0

0

اتریوم و لایه‌های دوم با «Surge» به بیش از ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه دست می‌یابند — ویتالیک بوترین

۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه برای اتریوم
سعید تقوی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

فهرست

Created with Sketch.

به گزارش کوین‌تلگراف – ویتالیک بوترین، هم‌بنیان‌گذار اتریوم، اهداف خود را برای بلاکچین اتریوم در مرحله بعدی نقشه راه این شبکه، موسوم به «Surge» مطرح کرده است.

در یک پست وبلاگی فنی که در ۱۷ اکتبر منتشر شد، بوترین “اهداف کلیدی” خود برای این مرحله را به اشتراک گذاشت. از جمله این اهداف، دستیابی به بیش از ۱۰۰,۰۰۰ تراکنش در ثانیه (TPS) در سراسر شبکه اصلی اتریوم و بلاکچین‌های لایه دوم و همچنین افزایش قابلیت همکاری بین لایه‌های دوم است.

بوترین نوشت: «اتریوم باید مانند یک اکوسیستم عمل کند، نه ۳۴ بلاکچین مختلف.»

پست ویتالیک بوترین
پست ویتالیک بوترین در مورد اهداف جدید اتریوم

موفقیت‌ها و چالش‌های نقشه راه رول‌آپ‌محور

بوترین به موفقیت نقشه راه رول‌آپ‌محور اتریوم — که با به‌روزرسانی Dencun در مارس تقویت شد — اشاره کرد، اما اذعان کرد که این رویکرد برخی چالش‌های منحصربه‌فرد خود را به همراه داشته است.

Dencun — که شامل دو به‌روزرسانی شانگهای و کنکون-دِنِد بود — بهبودهای زیادی در مقیاس‌پذیری به ارمغان آورد، از جمله معرفی داده‌های ارزان‌تر (“blobs”) و کاهش هزینه‌های کارمزد در شبکه‌های لایه دوم.

رویکرد رول‌آپ‌محور با انتقادات زیادی مواجه شده است. برخی معتقدند که «لایه‌های دوم بهره‌کش» کاربران و درآمد را از شبکه اصلی اتریوم سرقت می‌کنند و در عین حال خطرات امنیتی جدیدی ایجاد می‌کنند که منجر به تورمی شدن توکن بومی اتر (ETH) شده است.

بوترین در پست خود گفت که شبکه اتریوم باید در زمینه‌هایی مانند نمونه‌برداری از دسترس‌پذیری داده، بهبود فشرده‌سازی داده‌ها، ایجاد شبکه‌های لایه دوم به اندازه کافی “بی‌اعتماد” و بهبود تجربه کاربری میان بلاکچین‌ها، پیشرفت کند.

او گفت که توسعه رول‌آپ‌های بی‌اعتماد اتریوم — مشابه با شبکه اصلی اتریوم — تاکنون به دلیل نگرانی‌های مربوط به «اشکالات موجود در کد» بیشتر پیش نرفته است.

بوترین معتقد است که اتریوم به رول‌آپ‌های بی‌اعتماد نیاز دارد تا برخی از لایه‌های دوم بتوانند «ویژگی‌های اصلی اتریوم» را به ارث ببرند و امکان مقیاس‌پذیری قوی‌تری را در طول زمان فراهم کنند.

نیاز اتریوم به مقیاس‌پذیری بیشتر

بوترین همچنین بر لزوم افزایش مقیاس‌پذیری زنجیره اصلی اتریوم تأکید کرد تا بتواند با افزایش تقاضا همگام شود.

او گفت: «اگر لایه‌های دوم بسیار مقیاس‌پذیر و موفق شوند، اما زنجیره اصلی (L1) همچنان قادر به پردازش حجم کمی از تراکنش‌ها باشد، خطرات زیادی برای اتریوم ممکن است به وجود آید.»

بوترین اعلام کرد که «ساده‌ترین راه‌حل» می‌تواند افزایش حد گس اتریوم باشد، اما هشدار داد که این کار ممکن است به دلیل هزینه‌های بیشتر برای استیکرها، خطر متمرکز شدن شبکه را افزایش دهد.

راه‌حل دیگر او، ارزان‌تر کردن برخی از ویژگی‌ها و انواع محاسبات است بدون اینکه به غیرمتمرکز بودن شبکه لطمه وارد شود. او به بهبودهایی مانند قیمت‌گذاری گس چندبعدی، کاهش هزینه گس برای برخی اپ‌کدها و معرفی فرمت‌های جدید برای بایت‌کد اشاره کرد.

بهبود تجربه کاربری در اکوسیستم اتریوم

در بخشی کمتر فنی از پست خود، بوترین بر اهمیت بهبود تجربه کاربری بین شبکه‌های لایه دوم اتریوم تأکید کرد — مسئله‌ای که بسیاری از کاربران اتریوم در ماه‌های اخیر به آن اشاره کرده‌اند.

بوترین گفت: «اگر ما جدی هستیم که لایه‌های دوم بخشی از اتریوم هستند، باید استفاده از اکوسیستم لایه دوم شبیه به استفاده از یک اکوسیستم یکپارچه اتریوم باشد.»

او اشاره کرد که ساده‌تر کردن ارتباط بین شبکه‌های لایه دوم در پشت صحنه می‌تواند بار فنی کاربران را کاهش دهد.

نقشه راه رول‌آپ‌محور

تاریخچه توسعه اتریوم بر اساس نقشه راه ETH 2.0 بود که برنامه‌ریزی کرده بود اتریوم را به صورت مونولیتیک از طریق «شاردینگ» مقیاس‌پذیر کند — چیزی که شبیه به اجرای همزمان ۶۴ بلاکچین اتریوم به نظر می‌رسید.

در اکتبر ۲۰۲۰، بوترین از شاردینگ صرف نظر کرد زیرا راه‌حلی جایگزین به نام رول‌آپ‌های Optimistic و ZK شروع به ظهور کرد. این پروژه‌های لایه دوم پردازش و محاسبات را از زنجیره اصلی خارج می‌کنند اما امنیت آن را حفظ می‌کنند.

بوترین نوشت: «اکنون وظیفه ما این است که نقشه راه رول‌آپ‌محور را به پایان برسانیم و این مشکلات را حل کنیم، در حالی که مقاومت و غیرمتمرکز بودن شبکه اصلی اتریوم را که ویژگی خاصی است، حفظ کنیم.»

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)