0

0

مایکرواستراتژی با اُفت کریپتو، ۱.۸ میلیارد دلار ضرر کرد!

طبق گزارشات مایکرواستراتژی حدودا ۱.۸ میلیارد دلار ضرر تحقق‌نیافته به واسطه سرمایه‌گذاری‌اش روی بیت کوین داشته است. این شرکت هیچ نشانه‌ای از فروش دارایی‌های خود نشان نمی‌دهد و معتقد است بیت کوین دارایی بهتری از پول نقد و طلا است. رئیس اجرایی، مایکل سِیلور، آبروریزی FTX را به چشم عاملی برای نظارت بیشتر بر توکن‌ها و صرافی‌ها می‌بیند.

MicroStrategy با افت کریپتو، ۱.۸ میلیارد دلار ضرر کرد!
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

مایکرواستراتژی (Microstrategy)، شرکت نرم‌افزاری واقع در تایسونز کرنر (Tysons Corner) ویرجینیای شمالی و شرکت‌های زیر مجموعه آن، در حال حاضر حدود ۱۳۰۰۰۰ واحد بیت کوین (BTC) به ارزش تقریباً ۲.۲ میلیارد دلار هولد می‌کنند. این بیت کوین‌ها با قیمت کلی حدوداً ۴ میلیارد دلار و هر واحد به ارزش تقریباً ۳۰.۳۶۹ دلار خریداری شده بودند. اکنون این مسئله شرکت را در زیان ۱.۸ میلیارد دلاری قرار می‌دهد.

آیا مایکرواستراتژی می‌تواند به هولد کردن خود ادامه دهد؟

رئیس اجرایی، مایکل سِیلور (Michael Saylor)، پیش‌تر گفته بود که شرکت هیچ‌گاه بیت کوین‌هایش را نخواهد فروخت. این امتناع از فروش بدین معناست که شرکت روی کاغذ، ضررهای قابل توجهی را محتمل خواهد شد. همچنین این شرکت پس از ضررهای گزارش‌شده به خاطر کاهش قیمت بیت کوین در همین سال، ۹۱۷.۸ میلیون دلار خسارت کاهش ارزش ثبت کرد.

مایکرواستراتژی بیت کوین را به عنوان یک دارایی غیرفیزیکی طبقه‌بندی می‌کند؛ و این یعنی شرکت باید دائماً در حال کاهش خسارت ناشی از افت ارزش دارایی باشد. اگر شرکت تصمیم به فروش بیت کوین‌هایش بگیرد، باید به IRS “مالیات حاصل از فروش” پرداخت کند (IRS مسئول دریافت مالیات در کشور آمریکاست).

سیلور در آگوست ۲۰۲۲ و پس از گزارش ضرر ۱ میلیارد دلاری، به منظور تمرکز روی استراتژی بیت کوینِ شرکت، از سمت مدیر ارشد اجرایی (CEO) کناره‌گیری کرد. پس از آن در سپتامبر ۲۰۲۲، شرکت ۶ میلیون دلار پول نقد را به ۳۰۱ واحد بیت کوین تبدیل کرد. ارزش کلی خرید آن ۳۰۱ بیت کوین همچنان مبهم است، چرا که قیمت میانگین بیت کوین از آن زمان ۱۵٪ کاهش داشته است.

این شرکت در سال ۲۰۲۰ شروع به خرید بیت کوین کرد. مدیرعامل، مایکل سیلور، بر این عقیده استوار بود که رمزارز دارایی کم‌ریسک‌تری از پول نقد یا طلا است.

سیلور در فوریه ۲۰۲۱ به بلومبرگ گفت :

در یک فضای پولی متورم، شما به دنبال دارایی‌های کمیاب و باارزش هستید؛ کمیاب‌ترین دارایی در دنیا، بیت کوین است. بیت کوین طلای دیجیتال به شمار می‌رود.

آیا آوای مارجین شدن به گوش می‌رسد؟

در ژوئن ۲۰۲۲، سیلور کال مارجین شدن مایکرواستراتژی برای وام ۲۰۵ میلیون دلاری وثیقه‌شده با بیت کوین را رد کرد؛ این وام از ” Silvergate Capital” گرفته شده بود. کال مارجین شدن زمانی رخ می‌دهد که یک سرمایه‌گذار پولی را برای ترید کردن قرض می‌گیرد که چندبرابر مقدار پول اولیه (مارجین) خودش است. وقتی که ارزش مارجین تا حد مشخصی کاهش پیدا می‌کند، سرمایه‌گذار باید وجوه اضافی برای باز نگه داشتن معامله پرداخت کند.

سیلور گفت که شرکت بیت کوین کافی برای وام وثیقه‌شده‌شان را در اختیار داشت، مگر اینکه قیمت بیت کوین به کمتر از ۳.۵۰۰ دلار سقوط می‌کرد.

یک مسیر نظارتی مشخص نیاز است

در صحبت سیلور با CNBC در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۲، وی گفت که فروپاشی اخیر FTX هم موهبتی برای بیت کوین و هم ویرانگر صنعت رمزارز است. برخلاف توکن‌ها در دیگر صرافی‌ها، بیت کوین جز اموالی است که فرد می‌تواند خود از آن حفاظت و حضانت کند.

او معتقد است که ناظران باید راهنمایی مشخص برای چگونگی “ثبت یک سهام دیجیتال، یک ارز دیجیتال، یک توکن دیجیتال و صرافی دیجیتال” ارائه کنند.

قیمت ۱۶.۸۵۶ دلاری بیت کوین، بالاتر از قیمت خرید اولیه مایکرواستراتژی در ۲۰۲۰ است.

در آن زمان، این شرکت ۲۱.۴۵۴ بیت کوین با قیمت حدودی ۱۱.۶۲۵ دلار به ازای هر واحد خریداری کرد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)