0

0

اینستاگرام قابلیت‌های مربوط به NFT را حذف می‌کند!

ساعاتی پیش اینستاگرام اعلام کرد که پشتیبانی‌اش از NFTها را متوقف خواهد کرد. در رشته‌توییتی، «استفان کاسریِل Stephane Kasriel»، مدیر بخش بازرگانی و فناوری مالی در «متا Meta» اعلام کرد قابلیت‌های اینستاگرام که به پشتیبانی از NFTها مربوط می‌شدند، قرار است از اینستاگرام حذف شوند.

اینستاگرام قابلیت‌های مربوط به NFT را حذف می‌کند
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

“ما در حال اولویت‌بندی اهداف خود هستیم. برای مدتی تمرکز خود را از روی NFTها به راه‌های دیگری برای حمایت از تولیدکنندگان، کسب‌وکارها و کاربران معطوف می‌کنیم.”

کاسریل دلیل و توجیحی برای این تصمیم نیاورد و صرفا بیان کرد که فرصت‌های اقتصادی تولیدکنندگان در اینستاگرام، “بالاترین اولویت را دارد“. متا هیچ اطلاعاتی درباره زمان دقیق غیرفعال‌سازی این قابلیت‌ها اعلام نکرده. همین هم باعث شد تا انتشار این خبر موجب شوکه‌شدن کاربران مختلف اینستاگرام شود. به خصوص که تنها چندین ماه است که اینستاگرام قابلیت‌های مربوط به NFT را در پلتفرمش راه‌اندازی کرده است.

تاریخچه NFT و اینستاگرام

اینستاگرام در مه ۲۰۲۲ قابلیت‌های NFT خود را در اختیار برخی کاربران مشخص قرار داد. با این حال در در آگوست سال گذشته اینستاگرام این قابلیت‌ها را برای کاربران ۱۰۰ کشور در دنیا فعال کرد.

حتی با فعال‌سازی این قابلیت‌ها برای عده کثیری در دنیا، اما اینستاگرام تنها از نمایش NFTهایی که ساخته یا خریده بودید پشتیبانی می‌کرد. و بسیاری از قابلیت‌های کاربردی مثل مینت‌کردن و یا خرید و فروش آثار دیجیتالی در این پلتفرم امکان‌پذیر نبود.

تا نوامبر ۲۰۲۲ خبری نبود تا اینکه اینستاگرام برای برخی کاربران امکان فروش NFT در این بستر را فراهم کرد. کاربران برگزیده هم خوشحال بودند از اینکه این اتفاق می‌تواند گامی بلند و روبه‌جلو برای اکوسیستم NFT در اینستاگرام باشند. غافل از اینکه ۴ ماه بعد و امروز، اینستاگرام قرار است زیر همه‌چیز بزند!

پاسخ جامعه وب ۳

وقتی این خبر منتشر شد، «دِیو کروگمن Dave Krugman» (یکی از هنرمندان برگزیده اینستاگرام برای آزمایش قابلیت‌های NFT این پلتفرم) یکی از اولین افرادی بود که به آن واکنش نشان داد.

عجب تصمیم کوته‌فکرانه‌ای! آثار هنری دیجیتالی در پلتفرم شما، پتانسیل بالایی برای درگیرکردن مخاطبین تولیدکنندگان اینستاگرام را داشت. این اکوسیستم یکی از معدود عواملی بود که می‌توانست کمی در تجارت شما از تبلیغات و توجه مردم، توازن برقرار کند. پیش از اینکه شروع کنید، بازی را تمام کردید. باعث خجالت است.

در همین حال «کانی آنسالدی Connie Ansaldi»، بنیان‌گذار و مدیرعامل «Carnaval Art» ادعا کرد اینستاگرام در این تصمیم، هیچ‌گونه آینده‌نگری‌ای نکرده است.

شما در تصمیم‌تان آثار بلندمدت آن را نادیده گرفتید. چه اتفاقی رخ می‌داد اگر در سال ۲۰۰۰ و همزمان با رشد اینترنت، این تکنولوژی را نادیده می‌گرفتیم؟ شاید هیچ گوگل و “متا”ای وجود نداشت.

این اولین تصمیم هیجانی و ریسکی متا نبوده است. «رییلیتی لبز Reality Labs» زیرشاخه متا در حوزه واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) در ۲۰۲۲ بیش از ۱۳ میلیارد دلار برای متا زیان به ارمغان آورده. در نوامبر ۲۰۲۲، دقیقا همان ماهی که اینستاگرام قابلیت‌های خودش در بخش NFT را فعال کرد، متا حدود ۱۱٬۰۰۰ کارمندش را اخراج کرد. اتفاقی که بزرگ‌ترین تعدیل نیرو در تاریخ این شرکت بوده است.

اینستاگرام و متا باید در آینده جزئیات بیشتری درباره این اتفاق منتشر کنند. هنوز مشخص نیست که آیا زیان‌های مالی متا دلیل این تصمیم بوده است یا خیر. با این حال به نظر می‌رسد متا برای تمرکز بیشتر روی متاورس اقدام به چنین کاری کرده. اگر اینگونه باشد، به نظر می‌رسد اصلا این مسیر را به‌خوبی شروع نکرده است.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)