0

1

فروش ۱.۶ میلیون دلاری ان‌اف‌تی Cryptoadz؛ اشتباه یا پولشویی؟!

اشتباه تایپی در وارد کردن مبلغ یا پولشویی واضح؟ فروش میلیون دلاری NFT کالکشن Cryptoadz جار و جنجال زیادی به پا کرده است.
معامله میلیون دلاری یک NFT از کالکشن «Cryptoadz» در سال ۲۰۲۱، شاید اصلا اتفاق عجیبی به نظر نمی‌رسید. اما الان، و با وضعیت فعلی مارکت NFT و کاهش تمایل افراد به خرید توکن‌های مثلی گران‌قیمت، باعث می‌شود چنین معامله‌ای خیلی برجسته به نظر بیاید. از طرفی ارتباط این معامله عجیب و غریب با شبکه «تورنادو کش» هم بر شایعات حول آن افزوده است!

فروش ۱.۶ میلیون دلاری ان‌اف‌تی Cryptoadz؛ اشتباه یا پولشویی؟!
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

رقم ۱.۶ میلیون دلار به شکل عجیبی بیشتر از قیمتی‌ست که NFTهای مجموعه Cryptoadz به طور عادی معامله می‌شوند. در حال حاضر، کف قیمیت این کالکشن، ۰.۵۲ اتر (۸۳۰ دلار) است. در حالی که گران‌قیمت‌ترین اثر این کالکشن، ارزشی برابر با ۰.۶ اتر (معادل حدودا ۹۴۵ دلار) دارد! و این بدین معناست که خریدار این اثر، مبلغی بسیار بیشتر از ارزش این NFT را بابت آن پرداخت کرده. که البته دلیلش همچنان مشخص نیست!

Cryptoadz #4030

ابتدا افراد فعال در توییتر به این احتمال اشاره کردند که این فروش، تنها یک اشتباه تایپی بوده! در مقابل هم این تجربیات وجود داشته است که فروشندگان، تصادفا پیشنهادهای (Bid) پایینی را برای آثار خود انتخاب کرده‌اند. اما در داامه این احتمال هم مطرح شد که این معامله حجیم، دلیل دیگری هم می‌تواند داشته باشد: واش ترید (Wash Trade).

پولشویی (واش ترید) یا خیر؟!

تورنادو کش یک سرویس اتوماتیک است که جریان نقدینگی از والت‌های مختلف را مبهم می‌کند. این یعنی با ترکیب دارایی‌ها با دارایی‌های دیگر در استخرهای نقدینگی، مسیر شناسایی مبدا دارایی را غیرمشخص می‌کند. همین باعث می‌شود شناسایی و بررسی مبدا و جریان ارز در بلاک‌چین‌ها کمی سخت‌تر شود.

برخی می‌گویند تورنادو کش به آن‌ها اجازه می‌دهد تراکنش‌هایشان را با ترس کمتری از افشاشدن انجام دهند. این در حالی‌ست که مشاوران قانونی و دولتی معتقدند این سرویس می‌تواند برای پولشویی مورد استفاده قرار بگیرد. فعالیت تورنادو کش به همین خاطر در سال ۲۰۲۲ در ایالات متحده آمریکا متوقف شد.

اینکه برخی از کاربران متوجه شده‌اند این خرید به نوعی با تورنادو کش مرتبط است، می‌تواند یک پولشویی یا واش ترید (Wash Trade) باشد. واش ترید در دنیای NFT به معنای خرید و فروش NFT توسط یک شخص واحد است که می‎تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما از طرفی هم استفاده از تورنادو کش، لزوما به معنای اشکال قانونی یا واش ترید نیست.

اوپن‌سی تا کنون هیچ نظری درباره این اتفاق نداشته است.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)