تیم سازنده دوج کوین | چه کسانی ارز مورد علاقه ایلان ماسک را به وجود آوردند؟

تیم سازنده دوج کوین
پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

6 دقیقه

شاید در سال ۲۰۱۳، خود توسعه دهندگان رمز ارز دوج کوین هم انتظار نداشتند که یک روزی، ثروتمندترین مرد جهان پروژه آن‌ها را به بیت کوین ارجحیت دهد و تبدیل به مهم ترین عامل رشد برق آسای آن شود.

ایلان ماسک یکی از تاثیرگذار ترین افراد سرشناس جهان به شمار می‌آید و نمی‌توانیم نقش او را در پیشرفت دوج کوین نادیده بگریم. امّا پیش از وی، بهتر است توسعه دهندگان این میم کوین جنجالی را فراموش نکنیم.

امروز تصمیم داریم تا در بلاگ پول نو، پذیرای خالقان Dogecoin یعنی بیلی مارکوس و جک پالمر باشیم. هدف آنها چه بود؟ چه دیدگاهی را در رابطه با دنیای کریپتو دارند؟ امّا در وهله اول، بهتر است بدانیم که دوج کوین چیست؟

برای آشنایی با بزرگترین میم کوین بازار و سازندگان خلاق آن، ما را در ادامه مطلب همراهی کنید!

دوج کوین چیست؟

در سال ۲۰۱۳ بود که دو فرد متبحر در علوم کامپیوتر، تصمیم گرفتند تا با نگاهی طنزآمیز، پادشاه بازار کریپتو یعنی بیت کوین را به چالش بکشند. سرانجام با گرفتن یک فورک از پروتکل لایت کوین، دوج کوین به عنوان یک سیستم پرداختی ساده کار خود را آغاز کرد. این ارز دیجیتال شباهت زیادی با پدر معنوی خود یعنی بیت کوین دارد که از جمله آن می‌توان به قابلیت استخراج دوج کوین اشاره کرد.

همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، حتی خالقان این میم کوین هم با دیدی جدی به آن نگاه نمی‌کردند و صرفا برای محبوبیت در فضای مجازی و شوخی با بیت کوین این پروژه را شروع کردند.

خالق دوج کوین

دوج کوین توانست به یکی از پرطرفدار ترین موضوعات در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شود و حتی میان سالمندان هم به محبوبیت ویژه‌ای دست پیدا کند. در مقاله «دوج کوین چیست» سیر تا پیاز این میم کوین را شرح داده‌ایم.

سازندگان خاص دوج کوین

یک برنامه نویس و مهندس سابق IBM به نام Billy Markus و یکی از اعضای تیم بازاریابی شرکت Adobe در استرالیا به نام Jackson Palmer، آورندگان دوج کوین محسوب می‌شوند. آنها افرادی بودند که ۸ سال پیش تصمیم گرفتند تا یک سیستم مالی را را برای شوخی با بیت کوین ایجاد کنند.

مارکوس و پالمر قصد داشتند تا یک پروتکل دیجیتالی با رویکرد Peer-to-peer راه اندازی کنند که بتواند اجتماعی وسیع تر از بیت کوین را پوشش دهد. به همین ترتیب، دوج کوین در تاریخ ۶ دسامبر سال ۲۰۱۳ فعالیت خود را آغاز کرد.

در ۳۰ روز ابتدایی پروژه، بیش از یک میلیون نفر از سایت Dogecoin.com بازدید کردند. امّا شاید حتی همین افراد هم فکر نمی‌کردند که روزی DOGE در جایگاه ۱۰ رمز ارز برتر کوین مارکت کپ قرار بگیرد!

جرقه‌ای در ذهن جکسون پالمر

بسیاری پالمر را به عنوان پایه گذار اصلی دوج کوین می‌شناسند و معتقدند که در تحقق این ایده نقشی پررنگی داشت. پیش از راه اندازی دوج کوین، پالمر در رابطه با بیت کوین مطالعات گسترده‌ای را انجام داده بود که در نهایت به تولد DOGE منجر شد.

در سال ۲۰۰۸، جکسون پالمر از دانشگاه نیوکاسل استرالیا فارغ التحصیل شد و یک سال بعد، در تیم بازاریابی پروژه Business Catalyst مشغول به کار شد. پس از این که Bussiness Catlalyst در اختیار کمپانی Adobe قرار گرفت، پالمر به دفتر ادوبی در سیدنی منتقل شد.

جکسون پالمر

پالمر این اطلاعات را در لینکدین به اشتراک گذاشته که می‌توانید با مراجعه به پروفایل وی در این شبکه، اطلاعاتی را درباره مسیر شغلی و ارتباطات او کسب کنید.

وی کار خود را به عنوان متخصص بازاریابی در ادوبی ادامه داد و تا دسامبر سال ۲۰۱۳، در آن کمپانی فعالیت داشت. در همان ماه دسامبر بود که دوج کوین به طور رسمی معرفی شد.

پالمر دامنه Dogecoin.com را خریداری کرد و سپس لوگو و نام پروژه را به آن افزود. همانطور که می‌دانید، لوگوی دوج کوین از یک سگ با نژاد شیبا اینو الهام گرفته شده است.

ارز دیگری هم با پشتوانه این سگ دوست داشتنی ایجاد شده که پس از دوج کوین، بزرگترین میم کوین بازار لقب گرفته است. با خواندن مقاله اختصاصی ارز شیبا، بیشتر با قاتل دوج کوین آشنا می‌شوید.

ارز شیبا چیست؟ + هر آنچه باید از این ارز بدانیم!

بیلی مارکوس خالق دوج کوین

در پاسخ به این سوال که بیلی مارکوس کیست باید بگوییم که در ذهن بسیاری افراد، بیلی مارکوس خالق حقیقی دوج کوین است. وی یک مهندس نرم افزار و متولد آمریکا است.

توییتر بیلی مارکوس

می‌توانیم از بیلی مارکوس به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار نام ببریم که در میم‌ها و شوخی‌های مختلف هم تخصص دارد. شاید بتوانیم دوج کوین را حاصل یکی از شوخی‌های او با اجتماع بیت کوین بدانیم. پیش از راه اندازی دوج کوین، مارکوس در IBM مشغول به فعالیت بود.

به دنبال حس شوخ طبعی مارکوس، وی Shibetoshi Nakamoto را به عنوان لقب خود انتخاب کرد. این درواقع به سازنده ناشناس و مرموز بیت کوین ساتوشی ناکاموتو اشاره دارد.

پس از تکمیل زیرساخت‌های موردنیاز توسط پالمر، مارکوس وارد عمل شد و اقداماتی را در جهت توسعه دوج کوین انجام داد. در همین راستا، وی در توییتر خود نکته‌ای را به افراد یادآوری کرد که در آن زمان بسیار بر سر زبان‌ها افتاد.

برروی دوج کوین سرمایه گذاری کنید. بدون شک پروژه بزرگ بعدی خواهد بود!

درحال حاضر، مارکوس و پالمر وظیفه توسعه کوین‌ها را بر عهده ندارند. با این وجود، همچنان لقب سازنده دوج کوین در پروفایل لینکدین بیلی مارکوس قرار دارد.

علاقه مارکوس به هوندا سیویک

در سال ۲۰۱۵، او تیتر بسیاری از اخبار را به خود اختصاص داد. یکی از بنیانگذاران دوج کوین تصمیم گرفت تا تمام ارزهای هولد شده خود اعم از بیت کوین، لایت کوین و DOGE را به فروش برساند.

در آن زمان، بیلی مارکوس تمام دارایی‌های دیجیتالی خود را به ارزش ۱۰ هزار دلار فروخت. با سرمایه به دست آمده، وی تصمیم گرفت تا یک هوندا سیویک کار کرده را خریداری کند.

دوج و هوندا

وی اعتقاد دارد که هرچیزی را باید به همان مقداری به فروش برساند که یک دستگاه Honda Civic ارزش دارد. احتمالا اکنون متوجه شده باشید که چرا در ابتدا سازندگان دوج کوین را افرادی خاص لقب دادیم!

گذشته بیلی مارکوس

بیلی مارکوس، در سال ۱۹۸۳ در پورتلند آمریکا متولد شد. وی از کودکی به تکنولوژی علاقه داشت و همین موضوع موجب شد تا به یک فرد متخصص در علوم کامپیوتر تبدیل شود. از گذشته بیلی مارکوس اطلاعات چندانی در دست نیست و گویا وی واقعا به یکی از مولفه‌های اصلی دنیای رمز ارزها یعنی ناشناس بودن اعتقاد راسخ دارد.

میزان دارایی خالقان دوج کوین چقدر است؟

در جریان هستید که به لطف ایلان ماسک، قیمت دوج کوین به سطوح نزدیک ۱ دلار رسید و حتی پس از شرایط بحرانی بازار کریپتو، ارزش بازار این میم کوین به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد. علی رغم رشد قابل توجه دوج کوین در ۲ سال اخیر، سود قابل توجهی عاید توسعه دهندگان آن نشده است.

ایلان ماسک کیست؟ مدیر عامل تسلا و حامی جنجالی دوج کوین

به گفته‌ پالمر، او توانست با دوج کوین افراد بسیاری را ثروتمند کند امّا تمام دارایی وی به فعالیت او در شرکت Adobe اختصاص دارد. در هر صورت، میزان ثروت جکسون پالمر بین ۱ تا۲ میلیون دلار برآورد شده است. از طرفی میزان ثروت دیگر خالق دوج کوین یعنی بیلی مارکوس، حدود ۲۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. علاوه بر این، وی به طور سالانه چیزی نزدیک به ۲.۵ میلیون دلار درآمد دارد.

برخلاف بسیاری از شخصیت‌های تاثیرگذار دیگر، مارکوس و پالمر تمایل چندانی به به نمایش گذاشتن زندگی خود ندارند و به همین خاطر، آمار دقیقی از دارایی‌ آن‌ها در دسترس نیست.

انتقادات توسعه دهندگان دوج از دنیای کریپتو چیست؟

خواندیم که در ابتدای راه، این جکسون پالمر بود که ایده دوج کوین را در ذهن خود پروراند. امّا در سال ۲۰۱۵، پالمر تصمیم گرفت تا انتهای مسیر خود در دنیای رمزارزها را اعلام کند و تا کنون برنامه‌ای برای بازگشت به جایگاه سابق خود نداشته است.

توسعه دهندگان دوج

پالمر ابتدا اعتقاد داشت که ارزهای دیجیتال به عنوان جایگزینی برای پول به وجود آمده‌اند. با این حال، انگیزه اصلی ایجاد آنها چیزی نبوده جز تامین منافع حامیان بزرگ پروژه‌ها! شریک پالمر یعنی بیلی مارکوس هم موافقت خود را با دیدگاه او اعلام کرد.

پایان دنیای رمزارزها

همچنین در یکی از مصاحبات اخیر خود با مجله استرالیایی Crikey، باز هم انتقاداتی را در رابطه با ارزهای دیجیتال بیان کرده که بسیاری با وی مخالفت کرده‌اند.

من آرزو دارم که دنیای کریپتو به پایان برسد امّا این اتفاق نخواهد افتاد! درواقع بسیاری از افراد درحال سود کردن هستند بدون این که کار مشخصی انجام دهند.

وی اضافه کرد که در ماه‌های اخیر، افراد تاثیرگذاری با سرمایه‌های بزرگ به دنیای کریپتو وارد می‌شوند. از دید پالمر، این بدان معناست که هیاهوی بازار هرگز فروکش نخواهد کرد. وی در توییتر هم به نسبت فعال بوده و مطالب قابل توجهی را در حساب خود منتشر کرده است.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

۹۵ درصد پروژه‌ها بی ارزش هستند

در تاریخ ۱۶ می و پس از نابودی اکوسیستم Terra و ارز لونا، شیبتوشی ناکاموتو توییتی را منتشر کرد که در آن اکثریت پروژه‌های کریپتویی را کلاهبرداری یا بی ارزش خواند.

بسیاری از تحلیلگران و متخصصان بازاهای مالی، صنعت کریپتو را غیر معتبر می‌دانند. زیرا ۹۵ درصد دارایی‌های رمزنگاری شده هیچ گونه ارزشی ندارند و صرفا برای کلاهبرداری به وجود آمده‌اند.

مارکوس همچنین از افراد چنین درخواستی کرد: «بیایید شرایط را تغییر دهیم. از خودتان شروع کنید. زیرا همه چیز به این بستگی دارد که شما از چه چیزهایی حمایت کنید و چه تصمیماتی بگیرید.»

میم کوین دوج کوین

اگرچه، این بدین معنا نیست که مارکوس دنیای کریپتو را بی اهمیت بداند. بلکه می‌گوید پروژه‌هایی که اهدافی نامشخص دارند و ارزشی خلق نکرده‌اند، اعتبار صنعت رمزارزها را زیر سوال می‌برند.

اگر به سرمایه گذاری در ارز دیجیتال دوج علاقه مند شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «کیف پول دوج کوین» را از دست ندهید.

کلام آخر

امروز با خالقان یکی از عجیب ترین پروژه‌های کریپتویی آشنا شدیم که ارز محبوب ایلان ماسک را به وجود آوردند. البته، لازم باشد که مارکوس و پالمر از ثروتمندترین مرد جهان برای پیشرفت پروژه خود تقدیر به عمل بیاورند!

دوج کوین به ما ثابت کرد که دنیای کریپتو جایی است که شگفتی‌ها در آن اتفاق می‌افتند. باید به خودمان یادآوری کنیم که هیچ چیز غیر ممکن نیست. زیرا شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که محصول دو توسعه دهنده نه چندان مطرح بتواند به یکی از داغ ترین موضوعات حوزه رمزارزها تبدیل شود.

خرید دوج کوین

امّا شما دوج کوین را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا پروژه مارکوس و پالمر می‌تواند مجددا ما را شگفت زده کند؟ علاوه بر این، آیا شما هم دیدگاهی مشابه بیلی مارکوس دارید و فکر می‌کنید که ۹۵درصد از پروژه‌های کریپتویی اسکم هستند؟

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)