0

2

به‌کارگیری شبکهٔ لایتنینگ بیت کوین توسط بانک سانتاندر

اخیراً با افزایش پذیرش جریان اصلی بیت کوین، مؤسسات مالی مختلفی در حال ارزیابی مجدد موضع خود در مورد ارزهای دیجیتال هستند. نمونه بارز این اقدام بانک Santander است. این بانک پیشروی اسپانیایی پشتیبانی خود را از شبکهٔ لایتنینگ بیت کوین(Bitcoin Lightning Network) اعلام کرده است.

شبکه لایتنینگ بیت کوین
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

فهرست

Created with Sketch.

پذیرش این پروتکل از سوی بانک‌ها، معیار قابل‌توجهی از نحوه استقبال نهادهای مالی سنتی از پتانسیل دگرگون‌کننده فناوری بلاک چین است.

مؤسسات مالی رو به رشد، غول‌های تجارت الکترونیک و حتی کشورهای مختلف در حال پذیرش شبکهٔ لایتنینگ بیت کوین هستند. این پروتکل راه‌حلی مهم برای مشکل مقیاس‌پذیری شبکهٔ بیت کوین است.

خرید ارز دیجیتال

این شبکه قادر است در هر ثانیه میلیون‌ها تراکنش را پردازش کند که باعث می‌شود جایگزینی سطح بالا برای سیستم‌های سنتی مانند VISA که حداکثر ۲۰۰۰۰ تراکنش را در ثانیه انجام می‌دهند، باشد.

به‌کارگیری شبکهٔ لایتنینگ توسط بانک سانتاندر به روند گسترده‌تری اشاره دارد؛ اینکه سیستم مالی مرسوم به طور پیوسته در حال تصدیق پتانسیل سیستم‌های غیرمتمرکز است.

سانتاندر علاوه‌بر پست وبلاگی، توییتی منتشر کرده که بر مزایای منحصربه‌فرد شبکهٔ لایتنینگ به خصوص، تراکنش‌های پرسرعت، کارمزدهای پایین و مقیاس‌پذیری بی‌نظیر آن تأکید می‌کند؛ ویژگی سه‌گانه‌ای که می‌تواند چشم‌انداز پرداخت خرد را متحول کند.

شبکهٔ لایتنینگ با انجام تراکنش‌های خارج از زنجیره، دور زدن ترافیک شبکه و هزینه‌های بالای بلاک چین بیت کوین، عمل می‌کند. کانال‌های پرداخت ایجادشده بین طرفین این فرآیند را تسهیل می‌کند. مبلغ نهایی پس از بسته شدن کانال در بلاک چین ثبت می‌شود.

این مکانیسم نوآورانه قصد دارد پرداخت‌های خرد را ارتقاء دهد و کارآمدتر سازد و برنامه‌های کاربردی زیادی که به درد دنیای واقعی می‌خورد، ایجاد کند.

پذیرش رو به رشد شبکهٔ لایتنینگ بیت کوین

چندین شرکت پیشتاز این حرکت هستند. از استارت آپ‌هایی مانند Blockstream و Lightning Labs گرفته تا مشاغل سنتی مانند Shopify و McDonald همگی در حال پذیرش این شبکه هستند.

به عنوان مثال، Shopify با Strike متحد شده تا از طریق شبکه لایتنینگ پرداخت‌ها را به بیت کوین دریافت کند و هدفش نیز کاهش هزینه‌ها و ساده‌سازی پروسه نقل و انتقالات بین‌المللی است. در همین حال، غول‌های چندملیتی والمارت و مک‌دونالد در حال حاضر در حال کار با این شبکه هستند و بیت‌کوین را از این طریق دریافت می‌کنند که به پذیرش گسترده‌تر ارزهای دیجیتال کمک کرده است. السالوادور نیز از شبکهٔ لایتنینگ برای حواله ها استقبال کرده است  که متعاقبا به پذیرش بیت کوین به عنوان ارزی قانونی در این کشور کمک خواهد کرد. این اقدام پتانسیل این شبکه را در کنار زدن سیستم‌های مالی سنتی و کاهش هزینه‌های مرتبط با نقل و انتقالات بین‌المللی نشان می‌دهد.

با این حال، شبکهٔ لایتنینگ بدون چالش نیست. وضعیت فعلی آن مستلزم فعال بودن کاربران و اتصال به یک کانال پرداخت برای انجام تراکنش‌ است. پروتکل این شبکه با محدودیت‌های خاص مربوط به نقدینگی و امنیت معاملات همچنان در حال توسعه است.

اگرچه بانک سانتاندر با توییت خود در رابطه با این شبکه مستقیماً اعلام پذیرش نکرده، اما همین حرکت نشان‌دهنده تغییری مهم در محافل مالی در به رسمیت شناختن راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک چین مانند شبکهٔ لایتنینگ است. مقیاس‌پذیری و مقرون‌به‌صرفه بودن این شبکه می‌تواند تأثیری دگرگون‌کننده بر نحوهٔ انجام تراکنش های مالی، از خریدهای روزمره گرفته تا حواله‌های بین مرزی داشته باشد.

منبع: بین کریپتو

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)