ویتالیک بوترین کیست؟ آشنایی با برنامه نویس جوان و بنیان‌ گذار شبکه اتریوم

زندگینامه ویتالیک بوترین خالق اتریوم

زمان مطالعه :

9 دقیقه

احتمالا به دفعات نام ساتوشی ناکاموتو را شنیده‌اید، خالق مرموز بیت کوین که انقلابی را در صنعت امور مالی غیرمتمرکز به وجود آورد. با این وجود، شاید بتوانیم بگوییم که همچنان او را نمی‌شناسیم! امّا آیا بیت کوین تنها پروژه‌ای بوده که در تحولات دنیای غیرمتمرکز نقش داشته است؟ آیا نام ویتالیک بوترین و شاهکار آن یعنی اتریوم را نیز شنیده‌اید؟

بیت کوین به عنوان نخستین ارز دیجیتال غیرمتمرکز وارد میدان شد. امّا اتریوم پا را از سیستم پرداخت فراتر گذاشت. توسعه dAppها و پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، عواملی بودند که اتریوم را به یکی از مهمترین ارکان پیشرفت دنیای غیرمتمرکز تبدیل کردند.

اتریوم پیشرفت‌های خود را مدیون چه افرادی بوده است؟ قطعا توسعه دهندگان زیادی در فتح قلّه‌های متعدد توسط اتریوم سهیم بوده‌اند. با این حال، شاید نام یک نفر بیش از هرکسی بدرخشد! درست حدس زدید؛ امروز می‌خواهیم با پرچمدار شبکه اتریوم، برنامه نویس روسی-کانادایی مشهور یعنی ویتالیک بوترین آشنا شویم.

ویتالیک بوترین کیست؟

بنیان گذار اتریوم، ویتالیک بوترین، یک برنامه نویس رایانه با اصالت روسی-کانادایی است. بوترین یکی از بنیان‌ گذاران بیت کوین مگزین نیز به شمار می‌رود، وی در سال‌های ابتدایی شروع رمز ارزها به این فضا وارد شد و Bitcoin Magazine را در سال ۲۰۱۱ پی ریزی کرد.

ویتالیک بوترین کیست؟

ویتالی دیمیترییِویچ بوترین در ۳۱ ژانویه سال ۱۹۹۴ و در شهر Kolomna روسیه متولد شد. بوترین تا ۶ سالگی در زادگاه خود زندگی کرد. تا این که پدر و مادر وی تصمیم گرفتند تا به کانادا مهاجرت کنند و از این رو، باید ویتالیک را شهروند کانادا بنامیم.

در سومین سال از دوران تحصیل و در مقطع ابتدایی، بوترین در یک کلاس اختصاصی برای دانش آموزان تیزهوش به تحصیل خود ادامه داد. پس از گذشت مدتی، این پسر بااستعداد علایق خود را کشف کرد و به گرایش‌های برنامه نویسی، ریاضیات و اقتصاد رو آورد.

شروع فعالیت در Bitcoin Magazine

پس از نگارش مقاله‌ای توسط بوترین، وبسایت بیت کوین دیلی به دلیل بودجه ناکافی بسته شد. سرانجام در سپتامبر ۲۰۱۱، شخصی به نام میهای آلیسی از یک نشریه با نام Bitcoin Magazine با ویتالیک تماس گرفت. همین جا بود که ویتالیک بوترین به عنوان یکی از بنیانگذاران و نویسنده‌ای برجسته کار خود را در بیت کوین مگزین آغاز کرد.

کار در Bitcoin Magazine

در سال ۲۰۱۲ نسخه چاپی Bitcoin Magazine هم منتشر شد که از آن به عنوان اولین نشریه رسمی در حوزه کریپتو یاد می‌شود. بوترین هم کماکان در این مجله مشغول به کار بود.

همزمان با فعالیت در بیت کوین مگزین، ویتالیک بوترین به ملاقات فردی به نام Jed McCaleb رفت تا درخواست خود را برای شغلی در شرکت ریپل ارائه دهد. مک‌کالب درخواست او را پذیرفت امّا به دلیل مشکلات ویزای ایالات متحده، بوترین موفق به فعالیت در این شرکت نشد.

کودکی خالق اتریوم

از نکات جالب و کمتر شنیده‌شده در رابطه با ویتالیک بوترین، می‌توان به عدم توانایی وی در تکلم اشاره نمود. به گفته اطرافیان، ویتالیک در کودکی کمی دیرتر از همسالان خود توانایی تکلم را به دست آورد امّا از سویی دیگر، در فهم اعداد و محاسبات ریاضی استعداد وصف‌ناپذیری داشت.

همانطور که اشاره کردیم، ویتالیک تا ۶ سالگی در زادگاه خود سکونت داشت و پس از آن، به همراه خانواده خود به کانادا مهاجرت کرد. بوترین به قدری به کامپیوتر علاقمند بود که پیش از ۶سالگی، کار با نرم افزار Excel را آغاز کرد.

علاوه بر نبوغ و علاقه، پدر وی هم از مشوقین اصلی او برای ادامه برنامه نویسی به حساب می‌آمد. چرا که به عنوان متخصص علوم داده فعالیت داشت. با هدف پیگیری تحصیل، بوترین به مدرسه آبلارد در تورنتو انتقال یافت.

به کمک پدر خود، ویتالیک در ۱۷ سالگی تاحدودی با بیت کوین آشنا شد و پس از اتمام دبیرستان، به دانشگاه Waterloo در اونتاریو وارد شد. به منظور توجه به علاقه خود، در دانشگاه دوره‌های پیشرفته‌ای را آغاز کرد. علاوه بر این، به عنوان دستیار تحقیقاتی رییس سابق پروژه Tor یعنی یان گلدبرگ هم به فعالیت مشغول شد.

ایده اتریوم چگونه شکل گرفت؟

در سال ۲۰۱۳، ویتالیک ۱۹ ساله یک چشم‌انداز کلی از بلاک چین اتریوم را ترسیم و برای ۱۵ نفر از دوستان و آشنایان خود در دانشگاه ارسال کرد. بنیانگذار کاردانو یعنی چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) و بنیانگذار Bitcoin Magazine یعنی میهای آلیسیه (Mihai Alisie)، از اوّلین حامیان ویتالیک در آن زمان به شمار می‌آیند.

در ادامه بیشتر از فعالیت‌های ویتالیک پیش از انتشار وایت پیپر اتریوم خواهیم گفت.

زندگی کاری ویتالیک

سال ۲۰۱۱، بوترین در یکی از انجمن‌های مربوط به بیت کوین مشارکت داشت. با هدف به دست آوردن مقداری بیت کوین، وی تصمیم گرفت تا در نشریه Bitcoin Weekly فعالیت کند.

در زمان آغاز کار بوترین در Bitcoin Weekly، مالک آن نشریه به نویسنده هر مقاله ۵ واحد BTC را پیشنهاد داد که ارزش آن‌ها به حدود ۳.۵ دلار می‌رسید. (شاید تصور این موضوع هم حسرت بسیاری را به همراه داشته باشد!)

تحصیلات، مشاغل و ارتباطات مهم ترین مواردی هستند که می‌توانید آن‌ها را در پروفایل لینکدین ویتالیک بوترین مشاهده کنید. علاوه بر این، می‌توانید به برخی مقالات او دسترسی داشته باشید.

انتشار وایت پیپر اتریوم در دانشگاه

پس از کسب مدال برنز المپیاد انفورماتیک در سال ۲۰۱۲، بوترین با توسعه دهندگانی در سراسر جهان ملاقات‌ داشت که اشتیاق او به کدنویسی را دوچندان کرد. در اواخر سال ۲۰۱۳، وی درحالی به تورنتو بازگشت که جرقه‌ای در ذهن او ایجاد شده بود!

کارت المپیاد ویتالیک بوترین

بوترین وایت پیپر اتریوم را معرفی کرد و در سال ۲۰۱۴، تصمیم به ترک دانشگاه گرفت. در همان سال یک بورسیه ۱۰۰هزار دلاری به او اعطا شد که نمایندگی آن بر عهده پیتر تیل بود. این سرمایه گذار، سازمان حمایتی Tiel را ایجاد کرده بود.

پس از ترک تحصیل و در اختیار داشتن بودجه‌ای قابل توجه، بوترین تصمیم گرفت تا به طور تمام وقت تمرکز خود را به اتریوم اختصاص دهد. از این جا بود که مسیر کاری پرماجرای نابغه روسی-کانادایی آغاز شد. اگرچه، بد نیست اگر به دیگر تجربیات وی هم بپردازیم.

آغاز ماجراجویی‌های اتریوم

بستر معاملاتی ۹۰ درصد از NFTها یعنی اتریوم، نام بوترین را در لیست شخصیت‌های کریپتویی جاودانه ساخته است. همانطور که قبل تر به آن اشاره کردیم، ویتالیک بوترین در نوامبر ۲۰۱۳ وایت پیپر اتریوم را پیشنهاد کرد و اهداف خود را شرح داد.

برنامه نویس روسی-کانادایی اعتقاد داشت که بیت کوین به یک زبان برنامه نویسی اختصاصی نیاز دارد. عدم موافقت اکثریت با ایده بوترین، موجب شد تا اقدام به توسعه یک پلتفرم گسترده‌تر کند که زبان برنامه نویسی مختص به خود را داراست. در مقالات «اتریوم چیست؟» و «آشنایی با آدرس اتریوم | چگونه آدرس ETH را تشخیص دهیم؟»، با سیر تا پیاز اتریوم آشنا شوید.

اتریوم؛ یک کامپیوتر همه‌ فن حریف!

پس از انتشار وایت پیپر اتریوم، بسیاری علاقه خود را به این پروژه ابراز کردند که دور از ذهن هم نبود. در یک سخنرانی ۲۵ دقیقه‌ای در میامی، بوترین از اتریوم با عنوان یک کامپیوتر همه منظوره یاد کرد که رویکردی غیرمتمرکز دارد. وی به امکانات اتریوم از جمله پشتیبانی از DAOها هم اشاره داشت.

پروژه اتریوم

در تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۱۵ بود که اتریوم به طور رسمی عرضه شد. تاکنون این شبکه به موفقیت‌های بسیاری دست یافته و عده‌ای لقب نقره بازار را برروی آن نهاده‌اند.

می‌دانیم که بوترین تنها توسعه دهنده اتریوم نبوده و افراد دیگری از جمله چارلز هاسکینسون که او را به عنوان بنیانگذار کاردانو می‌شناسیم هم از همراهان ویتالیک در این راه بوده است. در مقاله اختصاصی خالق کاردانو می‌توانید اطلاعات جالبی درباره زندگی و کار هاسکینسون بخوانید.

قدردانی بوترین از جایگاه خود

در اواخر سال ۲۰۲۰، قیمت ETH به ۷۴۰ دلار رسیده بود. تنها یک سال بعد، سقف تاریخی جدیدی را در ناحیه ۴۸۰۰ دلار به ثبت رساند. موفقیت‌های اتریوم در سال ۲۰۲۰، موجب شد تا ویتالیک از حضور خود در دنیای غیرمتمرکز قدردانی کند.

بوترین گفت:

من به خاطر حضور در چنین حوزه جالب و پر کاربردی قدردان هستم. از این که این شانس را دارم تا با ریاضیدانان، اقتصاددانان و توسعه دهندگانی که به افراد در سرتاسر جهان کمک می‌کنند تعامل داشته باشم مفتخرم.

بسیاری القابی مانند پادشاه بلاک چین را به بوترین داده‌اند؛ اگرچه، مرد روسی-کانادایی از این نوع القاب استقبال چندانی نمی‌کند و نظرات خود را در این باره به اشتراک گذاشته است:

من بیش از هرچیزی بر روی تحقیقات متمرکز می‌شوم و آنچنان تمایلی به جلب توجه افراد ندارم. از اجتماع‌ها می‌خواهم که کمی منعطف تر عمل کنند.

او همچنین به افرادی اشاره داشت که در علوم کامپیوتر، اقتصاد و فلسفه فعالیت دارند و در حرفه‌های خود از مهارت بالایی برخوردارند. وی بر این باور بود که این افراد بر زندگی ده‌ها هزار نفر دیگر تاثیر می‌گذارند.

ویتالیک و بازی World of Warcraft

احتمالا شما هم کنجکاو هستید تا انگیزه ویتالیک بوترین از راه اندازی یک ارز غیرمتمرکز را بشناسید. فارغ از علاقه و مهارت او در کامپیوتر و اقتصاد، بوترین اعلام کرده که محرک اصلی حرکت وی به سمت دنیای غیرمتمرکز، چیزی نبوده جز بازی World of Warcraft!

بوترین و وارکرفت

ماجرا از آنجایی شروع می‌شود که پس از آپدیت ۳.۱.۰، کارکتر موردعلاقه بوترین توسط کمپانی سازنده بازی یعنی Blizzard تضعیف شده و قابلیت‌های آن کاهش یافته است.

بوترین در مصاحبه با About.me این موضوع را خاطرنشان کرد که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰، زمان زیادی را صرف بازی وارکرافت می‌کرده و پس از حذف توانایی‌های کارکتر محبوب خود، به شدت از آن ناامید شده و به نواقص خدمات متمرکز پی برده است.

به گفته ویتالیک بوترین، از دوران بازی Warcraft وی به اهمیت گسترش امور غیرمتمرکز پی برده و متوجه شده که مزایای فراوانی را به دنبال خواهد داشت. همچنین به واسطه عواملی که پیش تر به آن‌ها پرداختیم، مسیر خود را به سمت دنیای غیرمتمرکز پیدا کرده است.

رشد ویتالیک بوترین همراه با اتریوم

به طور کلی، نمی‌توان نقش پررنگ اتریوم را در گسترش حوزه نفوذ تکنولوژی بلاک چین کتمان کرد. چرا که با معرفی اتریوم، افراد فعال در حوزه غیرمتمرکزها (صرف نظر از سطح دانش و تجربه)، به این موضوع پی بردند که کاربرد بلاک چین به حوزه پرداخت و ذخیره ارزش محدود نمی‌شود.

اتریوم توانست استفاده از بلاک چین را در اموری چون هنر دیجیتال، ثبت مالکیت دارایی‌ها، قراردادهای هوشمند و دیفای گسترش دهد. البته نباید فراموش کنیم که علاوه بر تاثیرگذاری بوترین روی اتریوم، اتریوم هم توانسته روی تجربیات و مهارت‌های ویتالیک بوترین مثمر واقع شود و به رشد وی به عنوان یک شخصیت تاثیرگذار کمک شایانی کند.

در آخر، تمرکززدایی بیشتر، از جمله خدماتی است که دنیای بلاک چین و حوزه غیرمتمرکز آن را مدیون ویتالیک بوترین خواهد بود. بروزرسانی‌های متعدد اتریوم (از جمله آپدیت مرج و آپدیت شانگهای)، از نقاط عطف این شبکه به حساب می‌آیند.

فعالیت‌های متفرقه بوترین شامل چه چیزهایی است؟

علاوه بر بلاک چین پر آوازه اتریوم، بوترین در برخی پروژه‌های دیگر هم نقشی اساسی را ایفا کرده که برخی از آن‌ها رویکردی مشابه با اتریوم داشتند. به عبارتی، به صورت منبع باز (Open Source) کار می‌کردند.

DarkWallet که کودی ویلسون پایه گذار آن بود، از پروژه‌هایی بود که بوترین به عنوان توسعه دهنده در آن فعالیت داشته است. علاوه بر این، پلتفرم معاملاتی Egora هم در لیست فعالیت‌های ویتالیک بوترین قرار دارد.

ملاقات با ولادیمیر پوتین

بوترین به اهمیت اقتصاد و سیاست در زادگاه خود روسیه پی برده بود و به همین منظور، اقداماتی را در راستای گسترش اتریوم در روسیه انجام داد.

ملاقات بوترین و پوتین

در ۲ ژوئن۲۰۱۷، ویتالیک و ولادیمیر پوتین در مجمع اقتصادی بین المللی سن پطرزبورگ (SPIFF) باهم دیدار کردند. به دنبال این ملاقات، پوتین موافقت خود را با ایده برقراری ارتباط با شرکای احتمالی روسیه اعلام کرد.

همکاری با اقتصاددان مشهور

علاوه بر همکاری‌های متعدد با افراد متخصص، وی با یکی از اقتصاددانان خبره به نام Glen Weyl هم اهداف مشترکی را پیگیری کردند.

پس از توییت گلن وِیل در رابطه با شیوه جدید اخذ مالیات، ویتالیک بوترین با او تماس گرفت و با همکاری مشترک، این دو مطلبی را با محوریت رهایی از تمرکز مطلق نگارش کردند.

همکاری ویتالیک و گلن، زمینه کاری هر دو را در بر می‌گرفت. بوترین در حوزه رمزارزها فعالیت‌ داشت و ویل هم راه حل‌هایی را مبنی بر ارتباط بازار و مشکلات اجتماعی ارائه می‌داد.

در سال ۲۰۱۹ و با همکاری زوئی هیتزیگ، دانشجوی دکتری در موسسه هاروارد، بوترین و ویل موفق شدند تا مقاله‌ای را با عنوان A Flexible Design for Funding Public Goods منتشر کنند. در این مقاله، موضوعاتی چون بهینه سازی تامین کالاهای عمومی مطرح می‌شود و به انواع رای گیری نیز، اشاره دارد.

شایعات درباره بوترین

در سال ۲۰۱۷ یک خبر درباره مرگ ویتالیک بوترین در یک سانحه رانندگی منتشر شد که قیمت اتریوم را شدیدا تحت تاثیر قرار داد. بعد‌تر مشخص شد این خبر تنها یک شایعه بوده، اما قیمت اتریوم شدیدا از این موضوع تاثیر پذیرفت.

جوایز و افتخارات ویتالیک بوترین

در اختیار داشتن بیشترین حجم معاملات NFT، توسعه بیش از ۳هزار dApp، پیشرو در پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و موفقیت‌های بی شمار دیگر! این‌‌ها تنها نمونه‌های کوچکی از دستاوردهای بوترین محسوب می‌شوند.

افتخارات بوترین

موارد ذکر شده، اهدافی هستند که اتریوم توانسته به آن‌ها دست پیدا کند. امّا نباید از دستاوردهای آورنده این بلاک چین غافل شویم. در این‌جا می‌خواهیم مهم ترین موفقیت‌های شخصی ویتالیک بوترین را به طور خلاصه بررسی کنیم.

  • جایزه جهانی تکنولوژی در بخش نرم افزارهای فناوری اطلاعت (۲۰۱۴)
  • دکترای افتخاری دانشگاه بازل در رشته اقتصاد (۲۰۱۸)
  • حضور در لیست ۴۰ فرد زیر ۴۰ سال تاثیرگذار در اقتصاد (Fortune،۲۰۱۶)
  • قرارگیری در فهرست ۱۰۰ شخصیت مهم از دیدگاه Time (سال ۲۰۲۱)

علاوه بر افتخاراتی که به آن‌ها پرداختیم، نشریه Forbes هم نام بوترین را در لیست ۳۰ شخصیت اثرگذار زیر ۳۰ سال قرار داده بود که به زمینه‌های مالی مرتبط می‌شد. این هم از موفقیت‌هایی است که به ویترین افتخارات این مرد جوان اضافه شده است.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

دارایی‌ ویتالیک بوترین چقدر است؟

تا اوایل سال ۲۰۲۲، ارزش دارایی خالص ویتالیک بوترین ۱.۵ میلیارد دلار برآورد شده بود. اگرچه با بحران بازار کریپتو، بسیاری از ارزها از جمله ETH به طور قابل توجهی ریزش کردند و میزان دارایی بوترین هم تغییر کرد.

بوترین مقداری بالغ بر ۳۲۵ هزار واحد ETH را در اختیار دارد که ارزش کنونی آن‌ها به حدود ۵۰۰میلیون دلار می‌رسد. وی در تاریخ ۲۰ می ۲۰۲۲، در توییتر خود اعلام کرد که ارزش داریی‌های وی کاهش یافته است.

من دیگر یک میلیاردر نیستم!

علاوه بر اتریوم، ویتالیک بوترین بخش قابل توجهی از ذخیره میم کوین شیبا اینو که در اختیار وی قرار داشت را هم به دو فعالیت مهم اختصاص داد.

بوترین و شیبا

با وجود تاثیر به سزای Shibarmy، شاید لازم باشد تا از ویتالیک بوترین به عنوان مهم ترین عامل رشد فزاینده شیبا اینو (SHIB) یاد کنیم. وی در مصاحبه خود با پادکست UpOnly اعلام کرده بود که ۹۰ درصد از توکن‌های SHIB خود را سوزانده است.

ویتالیک بوترین و شیبا

بوترین در مجموع ۵۰۰ تریلیون واحد SHIB در اختیار داشت که حدود ۹۰ درصد آن‌ها را از چرخه خارج کرده است. در زمان توکن سوزی، ارزش این میزان دارایی به حدود ۷ میلیارد دلار می‌رسید.

البته به گفته ویتالیک، این فرایند آسان نبوده و وی ناچار شده تا برای ادامه فعالیت توکن سوزی، لپتاپ جدیدی را خریداری کند. شاید این کار وی کمی عجیب به نظر برسد امّا او گفته:

من نمی‌خواستم که شیبا به یک دارایی انحصاری تبدیل شود و این انحصار در تصاحب من باشد.

علاوه بر توکن سوزی، بوترین ۱۰ درصد از کل ذخیره SHIB را که در اختیار او قرار داشت را وقف امور خیریه کرد که در بخش بعدی مطلب امروزمان به آن خواهیم پرداخت.

درباره استیک اتریوم در این لینک بخوانید

اقدامات بشر دوستانه

مشارکت در امور خیریه، از جمله کارهایی است که اکثریت ثروتمندان آن را در لیست اولویت‌های خود قرار می‌دهند. نفرات اول و دوم لیست ثروتمندترین افراد کریپتویی یعنی چانگ‌پنگ ژائو و سم بانکمن-فرید از جمله این افراد هستند. امّا برنامه نویس جوان هم از این قاعده مستثنی نبوده!

کمک‌های خیریه

در بخش قبلی مقاله، به ارتباط ویتالیک و شیبا پرداختیم و گفتیم که ۵ تا ۱۰ درصد از سرمایه SHIB خود را وقف امور خیریه کرد. این امور به سازمان مبارزه با ویروس کووید-۱۹ در هندوستان مرتبط بود. ارزش این کمک‌های بوترین به حدود ۱.۲ میلیارد دلار می‌رسید.

اقدامات انسان دوستانه ویتالیک بوترین به هند و SHIB محدود نشد و در ۱۲ می سال ۲۰۲۱، ۴۳۰ تریلیون توکن دوج ایلان مارس (ELON) را به بنیاد Methuselah اهدا کرد که بر افزایش طول عمر افراد تمرکز دارد. زمانی که بوترین این تصمیم را گرفت، دارایی وقف شده وی ارزشی معادل ۳۳۶ میلیون دلار داشت.

کمک‌های خیریه بوترین

پیش از اقداماتی که به آن‌ها اشاره کردیم، بوترین در اوایل سال ۲۰۱۹ سرمایه‌ای معادل ۳۵۰ هزار دلار را به انجمن تحقیقاتی SENS اهدا کرد. این موسسه مطالعاتی را در زمینه‌های کهولت سن و بیماری‌های مربوطه انجام می‌دهد.

در چه کیف پول‌هایی فرزندان ویتالیک را ذخیره و هولد کنیم؟!‌ یکی از این کیف پول‌ها «مای اتری والت» خواهد بود. با این حال در مقاله «کیف پول اتریوم» به این پرسش دقیق‌تر خواهیم داد!

نظر ویتالیک بوترین درباره آینده ارزهای دیجیتال

بوترین بارها درباره بیم‌ها و امیدهای خود در رابطه به آینده بازار ارزهای دیجیتال اظهار نظر کرده است. در یکی از جدیدترین مصاحبه‌های خود، ویتالیک به ۳ فرصت طلایی رمز ارزها در سال ۲۰۲۳ اشاره کرده که شامل پذیرش والت‌های کریپتویی، توسعه استیبل کوین‌های ضد تورمی و توسعه فنی شبکه اتریوم است.

بوترین به خصوص بارها درباره آینده اتریوم ابراز امیدواری کرده و به توسعه فنی بسیار بیشتر آن امیدوار است. در مقابل وی در بلند مدت نگران بیت کوین است. ویتالیک در توضیح موضع خود در رابطه با آینده بیت کوین، اشاره می‌کند که این شبکه ممکن است کارمزد کافی برای ایمن نگه داشتن شبکه ایجاد نکند. حال که صحبتِ آینده اتریوم به میان آمد، مطالعه مطلب «اتریوم ۱۰هزار دلاری» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

او این مشکل را به دلیل مکانیزم اثبات کار بیت کوین می‌داند. این در حالی است که در سال ۲۰۲۲ با وقوع اتریوم ۲ و مهاجرت این شبکه به سمت مکانیزم اثبات سهام،‌ اتریوم بالاخره سازوکار خود را تغییر داد و دیگر استخراج آن ممکن نیست. از آن پس، نودهای این بلاک چین تنها با استیک اتریوم می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. در مقاله «استخراج اتریوم» بیشتر درباره سازوکار سابق این شبکه مطالعه کنید

سخن پایانی

ساتوشی ناکاموتو، چارلز هاسکینسون و هم اکنون ویتالیک بوترین! این‌ها افرادی بودند که تاکنون در بلاگ پول نو پذیرای آن‌ها بوده‌ایم. امروز هم تصمیم گرفتیم تا بنیانگذار جوان اتریوم را بهتر بشناسیم.

از مهاجرت به کانادا در کودکی تا انتشار وایت پیپر اتریوم و گرفتن دکترای افتخاری گفتیم تا با یکی از تاثیرگذار ترین‌های تکنولوژی غیرمتمرکز آشنا شویم.

حال از دیدگاه شما، اکنون نوبت به کدام شخصیت بزرگ رسیده است تا مهمان ما باشد و کمی بیشتر در رابطه با او بدانیم؟

خرید اتریوم
0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

4

نظر مخاطبان (0)