افراد سرشناس

زمان مطالعه :

17 دقیقه

همه‌چیز درباره ایلان ماسک؛ عجیب‌ترین ابر میلیاردر تمام تاریخ!

ایلان ماسک کیست؟
فهرست عنوان ها

ایلان ماسک را همه می‌شناسیم یا حداقل نام او را شنیده‌ایم. این کارآفرین میلیاردر و پرحاشیه در موضوعات مختلفی سرک کشیده و ردی از خود باقی گذاشته است؛ از طرفی نبوغ هیجان‌انگیز او باعث حیرت‌مان می‌شود و از طرفی دیگر، کارهای دیوانه‌وارش ممکن است ما را به یاد شخصیت کمدی آقای ماسکِ کله سبز با بازی جیم کری بیندازد.

نام شخص ایلان ریو ماسک
نام به انگلیسی Elon Reeve Musk
متولد 28 ژوئن 1971 در آفریقای جنوبی، پرتوریا
ساکن ایالات متحده آمریکا
دانشگاه University of Pennsylvania
عناوین شغلی
  • بنیان‌گذار، مدیر عامل و رئیس مهندسی اسپیس‌ ایکس
  • مدیر عامل و طراح محصولات تسلا موتورز
  • بنیان‌گذار کمپانی د بورینگ و X.com (اکنون بخشی از پی‌پل)
  • بنیان‌گذار نیورالینک
  • بنیان گذار زیپ۲
  • مالک کمپانی توییتر
  • بنیان گذار شرکت ایکس ای آی xAi

ایلان ماسک یکی از بانفوذترین و مشهورترین‌ افراد در حوزه ارزهای دیجیتال هم هست. او طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد که ممکن است با هر نظرش، تصمیم به خرید یا فروش یک ارز دیجیتال بگیرند؛ البته کریپتوکارنسی فقط یکی از زمینه‌های فعالیت اوست. زندگی ایلان ماسک حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، در این نوشته قصدمان این است که با این آدم عجیب و کارهای مختلف او بیشتر آشنا شویم؛ تا بلکه بتوانیم انگیزه‌هایش را بهتر شناخته یا حتی خود او و تصمیماتش را بهتر پیش‌بینی‌ کنیم.

ایلان ماسک کیست؟

بیوگرافی ایلان ماسک

ایلان ریو ماسک (Elon Reeve Musk) در سال ۱۹۷۱ و در شهر پورتوریای آفریقای جنوبی متولد شد. پرتوریا یکی از سه شهری است که پایتخت‌ کشور آفریقای جنوبی هستند. مادر ایلان، مِی ماسک، اصالتی کانادایی داشت و پدر او، اِرُول ماسک، یک سفید پوست اهل آفریقای جنوبی بود. این خانواده به جز ایلان یک پسر و دختر کوچک‌تر هم داشتند.

وقتی ایلان ماسک ۹ ساله بود پدر و مادر او از هم طلاق گرفتند؛ ایلانِ کوچک در نهایت، به‌خاطر دلسوزی برای پدرش که تنها می‌ماند، تصمیم گرفت درکنار او زندگی کند؛ اما بعدها اعتراف کرد که در آن زمان، انتخاب اشتباهی داشته است. پدر او مرد سختگیر و بداخلاقی بود؛ به‌علاوه ایلان در دوران کودکی و نوجوانی، توسط هم‌سن و سال‌های خود اذیت می‌شد.

ایلان کم‌کم بزرگ‌تر شد؛ آن زمان، خدمت سربازی در آفریقای جنوبی هم درست مانند ایران اجباری بود؛ همچنین در آن سال‌ها، نظام آفریقای جنوبی از سیاست آپارتاید حمایت می‌کرد. آپارتاید (Apartayd) نوعی تبعیض نژادی است؛ در طی دوران سیاه آپارتاید، سفیدپوستان مهاجر نسبت به بومیانِ آفریقای جنوبی تحقیرها و محدودیت‌های بسیار شدیدی را اعمال می‌کردند.

ماسک می‌دانست که فرصت زیادی تا رفتن به سربازی برایش باقی نمانده است. او نمی‌خواست که دو سال از عمرش، در خدمت به نظام، برای سرکوب سیاه‌پوستان به‌هدر برود؛ پس هرچه سریع‌تر باید کاری می‌کرد. بله! ایلان خوش‌شانس بود. تبار کانادایی مادرش اینجا به کمک او آمد.

ایلان در ۱۸ سالگی (۱۹۸۹) و قبل از اعزام به سربازی، توانست به کمک مادر خود به کانادا مهاجرت کند. او در کانادا به دانشگاه کویینز رفت و بعد از دو سال برای تحصیل در دوره لیسانس دانشگاه پنسیلوانیا به آمریکا مهاجرت کرد. آمریکا همان جایی بود که لازم داشت. فرصت‌های زیادی برای پیشرفت در زمینه فناوری، انتظار این مهندس جوان را می‌کشید.

ایلان ماسک و زندگی حرفه‌ای او

علایق ایلان ماسک

ماسک فردی با علایق متفاوت است که سرگرمی‌های زیادی در زندگی خود دارد. براساس گفته‌های خود او، مطالعه و بازی‌های ویدیویی جزو علایق اصلی‌اش به شمار می‌روند. ایلان ماسک همچنین به حوزه‌های مختلف علمی نیز گرایش زیادی دارد و درباره هوش مصنوعی، انرژی‌های تجدیدپذیر و … نیز بارها صحبت کرده است.

خانواده ایلان ماسک

ایلان ماسک، کارآفرین بزرگ آمریکایی، فرزند اول خانواده خود بود. وقتی سن کمی داشت، پدر و مادر او از هم جدا شدند؛ اما هرکدام از آنها در برهه‌هایی از زندگی ایلان، نقشی تعیین کننده ایفا کردند. ایلان یک خواهر و برادر هم دارد که آنها نیز به‌نوبه خود، در عرصه تجارت و کارآفرینی اقداماتی داشته‌اند. در ادامه این بخش، درباره خانواده ایلان ماسک، همسران او و فرزندان این میلیاردر بیشتر صحبت خواهیم کرد.

عکس خانوادگی ایلان ماسک درکنار مادر، خواهر و برادرش

مادر ایلان ماسک، مِی ماسک (Maye Musk)

با اینکه می ماسک (با نام قبلی Maye Haldeman) کانادایی تبار بود اما در آفریقای جنوبی بزرگ شد. می که متولد سال ۱۹۴۸ است، از ۱۵ سالگی وارد حرفه مدلینگ شد. او به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مدل‌ها، هنوز هم به کار خود ادامه می‌دهد.

می ماسک به‌عنوان یک متخصص تغذیه نیز فعالیت دارد. Maye از ابتدای ازدواجش با پدر ایلان به مشکل خورد و در نهایت، سال ۱۹۷۹ از او جدا شد. بعد از جدایی، ارتباط ایلان با مادرش حفظ شد؛ ایلان ماسک به‌واسطه او توانست راحت‌تر به آمریکا مهاجرت کند. درحال‌حاضر مِی با پسر خود رابطه صمیمانه‌ای دارد.

عکس از مراسم مت گالا در 2022 که ایلان و مادرش با هم در آن حضور داشتند

اِرول ماسک (Errol Musk) پدر ایلان

ارول ماسک که در ۱۹۴۶ بدنیا آمد، سرمایه‌گذاری است که تجربه کار در مشاغلی مثل خلبانی، مهندسی و معدن‌داری را هم دارد. او در سال ۱۹۷۲، زمانی که نماینده حزب ضد آپارتاید در آفریقای جنوبی بود (رژیم آپارتاید تا ۱۹۹۴ هنوز از بین نرفته بود)، به‌عنوان عضوی از شورای شهر انتخاب شد.

بعد از جدایی از مادر ایلان، دوباره ازدواج کرد‌. ازدواج دوم او ۱۸ سال طول کشید. گفته می‌شود که ارول اخلاق بدی داشته. رابطه ارول با ایلان یا سایر فرزندانش چندان خوب نیست؛ اما ایلان ماسک حتی اگر کمک مالی پدرش برای اولین تجارت خود را انکار کند، باز هم قبول دارد که هوش مهندسی خود را از او به ارث برده است.

خواهر و برادر ایلان ماسک

ایلان ماسک یک خواهر و یک برادر تنی دارد که هردو از او کوچکترند. نام آنها به‌ترتیب توسکا ماسک (Tosca Musk) و کیمبال ماسک (Kimbal Reeve Musk) است. تمام سه فرزند خانواده ماسک به کانادا و سپس آمریکا مهاجرت کردند. برادر ایلان، کیمبال (۱۹۷۲)، در اولین شرکتی که او راه‌انداخت (Zip2) شریکش بود؛ پس از فروش این شرکت، کیمبال کسب و کاری در حوزه رستوران‌داری راه‌اندازی کرد. توسکا خواهر ماسک نیز که متولد سال ۱۹۷۴ است، در زمینه فیلمسازی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی فعالیت دارد.

همسران و شرکای زندگی ایلان ماسک

ایلان ماسک را احتمالا یکی از موفق‌ترین افراد در زندگی تجاری و کسب و کار می‌دانید؛ اما زندگی شخصی او پستی و بلندی‌های زیادی داشته است. درحال‌حاضر، ماسک بعد از چند ازدواج و رابطه ناموفق، مجرد است. در ادامه می‌خواهیم نگاهی به تاریخچه زندگی مشترک او با هنرمندان و افراد مشهور بیندازیم.

همسران و شرکای زندگی ایلان ماسک
  • اولین همسر ایلان ماسک، جاستین ویلسون (جاستین ماسک)

زمانی‌که ایلان ماسک ۲۸ سال داشت (سال ٢٠٠٠)، با خانم جاستین ویلسون ازدواج کرد. ویلسون یک سال از ایلان کوچکتر بود. آنها وقتی‌‌ که در دانشگاه کویینز کانادا مشغول تحصیل بودند، با هم آشنا شده و بعد از مدتی تصمیم به ازدواج گرفتند.

جاستین که بعد از ازدواج، نام خانوادگیش به ماسک تغییر کرد؛ به نویسندگی اشتغال داشت و کتاب‌هایی مثل BloodAngel و Lord of Bones از آثار او هستند. آن‌ها در سال ٢٠٠٢، صاحب اولین فرزند خود شده و نام او را الکساندر نوادا گذاشتند. متاسفانه این کودک در حدود ١٠ هفتگی، بر اثر سندروم SIDS (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) از دنیا رفت.

این واقعه تاثیر بدی روی روحیه جاستین گذاشت و به گفته خود او باعث یک افسردگی خاموش شد؛ مخصوصا اینکه در سوگواری برای پسر مرحومش، همدردی زیادی هم از طرف ایلان دریافت نمی‌کرد. اما بعد از این اتفاق، جاستین و ایلان صاحب ۵ فرزند دیگر هم شدند که همه آنها پسر بودند. یک دوقلو که در سال ٢٠٠۴ به دنیا آمد و سپس یک سه قلو که دو سال بعد از آن در ٢٠٠۶ متولد شد.

زندگی مشترک این زوج کمی بیش از هشت سال طول کشید؛ آنها در سال ۲۰۰۸ از یکدیگر جدا شده و به‌صورت مشترک حضانت کودکان خود را به‌عهده گرفتند. خانم ویلسون بعد از طلاق خود، مصاحبه‌هایی با رسانه‌ها داشت. او در این مصاحبه‌ها علاوه‌بر اشاره به رفتارهای حمایت‌گرانه ایلان در سال‌های ابتدای آشنایی، درباره افزایش میل او به سلطه‌گری و عیب‌جویی در سال‌های بعدی زندگی نیز صحبت کرده و گفته که ایلان بسیاری از مواقع با او مثل یک کارمند رفتار می‌کرده است.

  • تلولا رایلی، بازیگری که با میلیاردر ازدواج کرد

ایلان ماسک در ازدواج دومش به‌سراغ یک خانم بازیگر رفت که اختلاف سنی نسبتا زیادی با او داشت. تلولا رایلی بازیگر و رمان‌نویسی انگلیسی است که در سال ۱۹۸۵ متولد شده. او بازی در فیلم‌هایی مثل غرور و تعصب، سنت ترینیان و وست ورلد را در کارنامه خود دارد.

ایلان مدت کوتاهی بعد از جدایی از اولین همسر خود، با تلولا نامزد کرد. آنها در سال ۲۰۱۰ با هم ازدواج کردند. با اینکه آشنایی ایلان و تلولا تقریبا همزمان با طلاق ایلان از جاستین، همسر اول ماسک، بود، اما تلولا و جاستین (همسر قبلی و فعلی ماسک) توانستند رابطه دوستانه‌ای را با هم داشته باشند.

ازدواج دوم ایلان ماسک هم فراز و نشیب‌های خودش را داشت. ایلان و تلولا بعد از دو سال زندگی مشترک، در ۲۰۱۲ از هم طلاق گرفتند؛ اما نکته جالب ماجرا اینجاست که یک سال بعد دوباره تصمیم گرفتند با هم ازدواج کنند. آنها چند سال دیگر با یکدیگر زندگی کردند؛ اما باز در سال ۲۰۱۶، کارشان به جدایی کشید. تلولا رایلی و ایلان ماسک فرزند مشترکی نداشتند.

  • گرایمز، نوازنده و خواننده‌ کانادایی

این موسیقیدان کانادایی در سال ۲۰۱۸، زمانی‌که ۳۰ سال داشت، با ایلان ماسک آشنا شد. جالب است که شبکه اجتماعی توییتر باعث این آشنایی بود. گرایمز دراصل نام حرفه‌ای کلر اِلیس بوشر (Claire Elise Boucher) است. گرایمز و ماسک در مراسم مت گالا در سال ۲۰۱۸، رابطه خود را عمومی کردند؛ آنها حدود دو سال بعد، صاحب اولین فرزند خود شدند.

آن زمان ماسک برای رسیدگی به شرکت‌هایش باید در تگزاس می‌ماند. محل کار گرایمز هم در لس آنجلس قرار داشت. این شد که با‌وجود علاقه زیاد، به‌دلیل فاصله مکانی از هم جدا شدند. البته اعلام قطعی جدایی آنها بعد از این بود که دومین فرزندشان در اواخر سال ۲۰۲۱ به‌دنیا آمد.

جالب است که گرایمز و ایلان ماسک برای هر دو فرزند خود نام‌های عجیبی اختراع کردند. پسر آنها که فرزند اولشان بود، X Æ A-12 نام گرفت و دخترشان هم Exa Dark Sideræl نامیده شد. 🤷🏻

  • ایلان ماسک، امبر هرد و دیگران …

در برهه‌ای آشنایی ایلان ماسک و امبرهرد بازیگر معروف آمریکایی، خیلی بر سر زبان‌ها افتاده بود. این رابطه که گفته می‌شود بعد از طلاق امبر از جانی دپ شروع شد، حدود یک سال دوام داشت. ایلان اعتراف کرده که خیلی به‌خاطر از دست دادن امبر غمگین است و احساس تنهایی می‌کند. یکی دیگر از شرکای زندگی ایلان ماسک، شیوان زیلیس یکی از مدیران ارشد او در شرکت نورالینک است. در سال ۲۰۲۱ این دو صاحب یک دوقلو شدند.

فرزندان ایلان ماسک

ایلان ماسک دوست دارد که فرزندان زیادی داشته باشد. او به این آرزوی خود هم رسیده است. ماسک تابه‌حال صاحب ۱۰ فرزند شده که بیشتر آنها دوقلو یا سه‌قلو بوده‌اند. یکی از فرزندان او نوادا الکساندر (Nevada Alexander) قبل از رسیدن به سه ماهگی درگذشت. بعد از او، ایلان پدر ۹ فرزند دیگر هم شد.

ازجمله یک دوقلوی پسر از همسر اولش، با نام‌های خاویر و گریفین (در ۲۰۰۴)، و یک سه قلوی پسر دیگر از همان همسر به نام‌های کای، ساکسون و دیمیان (۲۰۰۶). ایلان ماسک چند سال بعد، از گرایمزِ خواننده نیز صاحب یک پسر و دختر با اسم‌های X Æ A-12 و اِگزا دارک سیدرال (به ترتیب متولد سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱) شد‌.

ایلان ماسک و فرزندانش

البته نامی که برروی این پسر خود گذاشته بود به قدری غیرمعمول بود که مجبور شد بعدا آن را عوض کند. این تغییر نام به‌علت قوانین نام‌گذاری در کالیفرنیا بود. حالا این پسرِ ماسک، X AE A-XII نام دارد. ایلان ماسک یک دوقلوی دیگر از کارمند ارشد خود، شیوان زیلیس، هم دارد که در سال ۲۰۲۱ به‌دنیا آمدند؛ هنوز نام کوچک یا جنسیت این دوقلوها اعلام نشده است.

در سال ۲۰۲۲، یک‌بار دیگر، تعداد پسران ایلان ماسک کم شد! خاویر الکساندر ماسکِ ۱۸ ساله که یکی از دو پسر بزرگتر ایلان (یک قل از اولین دوقلوی ایلان و جاستین) بود، تصمیم‌گرفت تغییر جنسیت دهد. او نام جدید ویویان جنا ویلسون را برای خود انتخاب کرد.

رابطه ویویان با پدرش قطعا شکرآب بود؛ زیرا وقتی‌ با مادر خود به دادگاه تغییر جنسیت رفت، گفت که دیگر نمی‌خواهد با پدر بیولوژیکی خود زندگی کند یا هیچ ارتباطی با او داشته باشد. بعدا ماسک تلاش کرد که نفرت این دختر از خودش را به بیزاری عمومی جامعه، مدارس و دانشگاه‌ها از ثروتمندان ربط دهد. به‌هرحال الله اعلم.

ایلان ماسک در کتاب زندگینامه‌اش (به نویسندگی اشلی ونس)، گفته که خود را پدر خیلی خوبی برای بچه‌ها می‌داند. ماسک معمولا دوست ندارد که درمورد فرزندانش در رسانه‌ها صحبت کند. X AE A-XII البته موردی استثنا است. این پسر از همان اول، با نام جنجالی خود باعث گفت‌وگوهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی شد.

ایلان ماسک و پسرش بیبی x

طرفداران پدر مشهور او حتی نمی‌دانستند که چگونه باید اسم او را تلفظ کنند. سرانجام ماسک در پادکستی که چند روز بعد از تولد پسرش منتشر شد، دراین‌باره توضیح کاملی داد.

مذهب ایلان ماسک

ایلان ماسک خود را فردی بی‌دین می‌نامد و به هیچکدام از ادیان جهان اعتقادی ندارد. با این حال وی در کودکی به عنوان یک مسیحی تربیت شده و مادر وی یهودی است.

بیماری ایلان ماسک

آقای ماسک در یک برنامه تلویزیونی معروف آمریکایی با نام SNL با اشاره به بیماری خود جنجال زیادی به پا کرد. وی در این شوی تلویزیونی اشاره کرد که به سندروم آسپرگر مبتلا است. سندروم آسپرگر یک اختلال روانی است که بر تعاملات اجتماعی فرد و رفتارهای وی تاثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به این سندروم عموما در مهارت‌های احتماعی ضعیف‌تر هستند و یک سری الگوی رفتاری و زبانی تکرار شونده از خود نشان می‌دهند.

هرچند باید به این نکته توجه داشته باشیم که امروزه دیگر سندروم آسپرگر به عنوان یک بیماری تلقی نمی‌شود و زیر مجموعه اوتیسم قرار می‌گیرد. هرچند این سندروم می‌تواند در ابعاد اجتماعی زندگی افراد تاثیرگذار باشد، اما زندگی روزمره آن‌ها را مختل نمی‌کند و یک اختلال قابل کنترل به شمار می‌رود.

ایلان ماسک و کرونا

ثروت ایلان ماسک یا اخبار شرکت‌هایش، تنها دلیل افتادن نام او بر سر زبان‌ها نیست. ماسک سابقه زیادی در اظهارات عجیب و غریب درباره مسائل مختلف دارد. کرونا، چالش قرن هم، از این ابراز نظرها بی‌نسیب نمانده است. راستش ایلان زمانی سازمان‌های جهانی و عموم مردم را سر این قضیه، خیلی عصبانی کرده بود.

ماسک از اوایل زمانی‌که جهان دچار پاندمی COVID-19 شد، ادعا می‌کرد که ترس از کرونا احمقانه است؛ نیازی به زدن ماسک نیست و اینکه بیماری کرونا فقط چیزیست شبیه به سرماخوردگی.

او درباره مصونیت کودکان از کرونا هم صحبت کرده بود. اگر یادتان باشد اوایل کرونا، هیدروکسی کلروکین یکی از داروهای آزمایشی برای درمان کرونا به‌شمار می‌رفت؛ ایلان ماسک در توییتر خود، مقاله‌ای نامعتبر را تبلیغ کرد که موضوع آن درمورد فواید این ماده بود. گوگل این مقاله را به دلیل عدم اعتبار، خیلی سریع حذف کرد.

یکی از کارخانه‌های زیرمجموعه تسلا در شهر فریمانتِ کالیفرنیا قرار داشت؛ وقتی‌که در آن منطقه، همه‌گیری شدت گرفت، دستور به قرنطینه و تعطیلی کسب و کارهای غیرضروری داده شد. اما باز هم ماسک برخلاف قانون، از تعطیلی پرسنل این مجموعه جلوگیری کرد. تا اینکه چند روز بعد مجبور به اطاعت از آن شد. ایلان ابتدا از زدن واکسن نیز اجتناب کرد؛ ولی بعد از ابتلایش به کرونا، اطلاع داد که او و بعضی از فرزندانش واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

عدم توجه ایلان ماسک به خطرات کرونا ترسناک شده بود؛ با این‌حال او بعدا تلاش‌هایی هم در جهت کمک به مبارزه با کرونا انجام داد. مثلا یکبار در توییترش گفت که می‌خواهد تعداد زیادی دستگاه ونتیلاتور تنفس مصنوعی را جهت کمک به بیماران درگیر کرونا تهیه کند. او به حرف خود عمل کرد اما نه دقیقا؛ زیرا به جای دستگاه‌های ونتیلاتور، بالای هزار عدد دستگاه ارزان تنفسی مربوط به درمان آپنه را به بیمارستان‌های کالیفرنیا اهدا کرد.

در تلاش موفقیت‌آمیزتر دیگری، ایلان ماسک با کمک کارمندان شرکت اسپیس ایکس، در مطالعه‌ای درباره کرونا ویروس همکاری کرد. این مطالعه درمورد تاثیر آنتی بادی‌ها بر شدت ویروس کرونا بود. ابتدا کارمندان SpaceX ایمیلی دریافت کردند که آنها را به شرکت در آزمایشات مربوط به این تحقیق دعوت می‌کرد. چند هزار تن از کارمندان به این دعوت لبیک گفتند و اجازه دادند از خون‌شان نمونه‌گیری شود. از این لینک می‌توانید مقاله حاصل از این تحقیقات را مطالعه کنید.

ماسک همچنین به‌عنوان یکی از نویسندگان مقاله‌ای علمی درباره پروتکل‌های پیش‌گیری از ابتلا به بیماری در پروازهای فضایی، در زمان کووید ۱۹، نیز شناخته می‌شود. مایکل شیتز، خبرنگار حوزه فضا، در این توییت از این مقاله صحبت کرده است.

شرکت‌های ایلان ماسک

ایلان ماسک کمی بعد از ورود به آمریکا، توانست اولین شرکت خود، Zip2 را راه‌بیندازد. این شروعی بود برای سایر اقدامات کارآفرینانه او در زمینه تکنولوژی؛ زمینه‌ای که موضوع اصلی علاقمندی‌های او به شمار می‌رفت. ایلان تا به امروز در ایجاد و مدیریت بیش از ۸ شرکت نقش داشته است.

جالب است که شرکت‌های ماسک در حوزه‌های متفاوتی فعالیت دارند و محصولات مختلفی عرضه می‌کنند. پس از آشنایی با برخی از شرکت‌هایی که ایلان آنها را به ثمر نشانده، احتمالا یاد چند تا از فیلم‌های علمی تخیلی که قبلا دیده‌اید، خواهید افتاد.

اگر شما هم دوست دارید که بیشتر با کارهای ایلان ماسک نخبه و شرکت‌های او آشنا شوید، بیایید تا همراه من به بررسی نتایج شگفت‌انگیز تلاش او بپردازیم:

ایلان ماسک و Zip2، ثمره اولین کارآفرینی

ایلان ماسک قبل از راه‌اندازی اولین شرکت، بر سر یک دوراهی قرار گرفت؛ تحصیل در دوره دکتری دانشگاه استنفوردِ کالیفرنیا یا رفتن به‌دنبال ایده خود در زمینه کسب و کار؟ او از دانشگاه یک مهلت شش ماهه گرفت و به سراغ دومین گزینه رفت. خودش احتمال می‌داد که بعد از شش ماه، دوباره به تحصیل برمی‌گردد؛ اما اشتباه می‌کرد. مسیر شغلی او تازه به‌صورت جدی شروع شده بود.

ایلان ماسک در همان سال (۱۹۹۵)، همراه برادر کوچکترش کیمبال ماسک (Kimbal Musk) و گرگ کوری (Greg Kouri) شرکتی به نام Zip2 را تأسیس کرد. کار اصلی این شرکت کمک به کاربران برای دسترسی به اطلاعات خدمات شهری مثل هتل‌ها، محل‌های خرید و مراکز ورزشی یا تفریحی بود. Zip2 به‌جای نشر اطلاعات در صفحات تبلیغاتی روزنامه‌ها یا مجلات کاغذی، آنها را در بستری آنلاین به کاربران خود ارائه می‌داد.

Zip2 که قبل از متولد شدن گوگل پا به عرصه گذاشت، در سال ۱۹۹۹ به شرکت کامپک (Compaq) فروخته شد. مبلغ فروش ۳۰۷ میلیون دلار بود که بخشی از آن به ایلان ماسک می‌رسید. حالا ایلان ثروتی داشت که می‌توانست از آن به‌عنوان سکوی پروازی برای ایده‌های بعدی خود استفاده کند.

ایکس دات کام (X.com)، دومین شرکت ایلان ماسک 🖥️ 💵

ایلان ماسک نمی‌توانست بیکار بنشیند؛ بنابراین در همان سالی که اولین شرکت خود را فروخت، دومین شرکتش به نام X.com را تأسیس کرد؛ البته سه هم‌بنیان‌گذار دیگر به نام‌های هریس فریکر (Harris Fricker)، کریستوفر پین (Christopher Payne) و اد هو (Ed Ho) در این کار شریک او بودند.

ایلان ماسک و شریک او در پی پال

ایکس دات کام در زمینه خدمات بانکی آنلاین فعالیت داشت. این شرکت در کار خود موفق بود و کاربران زیادی جذب کرد. حدود یک سال بعد (سال ۲۰۰۰)، ایکس دات کام با شرکت رقیب خود، Confinity، ادغام شد. شرکت جدید نیز که حاصل این یکی‌شدن بود ابتدا X.com نام گرفت؛ اما بعدها به‌علت مبهم بودن این نام برای مخاطبان، نام ساده‌تر پی‌ پال (PayPal) را برای آن انتخاب کردند.

ایلان ماسک در شرکت جدید نیز به‌عنوان مدیرعامل کار خود را شروع کرد؛ ولی پیش‌آمدن یکسری اختلاف نظرها باعث شد که هیئت‌مدیره او را از این سمت کنار بگذارد. زمان برکناری، ایلان تازه ازدواج کرده بود و در ماه‌عسل به‌سر می‌برد. در نهایت شرکت پی پال در سال ۲۰۰۲، توسط eBay به قیمت ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد.

توییت ایلان ماسک درمورد علت خرید مجدد دامنه X.com

چند سال بعد، ایلان ماسک سر احساس علاقه‌ای که به X.com داشت، دامنه سایت آن را خرید. اگر الان نام این شرکت را در مرورگر اینترنتی خود سرچ کنید، سایتی مشابه تصویر زیر برای شما باز می‌شود. همان‌طور که می‌بینید، فقط یک x کوچک در صفحه سفید این سایت به چشم می‌خورد.

صفحه اصلی سایت X.com

ایلان ماسک و اسپیس ایکس (SpaceX) 🚀

ایلان ماسک از کودکی به فضا و کهکشان علاقه داشت. وقتی این کارآفرین آمریکایی ۱۲ ساله بود، یک بازی رایانه ای با موضوع سفر در فضا و مبارزه با موجودات فضایی و بمب‌های هیدروژنی ساخت. نام این بازی ساده blaster بود که کدهای آن بر روی یک کامپیوتر قدیمی نوشته شد.

ایلان در همان زمان، سورس کد بازی بلستار را به مبلغ ۵۰۰ دلار به یک مجله فروخت. او شیفته تکنولوژی بود و از همان کودکی با ذهن خلاق خود درباره سفرهای بین کهکشانی خیال‌پردازی می‌کرد. شاید همین علاقه باعث شد تا در سال ۲۰۰۲، به‌سراغ ایجاد یک شرکت خصوصی در زمینه ساخت موشک‌های فضایی برود.

ایلان ماسک و اسپیس ایکس

درواقع ایلان ماسک می‌خواست برای عملی کردن ایده پرورش گیاه در فضا، موشک‌های دست دوم روسی را خریداری کند؛ اما باوجود تلاش‌های چندباره، نتوانست با روس‌ها برسر قیمتی مناسب به توافق برسد؛ این شد که تصمیم گرفت مستقل شود و شرکت فضایی خودش را بسازد.

ماسک در پرتاب اولین موشک‌های فضایی خود چند باری شکست خورد؛ اما سرانجام موفق شد. اسپیس ایکس اولین شرکت خصوصی است که توانسته یک فضاپیما را به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد. این شرکت تا جایی پیش رفت که اکنون، ناسا هم برای انجام بعضی از ماموریت‌های خود از همکاری با آن استقبال می‌کند. 

ایلان ماسک و اعتقاد او به زندگی چند سیاره‌ای

ایلان ماسک مغز خلاقی دارد؛ اما ایده ساخت زندگی چند سیاره‌ای یا Making Life Multi-Planetary، به‌صورت کاملا جدی، ذهن این نابغه را به خود مشغول کرده است. او شرح داده که می‌خواهد سفینه‌های فضایی به نام استار شیپ (Starship) بسازد، تا مانند نوعِ مدرنی از کشتی حضرت نوح، حیات را از کره زمین به سیاره مریخ انتقال دهند.

یکی از دیگر کارهای مهم ایلان ماسک در اسپیس x، ساخت راکتی فضایی با قابلیت استفاده چندباره بود. محصولات حمل و نقل فضایی مختلفی از جمله فضاپیماهای فالکون، دراگون و استارشیپ در شرکت SpaceX طراحی شده‌اند. این شرکت تنها در سال ۲۰۲۲، بیش از شصت پرتاب موشکی موفقیت‌آمیز داشته است.

توییت تبریک ایلان ماسک برای ۶۱ امین پرتاب موفقیت آمیز اسپیس ایکس

ایلان ماسک و اینترنت ماهواره‌ای استارلینک 🛰️

یکی از حوزه‌های فعالیت شرکت اسپیس ایکس، ساخت ماهواره‌های فضایی است. ماهواره‌های استارلینک (Starlink) این شرکت، یکی از محصولاتی بود که در سال‌های اخیر سروصدای زیادی به پا کرد. ایلان ماسک با این محصول توانست اینترنت ماهواره‌ای را به کشورهایی در سراسر جهان عرضه کند.

ماهواره‌های استارلینک در سراسر کره زمین درحال گردش هستند. با کمک این تکنولوژی، هر فردی که در منطقه‌ای محروم و به دور از خدمات اینترنت زندگی می‌کند، می‌تواند به دنیای آزاد اینترنت دسترسی داشته باشد. مثلا در جنگ بین روسیه و اوکراین، زمانی که دسترسی اوکراین به اینترنت قطع شد، elon musk با اینترنت استارلینک به مردم این کشور کمک کرد تا با جهان ارتباط برقرار کنند.

این خدمات شامل هزینه می‌شود و برای بهره‌گرفتن از آن، نیاز به پرداخت یک مبلغ اولیه برای دریافت تجهیزات و نیز هزینه‌ای ماهانه خواهد بود. اینترنت ماهواره‌ای استارلینک پهنای باند و سرعت بالایی دارد. از این اینترنت حتی می‌توان برای شرکت در بازی‌های آنلاین یا گرفتن تماس‌های ویدیویی نیز استفاده کرد. 

ایلان ماسک و خودروهای برقی تسلا 🚗🚗

تسلا موتورز (Tesla Motors) شرکتی بود که در زمینه تولید خودرو کار می‌کرد. این شرکت توسط مارک تارپنینگ (Marc Tarpenning) و مارتین اِبرهارد (Martin Eberhard) در سال ۲۰۰۳ ایجاد شد. یک سال بعد، ایلان ماسک با سرمایه‌گذاری ۶.۵ میلیون دلار به تسلا موتورز آمد. حالا او تامین‌کننده حدود ۸۵٪ از سرمایه شرکت بود؛ پس به‌عنوان رئیس هیئت مدیره پذیرفته شد. ماسک می‌خواست از فناوری تسلا موتورز برای رسیدن به انرژی پایدار کمک بگیرد.

ایلان ماسک توانست مدیرعامل شرکت را برکنار کند. و چند ماه بعد از اینکه هر دو بنیان‌گذار اصلی تسلا موتورز، شرکت را ترک کردند، خودش مدیرعامل شد. شاید در منابع بسیاری اسم ایلان ماسک را به‌عنوان بنیان‌گذار تسلا دیده باشید؛ علت آن توافقنامه‌ای است که در سال ۲۰۰۹ امضا شد؛ طبق آن ماسک نیز می‌تواند خود را یکی از بنیان‌گذاران تسلا بنامد.

اولین محصول تسلا موتورز، خودروی تسلا رودستر بود که با برق کار می‌کرد. ماشین‌های برقی تسلا سال‌به‌سال قوی‌تر شده و از مرزهای محدودیتِ خودروهای الکتریکی رد شدند. اکنون یک خودروی تسلا از مدل S تنها با یک‌بار شارژ برقی، می‌تواند ۶۵۰ کیلومتر را طی کند؛ بالاترین سرعت آن نیز حدود ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است.

یک خودروی تسلا مدل S

در سال ۲۰۱۰، سهام تسلا در بورس آمریکا عرضه عمومی شد؛ اکنون می‌بینیم که این شرکت یکی از باارزش‌ترین سهام را دربین شرکت‌های بورسی دارد. تسلا موتور در زمینه تولید خودروهای الکتریکی و خودران، باتری‌های خانگی و صنعتی و نیز پنل‌های خورشیدی فعالیت می‌کند.

تسلا همچنین درحال طراحی و برنامه‌ریزی برای عرضه رباتی انسان‌نما است. ربات تسلا که اُپتیموس (Optimus) نام دارد، قراراست روزی بتواند به‌جای انسان‌، تمام کارهایی که خطرناک یا خسته‌کننده است را انجام دهد.

ربات اپتوموس

در سال ۲۰۱۷، ایلان ماسک نام شرکت را به تسلا (Tesla) تغییر داد تا بتواند تصویری جامع‌تر از همه محصولات آن را نشان دهد. تسلا نه‌تنها یکی از ارزشمندترین شرکت‌های آمریکایی است، بلکه توانسته برای خود جایگاهی در لیست گران‌بهاترین دارایی‌های جهانی هم بسازد.

تسلا در سال ۲۰۲۲، حدود ۷۰٪ از ارزش خود را از دست داد؛ با این‌حال، همان‌طور که در تصویر زیر، که برگرفته از سایت companiesmarketcap است می‌بینید، این شرکت باز هم در بین ۲۰ دارایی ارزشمند جهان قرار گرفته است.

رتبه تسلا در بین باارزش‌ترین دارایی‌های جهان

ایلان ماسک، ادغام شرکت سولار سیتی با تسلا انرژی ☀️⚡

ایلان ماسک با تامین منابع مالی، از دو پسرخاله خود حمایت کرد تا شرکت سولار سیتی (SolarCity) را تاسیس کنند. این شرکت در کار عرضه محصولات تولید انرژی خورشیدی و شارژ ماشین‌های الکتریکی بود. پس از مدتی، سولار سیتی تمام رقبای خود را کنار زد؛ اما به‌دلیل روش درآمدزایی اشتباهی که داشت، تا سال ۲۰۱۶، بالای ۱.۵ میلیارد دلار قرض بالا آورد.

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا و بزرگترین سرمایه‌گذار در شرکت سولارسیتی بود. او تصمیم گرفت که تسلا باید شرکت SolarCity را خریداری کند. در سال ۲۰۱۶، تسلا این شرکت را به قیمت حدود ۲.۶ میلیارد دلار خرید. این کار بعدها دادِ بسیاری از سهامداران تسلا را درآورد؛ اما ایلان ادعا می‌کرد که برای توسعه محصولات حوزه انرژی در تسلا، به تکنولوژی موجود در سولار سیتی نیاز داشته است.

تسلا انرژی (Tesla Energy) یکی از شرکت‌های زیر مجموعه تسلا بود و در زمینه انرژی‌های پاک فعالیت داشت. ماسک پس از خرید سولار سیتی، آن را با تسلا انرژی ادغام کرد.

Elon Musk و نورالینک 🧠💉

ایلان ماسک در شرکت نورالینک، قرار است ماجراجویی‌های خود را در زمینه ادغام مغز انسان با هوش مصنوعی کامپیوترها دنبال کند. او این شرکت را که شامل متخصصانی در حوزه‌های مربوط به رباتیک، بیوشیمی و علوم اعصاب است، در سال ۲۰۱۶ ساخت. دانشمندان نورالینک مشغول ساخت الکترودهای بسیار ریزی هستند که با واردکردن آنها به مغز، مهارت‌های انسان ارتقا پیدا کرده و عملکرد او بهتر می‌شود.

ایلان ماسک و ساخت رابط‌ بین مغز و کامپیوتر در نورالینک

اما دانشمندان چگونه الکترودها را به مغز انسان وارد می‌کنند؟ این الکترودها در رشته‌های نخ‌مانندی قرار می‌گیرند که بیش از ۲۰ باز نازک‌تر از موی انسان هستند؛ سپس رشته‌ها به وسیله یک ربات جراح در مغز جاگذاری می‌شوند. خودِ Elon Musk یک مقاله دراین‌باره نوشته و این فناوری را توضیح داده است. در این لینک می‌توانید مقاله او را با عنوان An Integrated Brain-Machine Interface Platform With Thousands of Channels مطالعه نمایید. 

الکترودهای نورالینک به‌عنوان رابطی بین کامپیوتر و مغز عمل می‌کنند و فعلا فقط روی حیوانات آزمایش شده‌اند. آزمایش‌های نورالینک روی حیوانات، نتایج جالبی داشت؛ اما همیشه موفقیت‌آمیز نبود؛ بعضی از حیوانات مورد آزمایش جان خود را از دست دادند.

ماسک گفته که تا پایان سال ۲۰۲۳، آزمایش‌های نورالینک را روی انسان‌ها شروع می‌کند. چیزهایی که درباره این تکنولوژی گفته می‌شود بسیار وسوسه‌انگیز است؛ برای مثال دانشمندان نورالینک معتقدند با این فناوری، در نهایت می‌توان بسیاری از بیماری‌های انسان مثل آلزایمر، نابینایی، اختلالات عصبی و … را درمان کرد.

ایلان ماسک و هوش مصنوعی در OpenAI 🤖🦾

ایلان ماسک به موضوع هوش مصنوعی (Artificial intelligence) هم علاقمند بود. هوش مصنوعی به معنای این است که ربات‌ها یا برنامه‌هایی تولید کنیم که بتوانند، مانند انسان یا حداقل شبیه او فکر کنند و تصمیم بگیرند.

ماسک در سال ۲۰۱۵، همراه ۵ تن دیگر، برای تحقیقات و ارائه محصولات متنوع در زمینه هوش مصنوعی، شرکت اُپن اِی آی (OpenAI) را تأسیس کرد. این شرکت که ابتدا با سرمایه یک میلیارد دلار ایجاد شده بود، توانست محصولات حیرت‌انگیزی روانه بازار کند. به‌عنوان چند محصول جذاب از OpenAI می‌توانیم به DALL-E ،ChatGPT ،Codex و … اشاره کنیم.

🎨  DALL-E 2 سیستمی است که فقط با دریافت توضیحات متنی از سمت کاربر، تصویر دلخواه او را طراحی کرده و ارائه می‌دهد. این توضیحات می‌تواند خیلی پیچیده باشد. مثلا وقتی در سایت اپن ای آی و در بخش DALL-E 2، شرح زیر به زبان انگلیسی انتخاب شد، این سایت تصویر پایین (و مجموعه‌ای از تصاویر مرتبط دیگر) را برای ما آماده کرد.

نمونه‌ای از تصاویر طراحی شده با هوش مصنوعی در DALL-E 2
شرح تصویر: یک فضانورد در فضا که مشغول بازی بسکتبال با گربه‌ها است؛ به سبک آبرنگ.

🗣️  ChatGPT یکی دیگر از خدمات تحسین‌برانگیز شرکت OpenAI، ارائه ابزاری است که می‌تواند مثل یک انسان با ما گفت‌وگو کند؛ البته گفت‌وگویی از نوع نوشتاری. این محصول نوعی ربات نرم‌افزاری است.

اینها تنها بخشی از تولیدات OpenAI هستند؛ این شرکت روی محصولات خلاقانه زیادی کار می‌کند. ماسک در سال ۲۰۱۸، برای جلوگیری از تضاد منافع، از عضویت در هیئت مدیره اپن اِی آی استعفا داد. علت کناره‌گیری او این بود که شرکت تسلا نیز برای طراحی ماشین‌های خودران خود، مشغول تخقیقاتی با موضوع هوش مصنوعی بود.

ایلان ماسک و شرکتی کسل‌کننده 💤

ایلان ماسک در سال ۲۰۱۶، روزی که احتمالا در ترافیک سنگینی گیر کرده بود، به فکر حفر تونل برای حمل‌و‌نقل سریع افتاد! (در این لینک می‌توانید توییت او را دراین‌باره بخوانید). همین مسئله، ذهن او را به سمت راه‌اندازی یک شرکت و کسب‌و‌کاری تازه سوق داد. The Boring Company شرکت جدیدی بود که ماسک راه‌انداخت تا مشکلات ترافیک را حل کند.

نام‌ این شرکت هم دقیقا به همین مشکلِ خسته‌کننده بودن ترافیک اشاره دارد. ماسک اسم این کمپانی را خیلی سریع در توییتی دیگر اعلام کرد. به‌این‌صورت، در کمتر از یک روز، شکل‌گیری دِ بورینگ کمپانی تایید شد. سرانجام در سال ۲۰۱۷، The Boring Company تاسیس شد تا با تکنولوژی‌اش در زمینه تونل‌های زیرزمینی، رفت‌وآمد را راحت‌تر کند.

توییت ایلان ماسک درباره نام‌گذاری شرکت The Boring Company

ایلان ماسک و تصاحب توییتر

ایلان ماسک بعد از جنجال‌های فراوان، بالاخره در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۲، توییتر را خرید. او بعد از این معامله ۴۴ میلیارد دلاری، خیلی سریع، هیئت‌مدیره و مدیرعامل (پاراگ آگراوال – Parag Agrawal) این رسانه اجتماعی را برکنار کرد؛ به‌این‌ترتیب ایلان به تنها مدیر رده بالا در Twitter تبدیل شد. دراصل ماسک از چند سال قبل‌تر، تمایل خود را برای خرید این پلتفرم آشکار کرده بود؛ اما هربار هیئت‌ مدیره توییتر با تصویب قوانین و شرایطی خاص، جلوی پای او سنگ انداخته بود.

ایلان ماسک و تصاحب توییتر

ماسک از همان اول کار، تعداد زیادی از کارمندان شرکت را اخراج کرد. او شروع به وضع قوانین و تغییرات جدیدی کرد که باعث نارضایتی بسیاری از کاربران شد. یکی از این تغییرات، پولی کردن تیک آبی توییتر بود. این تیک آبی نشان‌دهنده معتبر بودن یک اکانت است. افرادی که بعد از این قانون، بخواهند تیک آبی بگیرند باید ماهیانه حداقل ۸ دلار پرداخت کنند.

ایلان ماسک پیش از خرید توییتر، درمورد عدم رعایت آزادی بیان در این شبکه اجتماعی انتقاد کرده بود؛ پس در عملیاتی دیگر، حساب کاربری دونالد ترامپ را در توییتر باز کرد. حساب توییتر ترامپ در اوایل سال ۲۰۲۱، به‌دلیل خطر تحریک خشونت در جامعه آمریکا، توسط مدیران ارشد توییتر تعلیق شده بود. ماسک این تصمیم را هم گرفت که حساب‌های اسپم و جعلی را از توییتر حذف کند.

ایلان حدود ۳ ماه بعد از خرید توییتر و پس از هرج‌ومرج زیادی که راه انداخته بود، یک نظرسنجی ترتیب داد. در این نظرسنجی، کاربران می‌توانستند موافقت یا مخالفت خود را با ادامه مدیریت ایلان در توییتر اعلام کنند. ایلان ماسک همان موقع، قول داد که به نتیجه این رای‌گیری پایبند باشد و طبق آن عمل کند.

نظرسنجی ایلان ماسک: آیا باید از ریاست توییتر کنار بروم؟

سرانجام، رای‌های موافق با کناره‌گیری ایلان (با کسب بیش از ۵۷٪ آراء)، اکثریت را به‌دست آورد. ایلان ماسک هم در حساب توییتر خود، خبر داد که به‎ محض پیدا کردن آن فرد احمقی که حاضر به پذیرفتن ریاست توییتر باشد، از مدیرعاملی استعفا خواهد داد. در این رشته توییت می‌توانید تبادل نظرهای کاربران و همچنین نظرات برخی از مشهورترین افراد حوزه ارزهای دیجیتال، مثل ویتالیک بوترین و چانگ پنگ ژائو را درباره مدیریت ماسک بر توییتر مشاهده کنید.

آیا ایلان ماسک از کودکی پولدار بود؟

ایلان ماسک در خانواده ثروتمندی متولد شد. پدر او مهندس باهوشی بود که در حرفه‌‌ها و مشاغل مختلفی تجربه داشت. پدر ایلان، ارول ماسک، زمانی‌ از پولی که بابت فروش یک هواپیما به‌دست آورد، نیمی از سهم یک معدن زمرد را خرید. طبق گفته خود ارول ماسک (احتمالا به شوخی!) ثروتش از این معدن به‌قدری شد که حتی نمی‌توانست درِ گاوصندوق را ببندد.

ارول ماسک تامین بخشی از هزینه‌های مربوط به تاسیس شرکت Zip2، اولین شرکت دو پسرش ایلان و کیمبال، را به‌عهده گرفت. درست است که در حال حاضر ثروت ایلان چند میلیون برابرِ مبلغی شده که پدر پولدارش در ابتدای راه به او کمک کرد؛ اما هیچ معلوم نیست که اگر آن کمک را نداشت، می‌توانست در جایی که الان ایستاده، قرار بگیرد یا نه. 🤔

ایلان ماسک چطوری پولدار شد؟ 💰

ایلان ماسک یکی از معدود کارآفرینانی است که بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی، بدون حتی یک سال سابقه کارمندی، مستقیما وارد مدیریت کسب و کار شد. فردی که امروز یکی از پولدارترین میلیاردرهای جهان است، از طریق سرمایه‌گذاری و تاسیس شرکت‌ها و کارخانه‌های مختلف، صاحب این سرمایه شده. او برای راه‌اندازی اولین شرکت خود (Zip2)، دل به دریا زد و ریسک کرد. به‌ نتیجه رسیدن تلاشش در این شرکت، ایلان را برای ادامه این مسیر جسورتر کرد.

ایلان ماسک چطوری پولدار شد؟

یکی از ویژگی‌های ماسک که به طرز جالبی باعث موفقیت‌های او شده، بها دادن به ایده‌هایی است که حتی شاید کودکانه به‌نظر برسند؛ ایلان چندین بار به مرز ورشکستگی رسیده، اما داشتن استقامت و امید او را نجات داده است. یکی از موارد دیگر که ثروت ایلان ماسک را بیشتر کرده، زمان‌شناس بودن اوست؛ ایلان در تجارت موقعیت‌های مستعد رشد را بو می‌کشد.

سرمایه ایلان ماسک چقدر است؟ 💲

وقتی زندگی کارآفرینانه آقای ماسک را نگاه می‌کنیم، احتمالا متوجه می‌شویم که چقدر از این شاخه به آن شاخه پریده است؛ ولی باز هرطور که بوده با تلاش و موقعیت‌شناسی (یا هرچیز دیگری که اسمش را بگذاریم) توانسته بیشتر و بیشتر ثروت‌آفرینی کند.

نمودار سرمایه ایلان ماسک از سال 2013 تا 2023 در سایت بلومبرگ

در پروفایل ایلان ماسک در سایت نام‌آشنای بلومبرگ، می‌توانید نمودار ارزش سرمایه این میلیاردر را مشاهده نمایید. ارزش سرمایه ایلان ماسک در سال ۲۰۱۳، نزدیک ۲.۷ میلیارد دلار بود. ماسک توانست سرمایه خود را افزایش دهد؛ تا جایی‌که بعد از ۷ سال (در ۲۰۲۰) ثروت او به ۲۴.۶ میلیارد دلار رسید؛ اما جهش واقعی ثروت Elon Musk تازه در میانه سال ۲۰۲۰ شروع شد. افزایش ثروت ماسک ادامه داشت تا اینکه در نوامبر سال ۲۰۲۱، سرمایه او تقریبا به ۳۲۸ میلیارد دلار آمریکا رسید.

بگذریم؛ داشتن ثروت زیاد (درواقع ثروت خیلی خیلی خیلییییی زیاد) آنقدرها هم خوب و پرفکت نیست. مثلا ممکن است به‌علت ازدست‌دادن بخشی از سرمایه خود، لقب خجالت‌آور زیر را به آدم نسبت دهند:

اولین شخص تاریخ جهان که ۲۰۰ میلیارد دلار از سرمایه خود را از دست داد!

تصویر خبر بلومبرگ درباره کاهش ۲۰۰ میلیارد دلاری دارایی ایلان ماسک

بله، این لقب مربوط به ایلان ماسک است که در سال ۲۰۲۲ دارایی‌اش تا سطح ۱۳۰ میلیارد دلار افت کرد. در زمانی که این متن نوشته می‌شود، سرمایه ایلان ماسک به ۱۳۷ میلیارد دلار رسیده. حالا او برخلاف سال گذشته، دیگر پولدارترین فرد جهان نیست. در لیست جدید ثروتمدترین میلیاردرهای جهان، برنارد آرنو (Bernard Arnault) با ثروتی حدود ۱۸۹ میلیارد دلار، رتبه اول را تصرف کرده و ماسک را در دومین جایگاه قرار داده است. 

جایگاه ایلان ماسک در لیست لحظه‌ای ثروتمندترین میلیاردرهای جهان - سایت فوربس

خانه و محل زندگی ایلان ماسک

خانه ایلان ماسک در بوکا چیکا (Boca Chica) ایالت تگزاس است. به گفته خود ماسک، او این خانه را از شرکت اسپیس ایکس اجاره کرده تا رفت و‌ آمدش به محل کار آسان‌تر باشد. محل اقامت ایلان ماسک یک خانه بسیار معمولی و کوچک است که باز هم بر عحیب بودن شخصیت ایلان ماسک می‌افزاید.

ایلان ماسک و جت شخصی اش!

برعکس خانه معمولی و نسبتا ساده‌ ایلان ماسک، به نظر می‌رسد این فرد علاقه دارد پول‌های خود را به شکل دیگری هزینه کند. اخیرا ایلان ماسک یک جت شخصی به ارزش بیش از ۷۰ میلیون دلار خریداری کرده است که یکی از مدرن‌ترین هواپیماهای موجود در دنیا بوده و کامل‌ترین امکانات را در خود جای داده است.

ضریب هوشی ایلان ماسک چقدر است؟

بر اساس منابعی که در اینترنت یافت می‌شوند، ضریب هوشی ایلان ماسک حدود ۱۵۵ برآورد شده است که تنها پنج واحد از انیشیتن پایین‌تر است! این میزان IQ، ایلان ماسک را به یکی از باهوش‌ترین افراد مشهور دنیا تبدیل می‌کند.

ایلان ماسک و ارزهای دیجیتال

ایلان ماسک در زمینه ارزهای دیجیتال هم صاحب نظر است. او برای بالا و پایین کردن قیمت‌های بازار سبک خود را دارد. با اینکه ماسک درباره ارزهایی مثل بیت کوین، اتریوم و شیبا اینو هم اظهار نظر کرده، ولی ارز دیجیتال دوج کوین همیشه بیشترین تاثیر را از توییت‌های او پذیرفته است؛ تاثیر ماسک بر دوج کوین به‌قدری است که حتی در بین اخبار دوج کوین، هیچ نامی به اندازه نام ایلان ماسک به چشم نمی‌خورد.

دوج کوین وقتی در سال ٢٠١٣ عرضه شد، مانند بقیه میم کوین‌ها هیچ هدفی به‌جز شوخی و سرگرمی دنبال نمی‌کرد؛ ولی بعد از چند سال، مورد توجه افراد مشهوری مثل ایلان ماسک قرار گرفت؛ همین موقع بود که قیمت لحظه‌ای دوج کوین چنان جهشی را تجربه کرد که برای هر میم کوینی غیرقابل تصور بود. این افزایش قیمت باعث شد که دوج به جمع ١٠ ارز برتر مارکت راه پیدا کند.

ایلان ماسک و دوج کوین

اولین اظهار نظر ایلان ماسک درباره دوج به سال ٢٠١٩ برمی‌گردد؛ زمانی‌که او در یک نظرسنجی در توییتر، به‌عنوان مدیرعامل دوج کوین انتخاب شده بود! ایلان در پاسخ به نتیجه این نظرسنجی گفت: «دوج کوین ممکنه رمزارز مورد علاقه من باشه. این خیلی باحاله». چند ماه بعد (در جولای ۲۰۲۰)، آقای ماسک توییت جدیدی زد که حاوی یک تصویر بود. همان‌طور که در زیر می‌بینید، این تصویر نشان می‌داد که از نظر ماسک، دوج کوین بر سیستم مالی جهانی غلبه خواهد کرد.

اولین توییت مستقل ایلان ماسک درباره دوج کوین

از آن زمان به بعد، ماسک هرچندوقت یک‌بار توییت‌هایی درمورد ارزهای دیجیتال می‌زند. یکی از برجسته‌ترین توییت‌های دیگرِ او، درباره پذیرش دوج کوین در سیستم پرداخت تسلا بود. این توییت افراد زیادی را ترغیب به خرید دوج کوین کرد و افزایش شدید قیمت آن را در پی داشت.

قبل از آن، مشتریانِ محصولات تسلا می‌توانستند از بیت کوین نیز برای پرداخت هزینه‌ها استفاده کنند؛ اما ایلان ماسک در ماه مِی ۲۰۲۱، اعلام کرد که تسلا به دلیل نگرانی‌ از افزایش استفاده سوخت‌های فسیلی در ماینینگ و تراکنش‌های بیت کوین، BTC را کنار خواهد گذاشت. این خبر بیت کوین را وارد یک فاز نزولی کرد؛ البته ماسک به نفع بیت کوین هم کارهایی کرده است؛ برای مثال در فوریه ۲۰۲۱، اعلام خرید ۱.۵ میلیارد دلاری بیت کوین توسط شرکت تسلا، یکی از اخبار مثبت برای BTC بوده است. همچنین توییت‌های ایلان ماسک در سال ۲۰۲۱ قیمت شیبا را هم شدیداً تحت تاثیر قرار داد.

NFTها در پروفایل توییتر ایلان ماسک

ایلان ماسک از NFTها که ارزهای دیجیتال کلکسیونی هستند، نیز غافل نمانده. ماسک حتی پس از خرید توییتر، برای مدت کوتاهی، تصویر پروفایل توییتر خود را به مجموعه‌ای از تصاویر مربوط به NFT های مشهورِ بورد ایپ یات کلاب (BAYC) تغییر داده بود. این عمل او باعث افزایش ۲۰ درصدی قیمت این ارزهای دیجیتال شد.

اینستاگرام ایلان ماسک و شبکه‌های اجتماعی او

ایلان ماسک در شبکه اجتماعی‌اش، اخبار جدیدِ شرکت‌های خود و فعالیت‌هایشان را به اطلاع دیگران می‌رساند. او همین‌طور از طریق این رسانه‌، درباره دغدغه‌های خود صحبت می‌کند. به‌عنوان نمونه، می‌توانید این توییت مشهور ماسک را ببینید که در آن، خطرات بالقوه اَبَرهوش مصنوعی (Superintelligence)، را کمتر از خطر سلاح‌های هسته‌ای نمی‌داند.

ایلان برای تعامل با مخاطبان خود، رسانه توییتر را ترجیح می‌دهد. او در سال ۲۰۰۹، به توییتر پیوست و خیلی زود به یکی از فعال‌ترین افراد تاثیرگذار در Twitter تبدیل شد. در زمانی که این مقاله را می‌نویسم، ماسک در این شبکه اجتماعی، بالای ۱۲۵ میلیون فالوور دارد.

شما می‌توانید او را در توییتر، با آیدی elonmusk دنبال کنید؛ ولی اینستاگرام ایلان ماسک چطور؟ شاید عجیب به‌نظر برسد؛ ولی ماسک اعلام کرده که از برنامه‌های اینستاگرام و فیسبوک خوشش نمی‌آید. او ترجیح می‌دهد تنها با یک رسانه ثابت (توییتر) با مردم ارتباط داشته باشد.

البته ماسک یک حساب مخفی هم در اینستاگرام ساخته بود؛ وقتی این راز را فاش کرد، مشخص شد که تنها ۵۴ فالور داشته است. در اینجا می‌توانید، ببینید که لو رفتن این داستان، چطور پیام‌های طنز و خنده‌دار کاربرانِ توییتر را به‌سمت ایلان روانه کرد! 😉

جدا از شبکه‌های اجتماعی، ایلان مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های مختلفی هم داشته و درباره فعالیت‌ها، برنامه‌ها و رویاهای خود برای آینده صحبت کرده است. یکی از مصاحبه‌های او با TED که زیاد هم دیده شد، با عنوان ایلان ماسک: مغز متفکر تسلا، اسپیس ایکس، سولار سیتی و … در سایت این موسسه قابل مشاهده است.

مصاحبه ایلان ماسک در TED

فیلم‌ های ایلان ماسک

آقای میلیاردر سَری هم به دنیای فیلمسازی و هنرپیشگی زده است. ایلان ماسک در چند فیلم سینمایی که  Iron Man 2 یکی از معروف‌ترین آن‌هاست، در نقش کوتاهی به‌جای شخصیت خود بازی کرده. او همچنین تجربه صداپیشه‌گی را در انیمیشن‌های ریک و مورتی، سیمپسون ها و South Park دارد. تئوری بیگ بنگ و شلدون جوان نیز از سریال‌های مشهوری هستند که ماسک در آنها نقش‌آفرینی کرده است.

کتاب های پیشنهادی ایلان ماسک

همانطور که ابتدای مقاله اشاره کردیم، مطالعه و خواندن کتاب یکی از سرگرمی‌های اصلی ایلان ماسک است. وی در پادکست‌ها و صحبت‌های مختلف‌اش درباره کتاب‌های تاثیرگذار و مهمی که خوانده صحبت کرده و مطالعه کتاب‌های زیر را به دیگران هم توصیه کرده است:

  • ارباب حلقه‌ها (The Lord Of The Rings)
  • راهنمای مسافران مجانی کهکشان (The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy)
  • بنجامین فرانکلین؛ یک زندگی آمریکایی (Benjamin Franklin; An American Life)
  • اختراع نهایی ما (Our Final Invention)
  • تاجران شک (Merchants of Doubt)
  • بنیاد (Foundation)
  • زندگی 3.0 (Life 3.0)

برخی از جملات ایلان ماسک

ایلان ماسک شخصیتی بزرگ در زمانه ما به شمار می‌رود که الگوی بسیاری از جوانان امروز است. او در سخنرانی‌ها، پادکست‌ها و مصاحبه‌های خود سخنان زیادی در رابطه با موفقیت، زندگی، ثروت و … بیان کرده که در ادامه چند مورد از آن‌ها را مرور می‌کنیم:

  • به نظر من انسان می‌تواند معمولی نبودن را انتخاب کند!
  • اکنون ریسک کن و کاری بزرگ انجام بده؛ پشیمان نخواهی شد!
  • اگر کاری به اندازه کافی مهم است، باید آن را انجام داد حتی اگر همه چیز برخلاف شما باشد!

ایلان ماسک: مغز متفکر تسلا، اسپیس ایکس، سولار سیتی و …

ایلان ماسک دید بسیار بلندمدتی دارد. او امیدوار است که با علم و فناوری بتواند، آینده بشریت را نجات دهد. شاید روزی نبوده که نام ماسک را بین خبرهای داغ ندیده باشیم. بی‌دلیل نیست که مجله TIME در سال ۲۰۲۱، ایلان را به‌عنوان تاثیرگذارترین چهره سال انتخاب کرد. البته تأثیرگذاری بی برو برگرد او روی جهان و نیز بازار ارزهای دیجیتال، همچنان ادامه دارد.

او باقدرت ادامه می‌دهد و در هر موضوعی، نظراتش را در حساب توییتر خود به اشتراک می‌گذارد. ولی سوال ما این است: تا چه زمانی با اظهار نظرهای او شاهد افت و خیز‌های شدید در قیمت ارزهای دیجیتال خواهیم بود؟ لطفاً نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

چرا ایلان ماسک معروف است؟

شاید شنیدن نام ایلان ماسک بیشتر ما را به یاد ثروت میلیاردی او بیندازد؛ اما ماسک فرد بسیار فعالیست. او به‌عنوان یک کارآفرین در حوزه‌های مختلفی فعالیت داشته و در دنیای کریپتو نیز بارها با توییت‌ها و ابراز عقاید خود منجر به رشد یا نزول قیمت ارزهای دیجیتال شده است.

ایلان ماسک چه شرکتهایی دارد؟

شرکت‌های تسلا، اسپیس ایکس، پی‌پال، اپن اِی آی، نورالینک و بورینگ کمپانی، از معروف‌ترین شرکت‌هایی هستند که ایلان ماسک آنها را راه‌اندازی کرده یا در راه‌اندازی آنها نقش داشته است.

ایلان ماسک چطور پولدار شد؟

ایلان ماسک از ابتدا در خانواده‌ای ثروتمند متولد شد اما راه و چاه پول درآوردن را هم خوب می‌شناخت. او توانست با سرمایه‌گذاری، کارآفرینی و شکار بهترین فرصت‌ها، ثروت خود را هزاران برابر کند.

9
اشتراک در
اطلاع از
guest
9 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Luminesce
Luminesce
11 ماه قبل

جالب بود و جامع

کوروش
کوروش
1 سال قبل

بسیار بسیار عالی عالی است سپاس از شما

کوروش
کوروش
1 سال قبل

بسیار عالی است
سپاس

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

9

3

نظر مخاطبان (9)