0

0

اعلام ورشکستگی FTX همزمان با کناره‌گیری بنکمن فرید از سمت مدیرعاملی

پس از گذشت یک هفته دراماتیک، صرافی ارز دیجیتال FTX اعلام ورشکستگی کرد و مدیر عامل آن سام بنکمن فرید (Sam Bankman Fried) نیز استعفا داد.

اعلام ورشکستگی FTX همزمان با کناره‌گیری بنکمن فرید از سمت مدیر عاملی آن
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

طی بیانیه‌ای مطبوعاتی که در توییتر به اشتراک گذاشته شد، صرافی ارز دیجیتال FTX اعلام کرد که اقداماتی برای جلوگیری از ورشکسته شدنش انجام داده است. هدف آن‌ها از این کار آغاز فرآیندی منظم برای بررسی و کسب درآمد از دارایی‌ها به نفع همه سهامداران این صرافی در سرتاسر جهان عنوان شده است.

شرکت تجاری Alameda Research که به‌نوعی خواهرخوانده صرافی FTX به حساب می‌آید و شرکت تابعه آمریکایی آن FTX.US، و تقریباً ۱۳۰ نهاد وابسته دیگر برای حفظ این کمپانی اقدام خواهند کرد. در مقابل اسامی شرکت‌هایی چون Ledger X LLC, FTX Digital Markets Ltd., FTX Australia Pty Ltd. FTX Express Pay Ltd در این فایل اعلام ورشکستگی به چشم نمی‌خورد

در این بیانیه همچنین اعلام شد که سم بنکمن فرید، مدیرعامل و موسس این شرکت قرار است از سمت خود استعفا دهد و جان جی ری (John J. Ray III) به عنوان مدیرعامل جدید منصوب شود و در طول مراحل بعدی با دیگر متخصصان مستقل همکاری کند.

ری در اظهارنظر اخیر خود گفت:

گروه FTX دارایی‌های ارزشمندی دارد که تنها در یک فرآیند سازمان‌ یافته و مشترک می‌توان آنها را به‌طور مؤثر اداره کرد. من و تیمم رسیدگی‌های لازم را برای همه طرف‌های متأثر از فروپاشی صرافی FTX با جدیت تمام انجام خواهیم داد.

چه اتفاقی برای FTX افتاد؟

FTX، صرافی فعال در حوزه‌ی کریپتو که زمانی ستاره‌ای در این صنعت بود، در کمتر از یک هفته سقوط کرد.

پس از افشای اخیر که چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) مدیر عامل بایننس جزییات آن‌ را اعلام نکرد، بایننس شروع به فروش دارایی‌های توکن FTT کرد. بایننس این توکن‌ها را به عنوان بخشی از سهم مالکیت خود از شرکت FTX در سال ۲۰۲۱ نگه داشته بود.

با کاهش شدید ارزش این توکن، بسیاری از سرمایه گذاران شروع به برداشت انبوه وجوه خود از صرافی FTX کردند که منجر به توقف برداشت در آن شد و به نوبه خود ترس و وحشت بیشتری در میان سایر سرمایه گذاران به وجود آورد. سپس در روز سه‌شنبه مشخص شد که بایننس قراردادی آزمایشی برای خرید FTX منعقد کرده است اما این معامله نیز یک روز پس از افشا شدنش لغو شد. ژائو گفت که وضعیت فعلی این صرافی ارز دیجیتال فراتر از توانایی ما برای کمک به آن است. البته او از ارائه جزییات بیشتر نیز خودداری کرد.

با این حال مشکلات مالی FTX بسیار شدید است. زین تاکت (Zane Tackett) رئیس فروش سازمانی این شرکت طی یک رشته توییت به اشتراک گذاشت که این شرکت نزدیک به ۸.۸ میلیارد دلار بدهی دارد، اما اضافه کرد که این ارقام قطعی نیستند. منابع نزدیک به این موضوع همچنین گزارش دادند که این شرکت از ترکیبی از وجوه مشتریان، توکن‌های FTT و مقداری از سهام بازار رابین هود (Robinhood Markets Inc) برای حمایت از پلتفرم Alameda استفاده کرده است.

با توجه به شهرت بالای این شرکت، با امضای قراردادهایی با ستاره‌های ورزشی مانند تام برادی و قرارداد عظیم ۱۳۵ میلیون دلاری برای تغییر نام استادیوم میامی هیت، رگولاتورها به سرعت لفاظی‌های خود حول این شرکت را در بحبوحه سقوط آن افزایش دادند.

اگرچه آینده صرافی FTX به همراه آخرین پرونده خود به پایان خط رسیده است، اما همچنان نگرانی‌هایی در مورد ادامه سرایت این وضعیت به بقیه بازار دارایی‌‌های دیجیتال وجود دارد.

همین دیروز پلتفرم وام ‌دهی کریپتو BlockFi برداشت از پلتفرم خود را متوقف کرد و گفت که با توجه به عدم شفافیت در مورد FTX، FTX US و Alameda، نمی‌تواند طبق روال گذشته به فعالیت خود ادامه دهد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)