راهنمای صفر تا صد کار با صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (uniswap)

تک شاخ صورتی صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ نقاشی کلاسیک
شبنم رضا

زمان مطالعه :

18 دقیقه
فهرست عنوان ها

صرافی‌های غیرمتمرکز به دلیل اینکه به معنای واقعی بر میراث بلاک چین یعنی غیرمتمرکز بودن و ناشناس بودن امور مالی استوار هستند، طرفداران خاص خود را دارند و سرویس‌های جذابی را نیز به کاربران‌شان ارائه می‌دهند. در ادامه با سازوکار یکی از این صرافی‌های محبوب یعنی یونی سواپ و ساز و کار آن به طور کامل آشنا می‌شویم، پس با پول نو همراه باشید.

صرافی یونی سواپ چیست؟

یونی سواپ (Uniswap) یک صرافی غیر متمرکز است که بر خلاف مکانیزم صرافی‌های متمرکز، امکان تبادل توکن‌ها را بدون نیاز به سفارش‌گذاری در لیست سفارش‌ها فراهم کرده است. دیفای چیست؟ معرفی پلتفرم‌های دیفای و نحوه سرمایه‌گذاری روی آن‌ها نحوه سواپ در صرافی‌های متمرکز به این صورت است که شما توکنی را از کیف پول خود به کیف پول صرافی انتقال می‌دهید و برای دریافت توکن دیگر در لیست سفارش قرار می‌گیرید، طرف دوم هم توکنش را به صرافی می‌دهد و در لیست قرار می‌گیرد. حالا صرافی از کیف پول خودش توکن مورد نظرتان را به شما و توکن فرد دوم را به کیف پول او انتقال می‌دهد. راحت‌تر نیست که دو طرف مستقیما توکن‌هایشان را با هم مبادله کنند؟ یونی سواپ همین کار را می‌کند.

به همین دلیل محدودیت‌هایی که صرافی بایننس برای کاربران ایرانی ایجاد کرده است با استفاده از دکس‌هایی مانند یونی سواپ قابل جبران هستند.

آدرس رسمی صرافی یونی سواپ: uniswap.org

توکن UNI ارز دیجیتال رسمی و توکن حاکمیتی این دکس جذاب و دوست‌داشتنی است که بسیاری علاقه‌مند هستند روی آن سرمایه‌گذاری کنند. همان‌طور که گفتیم، محبوبیت این توکن بعد از تحریم‌های بایننس بیشتر و بیشتر شد و فعالان حوزه کریپتو به آن اقبال خوبی نشان دادند. برای خرید یونی سواپ حتما به پول نو سر بزنید و نمودار قیمتی لحظه‌ای آن را چک کنید.

هدف یونی سواپ چیست؟

شاید بتوان تمرکززدایی، حذف واسطه‌ها و تسهیل معاملات توکن‌های ERC-20 را مهم ترین اهداف صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ دانست. در واقع برخلاف اکثریت صرافی‌های متمرکز که بر پایه دفترچه سفارشات (Orderbook) استقرار یافته‌اند، یونی سواپ به کمک یک تکنولوژی تحت عنوان بازارسازی خودکار (AMM) به پردازش مبادلات می‌پردازد.

علاوه بر بازارسازی خودکار یا AMM، لازم به ذکر است که میانگین هزینه تراکنش (فی) تراکنش‌های انجام شده در صرافی یونی سواپ، چیزی بالغ بر 0.3% خواهد بود. در ادامه با مکانیزم حاکم بر پروتکل یونی سواپ و الگوریتم AMM که به نقدینگی (liquidity) وابسته است، آشنا خواهیم شد.

تاریخچه تاسیس یونی سواپ

اگر به خاطر داشته باشید، پیش تر اشاره کردیم که یونی سواپ، بر بستر شبکه اتریوم استقرار یافته است. همین موضوع، به صورت ناخودآگاه ذهن ما را به سمت خالق جوان این شبکه یعنی «ویتالیک بوترین» سوق می‌دهد.

به طور کلی، ایده اوّلیه صرافی یونی سواپ (UniSwap)، به سال 2016 و ویتالیک بوترین باز می‌گردد. در واقع در آن بازه زمانی، شاهد جرقه‌ای در ذهن ویتالیک بودیم که به راه‌اندازی یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) مستقل با عملکردی اتوماتیک منجر شد. همانطور که احتمالا بتوانید حدس بزنید، این دکس اکنون با نام UniSwap شناخته می‌شود.

یک سال پس از به اشتراک‌گذاری ایده اوّلیه یونی سواپ توسط ویتالیک بوترین، فردی به نام هِیدن آدامز (Hayden Admas)، فرایند تبدیل این ایده به یک محصول فعال را آغاز نمود.

تیم سازنده یونی سواپ

یک سال پس از آغاز مسیر راه‌اندازی یونی سواپ توسط هیدن آدامز که مهندس مکانیک اسبق کمپانی زیمنس نیز به حساب می‌آمد و در 2 نوامبر 2018، پلتفرم یونی سواپ به طور رسمی معرفی گردید. همچنین در همان بازه زمانی، کمپانی‌های مالی چون اندریسن هوروویتز (Andreessen Horowitz) و پارادایم ونچر کپیتال (Paradigm Venture Capital)، به سرمایه‌گذاری در پروتکل یونی سواپ پرداختند.

البته نباید فراموش کنیم که هیدن آدامز این مسیر را به تنهایی طی ننموده و افراد دیگری هم در تیم سازنده یونی سواپ فعالیت داشته‌اند:

  • متئو لیبوویتز (سرمایه گذار ارشد)
  • مروین اموری (مدیر قانونی)
  • جاستین وانگ (مدیر مالی)
  • ماری-کاترین لِیدر (مدیر ارشد عملیاتی)

یونی سواپ چگونه کار می‌کند؟

یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز یا به صورت دقیق‌تر پروتکل نقدینگی خودکار است. در این پلتفرم برخلاف پلتفرم‌های سنتی از دفتر سفارش‌گذاری یا Order Book استفاده نمی‌شود و برای انجام مبادلات هم به هیچ فرد واسطی نیاز نیست. مهم‌ترین ویژگی یونی سواپ همین است که کاربران می‌توانند بدون هیچ‌گونه واسطه‌ای به مبادله با یکدیگر بپردازند. این ویژگی باعث شده که سیستم کاملا در برابر سانسور و کنترل مقاوم باشد.

اما مبادلات چطور بدون استفاده از دفتر سفارش انجام خواهند شد؟ در مدل کاری یونی سواپ، از یک استخر نقدینگی استفاده می‌شود که کاربران (تامین کنندگان نقدینگی یا Liquidity Providers) وظیفه تامین نقدینگی آن را برعهده دارند. یک مکانیزم قیمت‌دهی منحصر به فرد نیز در اینجا مورد استفاده قرار می‌گیرد که با استفاده از آن عمق بازار افزایش خواهد یافت. در ادامه بیشتر در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد. در حال حاضر فقط کافیست بدانید که کاربران یونی سواپ می‌توانند به راحتی انواع توکن‌های ERC-20 را با هم مبادله کنند.

به دلیل اینکه پروتکل یونی سواپ کاملا غیرمتمرکز است افزودن توکن‌های جدید به آن خیلی ساده است. برای این کار فقط باید یک استخر نقدینگی وجود داشته باشد که کاربران بتوانند از آن استفاده کنند. در نتیجه لیست کردن توکن‌های جدید هم کاملا رایگان است.

قراردادهای هوشمند در صرافی یونی سواپ

همانطور که گفتیم، فرایند تعیین قیمت‌ها در صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ، بر پایه بازارسازی خودکار (AMM) استقرار یافته است و ساختار شبکه به دفترچه سفارشات خرید/فروش وابسته نیست. همین رکن اساسی پروتکل یعنی AMM، به کمک قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) پایه‌گذاری شده است.

نکته جالب توجه در رابطه با یونی سواپ، رویکرد متن باز (Open-Source) این صرافی است. به عبارتی، توسعه‌دهندگان شبکه اتریوم می‌توانند در فرایند نوشتن قراردادهای هوشمند و تعیین زیرساخت‌های پروتکل، سهیم باشند.

توسعه‌دهندگان این تغییرات را با استفاده از دستورهای الگوریتمی اگر-پس (if-then) اعمال می‌کنند که بر شیوه عملکرد استخرهای نقدینگی پروتکل موثر است.

محصولات یونی سواپ

نسخه‌های مختلف یونی سواپ عروسک‌های تک شاخ

صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ تا به حال در سه ورژن مختلف عرضه شده است که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه به بررسی تمامی این نسخه‌ها خواهیم پرداخت.

  • یونی سواپ V1: اولین نسخه صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. این نسخه که اولین ورژن از این صرافی محبوب به شمار می‌رود یک مشکل بزرگ داشت و آن هم این بود که یک سمت تمام استخرهای نقدینگی، ETH بود. این موضوع باعث می‌شد که تامین کنندگان نقدینگی، علاوه بر نوسان ارز انتخابی خود همیشه در معرض نوسان اتر نیز قرار داشته باشند.
  • یونی سواپ V2: در نسخه دو تلاش شد تمامی معایب نسل قبلی به صورت کامل از بین برود و به همین خاطر کاربرانی که از این ورژن استفاده می‌کنند امکان ایجاد انواع استخرهای ERC20/ERC20 را دارند و نیازی نیست که حتما یک سمت استخر اتر وجود داشته باشد.
  • یونی سواپ V3: جدیدترین ورژن یونی سواپ، نسخه سه آن است که در اردیبهشت امسال (۱۴۰۰) منتشر شد. برجسته‌ترین ویژگی این نسخه، نقدینگی متمرکز آن است. با استفاده از این ویژگی تامین کننده‌های نقدینگی می‌توانند تعیین کنند که در چه بازه قیمتی سرمایه آن‌ها در استخر مورد استفاده قرار بگیرد. گروه‌های کارمزد جداگانه نیز یکی دیگر از ویژگی‌های یونی سواپ V3 است.

آربیتراژها چه نقشی در یونی سواپ دارند؟

تریدرهای آربیتراژ بخش بسیار مهمی از اکوسیستم یونی سواپ هستند. وظیفه این تریدرها پیدا کردن اختلاف قیمت صرافی‌های مختلف است و با این کار سودهای کلانی به دست می‌آورند. برای مثال در صورتی که بیت کوین در بایننس با قیمت ۳۵ هزار دلار مبادله می‌شود اما قیمت آن در Kraken برابر با ۳۵۴۵۰ دلار باشد، می‌توانید از بایننس بیت کوین بخرید و آن را روی Kraken بفروشید و به ازای هر بیت کوین ۴۵۰ دلار سود دریافت کنید. در صورتی هم که با حجم بالا خرید کنید می‌توانید با کمترین ریسک بیشترین سود را به دست بیاورید.

وظیفه تریدرهای آربیتراژ در یونی سواپ پیدا کردن توکن‌هایی است که به دلیل عدم تعادل با قیمت بالاتر یا پایین‌تر از قیمت میانگین بازار مبادله می‌شوند. سپس مقداری از این توکن‌ها را می‌خرند یا می‌فروشند. این کار تا زمانی انجام می‌شود که قیمت توکن موردنظر دوباره متعادل شود و هیچ سودی برای دریافت وجود نداشته باشد. این رابطه هماهنگ بین بازارسازهای خودکار (Automated Market Making) و آربیتراژها چیزی است که قیمت توکن‌های یونی سواپ را با دیگر بخش‌های بازار همگام کرده است.

همکارهای یونی سواپ

بدون شک اگر یک پروژه کمپانی‌های معتبری را به عنوان همکاران خود برگزیند، می‌تواند به ادامه مسیر موفقیت و شکوفایی خود بسیار امیدوار باشد. یکی از دلایل موفقیت یونی سواپ، شرکای معتبر و سرمایه‌گذاران قابلی است که در مسیر توسعه این محضول بسیار موثر واقع شده‌اند.

کمپانی‌های اندریسن هوروویتز (Andreesen Horowitz)، اف‌جی لبز (FJ Labs)، پالی‌چین (Polychain)، اس‌وی انجل (SV Angel)، پارادایم (Paradigm) و پارافای (ParaFI)، از جمله سرمایه‌گذاران و همکارهای یونی سواپ به حساب می‌آیند.

ویژگی‌های خاص یونی سواپ

شاید بتوان شیوه تامین نقدینگی را مهم ترین ویژگی خاص یونی سواپ قلمداد کرد. در واقع سازوکار یونی‌سواپ بدین گونه است که در آن، هر فردی می‌تواند با تخصیص بخشی از سرمایه خود به استخر نقدینگی، در لیست تامین‌کنندگان نقدینگی (LP) قرار گیرد.

در واقع با تامین نقدینگی، کاربران در پیشبرد امور پلتفرم سهیم می‌شوند و به ازای آن، گس فی تراکنش‌ها را به عنوان پاداش یونی‌ سواپ دریافت می‌کنند.

علاوه بر این شیوه، رویکرد AMM هم از دیگر ویژگی‌های خاص یونی سواپ به حساب می‌آید که به جای Orderbookهای صرافی‌های متمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آموزش ثبت نام در صرافی یونی سواپ

صرافی یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است که برای استفاده از خدمات آن نیازی به احراز هویت و ثبت نام نیست. کافی است که وارد سایت شوید که البته باید آی پی آدرس خود را تغییر دهید، بعد با دنبال کردن راهنماهایی که در ادامه این مطلب می‌خوانید، پیش بروید و از امکانات این صرافی استفاده کنید.

نحوه خرید از یونی سواپ

همان طور که گفتیم یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است که امکان مبادله دو ارز را با هم فراهم می‌کند. طرز کار آن مانند صرافی بایننس نیست که بتوان با پرداخت ارز فیات، ارز دیجیتال خرید. بنابراین در صرافی یونی سواپ شما فقط با ارزهای دیجیتال کار دارید و با اتصال والت ارز دیجیتالتان به تبادل ارزها بپردازید.

آموزش تصویری سواپ کردن توکن‌ها در صرافی uniswap

هر توکن اتریومی را می‌شود در یونی سواپ به توکن دیگر تبدیل کرد. در اینجا نحوه تبدیل توکن‌های مختلف را در یونی سواپ مرحله به مرحله به شما خواهیم گفت. به جای توکن مبدا و مقصد می‌توانید هر توکنی را انتخاب کنید و مراحل تبدیل تفاوتی با هم ندارند. ما به عنوان نمونه، مراحل سواپ دو توکن اتر (ETH) و IRDT را به صورت تصویری نشان داده‌ایم و ETH را با سوآپ به IRDT تبدیل کرده‌ایم.

توجه کنید این سواپ در شبکه تست Ropsten انجام شده است. لازم است برای سواپ کردن توکن‌ها، حالت شبکه را روی شبکه اصلی Mainnet قرار دهید.

۱. وارد سایت uniswap.org ­شوید و روی گزینه Use Uniswap کلیک کنید.

۲. از باکس نشان داده شده، می‌­توانید توکن‌های موجود در uniswap را به‌هم تبدیل کنید. (توکن­‌هایی که به ازای آن­‌ها جفت ارز در استخر نقدینگی استیک شده است) قبل از انجام معامله باید کیف پول متامسک خود را متصل کنید. به این منظور روی گزینه Connect Wallet یا Connect to a Wallet کلیک کنید. (در صورتی که هنوز کیف پول متامسک را نصب نکرده‌اید، راهنمای نصب کیف پول متامسک را دنبال کنید.)

۳. از لیست کیف پول‌ها گزینه Metamask را انتخاب کنید.

۴. از شما خواسته می‌شود تا رمز عبور کیف پول متامسک خود را وارد کنید. (چنانچه رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید راهنمای استفاده از کیف پول متامسک را دنبال کنید.)

۵. این دستور پس از چند ثانیه انجام و کیف پول شما متصل می‌شود. در تصویر زیر آدرس کیف پول شما نمایش داده شده است. بعد از آنکه کیف پول شما متصل شد، می‌­توانید توکن‌های مورد نظر خود را برای مبادله انتخاب کنید. به این منظور توکنی که در حساب متامسک شما موجود است و می‌خواهید آن را به توکنی دیگر تبدیل کنید، در کادر بالایی و توکن دیگر را در کادر پایینی انتخاب کنید.

۶. نام توکن را وارد کنید. اگر توکن موردنظر را پیدا نکردید، آدرس آن را در قسمت جست‌وجو وارد کنید. آدرس هر توکن را می‌توانید از سایت etherscan.io بیابید.

۷. یافتن آدرس در etherscan

۷.۱. در کادر جست‌وجوی سایت اتر اسکن نام توکن موردنظر خود را وارد کنید. ما در اینجا توکن IRDT را مثال زده‌ایم. نام IRDT را جست‌وجو کنید.

۷.۲. آدرس قرارداد IRDT را از قسمت زیر کپی کنید.

۸. به قسمت ۶ برگردید. حالا آدرس قراردادی که کپی کردید وارد کنید. نام توکن و مقدار آن در کیف پول شما نمایش داده می‌شود. روی آن کلیک کنید. در این مثال قرار است ETH را به توکن IRDT تبدیل کنیم.

۹. مقدار توکن مبدا را تعیین کنید. به صورت خودکار به شما نشان داده می‌شود که چه مقدار از توکن مقصد (در اینجا IRDT) دریافت خواهید کرد.

۱۰. به مقدار فی و پرایس ایمپکت توجه کنید. دکمه Swap را بزنید.

۱۱. هنگامی که سواپ را تایید کنید، یونی سواپ پیامی به کیف پول متامسک شما ارسال می‌کند. در این پیام، مقدار ETH درخواست شده برای تبدیل به IRDT و مقدار کارمزد آن نشان داده می‌شود. برای ادامه کار روی گزینه Confirm Swap کلیک کنید.

۱۲. پس از تایید سوآپ، درخواستی به کیف پول شما ارسال می‌شود. اطلاعات نهایی تراکنش را مجددا می‌توانید ببینید (کادر سبز رنگ). برای انجام تراکنش باید آن را در کیف پول خود تایید کنید. برای تایید Confirm را بزنید.

۱۳. پس از تایید تراکنش در کیف پول، تراکنش به شبکه اتریوم فرستاده می‌شود. اگر تایید تراکنش مقداری طول بکشد پیام زیر برای شما نمایش داده می‌شود. در غیر این‌صورت تصویر مرحله ۱۶ را خواهید دید.

۱۴. وقتی تایید اولیه صورت گرفت، پیام زیر به شما نشان داده می‌شود به این معنی که تراکنش ثبت شده است. حالا می‌توانید با کلیک روی View on Etherscan وضعیت تراکنش را مشاهده کنید.

۱۵. در شکل زیر، وضعیت تراکنش را روی Etherscan می‌بینید.

۱۶. پس از انجام کامل تراکنش، پیام زیر را خواهید دید.

الان شما موفق شدید دو توکن را با هم سواپ کنید. هر دو توکنی را که بخواهید می‌توانید با هم معاوضه کنید. برای اینکه توکن‌های جدید را به کیف پول خود اضافه کنید این آموزش مرحله به مرحله راهنمای استفاده از کیف پول متامسک کمکتان می‌کند.

استخر نقدینگی در صرافی یونی سواپ

صرافی‌های غیر متمرکز دارایی‌ کاربرانشان را به کیف پول صرافی انتقال نمی‌دهند بلکه دارایی هر شخص در کیف پول شخصی خودش قرار دارد و هیچ نهاد متمرکزی به آن دسترسی ندارد. پلتفرم‌های صرافی غیر متمرکز برای اینکه بتوانند بدون نیاز به داشتن لیست سفارش‌ها معاملات را انجام دهند، استخرهای نقدینگی ایجاد کرده‌اند.

آموزش تصویری افزودن نقدینگی به استخرهای یونی سواپ (UNISWAP)

در استخرهای نقدینگی، مجموعه‌ای از توکن‌های مختلف وجود دارد که همگی تحت یک قرارداد هوشمند بر بستر اتریوم قرار دارند. بنابراین کارمزد معاملات و تراکنش‌ها با اتر محاسبه می‌شود. صرافی‌های متمرکز برای انجام معاملات خود، جفت ارز به سیستم معاملاتی خودشان اضافه می‌کنند و این کار به‌صورت متمرکز از سوی خود صرافی انجام می‌شود. اما در پلتفرم غیر متمرکز یونی سواپ هر شخص می‌تواند هر جفت ارزی را با فراهم کردن نقدینگی، ایجاد کند. مثلا برای سوآپ کردن ETH و IRDT باید جفت این دو رمز ارز در استخرهای نقدینگی وجود داشته باشد.

برای خرید ارز دیجیتال می‌توانید از پول نو استفاده کنید و خریدتان را در کیف پول شخصی‌تان دریافت کنید.

افرادی که می‌خواهند نقدینگی لازم را برای سواپ این دو توکن فراهم کنند، باید مقدار برابری از هر دو رمز ارز را با هم جفت (Pair) کنند. فرض کنید می‌خواهید مثلا به استخر ETH-IRDT نقدینگی اضافه کنید و قیمت هر ETH برابر است با ۱۶۰۰۰ IRDT. در اینجا باید یک ETH و ۱۶۰۰۰ واحد IRDT را در استخر نقدینگی ETH-IRDT جفت کنید.

نکته مهم: این تعادل قیمتی برای لحظه‌ای است که می‌خواهید نقدینگی فراهم کنید؛ اگر قیمت این دو جفت ارز نسبت به هم تغییر کند، باید به نسبت قیمتی همان موقع، نقدینگی لازم را فراهم کنید.

فرمول مورد استفاده برای تعیین قیمت هر توکن X*Y=K است. در این فرمول X برابر است با قیمت توکن A و Y نیز مقدار توکن B را نمایش می‌دهند. K نیز یک مقدار ثابت است و هیچ‌وقت نباید تغییر کند.

برای مثال تصور کنید که فردی قصد دارد با استفاده از استخر نقدینگی ETH/USDT یک عدد اتریوم را با ۳۰۰ عدد USDT معاوضه کند. با انجام این کار تعداد USDTهای داخل استخر افزایش خواهد یافت و در مقابل مقدار اتر با کاهش روبه‌رو خواهد بود. این موضوع باعث می‌شود قیمت اتر افزایش یابد. چرا؟ چون تعداد اتر موجود در استخر نسبت به تعداد USDT کمتر است و مقدار K نیز باید ثابت بماند. قیمت توکن‌ها در استخر نقدینگی با استفاده از این مکانیزم تعیین خواهد شد. در واقع قیمت هر توکن به این بستگی دارد که یک تراکنش نسبت ارز X به ارز Y را به چه میزان تغییر می‌دهد.

اندازه استخر نقدینگی هم روی افزایش قیمت توکن‌ها در زمان خرید تاثیرگذار است. هرقدر که مقدار نقدینگی یا پول موجود در استخر بیشتر باشد، انجام تبادل‌های سنگین راحت‌تر است و قیمت‌ها هم با شیب کمتری تغییر می‌کنند.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

کارمزد در صرافی یونی سواپ

تامین کنندگان نقدینگی از کارمزد انجام معاملات سود دریافت می‌کنند. هم اکنون حدود ۰.۳ درصد از حجم معاملات به عنوان کارمزد به تامین کنندگان نقدینگی می‌رسد. هر شخص به نسبت میزان نقدینگی‌ای که فراهم کرده، از مجموع کارمزدها بهره دریافت می‌کند. در نتیجه برای افرادی که ارز دیجیتال خود را در کیف پول‌ها نگهداری می‌کنند، می‌ارزد که نقدینگی این پلتفرم‌ها را فراهم و به ازای دارایی خود سود دریافت کنند.

پس از به‌روزرسانی یونی سواپ به ورژن دو، از یک سیستم کارمزد جدید رونمایی شد که کاربران با استفاده از سیستم رای‌دهی می‌توانند آن را فعال یا غیرفعال کنند. طبق این سیستم مقدار ۰.۰۵ درصد از کل ۰.۳ درصد کارمزد به یک حساب یونی سواپ واریز خواهد شد و از آن برای بهبود سیستم استفاده می‌شود. در حال حاضر این سیستم کارمزد غیرفعال است اما در صورتی که فعال شود، تامین کننده‌های نقدینگی به جای ۰.۳ درصد سود، ۰.۲۵ درصد از کل کارمزدهای تراکنش را دریافت می‌کنند.

چطور به استخر نقدینگی یونی سواپ (Uniswap) توکن وارد کنیم؟ (استیک یونی سواپ)

می‌توانید لیست ارزهای صرافی یونی سواپ را از سایت این صرافی در بخش سواپ مشاهده کنید: app.uniswap.org

توکن‌هایی مثل وان اینچ، آوه، بلنسر، بنکر، کامپاند، دای، کایبر، لینک و… در این لیست وجود دارند.

۱. برای فراهم کردن نقدینگی لازم برای استخرهای نقدینگی، باید به سایت uniswap.org مراجعه و روی دکمه Use Uniswap کلیک کنید.

۲. حالا از گزینه‌های بالای صفحه، استخر (Pool) را انتخاب کنید.

۳. با این صفحه مواجه می‌شوید و حالا باید کیف پولتان را به یونی سواپ متصل کنید. با انتخاب Connect to a Wallet کیف پول خود را متصل کنید.

۴. کیف پول مورد نظرتان را انتخاب کنید. ما در اینجا متامسک را انتخاب کرده‌ایم. (برای ساخت حساب کاربری در متامسک نوشته راهنمای افزودن کیف پول متامسک به مرورگر کروم را بخوانید.)

۵. رمز عبور خود را وارد کنید. بعد از چند ثانیه کیف پول شما به پلتفرم یونی سواپ متصل می‌شود.

۶. برای اضافه کردن نقدینگی به استخرهای نقدینگی موجود در uniswap روی Add Liquidity کلیک کنید. توجه داشته باشید که برای اضافه کردن نقدینگی، باید در کیف پول خود از هر دو توکن جفت شده با ارزش معادل هم، موجود داشته باشید.

توجه: گزینه Create a Pair هم برای زمانی است که برای اولین بار قرار است دو جفت ارز با هم در استخر قرار بگیرند و در واقع شما سازنده اولیه آن استخر هستید.

۷. در این مرحله باید توکن­‌های مورد نظرتان را برای اضافه کردن به استخر نقدینگی انتخاب کنید. ما برای نمونه اضافه کردن جفت ارز ETH-DAI را به استخر نقدینگی در نظر گرفتیم. در بخش اول ETH را انتخاب کنید و برای انتخاب DAI روی Select a Token بزنید.

۸. در این قسمت توکن DAI را انتخاب می‌­کنیم. مقدار این توکن در کیف پول شما مقابل آن قابل مشاهده است.

۹. حالا مقدار توکنی را که می‌­خواهید به استخر نقدینگی اضافه کنید تعیین کنید. به صورت خودکار مقدار معادل توکن دیگر محاسبه می‌شود.

۱۰. بعد از تعیین مقدار توکن‌ها برای اضافه کردن به استخر نقدینگی، اعداد و ارقام را به دقت بررسی کنید و در صورت اطمینان، روی دکمه Supply بزنید.

۱۱. در این صفحه فرآیندی که قرار است نهایی شود می‌بینید؛ اینکه چه جفتی ایجاد کرده‌اید و از هر کدام به چه مقدار و… . برای تایید این اقدام روی Confirm Supply کلیک کنید.

۱۲. در اینجا باید منتظر تایید فرآیند بمانید.

۱۳. درخواست تاییدیه دیگری از پلتفرم یونی سواپ به کیف پول شما ارسال می‌­شود. بعد از برقراری ارتباط با کیف پول، پیام زیر را خواهید دید. با انتخاب گزینه Confirm تراکنش شما برای افزودن نقدینگی تایید می­‌شود.

۱۴. بعد از آن، پیام زیر را می‌بینید که می‌گوید، می‌توانید وضعیت این تراکنش را روی وبسایت اتراسکن مشاهده کنید.

۱۵. وضعیت تراکنش در اتراسکن به این صورت است.

۱۶. بعد از اتمام فرایند افزودن جفت ارز به استخر نقدینگی یونی سواپ، این پیام را خواهید دید.

۱۷. وضعیت استخر نقدینگی ایجاد شده را می‌توانید از قسمت Pool و کلیک روی دکمه Manage پیگیری کنید.

۱۸. وضعیت استخر نقدینگی و سرمایه‌تان در اینجا نشان داده می‌شود. اینکه چه مقدار از هر رمز ارز وارد استخر نقدینگی کرده‌اید و چه سهمی از کل استخر متعلق به شماست تا بر اساس آن پاداش بگیرید.

یونی سواپ از چه کیف پول‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

علاوه بر یک کیف پول موبایل داخلی برای مدیریت دارایی‌ها، یونی سواپ از کیف پول‌های اتریومی از جمله متامسک و مای‌اتر‌والت (MEW) پشتیبانی به عمل می‌آورد.

همچنین در کنار والت‌های نرم افزاری، صرافی یونی سواپ امکان استفاده از کیف پول‌های سخت افزاری چون لجر، ترزور و سیف‌پال را نیز، فراهم آورده است.

در پروتکل یونی سواپ، کاربران قادر هستند تا دارایی‌های خود را بر بستر شبکه‌های اتریوم، آپتیمیزم و آربیتروم معامله کنند.

ایردراپ توکن یونی سواپ

یکی از رویدادهای ایردراپ توکن یونی سواپ، به سپتامبر 2020 باز می‌گردد. قرارگیری در لیست تامین‌کنندگان نقدینگی و در اختیار داشتن توکن‌های SOCKS تا 1 سپتامبر 2020، شروطی بودند که افراد برای واجد شرایط بودن در ایردراپ، به آن نیاز داشتند.

طی این ایردراپ، 49 میلیون توکن UNI میان کاربران ورژن‌های 1 و 2 یونی سواپ تقسیم بندی شد. بسته به میزان تراکنش‌ها و توکن‌های هولد شده، سهم آدرس‌های واجد شرایط متفاوت بود.

البته لازم به ذکر است که در 11 جولای سال 2022، یک هکر ناشناس قرارداد هوشمنی تاییدنشده را در پروتکل یونی‌سواپ اجرا کردو به تبع همین امر، بالغ بر 74هزار هولدر UNI گرفتار دام این کلاهبردار (اسکمر) کریپتویی شدند. طبق اطلاعات به دست آمده، این کاربران با وعده ایردراپ توکن یونی، توکن‌های LP خود را از دست دادند.

مزایا و معایب یونی سواپ

از تیم سازنده، قابلیت‌‌ها و اهداف یونی سواپ گفتیم. با این حال نباید فراموش کنیم که در کنار قابلیت‌های گوناگون، یونی سواپ نواقصی هم دارد که در ادامه آن‌ها را آورده‌ایم:

مزایای یونی سواپمعایب یونی سواپ
رابط کاربری ساده و روانریسک ضرر ناپایدار (Impermanent Loss)
امکان تامین نقدینگی و کسب پاداشطیف محدود دارایی‌های تحت پشتیبانی
عدم نیاز به احراز هویتعدم پشتیبانی از تمامی والت‌ها (تنها والت‌های سخت افزاری و اتریومی را پشتیبانی می‌کند)
بازارسازی خودکار

مشکلات استفاده از صرافی یونی سواپ

علی‌رغم برخی معایب نسبی که از آن‌ها نام بردیم، صرافی یونی سواپ همچنان یک پلتفرم معتبر به حساب می‌آید. با این حال، برخی مشکلات هستند که تا کنون کاربران آن‌ها را گزارش داده‌اند.

یکی از این مشکلات، عدم پردازش درست تراکنش‌ها است که به صورت مقطعی در پروتکل مشاهده شده است. مهم ترین دلیل چنین مشکلاتی را می‌توان کمبود نقدینگی دانست. امّا دلیل ریسک‌های کمبود نقدینگی در یونی ‌سواپ چیست؟

به سبب نوسانات بازار ارز دیجیتال، توکن حاکمیتی یونی سواپ (UNI) همواره در معرض ریسک ریزش قیمت قرار دارد. همین ریزش قیمت، می‌تواند انگیزه تامین‌کنندگان نقدینگی را برای دریافت پاداش کاهش دهد و به تبع آن، افراد کمتری سرمایه خود را به صندوق‌های یونی‌سواپ اختصاص دهند.

مقایسه صرافی یونی سواپ با صرافی‌ های دیگر

طبق داده‌های وبسایت کوین‌مارکت‌کپ، پس از صرافی غیرمتمرکز dYdX، صرافی یونی سواپ از بیشترین میانگین حجم معاملات روزانه برخوردار است. با این حال، بسیاری از افراد انجام معامله بر بستر UniSwap را به صرافی dYdX ترجیح می‌دهند. چرا که برخلاف یونی سواپ، دی‌وای‌دی‌اکس از تکنولوژی AMM بهره نمی‌برد و همانند اغلب صرافی‌های متمرکز، سیستم Orderbook را مورد استفاده قرار می‌دهد.

همچنین در مقایسه با دیگر همتای خود در شبکه اتریوم یعنی صرافی سوشی‌سواپ (SushiSwap)، می‌توان به تفاوت‌هایی در رابط کاربری این دو پروتکل اشاره نمود. بدین صورت که یونی سواپ از یک رابط کاربری بسیار ساده و روان بهره می‌برد. در مقابل، رابط کاربری سوشی‌سواپ از پیچیدگی بیشتری برخوردار است. امّا در رابطه با شیوه اعطای پاداش تامین‌کنندگان نقدینگی، هردو پروتکل عملکرد تقریبا مشابهی دارند.

از پروتکل‌های dYdX و سوشی‌سواپ گفتیم. با این حال، شاید بتوان پنکیک‌سواپ (PancakeSwap) را جدی‌ترین رقیب یونی‌سواپ دانست.

شبکه مرجع، بنیادی‌ترین تفاوت صرافی‌های یونی سواپ و پنکیک سواپ به حساب می‌آید. بدین صورت که یونی سواپ بر بستر اتریوم و پنکیک سواپ بر بستر زنجیره بایننس استقرار یافته است. علاوه بر این، هزینه تراکنش‌ها هم از جمله تفاوت‌های این دو دکس به حساب می‌آید. چرا که میانگین گس فی یونی‌سواپ معادل 0.3 و میانگین کارمزد پنکیک‌سواپ معادل 0.07 درصد می‌باشد.

علاوه بر موارد مذکور، یونی سواپ و پنکیک‌سواپ برای انتخاب اعتبارسنجان، روش‌های متفاوتی را پیش می‌گیرند. به عبارتی، در یونی سواپ هولدرهای توکن UNI براساس توکن‌های خود از اختیارات رای‌دهی برخوردار خواهند بود. امّا در صرافی پنکیک سواپ، فرایند انتخاب ولیدیتورها با استفاده از سیستمی تحت عنوان قرعه‌کشی (Lottery) و به صورت تصادفی صورت می‌گیرد.

صرافی یونی سواپ برای ایرانیان

استفاده از امکانات سواپ در یونی سواپ برای ما ایرانیان در صورتی ممکن است که IP خود را تغییر دهیم. ولی خوبی صرافی‌های غیرمتمرکز خارجی برای ما این است که به احراز هویت نیاز ندارد. در کل احراز هویت فرآیند مثبتی است ولی از آنجایی که صرافی‌هایی مانند بایننس احراز هویت را برای ما سخت کرده‌اند می‌توانیم از دکس‌ها به راحتی استفاده کنیم.

صرافی یونی سواپ برای ایرانیان و تمام کاربران ایرانی و غیرایرانی، رایگان و بدون نیاز به ثبت نام است.

سخن نهایی

تامین نقدینگی در استخرها راه مناسبی است برای کسانی که می‌خواهند با ریسک اندک، از رمز ارزهایشان درآمد کسب کنند، کم بودن ریسک تامین نقدینگی به این علت است که کم و زیاد شدن ارزش آن جفت ارز، اثر هم را خنثی می‌کند و در نهایت ضرری متوجه تامین کنندگان نمی‌شود. پس اگر به مبادلات روزانه و مداوم علاقه‌ای ندارید یا می‌خواهید بخشی از ارزهای دیجیتال خود را در جای کم‌ریسکی سرمایه‌گذاری کنید و پاداش دریافت کنید، تنی به آب استخرهای نقدینگی بزنید!

صرافی ارز دیجیتال پول نو

سوالات متداول

در بخش انتهایی مقاله، تصمیم گرفتیم تا به سوالات متداول در رابطه با صرافی یونی سواپ پاسخ دهیم:

صرافی یونی سواپ چیست؟

یونی سواپ (Uniswap) یک صرافی غیر متمرکز است که بر خلاف مکانیزم صرافی‌های متمرکز، امکان تبادل توکن‌ها را بدون نیاز به سفارش‌گذاری در لیست سفارش‌ها فراهم کرده است.

آربیتراژها چه نقشی در یونی سواپ دارند؟

وظیفه تریدرهای آربیتراژ در یونی سواپ پیدا کردن توکن‌هایی است که به دلیل عدم تعادل با قیمت بالاتر یا پایین‌تر از قیمت میانگین بازار مبادله می‌شوند. سپس مقداری از این توکن‌ها را می‌خرند یا می‌فروشند. این کار تا زمانی انجام می‌شود که قیمت توکن موردنظر دوباره متعادل شود و هیچ سودی برای دریافت وجود نداشته باشد.

توکن یونی سواپ (UNI) چیست؟

توکن UNI ارز دیجیتال رسمی و توکن حاکمیتی دکس جذاب و دوست‌داشتنی UniSwap است که بسیاری علاقه‌مند هستند روی آن سرمایه‌گذاری کنند. همان‌طور که گفتیم، محبوبیت این توکن بعد از تحریم‌های بایننس بیشتر و بیشتر شد و فعالان حوزه کریپتو به آن اقبال خوبی نشان دادند. برای خرید یونی سواپ حتما به پول نو سر بزنید و نمودار قیمتی لحظه‌ای آن را چک کنید.

یونی سواپ چگونه کار می‌کند؟

یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز یا به صورت دقیق‌تر پروتکل نقدینگی خودکار است که از تکنولوژی بازارسازی خودکار (AMM) استفاده می‌کند. در این پلتفرم برخلاف پلتفرم‌های سنتی از دفتر سفارش‌گذاری یا Order Book استفاده نمی‌شود و برای انجام مبادلات هم به هیچ فرد واسطی نیاز نیست.

ویژگی خاص یونی سواپ چیست؟

شاید بتوان شیوه تامین نقدینگی را مهم ترین ویژگی خاص یونی سواپ قلمداد کرد. در واقع سازوکار یونی‌سواپ بدین گونه است که در آن، هر فردی می‌تواند با تخصیص بخشی از سرمایه خود به استخر نقدینگی، در لیست تامین‌کنندگان نقدینگی (LP) قرار گیرد.

37
اشتراک در
اطلاع از
guest
37 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مازیار
مازیار
11 روز قبل

سلام،کار با صرافی یونی رو بلد نیستم،اول بسم ا… بلاک شدم،چکار باید بکنم؟گفتید آی پی رو عوض کنم،متوجه نشدم بیشتر توضیح میفرمایید؟ممنون

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
10 روز قبل
پاسخ به  مازیار

سلام دوست عزیز داخل مقاله بطور کامل راهنمای استفاده از یونی سواپ رو توضیح دادیم. منظور از تغییر IP استفاده از نرم افزارهایی هست که امکان دسترسی‌تون به پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب، اینستاگرام و … رو فراهم می کنند.

حسن کوتی
حسن کوتی
11 روز قبل

،باسلام،حقیقتش من با خرید متیک پالیگان و انتقال اون به یونی سواپ توکن ac Milan رو خریدم،حالا میخوام توکن ac Milan روبه تتر TRC 20 یا اگر نشد به همون متیک پالیگان تبدیل کنم باید چکار کنم؟لطفا راهنمایی کنید کجا تبدیل کنم چطور تبدیل کنم و بعد به کجا باید بفرستم رو برام توضیح بدید

امیر
امیر
7 ماه قبل

من ۶۴۰۰۰ تا از یه توکنی در یونی سواپ خریداری کردم و توکن رفت داخل سود اما هرچی بیشتر سود می کنه تعدادی که می تونم از اون توکن بفروشم کمتر میشه و عملا پول سودی که کردم رو نمی‌ده
چیکار باید بکنم ؟

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
7 ماه قبل
پاسخ به  امیر

چه توکنی رو خریدین دوست عزیز؟ گاهی بعضی از پروژه‌های گمنام اسکم هستن و ممکنه توی کد خود توکن امکان فروشش رو غیرفعال کرده باشن.

امیر
امیر
7 ماه قبل
پاسخ به  سینا شمس آور

توکن Emoti

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
7 ماه قبل
پاسخ به  امیر

تا جایی که ما بررسی کردیم، سازنده این توکن کسی رو توی بلک لیست قرار نداده و همه افراد میتونن خرید و فروش کنن، اما تقریبا همه چیز این پروژه دست سازنده‌ش هست و ممکنه بعدا دستکاری‌ش کنه. به هر صورت پیشنهاد می‌کنیم حتما مراقب باشین که دارایی‌تون از دست نره.
موفق باشین

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

37

0

نظر مخاطبان (37)