدی را پاداش می‌گیرند. Miso نیز یک لانچ پد برای فروش توکن‌های پروژه‌های مختلف خواهد بود. کاربران می‌توانند با استیک کردن توکن سوشی برای مدتی خاص توکن پروژه‌ مورد نظر خود را به‌عنوان پاداش دریافت کنند.

ارز دیجیتال سوشی (SUSHI) چیست؟

ارز دیجیتال سوشی (SUSHI) توکن مرجع صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ است. SUSHI یک توکن ERC-20 است که برای جذب نقدینگی و مشارکت در تصمیم‌های این صرافی ایجاد شد. در ابتدای ساخت این صرافی، خالق سوشی اعلام کرد که افرادی که ارزهای دیجیتال خود را در استخرهای نقدینگی صرافی رقیب یعنی یونی سواپ قرار داده‌اند و توکن LP (توکنی که مشخص کننده دارایی افراد در استخر نقدینگی یونی سواپ است) را دریافت کرده‌اند می‌توانند این توکن‌های LP را در سوشی سواپ قرار داده و سود بیشتری کسب کنند.

این کار باعث شد بسیاری از افراد نقدینگی‌های خود را در صرافی یونی سواپ قرار داده و توکن LP دریافت کنند و این توکن‌ها را در صرافی سوشی سواپ قرار بدهند و به‌عنوان پاداش ارز SUSHI دریافت کنند. این کار باعث شناخته‌شدن صرافی سوشی سواپ و افزایش نقدینگی در دو صرافی یونی و سوشی شود.

افرادی که به‌عنوان تامین کننده نقدینگی (Liquidity Providers) در صرافی سوشی سواپ فعالیت می‌کردند از بلاک ۱۰,۷۵۰,۰۰۰ اتریوم توانستند درآمد کسب کنند. در ابتدا در هر بلاک اتریوم تعداد ۱۰۰۰ سوشی ساخته می‌شد که پس از ۱۰۰,۰۰۰ بلاک اتریوم این تعداد به ۱۰۰ سوشی در هر بلاک کاهش یافت و در حال حاضر در هر بلاک اتریوم ۶۰ سوشی ایجاد می‌شود که از این میزان ۱۰ درصد مربوط به خزانه اکوسیستم است. نحوه و محل خرج شدن دارایی‌های درون خزانه با رای هولدرهای ارز دیجیتال سوشی مشخص می‌شود.

در ابتدای ساخت SushiSwap ارز SUSHI عرضه‌ای بی‌نهایت داشت؛ اما بعدا تعداد SUSHI به ۲۵۰ میلیون توکن محدود شد. بر اساس پیشبینی‌های انجام شده تاریخ مورد نظر برای رسیدن به سقف ۲۵۰ میلیون توکن، نوامبر ۲۰۲۳ خواهد بود.

استخراج ارز دیجیتال سوشی

همان‌طور که بیان شد، تعدادی ارز سوشی در هر بلاک اتریوم ساخته می‌شود و به‌عنوان پاداش به تامین کنندگان به‌عنوان پاداش پرداخت می‌شود. پس در عمل استخراج ارز SUSHI با دستگاه‌های ماینر و… امکان‌پذیر نیست. استخراج ارز دیجیتال سوشی امکان‌پذیر نیست اما می‌توانید برای دریافت SUSHI به‌عنوان تامین کننده نقدینگی در این صرافی فعالیت کرده و این ارز را به عنوان پاداش دریافت کنید.

بررسی هولدرهای SUSHI

یک سیستم غیرمتمرکز که به‌صورت خودمختار اداره می‌شود را DAO می‌گویند. در هر DAO یکی از مهم‌ترین مسائل نحوه توزیع شدن توکن‌ها در بین هولدرها است. صرافی SushiSwap نیز یک DAO محسوب می‌شود. نحوه توزیع توکن‌های سوشی بین آدرس‌های مختلف به‌صورت زیر است.

BalanceAddresses% Addresses (Total)CoinsUSD% Coins (Total)
0 – 10 SUSHI55.69k55.12%121.56k SUSHI$ 1.08M0.05%
10 – 100 SUSHI30.58k30.26%1.15m SUSHI$ 8.74M0.47%
100 – 1k SUSHI12.3k12.17%3.33m SUSHI$ 18.75M1.35%
1k – 10k SUSHI1.93k1.91%5.44m SUSHI$ 20.81M2.21%
10k – 100k SUSHI3490.35%11.03m SUSHI$ 29.18M4.49%
100k – 1m SUSHI1650.16%56.39m SUSHI$ 206.23M22.93%
1m – 10m SUSHI240.02%64.59m SUSHI$ 123.92M26.27%
10m – 100m SUSHI30.00%103.83m SUSHI$ 134.46M42.23%
100m – 1b SUSHI00.00%0 SUSHI$ 00.00%
1b > SUSHI00.00%0 SUSHI$ 00.00%

سرمایه‌گذاران رمز ارز SUSHI

سرمایه‌گذاران یک ارز دیجیتال می‌توانند، دید بسیار مناسبی از آن ارز دیجیتال به دیگران ارائه کنند. از مهم‌ترین سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال SUSHI می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Blockchain Capital
  • Defiance Capital
  • Delphi Digital
  • Pantera Capital

مزایا و معایب صرافی سوشی سواپ

صرافی SushiSwap مانند تمام صرافی‌های دیگر دارای مزایا و معایبی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مزایای سوشی سواپ

  • توسط هیچ نهادی اداره نمی‌شود.
  • امکان بستن حساب کاربران توسط این صرافی خیلی کم است.
  • نیازی به احراز هویت ندارد.
  • حجم معاملات قابل قبولی دارد.

معایب سوشی سواپ

  • نبود نهاد نظارتی باعث شده تا این صرافی برای کلاهبرداران بستر مناسبی باشد.
  • احتمال وجود ضرر ناپایدار در این صرافی وجود دارد.
  • سوشی سواپ کارمزد بالاتری نسبت به صرافی‌های متمرکز دارد.
  • امکان معاملات دو طرفه و اهرمی برای تریدرها در این صرافی وجود ندارد.
صرافی ارز دیجیتال پول نو

خرید ارز دیجیتال سوشی سوآپ

اگر تا به اینجا با ما همراه بوده‌اید، حتما از خود خواهید پرسید که ارز دیجیتال SUSHI را از کدام صرافی‌های می‌توان خرید؟ برای خرید ارز دیجیتال سوشی می‌توانید از تمام صرافی‌های معتبر خارجی مانند بایننس (Binance)، بای بیت (Bybit)، کوکوین (KuCoin) و صرافی‌های غیرمتمرکز SushiSwap، یونی سوآپ (Uniswap) و پنکیک سوآپ (PancakeSwap) استفاده کنید. در بعضی از این صرافی‌ها علاوه بر ارز سوشی می‌توانید ارز سوشی آپ که توکن لوریج دار SUSHI است را هم خریداری کنید. سوشی اپ یک توکن ساخته شده توسط برخی از صرافی‌ها است که میزان سود یا ضرر آن برابر با ضرب اهرم سوشی اپ در سود یا زیان SUSHI است. باید توجه داشته باشید که خرید ارز سوشی آپ علاوه بر اینکه ممکن است سود بیشتری را نصیب شما کند می‌تواند ضررهای بیشتری نیز به همراه داشته باشد.

علاوه بر این همانطور که می‌دانید، شما می‌توانید ارز دیجیتال سوشی سوآپ را در صرافی پول نو نیز خریداری کنید.

کدام کیف پول‌ها برای نگهداری ارز دیجیتال سوشی سواپ مناسب است؟

با توجه به این که رمز ارز سوشی بر بستر‌های بلاک چینی مختلفی مانند بی ان بی چین، اتریوم، سولانا، فانتوم و… وجود دارد، می‌توان آن را در کیف پول‌های مختلفی مانند متامسک (MetaMask)، تراست والت (Trust Wallet)، سیف پال (Safepal)، لجر (Ledger) و… نگهداری کرد.

جمع‌بندی

وجود صرافی‌ها یکی از مهم‌ترین مراحل ورود با بازار ارزهای دیجیتال است، به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم در مورد صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ (SushiSwap) صحبت کنیم. در این مقاله در مورد مباحثی همچون خالق سوشی سواپ، ارز دیجیتال SUSHI، مزایا و معایب صرافی سوشی سواپ و… با هم به گفت‌وگو پرداختیم. ممنون که ما را تا انتهای این مقاله همراهی کردید.

4
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد
احمد
1 سال قبل

با توجه به این مقاله میشه نتیجه گرفت که ارز دیجیتال سوشی آینده‌ش بهتر از ارز یونی هست؟ یا نه

ali
ali
1 سال قبل

با سلام و خسته نباشید به شما
مطلبتون خلاصه و مفید بود دمتون گرم
فقط یه اشتباه کوچیک در جدول هولدرهای سوشی وجود داره (> 1b SUSHI) باید جهت علامت تغییر کنه و بیاد بین SUSHI و ۱B

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
1 سال قبل
پاسخ به  ali

سلام و ممنون از توجه‌تون.
تصحیح شد.

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

4

2

نظر مخاطبان (4)