0

0

ماینرهای بیت کوین تحت فشار شدید؛ سال ۲۰۲۳ ممکن است سخت‌تر از امسال باشد!

صنعت ماینینگ ارز‌های دیجیتال سال ۲۰۲۲ را با جذب سرمایه‌گذاری‌های لازمه برای گسترش خود شروع کرد، اما قیمت‌ بالای حامل‌های انرژی، افزایش رقابت برای بلاک‌های بیت کوین و بازار نزولی اخیر به ماینرها ضربه زد و آنهایی که نسبت بدهی به دارایی بالایی (High Leverage) داشتند را از بین برد.

ماینرهای بیت کوین تحت فشار شدید؛ سال ۲۰۲۳ ممکن است سخت‌تر از امسال باشد!
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

6 دقیقه

این بخش از صنعت دارایی‌های دیجیتال توسط ورشکستگی‌ها و نکول وام‌ها (Loan Defaults) متزلزل شد و سال آینده احتمالاً چالش‌های بیشتری علاوه‌بر تلاش ماینر‌ها برای تقویت ترازنامه و عملیات خود، در انتظارشان خواهد بود. اما با همه‌ی این‌ها همین وضع موجود فرصت‌های جدیدی را برای کسانی که در موقعیت خرید دارایی‌های دیجیتال هستند و همچنین برای کسانی که می‌توانند با نوآوری‌های جدید حاشیه سود خود را بهبود بخشند، به ارمغان می‌آورد.

با بررسی مصاحبه‌ی برخی از مدیران ارشد و تحلیلگران در رابطه با استخراج بیت کوین با خبرگزاری‌های مختلف می‌توان مروری بر اتفاقات سال گذشته کرد و بر اساس آن به پیش‌بینی روند سال ۲۰۲۳ پرداخت. در ادامه به صحبت‌های این افراد در سالی که گذشت می‌پردازیم:

رشدی که هرگز نیامد!

دست‌اندر‌کاران این صنعت می‌گویند که در سال گذشته پول زیادی برای افزایش هش ریت بیت کوین (معیاری برای سنجش قدرت محاسباتی در شبکه بیت‌کوین) خرج شد، اما در بسیاری از موارد این سرمایه‌گذاری‌ها به دلیل اینکه شرکت‌ها برای تأمین مالی خود بدهی‌های زیادی را به بار آوردند، نتیجه نداد و ما فقط شاهد رشد در شکست اقتصادی فعالین در حوزه‌ی استخراج کریپتوکارنسی بودیم.

یوری بولوویچ (Juri Bulovic) رئیس بخش ماینینگ در شرکت استخراج کریپتو و سهامداری Foundry که متعلق به شرکت مادر CoinDesk یا همان Digital Currency Group است، گفت:

بسیاری از ماینرها با پیش‌بینی اینکه قیمت بیت کوین (BTC) به ۱۰۰ هزار دلار خواهد رسید، بیش از حد قاطعانه عمل کردند و اصلاً آماده مواجه با قیمت‌های زیر ۲۰ هزار دلار نبودند.

با کاهش قیمت بیت کوین، بسیاری از شرکت‌ها در انجام تعهدات بدهی خود با مشکل مواجه شدند. ولفی ژائو (Wolfie Zhao) رئیس تحقیقات شرکت TheMinerMag که به عنوان بازوی جمع آوری‌کننده داده‌ها و ارائه‌دهنده تحقیقات به شرکت مشاور ارز دیجیتال BlocksBridge فعالیت می‌کند، عنوان کرد که:

راه‌های زیادی برای تحقق تأمین مالی این برنامه‌ها وجود ندارد. یکی یا بیت‌کوین می‌فروشد، یا قرض می‌گیرد یا سهام صادر می‌کند. زمانی که فروش بیت‌کوین (BTC) استخراج‌شده به‌سختی برای پوشش OpEx (هزینه‌های عملیاتی) کافی باشد، بسیاری از آنها برای تأمین مالی خود افزایش بدهی را انتخاب کردند، زیرا بازار سهام نیز نزولی شده بود.

از سوی دیگر، وام‌دهندگان نیز بیش از حد خوشبین بودند.

بولوویچ خاطرنشان کرد:

بسیاری نتوانسته بودند به‌درستی خطرات مرتبط با دریافت چنین وام‌هایی آن هم با پشتوانه دکل‌های ماینینگ را ارزیابی کنند، زیرا این اولین چرخه‌ای است که در آن چنین وام‌هایی اعطا می‌شود و قبلاً در این زمینه تجربیاتی از گذشته وجود نداشته است. بر اساس داده‌های TheMinerMag، نسبت بدهی به دارایی (Debt To Equity Ratio) برخی از ماینرها که نشان‌دهنده اهرم مالی آنهاست، در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ حتی تا مقدار ۳ برابر نیز رسیده است.

ماینرهایی که با توجه به میزان تولید بیت کوین (BTC) خود نسبت بدهی بالایی داشتند، اکنون با مقادیر زیادی بدهی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

ژائو گفت:

پنج شرکت از شش شرکتی که بیشترین بدهی خالص به ازای هر بیت کوین استخراج‌‌شده را دارند، از نیمه دوم سال جاری تا حدودی بازسازی شده‌اند، به استثنای شرکت Marathon Digital Holdings (MARA).

این تحلیلگر فکر می‌کند که شرکت Marathon اکنون تا حدودی بر خلاف روند سابق خود عمل کرده است، زیرا این شرکت ماینینگ سال گذشته ۷۵۰ میلیون دلار اوراق قابل‌تبدیل غیرقابل تضمین (Unsecured Convertible Notes) با نرخ کوپن ۱ درصد را جمع‌آوری کرد. برای مقایسه شرکت Core Scientificء ۵۰۰ میلیون دلار اسکناس قابل‌تبدیل امن با نرخ ۱۰ درصد را جمع آوری کرد.

شرکت Marathon در خبرگزاری‌ها عنوان کرده است که آنها همچنان در تلاشند تا تعهدات بدهی خود را کاهش دهند.

چالش‌های بیشتری در راه است

بااین‌حال، جیمی لوورتون (Jaime Leverton) مدیرعامل شرکت ماینر کانادایی Hut 8 (HUT)، پیش‌بینی می‌کند که بدترین وضعیت از نظر بحرانی شدن وضعیت و ورشکستگی ماینر‌ها به‌ویژه در نیمه اول سال ۲۰۲۳ در راه است، و او مطمئن نیست که در نیمه دوم سال آتی نیز این وضعیت بهبود یابد.

شرکت ماینینگ Luxor’s Vera گفت که انتظار دارد بسیاری از شرکت‌ها خصوصی شوند، و اذعان داشت که شرکت‌ها می‌توانند با میزبانی و راه‌اندازی ماشین‌های ماینینگ برای کسب‌وکار‌های خصوصی، به کارایی بیشتری دست یابند.

اما فیورنزو مانگانیلو (Fiorenzo Manganiello) بنیانگذار شرکت ماینینگ و سرمایه‌گذاری خطرپذیر Cowa، گفت که خریداران ممکن است بهتر باشد به‌جای اینکه با مشکلات مربوط به مالکیت و کارکرد ماشین‌آلات ماینینگ سروکار داشته باشند، به خرید بیت کوین (BTC) روی بیاورند.

برای بقیه بازماندگان صنعت ماینینگ، سال آتی حکم سال بقا و سنجش توانایی آن‌ها در بهبود عملکرد خود را خواهد داشت.

ملرود (Mellerud)، تحلیلگر استخراج بیت کوین بر این باور است که:

تا زمانی‌که شاهد بازاری صعودی در مقیاسی وسیع نباشیم (که البته من شک دارم چنین اتفاقی بیفتد)، ماینرها در سال ۲۰۲۳ فقط برای تقویت ترازنامه و بهبود کارایی عملیاتی خود تلاش خواهند کرد. هدف از فعالیت ماینر‌ها در سال آتی به حداقل رساندن هزینه‌ها و کاهش بدهی‌های خود خواهد بود.

معضلات تأمین انرژی

کارشناسان صنعت ماینینگ می‌گویند که در سال ۲۰۲۳ ماینرها نه‌تنها باید بهترین معاملات را برای تأمین انرژی خود بیابند، بلکه در مورد اینکه چگونه می‌توانند هزینه‌های خود را کاهش دهند یا با تغییر در مصرف انرژی و تأمین انرژی خود درآمد بیشتری کسب کنند، خلاق باشند.

بولوویچ در ادامه اظهار داشت:

با ادامه روند کاهشی سود حاشیه‌ای، استخراج‌کنندگان باید ببینند چگونه می‌توانند در برنامه‌های پاسخ به تقاضای بازار شرکت کنند. این بدان معنا‌ست که در زمان‌های افزایش تقاضا با تزریق برق به شبکه کمک کنند و از این طریق کسب درآمد داشته باشند، و یا با جمع‌آوری گرمای ریگ‌های استخراج رمزارز و استفاده‌ی دوباره از این انرژی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی داشته باشند. به همین دلیل شرکت‌های ماینینگی که درک واقعی از فرآیندها، سیاست‌ها، مقررات و دانش فنی این صنعت و صنایع مرتبط با آن دارند، نسبت به سایر ماینر‌ها برتری بیشتری خواهند داشت.

به گفته دنیل جوگ (Daniel Jogg) مدیرعامل Enerhash یک شرکت مجارستانی که مراکز داده بلاک چین را اداره می‌کند:

استخراج کریپتو در حال تبدیل شدن به بخش بزرگ‌تری از صنعت انرژی است و تا پایان سال ۲۰۲۳، شرکت‌های بیشتری باید به‌صورت عمودی با منبع انرژی خود ادغام شوند (Vertically Integrated) تا با نزدیک شدن به رویداد آتی نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین (هاوینگ) بتوانند عملیات ماینینگ پایدار خود را در طولانی‌ مدت حفظ کنند.

رویداد نصف شدن (Halving) زمانی است که تعداد بیت کوین استخراج شده در هر بلوک ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

یکی دیگر از درس‌های مرتبط با اهمیت مدیریت هزینه‌های برق، در هاستینگ (Hosting) شرکت‌های ماینینگ است. هاستینگ مدل کسب‌وکاری است که در آن شرکت‌ها به ازای مالکیت و راه‌اندازی زیرساخت‌ها برای سایرین به کسب درآمد می‌پردازند. زک برادفورد (Zach Bradford) مدیرعامل شرکت CleanSpark (CLSK) می‌گوید که قیمت‌های بالای انرژی و قیمت پایین بیت‌کوین به‌ویژه برای این مدل از کسب‌وکار سخت بوده است.

شرکت Compute North به عنوان اولین شرکت بزرگی که در این صنعت ورشکست شد، در درجه اول یک شرکت هاستینگ بود. Core Scientific نیز در کسب‌وکار هاستینگ خود حدود ۱۰ میلیون دلار در سه ماهه سوم امسال ضرر کرده است.

بر اساس داده‌های TheMinerMag، شرکت‌های ماینینگ مانند Digihost (DGHI) ،Greenidge Generation و Argo Blockchain (ARBK) که برای انرژی خود به گاز طبیعی یا شبکه برق متکی بودند، شاهد افزایش چشمگیر هزینه‌های خود در سه ماهه سوم امسال بودند.

ژائو گفت:

در سال جاری روند تغییرات هزینه برای تولید هر بیت کوین در طول سال بسیار شبیه به میانگین افزایش قیمت انرژی هر خانوار در ایالات متحده آمریکا است. میانگین هزینه تولید تمام شرکت‌های ماینینگ بزرگ به‌ازای هر بیت کوین استخراج‌شده نیز در سه‌ماهه سوم نسبت به سه ماهه اول ۷ درصد افزایش یافته است.

ظهور تکنولوژی‌های جدید

به گفته‌ی بن گاگنون (Ben Gagnon) مدیر ارشد ماینینگ در شرکت ماینر کانادایی Bitfarms (BITF):

همانطور که ماینرها سعی می‌کنند کارآمدتر شوند و هزینه‌های برق را کاهش دهند، ممکن است در نهایت مسیری غیرمعمول مانند استفاده از ماشین‌های ماینینگ با نرخ کلاک پایین‌تر را انتخاب کنند. هدف استفاده از این روش، کاهش مصرف انرژی و هش کل برای بهبود بهره‌وری انرژی است، که یکی از بهترین و آسان‌ترین فناوری‌ها برای بهبود کارایی و کنترل هزینه‌ها است.

فناوری‌های نوپا مانند غوطه‌وری و خنک‌کننده آبی نیز محبوب‌تر خواهند شد، اما به دلیل نگرانی‌هایی از هزینه‌هایشان مشخص نیست که استخراج‌کنندگان در آینده از آن‌ها در مقیاس بزرگ استفاده کنند یا خیر.

خنک‌سازی غوطه‌وری مستلزم غوطه‌ور شدن ماشین‌های ماینینگ در مخزن سیال است، و این در حالی است که خنک‌سازی آبی مستلزم نسل جدیدی از دکل‌های ماینینگ است که توسط شرکت Bitmain بزرگترین تولیدکننده تجهیزات ماشین‌های ماینینگ در جهان، به‌شدت تبلیغ می‌شوند. این ماشین‌های آبی دارای لوله‌هایی هستند که نزدیک به تراشه‌ها قرار گرفته‌اند. مایعات از این لوله‌ها عبور می‌کنند و گرما را از دستگاه خارج می‌کنند. این دکل‌ها برای کارکردن، زیرساخت خاص خود را می‌طلبند و اغلب برای این که لوله‌ها در طول زمان تخریب نشوند به آب تصفیه‌شده نیاز دارند.

بولوویچ همچنین اذعان داشت:

اگرچه وضعیت بد فعلی در اقتصاد صنعت ماینینگ باعث بی‌انگیزگی استخراج کنندگان برای آزمایش این فناوری‌های جدید شده است، اما ما انتظار داریم که همچنان در سال ۲۰۲۳ شاهد دستاورد‌های بیش‌تری برای پیشرفت فناوری موجود و کاهش هزینه‌ها باشیم.

آیدین کیلیچ (Aydin Kilic) رئیس و مدیرعامل شرکت کانادایی استخراج‌کننده ارز دیجیتال Hive Blockchain (HIVE)، Hive Buzzminers را به عنوان یک دکل ماینینگ جدید که با استفاده از تراشه (INTC) اخیر شرکت اینتل ساخته شده است، تبلیغ کرد. او گفت که این ماشین‌های ماینینگ اولین ماینر ASIC (مدار مجتمع مختص برنامه) خواهند بود که توسط جمعی از شرکت‌های بزرگ استخراج ارز دیجیتال در کانادا مورد استفاده قرار می‌گیرند و در داخل طراحی شده‌اند.

تغییرات در جغرافیای صنعت ماینینگ

بر اساس آمار منتشرشده از بخش اقتصاد دانشگاه کمبریج، سال گذشته متمرکز شدن هش ریت استخراج بیت کوین به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای در ایالات متحده آغاز شد. در ژانویه ۲۰۲۲، ایالات متحده حدود ۳۸ درصد از قدرت محاسباتی در بلاک چین بیت کوین و کانادا تقریباً ۷ درصد آن را به خود اختصاص دادند. این روند اما ممکن است در سال آینده شکسته شود. Luxor’s Mellerud و Ethan Vera هر دو انتظار دارند تا شرکت‌های ماینینگ به دلیل در دسترس بودن برق ارزان به آمریکای جنوبی، خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی مهاجرت کنند.

جیمی لورتون گفت که به این تمرکززدایی امیدوار است زیرا بیت کوین قرار است یک شبکه توزیع‌شده باشد، نه در یک حوزه قضایی خاص متمرکز شود. اگرچه او اشاره کرد که بی‌ثباتی سیاسی می‌تواند مانع از پیشرفت این فرآیند در برخی کشورها باشد.

دغدغه‌های زیست‌محیطی

دولت‌ها در بسیاری از نقاط دنیا نگران مصرف انرژی برای استخراج بیت کوین و تأثیر آن بر جوامع محلی هستند و در سال ۲۰۲۲، شروع به تعیین محدودیت برای فعالیت‌‌های ماینینگ کردند.

قانونگذاران در ایالات متحده مصرف انرژی در این صنعت را هدف قرار داده‌اند، و در سال گذشته ایالت نیویورک یک تعلیق دو ساله جدید برای عملیات استخراج بیت کوین وضع کرد. شرکت‌های آب و برق در سه استان کانادا صدور مجوز برای اتصال دستگاه‌های استخراج بیت کوین جدید به شبکه را متوقف کرده و لایحه‌ای را در این مورد تصویب کردند. قزاقستان در حال بررسی محدود کردن انرژی در دسترس شرکت‌های ماینینگ است.

کارشناسان این حوزه گفتند که انتظار ندارند در سال آینده مقرراتی در سطح فدرال در ایالات متحده یا کانادا اعمال شود، اما دولت‌های محلی یا ایالتی ممکن است به اعمال محدودیت‌هایی برای این صنعت ادامه دهند.

گاگنون از شرکت Bitframes این مقررات وضع‌شده در مقیاس کوچک را به عنوان یک محل آزمایش مهم برای تصویب هر گونه قوانین فدرال در سال‌های آینده می‌بیند.

اما ورا هشدار داد که مهلت قانونی تعیین‌شده توسط ایالت نیویورک، یک رویه‌ی چالش برانگیزی را برای بقیه ایالات این کشور در راستای اعمال محدودیت برای گسترش مزارع ماینینگ جدید ایجاد می‌کند. او گفت که توسعه‌ سایت‌های جدید ماینینگ در سراسر ایالت‌های تحت‌کنترل دموکرات‌ها احتمالاً هدف این مقررات قرار خواهند گرفت.

ملرود نیز در این باره گفت که قانون‌گذاران اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ نسبت به استخراج ‌کنندگان بیت‌کوین تهاجمی‌تر رفتار خواهند کرد. او افزود:

درحالی‌که این قاره با بحران انرژی خود دست‌وپنجه نرم می‌کند، صنایع انرژی‌بر مانند استخراج کنندگان بیت کوین تبدیل به قربانی‌های بدیهی آنها می‌شوند، و قانون‌گذاران با قربانی کردن آن‌ها می‌توانند امتیازات سیاسی بی‌ارزشی را کسب کنند.  

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)