0

1

رشد استفاده از پلتفرم‌های وام NFT، همراه با افزایش نگرانی‌ها در خصوص کلاهبرداری!

با افزایش استفاده از پلتفرم‌های وام‌دهی NFT مثل Blend، نگرانی‌ها در خصوص افزایش کلاهبرداری و رفتار غیرمنصفانه این پلتفرم‌ها بیشتر شده است.

رشد استفاده از پلتفرم‌های وام NFT، همراه با افزایش نگرانی‌ها در خصوص کلاهبرداری!
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

در زمستان کریپتویی که در آن به سر می‌بریم، «بلر Blur»، «بایننس» و «آستاریا Astaria» توانستند با اضافه کردن آپشن وام‌دهی به‌صورت NFT، سرمایه خوبی را به این بازار تزریق کنند. دنیای NFTfi (ترکیب دنیای NFT و DeFi) حالا هم طرفدارانی برای خود پیدا کرده و هم منتقدانی دارد!

در ماه گذشته، با وجود اینکه حجم معاملات NFTها افت کرد، اما وام‌های NFT رشد داشتند. به همین خاطر هم دیدگاه‌های ضد و نقیضی در این حوزه به‌وجود آمده است.

خرید ارز دیجیتال

دنیای NFTfi که حاصل ترکیب دو مارکت NFT و DeFi است، روز به روز دارد بزرگ‌تر می‌شود. قابلیت‌هایی که این مارکت جدید در اختیارمان قرار می‌دهد، گستره وسیعی را شامل می‌شود. وام‌های وثیقه‌شده با NFT، NFTهای تسهیم‌شده و و ان‌اف‌تی‌های قرضی، از جمله مزیت‌هایی هستند که NFTfi ارائه می‌دهد. این مزایا توانسته‌اند کاربرد NFTها را افزایش بدهند و سرمایه و نقدینگی خوبی را به این بازار منتقل کنند.

«بلِند Blend (Blur Lending، پلتفرم وام‌دهی بلر)» که یک بستر همتا به همتا (Peer-to-Peer) است که به کاربران اجازه می‌دهد در قبال قرض‌دادن NFTهای خود، رمزارز وام بگیرند. یعنی به‌نوعی وام وثیقه‌شده به‌وسیله NFT؛ این پلتفرم در ماه May توسط مارکت‌پلیس نامدار Blur معرفی شد. بلِند به‌قدری در NFTfi رشد کرد که از زمان معرفی تا امروز، توانسته ۸۲٪ از حجم بازار وام‌های NFT را تصاحب کند.

ظهور چنین بسترهایی باعث شده تا افراد زیادی بتوانند NFTهای مطرح و بزرگ بازار را بخرند. مجموعه‌هایی مثل «بورد ایپ یات کلاب BAYC» یا «آزوکی Azuki» حالا با پرداخت مبلغ ناچیز به‌عنوان پیش‌پرداخت و خرید اقساطی، در دسترس همه قرار دارند. شاید ایده وام‌گرفتن در قبال NFTهایی که صاحب هستید جذاب باشد، اما نگرانی‌هایی هم در خصوص این قابلیت وجود دارد. نقدینگی و فرایند وام‌دهی در پلتفرم‌ها و همچنین تمرکززدایی از مباحثی هستند که حول آن‌ها بحث وجود دارد.

وام NFT؛ راهی بی‌دردسر برای تریدرهای نابلد و تازه‌کار!

ایده پشت بسترهای وام‌دهی توانسته خیلی‌ها را به خود جذب کند. به‌خصوص در رکود فعلی بازار، تریدرهایی زیادی در حال ضررکردن هستند. چون در بازارهای گاوی گذشته رمزارز خریده‌اند و حالا برای پوشش ضررهای پیشین، قصد خرید دوباره ارزهایی مثل اتریوم را دارند. این امکان برای چنین افرادی وجود دارد تا در قبال NFTهای خود، از وام‌گیرنده ETH دریافت کنند.

پلتفرم‌های زیادی هم برای این کار به‌وجود آمده‌اند. «میسون کاگنونی Mason Cagnoni»، مدیر ارشد اجرایی پلتفرم وام‌دهی NFT «واسابی Wasabi» است. او اذعان کرده که مهم‌ترین خطری که در این حوزه وجود دارد، امکان لیکوییدشدن به دلیل افت ارزش رمزارزهای وام‌گرفته شده است. در حالی که قابلیت «پرداخت مقطعی» پلتفرم Blend، مسئله‌ای‌ست که باید بیشتر از لیکوییدشدن درباره‌اش صحبت کرد. این امکان به کاربران اجازه می‌دهد تا NFT را به صورت اقساطی بخرند و مبلغ آن را در چند نوبت پرداخت کنند.

مدیر توسعه کسب و کار پلتفرم واسابی، «کاران کاریا Karan Karia» می‌گوید:

این قابلیت Blend که به “حالا بخر، بعدا پرداخت کن” معروف شده است اما برای وام‌گیرنده قابلیت بسیار غیرمنصفانه‌ای‌ست. کدام وام را دیده‌اید که در یک چشم به‌هم‌زدن لیکویید شود و در کمتر از ۲۴ ساعت باید آن را بازپرداخت کرد؟! چه‌کسی چنین کاری می‌کند؟ این کار فقط از عهده افراد کلاهبردار و خلافکار بر می‌آید!

در ادامه، میسون کاگنونی چنین می‌گوید:

“پلتفرم‌های وام‌دهی پیش از این هم وجود داشته‌اند. اگر کاربران Blend را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم بیشتر آن‌ها تریدرهای تازه‌‌وارد هستند. این تریدرها هم اغلب بدون آینده‌نگری و بی‌واهمه ریسک می‌کنند.”

در سه هفته ابتدایی فعالیت Blend، این پلتفرم ۴۶٪ از معاملات Blur را به خودش اختصاص داد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)