0

4

چشم‌انداز اتحادیه اروپا برای ایجاد متاورس آزاد و امن

در سند درزکرده از اتحادیه اروپا که به منظور نظارت بر متاورس طراحی شده، چشم‌انداز این نهاد دیده می‌شود. این نهاد قصد دارد تا بین کاربران، ناظران و شرکت‌های فعال در حوزه متاورس تعادل ایجاد کند تا محیطی امن و آزاد برای همه شکل بگیرد.

چشم‌انداز اتحادیه اروپا برای ایجاد یک متاورس آزاد و امن
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

وقتی به یکی از جنبه‌های جدید و پیشتاز تکنولوژی دنیا یعنی متاورس نگاه می‌کنیم، شرکت‌های فعال زیادی را در آن می‌بینیم. شرکت‌هایی که هرکدام با یکدیگر رقابت‌ می‌کنند تا بتوانند در شکل دادن این محیط مجازی، پیشگام باشند. با اینکه این محیط عمومی و مجازی خیلی هیجان‌انگیز است، اما ناظران اتحادیه اروپا نگرانی‌هایی درباره آن دارند. آن‌ها به این موضوع اشاره کردند که متاورس می‌تواند موجب انحصار شود و ارزش‌های بنیادین اروپا را نادیده بگیرد.

سنَدی به تازگی درز کرده که این نگرانی‌ها و موضع آماده و فعال کمیسیون‌ اتحادیه اروپا، در آن قابل مشاهده است. در این سند، کمیسیون از نظارت‌های (Regulation) ایجاشده در حوزه متاورس برای ایجاد آینده امن برای آن، دفاع می‌کند. در این سند که قرار بود ۱۱ جولای منتشر شود، آمده:

دنیاهای مجازی فرصت‌های قابل توجهی را با خود به ارمغان می‌آورند. این جهش تکنولوژیکی، حالات جدیدی از نظارت و حاکمیت را هم می‌طلبد.

نکات مهم سند نظارت اتحادیه اروپا بر متاورس

در این سند مشخصا اشاره شده که چارچوب‌های قانونی فعلی، باید برای نظارت بر متاورس تغییر پیدا کنند. اما چرا؟ به خاطر اینکه راه برای شکل‌گیری نهادهای جدید مثل سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز (DAO) هموار شود. تا این نهادها بتوانند نظارت بهتری بر فعالیت‌های انجام‌شده در متاورس‌ها داشته باشند.

کمیسیون اتحادیه اروپا در این سند، روی سه حوزه تاکید ویژه‌ای دارد: سلامت و پزشکی، آموزش و فرهنگ. چشم‌انداز کمیسیون، ایجاد «وب ۴» است که توسط اعضای جامعه آن (Community-Driven) اداره می‌شود. در این چشم‌انداز، در همه جوانب همکاری وجود دارد و همه حوزه‌ها، با یکدیگر تعامل دارند. آینده اینترنت نباید ارزش‌های اتحادیه اروپا را به خطر بیندازد، بلکه باید باعث ایجاد یک «متاورس امن و آزاد» شود. برای تحقق این اهداف، کمیسیون دعوت می‌کند تا پروژه‌های بین‌المللی با هم همکاری کنند تا استانداردهای این حوزه را بهبود ببخشند، روی مدیریت هویت افراد و جلوگیری از سوءاستفاده در این حوزه و سانسور کار کنند.

ایجاد تعادل و تعامل بین کاربران، ناظران و شرکت‌ها

در بحث نظارت روی دارایی‌های دجیتال، اتحادیه اروپا گام‌های مهمی برداشته که می‌توانند الگوی نهادهای قضایی دیگر باشند.  یکی از نمونه‌های بارز این اقدامات، سند نظارت «MiCA» است که حدود و چگونگی نظارت بر رمزارزها، استیبل‌کوین‌ها و صرافی‌ها را مشخص می‌‌کند. سندی که نقطه عطفی بین نظارت‌های انجام‌شده در دنیای کریپتوکارنسی  به شمار می‌رود. این در حالی‌ست که ناظران ایالات متحده، روز به روز اقدامات سخت‌گیرانه‌تری را برای نظارت بر این بازارها به کار می‌گیرند.

در سند متاورسی اتحادیه اروپا، این نهاد به دنبال ایجاد توازن و تعامل بین کاربران، شرکت‌ها و ناظران است. این سند در کنار آزادی کاربران، مصرانه بر حفظ و حفاظت از اطلاعات آن‌ها نیز تاکید می‌کند.

اتحادیه اروپا به شرکت‌ها پیشنهاد می‌کند تا تفریحاتی در وب ۳ ایجاد کنند. و برای این کار بیشتر روی صنایع گیمینگ، واقعیت مجازی و تکنولوژی‌های مرتبط تمرکز کنند. این اتفاقات هم باید با همکاری شرکت‌های بزرگ صورت بگیرد تا به کمک یکدیگر، نقشه راه مشخصی برای متاورس به منظور اطلاع نهادهای حقوقی طراحی شود.

تمام این اتفاقات نشان می‌دهد حتی در صورت ایجاد تکنولوژی‌های جدید، اتحادیه اروپا ارزش‌های خود را زیر پا نخواهد گذاشت.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)