0

0

بانک آمریکا: فدرال رزرو به افزایش نرخ‌های خود ادامه دهد!

بانک آمریکا هشدار داده که فدرال رزرو باید به افزایش نرخ بهره تا زمانی که به یکی از دغدغه‌های اصلی مصرف‌کننده تبدیل شود، ادامه دهد.

بانک آمریکا: فدرال رزرو به افزایش نرخ‌های خود ادامه دهد
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

اقتصاددان این بانک با انتظار کاهش رشد تقاضای مصرف‌کننده که «به رکود کامل منجر می‌شود» هشدار داد که «افزایش‌های بیشتر فدرال رزرو همچنین به معنای ایجاد مشکلاتی بیشتر برای بخش‌های غیرمصرف‌کننده حساس به بهره مانند مسکن است».

هشدار اقتصادی بانک آمریکا

آدیتیا بهاوه (Aditya Bhave)، اقتصاددان ارشد بانک آمریکا، یادداشتی را در اوایل این هفته منتشر کرد و هشدار داد که فدرال رزرو می‌تواند نرخ‌های بهره را فراتر از انتظارات بازار افزایش دهد تا تورم را به هدف ۲ درصدی خود برساند. طبق یادداشتی که در مجله مالی و تجاری Fortune مشاهده شده، این بانک نوشته است:

فدرال رزرو باید به افزایش نرخ بهره ادامه دهد تا زمانی که به نقطه‌ای دردسرساز برای مصرف‌کننده تبدیل شود.

ارز دیجیتال

بانک آمریکا افزود که در این مرحله، افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره در نشست‌های آتی کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در ماه مارس و می «بسیار محتمل به نظر می‌رسد». این اقتصاددان همچنین خاطرنشان کرد که بانک آمریکا اخیراً پیش‌بینی خود در رابطه با نرخ بهره فدرال رزرو را تغییر داده تا در ماه ژوئن میزان نرخ بهره را ۲۵ واحد دیگر بالا ببرد. بهاوه ادامه داد:

برگشت‌پذیریِ تورمِ مبتنی بر تقاضا، به این معنی است که فدرال رزرو ممکن است مجبور شود نرخ‌ها را نزدیک به ۶٪ افزایش دهد تا به تورم موردنظر خود برسد.

«چندین اقتصاددان دیگر هشدار داده‌اند که فدرال رزرو نمی‌تواند بدون «درهم شکستن اقتصاد» به هدف تورم ۲ درصدی خود برسد، از جمله اقتصاددان ارشد آلیانز، محمد الاریان (Mohamed El-Erian) معتقد است «بازگشت به تورم ۲ درصدی هدف درستی نیست».

در اوایل این هفته، جانت یلن (Janet Yellen)، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده اظهار کرد که کاهش تورم روند خطی ندارد. وی با بیان اینکه «تورم اصلی همچنان در سطحی بالاتر از آنچه مورد انتظار فدرال رزرو است، باقی مانده و کارهای بیشتری می‌توان برایش انجام داد»، این ایده که رکود اجتناب‌ناپذیر است را رد کرد.

اقتصاددان ارشد بانک آمریکا در توضیح اظهارات یلن تأکید کرد که «به نظر می‌رسد رکود اقتصادی از سیاست کاهش آهسته (Soft Landing) فدرال رزرو بیشتر جواب می‌دهد.»  به نظر بهاوه:

تحلیل ما نشان می‌دهد که کاهش تقاضای مصرف‌کننده، برای بازگرداندن تورم به هدف موردنظر، ضروری است، و این حرکت احتمالاً منجر به رکود کامل خواهد شد.

این اقتصاددان بانک آمریکا توضیح داد:

هزینه‌های مصرف‌کننده ۶۸٪ تولید ناخالص داخلی (GPD) را تشکیل می‌دهد و بالا بردن بیشتر نرخ‌ها از سوی فدرال رزرو نیز به معنای ایجاد مانعی بیشتر برای بخش‌های غیرمصرف‌کننده حساس به بهره مانند مسکن است. اتفاق مورد انتظار ما این است که در سه ماهه سوم سال جاری (۲۰۲۳) یک دوره رکود آغاز خواهد شد و در این دوره، وزنه‌ی ریسک‌ها به سمت انعطاف‌پذیری مصرف‌کننده (توانایی فرد برای مقاومت در برابر رکود اقتصادی تا بازگشت آن به حالت مساعداست. این نوع انعطاف‌پذیری ماهیت بلندمدت یا پایدار دارد و باید در طول زمان ایجاد شود)، تورم ثابت و افزایش‌های نرخی بیشتر فدرال رزرو متمایل خواهد شد. در هر صورت، این اتفاق برای سرمایه‌گذاران درسی با خود به همراه خواهد داشت که: «بدون رنج، گنج حاصل نمی‌شود!

پیش‌تر نیز چند تن از مقامات فدرال رزرو اظهار کرده‌ بودند که برای کنترل تورم به افزایش بیشتر نرخ بهره نیاز است. اوایل این هفته، رافائل بوستیک (Raphael Bostic)، رئیس بانک فدرال رزرو آتلانتا، در مورد پیامدهای اقتصادی «فاجعه‌بار» در صورتی که فدرال رزرو پیش از موعد، سیاست فعلی خود را رها کند، هشدار داد. در همین حال، «پادشاه اوراق قرضه» جفری گانلاخ (Jeffrey Gundlach)، «نتایج دردناکی» را برای رکود بعدی پیش‌بینی کرد، در حالی که پیتر شیفِ (Peter Schiff) اقتصاددان معتقد است فدرال رزرو می‌تواند جلوی «فروپاشی کامل اقتصادی» را بگیرد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)