0

3

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، کاندیدای احتمالی نوبل اقتصاد

ویتالیک بوترین کاندیدای نوبل اقتصاد!
سعید تقوی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

فهرست

Created with Sketch.

به گزارش بنزینگاکریپتو – اقتصاددان معروف تایلر کوئن در پادکست اخیر خود، ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، را به عنوان کاندیدای مستحق دریافت جایزه نوبل اقتصاد معرفی کرده است. این پیشنهاد غیرمعمول که در گفت‌وگویی با اقتصاددان دیگری به نام الکس تاباروک مطرح شد، توجه بسیاری را در دنیای فناوری و اقتصاد به خود جلب کرده است.

کوئن در این پادکست از تأثیرات عظیم بوترین بر اقتصاد رمزارزها تمجید کرد و گفت که کار او فراتر از بسیاری از اقتصاددانان دیگر بوده است. وی با اشاره به اینکه بوترین نه تنها یک پلتفرم جدید و نوآورانه ایجاد کرده بلکه به نوعی تئوری بازگشت میسز (Mises’ regression theorem) را هم نقض کرده است، او را شایسته این جایزه دانست.

او افزود: “ویتالیک یک پلتفرم ساخت، یک ارز ایجاد کرد، شما می‌توانید بگویید که تئوری میسز را در این فرآیند نقض کرده است. او کارهای بزرگی کرده، پس واقعاً چه باید بکند تا نوبل بگیرد؟”

همچنین تاباروک در ادامه این بحث، به تلاش‌های بوترین در انتقال شبکه اتریوم از سیستم اثبات کار (Proof of Work) به سیستم اثبات سهام (Proof of Stake) اشاره کرد. وی این کار را به تعویض تایر یک خودرو در حالی که آن خودرو با سرعت در حال حرکت است تشبیه کرد و گفت: “شما این ویدیوها از مردانی در عربستان سعودی که در حین حرکت تایرهای خودرو را تعویض می‌کنند دیده‌اید؟ این همان کاری است که اتریوم انجام داد؛ شگفت‌انگیز است.”

اتریوم که توسط ویتالیک بوترین در دسامبر ۲۰۱۳ معرفی شد، بزرگترین پلتفرم برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز و اپلیکیشن‌های مالی محسوب می‌شود. این شبکه با بهبود چشمگیر نسبت به بیت کوین، اولین پروژه بلاکچین جهان، توانسته جایگاه ویژه‌ای را در دنیای ارزهای دیجیتال به دست آورد. در حال حاضر، ارزش کل قفل شده در اتریوم بیش از ۴۴ میلیارد دلار است و ارز بومی آن، ETH، با ارزش بازاری بیش از ۲۹۳ میلیارد دلار جایگاه دوم بازار رمزارزها را دارد.

کوئن همچنین به شخصیت بوترین اشاره کرد و او را فردی “بسیار مؤدب” و مناسب برای حضور در مراسم نوبل توصیف کرد. او همچنین به تلاش‌های خیریه‌ایه بوترین نیز اشاره‌ای داشت و آن را نشانه‌ای از حس مسئولیت‌پذیری اجتماعی او دانست.

جایزه نوبل اقتصاد که توسط بانک مرکزی سوئد در سال ۱۹۶۸ تأسیس شد، در ۱۴ اکتبر اعلام خواهد شد. اگر ویتالیک بوترین نامزد احتمالی نوبل اقتصاد، این جایزه را دریافت کند، او اولین فرد از دنیای بلاکچین خواهد بود که به چنین افتخاری نائل می‌شود. اما آیا دنیای سنتی اقتصاد آماده است تا چنین تغییری را بپذیرد؟

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)