آموزش تحلیل فاندامنتال + ۸ ابزار ضروری بررسی پروژه‌های کریپتویی

تحقیق درباره کریپتوکارنسی ها

زمان مطالعه :

9 دقیقه

تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی (Fundamental analysis) به درد شما می‌خورد اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری درستی داشته باشید. اگر می‌خواهید آموزش تحلیل فاندامنتال را به صورت عملی تجربه کنید این مقاله را تا انتها بخوانید.

تفاوتی ندارد که افراد کهنه کار و باتجربه‌ای مانند رابرت کیوساکی را مد نظر داشته باشیم و یا سرمایه گذاران تازه کار. روی کار آمدن بیش از ۲۰ هزار پروژه کریپتویی در سال‌های اخیر و سودهای کلان برخی ارزهای دیجیتال، هرکسی را به ورود به این بازار ترغیب می‌کند.

بررسی یک پروژه به منظور:

  • ارزیابی سهام شرکت و پیش بینی تحول احتمالی قیمت آن؛
  • پیش بینی عملکرد تجاری آن؛
  • ارزیابی مدیریت و اتخاذ تصمیمات تجاری داخلی یا محاسبه ریسک اعتباری آن؛
  • پی بردن به ارزش ذاتی سهام یک پروژه

را تحلیل بنیادی می‌گوییم. این پروژه می تواند یک پروژه بلاک چینی باشد، یک شرکت تبلیغاتی باشد، یک کافه باشد یا هر چیز دیگر.

علی رغم سوددهی قابل توجه یک سری از پروژه‌های مبتنی بر ارز دیجیتال، نباید فراموش کنیم که ورود به این بازار امری پر ریسک خواهد بود و به عقیده بسیاری از کارشناسان، برای تجربه سرمایه گذاری‌های موفقیت آمیز، باید از هفت خوان کریپتویی عبور کنیم!

احتمالا در تبلیغات مختلف دیده‌اید که برخی افراد، اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهند و در آخر می‌گویند: «این یک پیشنهاد خرید نیست؛ تحقیقات خود را انجام دهید!». در این موقعیت، چنین افرادی به ما نمی‌گویند که چگونه باید بر دانش خود درباره رمز ارزها اضافه کنیم. در مطلب امروز، می‌بینیم که چگونه می‌توانیم تحقیقات خود را انجام دهیم و ۸ ابزار ضروری برای این کار را هم خواهیم شناخت.

چگونه تحلیل فاندامنتال را آغاز کنیم؟

یکی از گام‌های ابتدایی برای شناخت یک پروژه و کشف نقشه راه آن، مطالعه وایت پیپر است.

وایت پیپر چیست
البته که هر کاغذ سفیدی وایت پیپر نیست! اگر جزو سازندگان یک پروژه بودید، چه مطالبی را در وایت پیپر ذکر می‌کردید؟

به طور کلی، وایت پیپر به ما می‌گوید که چرا یک پروژه ایجاد شده و در آینده به چه اهدافی دست پیدا خواهد کرد. این کاغذ سفید به ما کمک می‌کند تا به یک دید کلی از مسیر محصول مد نظر خود دست یابیم.

در اغلب موارد، وایت پیپرها همزمان با عرضه اولیه توکن (ICO) منتشر می‌شوند تا علاوه بر جذب سرمایه توسط توسعه دهندگان، سرمایه گذاران آینده هم با ارز دیجیتال نوپا بیشتر آشنا شوند. اطلاعات مرتبط با پروژه در قالب‌هایی مانند نمودار یا تصاویر ارائه می‌شوند تا خوانندگان بتوانند به سادگی داده‌های مورد نظر خود را تجزیه و تحلیل کنند.

ICO چیست؟ توضیح مفهوم ICO یا عرضه اولیه کوین‌ به زبان ساده

به طور خلاصه، وایت پیپر مبانی یک پروژه را مشخص می‌کند و به سرمایه گذاران بالقوه می‌گوید که در ازای سرمایه گذاری بر روی آن محصول، به چه مزایایی دست خواهند یافت. در مقاله اختصاصی وایت پیپر چیست؟ متوجه می‌شویم که در این برگه سفید چه می‌گذرد!

ابزارهای مناسب تحلیل فاندامنتال چه هستند؟

از اهمیت مطالعه وایت پیپر گفتیم و در ادامه هم از دیگر نکات مورد نیاز برای تصمیم گیری‌های درست خواهیم گفت. امّا طبق وعده، اکنون نوبت آن رسیده تا محتویات جعبه ابزار کریپتویی خودمان را بررسی کنیم.

۱. مساری Messari

Messari را می‌توان به جعبه سیاه بازار ارز دیجیتال تشبیه کرد! چرا که اطلاعات کاملی را جمع آوری کرده و به تجزیه و تحلیل آن‌ها می‌پردازد.

در این پلتفرم، داده‌های مختلف در قالب نمودارها یا تصاویر قابل دسترسی هستند. کاربران می‌توانند فیلترهای متفاوتی را بر روی موضوعات مورد تحقیق خود اعمال کنند. مرتب کردن اطلاعات براساس قیمت و ارزش بازار، از جمله قابلیت‌های ابزارهای جستجوی این پلتفرم هستند.

پلتفرم Messari
رایان سلکیس (Ryan Selkis) که در سال ۲۰۱۸ وبسایت Messari را تاسیس کرد.

علی رغم امکان دسترسی رایگان به مواردی مانند گزارش‌ها، تاریخچه رویدادهای کریپتویی و مقالات، خریداری نسخه Pro امکاناتی مانند نمودارها، ابزارها و واچ لیست‌های پیشرفته‌تر را در اختیار ما می‌گذارد.

جالب است بدانید که کاربرد این پلتفرم به سرمایه گذاران مبتدی محدود نمی‌شود و حتی توسعه دهندگان برخی پروتکل‌های کریپتویی هم از آن استقبال کرده‌اند.

گزارش‌ها، اخبار، مقاله و پست‌های توییتر، از دیگر محتواهای تولید شده در وبسایت Messari به شمار می‌آیند. ناگفته نماند که برای دسترسی به این مرجع، به اپلیکیشن‌های تغییر آی پی نیاز خواهید داشت.

۲. کوین متریکس Coin Metrics

پس از Messari، به Coin Metrics می‌رسیم که امکانات گسترده‌تری را داراست. هوش مصنوعی ارز دیجیتال، آپدیت‌های قیمتی بازار، تحلیل آنچین (On-Chain) و داده‌های شبکه‌ای، برخی از قابلیت‌های این مرجع هستند.

این وبسایت در سال ۲۰۱۷ کار خود را آغاز کرد و به ما این امکان را می‌دهد تا با در نظر گرفتن ۴۰۰ معیار مختلف، بیش از ۱۰۰ ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم. میزان عرضه یا حجم معاملات، از جمله این معیارها محسوب می‌شوند.

وبسایت Coin Metrics

بسیاری از شرکت‌های کریپتویی، سرمایه گذاران یا فعالان شبکه‌های اجتماعی، از این ابزار بهره می‌برند و مهم ترین نقطه قوت Coin Metrics، به دقت بالای اطلاعات آن مرتبط می‌شود.

۳. گلس نود Glassnode

احتمالا تاکنون دیده‌اید که بسیاری از مراجع خبری مانند Cointelegraph، در اخبار خود به پلتفرمی به نام Glassnode اشاره می‌کنند. در واقع این وبسایت، وظیفه تامین داده‌های زنجیره‌ای را بر عهده دارد. حال این به چه معناست؟

به این معنی که داده‌ها را از بلاک چین‌های مختلف رصد و جمع آوری می‌کند تا به طور دقیق، به بررسی فعالیت‌های شبکه بپردازد. در نهایت با استفاده از این داده‌ها، آمار دقیق‌تری را به کاربران گزارش می‌دهد.

تعداد آدرس‌های فعال، تراکنش‌های تایید شده یا تحلیل قیمتی ارزها به وسیله اندیکاتورهای مختلف، برخی از امکاناتی هستند که این وبسایت در اختیار ما قرار می‌دهد.

به عنوان مثال پس از سقوط صرافی FTX و شرایط آشفته بازار، گلس‌نود مطالبی را در راستای فعالیت نهنگ‌ها و افزایش میزان دارایی سرازیر شده به صرافی‌ها پرداخت. طبق آمار این پلتفرم در ماه نوامبر، هولدرهای بلندمدت (LTH) بیت کوین، مقادیر بالایی از کوین‌ها را به فروش رساندند و در کاهش قیمت نقش بسزایی داشتند.

سایت Glassnode

خوشبختانه دسترسی به نسخه اولیه (Tier 1) وبسایت Glassnode رایگان بوده و داده‌های منتشر شده در این طرح، هر ۲۴ ساعت یک بار بروزرسانی می‌شوند. امّا برای اطلاعات به‌روز و جامع‌تر، نیاز داریم تا مبلغ ۲۹ دلار را به صورت ماهانه بپردازیم.

۴.لونار کراش LunarCrush

همگی می‌دانیم که در بازار پر فراز و فرودی مانند ارز دیجیتال، کوچکترین اتفاقاتی مانند یک توییت می‌توانند بر روی رفتار بازار اثرگذار باشند. به همین خاطر آگاهی از اخبار و وضعیت ارزها در شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند به درک بهتر ما از بازار کمک کند. LunarCrush این امکان را برای ما فراهم کرده است.

این پلتفرم جذاب، آخرین اطلاعات موجود در رابطه با اینفلوئنسرها و رمزارزهای پر بازدید در شبکه‌ای اجتماعی یا وبسایت‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهد. برای نمونه، علاوه بر نمودار قیمت اتریوم (ETH)، به ما می‌گوید که در ۲۴ساعت گذشته چندبار در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر به آن اشاره شده است.

پلتفرم LunarCrush
نمایش قیمت ETH (خط قرمز) وتعداد دفعات اشاره به عبارت ETH در شبکه‌های اجتماعی (خط نارنجی)

لازم به ذکر است که قابلیت‌های LunarCrush، به ارزهای دیجیتال محدود نیست و دارایی‌هایی مانند سهام و NFTها هم در این پلتفرم مورد بررسی قرار می‌گیرند. مثلا می‌توانیم نمودار قیمتی یا وضعیت کالکشن Azuki در توییتر را بررسی کنیم.

LunarCrush توکن اختصاصی خود را هم عرضه کرده که LUNR$ نام دارد. با انجام اقداماتی مانند فعالیت روزانه در وبسایت، مشارکت در کامنت‌ها، معرفی سایت به دوستان و در نهایت استیک ارز LunrFI، این توکن را به عنوان پاداش دریافت خواهیم کرد. درحال حاضر، تعداد هولدرهای آن به بیش از ۶۰ هزار آدرس می‌رسد. این توکن برروی شبکه پالیگان قابل انتقال است.

۵.کریپتو میسو CryptoMiso

طبیعتا سرمایه گذاری برروی پروژه‌هایی که به طور مستمر به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اقدام هوشمندانه‌تری به نظر می‌رسد. چرا که تمامی رمز ارزها، بر پایه نرم افزارهای مشخصی توسعه یافته‌اند و در صورت عدم توسعه و آپدیت‌های مستمر، کیفیت عملکرد آن‌ها کاهش می‌یابد.

همانطور که احتمالاً بدانید، تقریبا تمامی اپلیکیشن‌های توسعه یافته در Github قابل رصد هستند. امّا فراموش نکنیم که برای بررسی میزان فعالیت و توسعه پروژه‌ها، نمی‌توانیم هر ارز را به طور جداگانه بررسی کنیم؛ زیرا بسیار زمانبر خواهد بود. در چنین موقعیتی، به ابزارهای تحقیقاتی مانند CryptoMiso نیاز داریم.

CryptoMiso ارزهای دیجیتال را بر اساس میزان فعالیت توسعه دهندگان آن در Github رتبه بندی می کند. بر این اساس می‌توانیم سریعا به لیستی از فعال ترین رمزارزها دسترسی پیدا کنیم. این پلتفرم در سال ۲۰۱۸ فعالیت خود را آغاز کرد و از ۲۶۵ پروژه پشتیبانی به عمل می‌آورد.

وبسایت CryptoMiso

در CryptoMiso، پروژه‌ها براساس میزان Commit دسته بندی شده‌اند که به تعداد تصدیق کنندگان این نرم افزارها اشاره دارد. علاوه بر رتبه بندی، می‌توانیم با زبان برنامه نویسی غالب در پروژه‌های کریپتویی هم آشنا شویم.

۶. سنتیمنت Santiment

همانند گلس‌نود، Santiment را هم می‌توان پای ثابت منابع خبری و پرچمدار این حوزه دانست. این پلتفرم پرطرفدار هم وظیفه تحلیل داده‌های زنجیره‌ای را بر عهده دارد و میزان ارزهای دیجیتال تحت پشتیبانی آن به بیش از۲ هزار ارز می‌رسد.

علاوه بر داده‌های زنجیره‌ای، سنتیمنت به اطلاعات مربوط به جو حاکم بر بازار هم توجه دارد و به کمک آن، می‌توانیم از حرکات قریب الوقوع رمزارزها آگاه باشیم. جالب است بدانید که در این پلتفرم، تاریخچه بازار از سال ۲۰۰۹ تا کنون قابل دسترسی خواهد بود.

همانند Google Trends، سنتیمنت هم این قابلیت را دارد تا پرتکرارترین عبارات بازار را شناسایی کرده و در اختیار ما بگذارد.

احتمالا برای شما هم پیش آمده که نمودار را رها کنید و پس از نگاهی بر اخبار، آگاه شوید که یک ارز مشخص رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. سنتیمنت این امکان را به شما می‌دهد که اعلان‌‌هایی را تنظیم کنید تا به محض حرکات قیمتی قابل توجه یک دارایی یا تراکنش‌های نهنگ‌ها، به شما اطلاع داده شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع تحلیل سنتیمنتال در بازار ارزهای دیجیتال

علی رغم امکان دسترسی به منابع و اطلاعات مناسب در نسخه رایگان، برای دسترسی به امکانات بیشتری مانند فعال‌سازی ۲۰ اعلان قیمتی، گزارش هفتگی، وضعیت روزانه بازار و دسترسی به تمامی بازارها (DEXها، استیبل کوین‌ها، دیفای و…)، به پرداخت ماهانه ۴۹ دلار نیاز خواهیم داشت.

وبسایت Santiment، توکن بومی خود را هم عرضه نموده که SAN$ نام دارد و در زمان نگارش این مطلب، ارزش هر واحد آن به ۰.۰۶ دلار می‌رسد. هر دو پلتفرم Santiment و Glassnode، از منابع مورد اعتماد مراجعی مانند کوین تلگراف و بلومبرگ بوده‌اند.

۷. کوین گیکو CoinGecko

این وبسایت بزرگ و محبوب که همگی کم و بیش با آن آشنا هستیم، بالغ بر ۱۲ هزار ارز و ۵۰۰ صرافی ارز دیجیتال را در لیست بلندبالای خود قرار داده است. بدون شک یکی از شاخص‌های اعتبارسنجی یک پروژه کریپتویی، قرارگیری در لیست پلتفرم‌هایی مانند کوین گیکو خواهد بود.

علاوه بر سنجش و رتبه بندی سکه‌ها براساس معیارهایی مانند ارزش بازار (Market Cap) و حجم معاملات، این پلتفرم تجزیه و تحلیل دقیقی را از بازار کریپتو ارائه می‌دهد. همچنین CoinGecko انجمن‌های گسترده‌ای از کاربران را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تشکیل داده که در رشد هرچه بیشتر این پلتفرم موثر واقع شده‌اند. مارکت کپ یا ارزش بازار چگونه محاسبه می‌شود؟

پلتفرم CoinGecko
توسعه دهندگان مالزیایی کوین گیکو

با سر زدن به وبسایت CoinGecko، در می‌یابید که علی رغم عضویت رایگان، می‌توانید به قابلیت‌های بسیاری دسترسی پیدا کنید که برای تجربه معاملات و سرمایه گذاری‌های هوشمندانه کافی خواهند بود. با این حال خرید این نوع حساب کاربری به صورت ماهانه، ۴۱.۶۶ دلار هزینه خواهد داشت.

۸. کوین مارکت کل CoinMarketCal

احتمالا در نگاه اول تصور کردید که به جای CoinMarketCap، به اشتباه از عبارت دیگری نام برده‌ایم امّا اینطور نیست! کوین مارکت کل یک تقویم کریپتویی است.

با توجه به فضای پر التهاب و رویدادهای بیشمار بازار، نیازمند ابزارهایی مانند CoinMarketCal هستیم. این ابزار را می‌توان یک تقویم ارز دیجیتال دانست که ما را از رویدادهای پیش روی بازار و وضعیت ارزهای مختلف مطلع می‌سازد. ایردراپ‌ پروژه‌ها، لیست ارزهای یک صرافی یا آغاز فرایند استیکینگ در یک پلتفرم، نمونه‌هایی از این رویدادها هستند.

همانند شبکه‌های بلاک چینی منبع باز (Open Source)، اعضای اجتماع این پلتفرم هم این امکان را دارند تا رویدادهای مدنظر خود را به صفحات تقویم اضافه کنند. اگرچه که برای تایید اعتبار آن‌ها، به زمان نیاز خواهد بود.

رویدادهای مهم کریپتویی در CoinMarketCal

اگر تصمیم دارید تا درباره رویدادهای تاثیرگذار بر قیمت یک ارز بیشتر بدانید، کافیست آن دارایی مشخص را جست‌وجو کنید تا با چند کلیک، به اتفاقات مهم در بازه زمانی مشخصی دسترسی پیدا کنید.

نکات مهم در تحلیل فاندامنتال چه هستند؟

از مطالعه وایت پیپر و استفاده از ابزارهای کریپتویی گفتیم. اکنون بد نیست اگر نگاهی بیندازیم بر موضوعاتی که نیاز داریم تا آن‌ها را لحاظ کنیم.

فعالیت پروژه

همانطور که در معرفی وبسایت CryptoMiso به آن اشاره کردیم، فعالیت مستمر پروژه یکی از شروط اساسی محسوب می‌شود. برای اطمینان از فعال بودن پروژه مد نظر، بهتر است فعالیت آن را در زمینه‌های مختلف بررسی کنیم.

  • شکبه‌های اجتماعی: آیا پلتفرم مورد نظر ما در توییتر، اینستاگرام، لینکدین، تلگرام، دیسکورد یا ردیت به طور مستمر فعالیت دارد و یا اعضای اجتماع (سرمایه گذاران و دنبال کنندگان)، در شبکه‌های اجتماعی تعامل برقرار کرده‌اند؟
  • توسعه دهندگان: اغلب پروژه‌های نوپا، بر فعالیت تیم توسعه دهنده خود استوار هستند. به طوری که اعضای تیم همواره درحال رد و بدل کردن ایده‌ها و اطلاعات به‌روز بوده و در پلتفرم‌هایی مانند توییتر، گیت‌هاب یا لینکدین فعالیت دارند.
  • حجم معاملات: بدون شک حجم معاملات بیشتر در صرافی‌های مختلف، یکی از نشانه‌های ساختار باثبات یک ارز و نقدینگی بالای آن خواهد بود. حجم معاملات بیشتر بدین معناست که تعداد علاقمندان به یک ارز افزایش یافته است.

شفافیت

هر پروژه کریپتویی موظف است تا قابلیت‌ها و راه حل‌های خود را به طور شفاف بیان کند.

در کنار وایت پیپر، سازندگان باید برخی اطلاعات دیگر را هم با سرمایه گذاران احتمالی به اشتراک بگذارند تا از ماهیت پروژه آگاه شوند. به عنوان مثال، راه اندازی یک پنل پرسش و پاسخ یا فضای تعاملی می‌تواند کارآمد باشد. در چنین موقعیتی، تجربه و تخصص توسعه دهندگان به تصمیمات بهتر سرمایه گذاران کمک خواهد کرد.

پرسش و پاسخ‌های کریپتویی

پروژه‌های جامع، آمار دقیق و شفافی را از وضعیت بلاک چین و توکن خود ارائه می‌دهند. این داده‌ها مواردی مانند مکانیزم اجماع بلاک چین، هش ریت، ارتفاع بلاک، میزان توکن در گردش و تعداد تراکنش پردازش شده در ثانیه (TPS) را در بر می‌گیرند.

اعتبارسنجی

بررسی منابع، یکی از مهمترین گام‌های تعیین اعتبار یک پروژه رمز ارزی خواهد بود. همانطور که اطلاع دارید، متاسفانه بسیاری از وبسایت‌ها اطلاعاتی را به ما ارائه می‌کنند که از صحت چندانی برخوردار نیستند. وبسایت‌ رمز ارزهای غیرمعتبر هم از این قاعده مستثنی نیستند.

وبسایت اکثریت پروژه‌های قابل اطمینان، از یک وبلاگ کامل و اختصاصی تشکیل شده که اطلاعاتی جامع (گاهی اوقات مطالب وایت پیپر) را منتشر می‌کند. رابط کاربری روان، صحت مطالب و اطلاعات منتشر شده، از جمله شاخصه‌های یک وبسایت معتبر خواهند بود.

کوتاه درباره شروع تحلیل فاندامنتال

دیدیم که مطالعه وایت پیپرها به ما کمک می‌کند تا تصمیمات هوشمندانه‌تری را اتخاذ کنیم و از موانع سد راه خود با موفقیت عبور کنیم. البته تنها از برخی موانع!

زیرا همانطور که متوجه شدیم، یک وایت پیپر جامع و وبسایت معتبر نمی‌توانند موفقیت یک پروژه را تضمین کنند و همه چیز در عمل ثابت خواهد شد. با این حال به وسیله ابزارهایی که آن‌ها را معرفی کردیم، می‌توانیم مسیر خود را هموارتر سازیم.

اکنون نوبت شماست! به عقیده شما، چه معیارهایی در موفقیت پروژه‌های کریپتویی تعیین کننده خواهند بود و بیشتر از همه به کدام ویژگی رمزارزها توجه کنیم؟

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

3

نظر مخاطبان (0)