0

0

افزایش چشمگیر قیمت بیت کوین و اتریوم در پی کاهش تورم CPI

قیمت بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) پس از کاهش شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده (Consumer Price Index) به مقدار ۷.۱ درصد در ماه نوامبر، به ترتیب بیش از ۶ و ۷ درصد افزایش یافت.

افزایش چشمگیر قیمت بیت کوین و اتریوم در پی کاهش تورم CPI
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

قیمت بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) پس از انتشار داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ماه نوامبر توسط اداره آمار کار ایالات متحده، به‌شدت افزایش یافت. این شاخص در ایالات متحده از ۷.۷ درصد در اکتبر امسال، اکنون به ۷.۱ درصد کاهش یافته است. این درحالی است که مقدار پیش‌بینی‌شده این شاخص برای ماه نوامبر ۷.۳ درصد بود.

قیمت بیت کوین (BTC) پس از انتشار داده‌های تورم بیش از ۳ درصد افزایش یافت. در ۲۴ ساعت گذشته، قیمت آن از پایین‌ترین سطح ۱۶,۹۴۴ دلاری خود ۶ درصد افزایش داشته و به ۱۷,۹۰۵ دلار رسیده است. حجم معاملات نیز بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته که نشان‌دهنده بالا رفتن مشارکت معامله‌گران در بازار این ارز دیجیتال است.

قیمت اتریوم (ETH) نیز پس از انتشار CPI بیش از ۳ درصد افزایش یافت و این رمزارز با قیمت فعلی ۱,۳۳۶ دلار معامله می‌شود. پایین‌ترین و بالاترین قیمت ۲۴ ساعته این توکن به ترتیب ۱,۲۴۶ دلار و ۱,۳۳۸ دلار است که نشان‌دهنده افزایش بیش از ۷ درصدی است. حجم معاملات آن نیز در ۲۴ ساعت گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است.

تورم CPI ایالات متحده در ماه نوامبر به ۷.۱ درصد رسید

اداره آمار کار ایالات متحده در تاریخ ۱۳ دسامبر داده‌های CPI ماه نوامبر را ۷.۱ درصد عنوان کرد که از مقدار مورد انتظار از طرف کارشناسان (۷.۳ درصد) کمتر است. تورم خالص نیز (Core CPI) ۶.۱ درصد است و از مقدار پیش‌بینی‌شده آن (۶.۳ درصد) کمتر بوده است.

شاخص انرژی ۱۳.۱ درصد افزایش داشت و شاخص غذا نیز ۱۰.۶ درصد افزایش یافت. البته همه این افزایش‌ها نسبت به دوره منتهی به اکتبر امسال کمتر بوده با این حال در مقایسه با ماه قبل، برخلاف پیش‌بینی‌ها مبنی بر رشد ۰.۳ درصدی CPI، این شاخص فقط ۰.۱ درصد رشد داشته است.

وال استریت نیز انتظار کاهش CPI را با وجود اقدامات کنترلی تورم داشت. بازار سهام ایالات متحده روز دوشنبه جهش کرد، زیرا در این هفته سرمایه‌گذاران انتظار افزایش کمتر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو و تورم ملایم‌تر را داشتند. معاملات آتی داو جونز (Dow Jones) در روز سه‌شنبه ۲.۵ درصد افزایش یافت و شاخص‌های S&P 500 و نزدک نیز به ترتیب نزدیک به ۲.۸ درصد و ۳.۵ درصد رشد کردند.

JPMorgan، شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی پیش‌بینی می‌کند، در صورتی که CPI آمریکا به ۶.۹ درصد یا پایین‌تر برسد، منجر به رشد ۱۰ درصدی بازار سهام می‌شود. با این حال JPMorgan  انتظار داشت که CPI دسامبر ۷.۲ درصد باشد. در حالی که بازار سهام ایالات متحده در چند وقت اخیر همبستگی کمتری با بازار ارزهای دیجیتال نشان داد، اما کاهش CPI به افزایش قیمت بیت کوین و اتریوم نیز کمک کرد.

تحلیلگران محبوب مایکل ون دی پوپ (Michael van de Poppe) و جردن بلفورت (Jordan Belfor) گرگ وال استریت، پیش‌بینی کردند که قیمت بیت‌کوین و اتریوم تا کریسمس افزایش می‌یابد، زیرا افزایش CPI ایالات متحده و افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا عوامل مهمی هستند که منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار کریپتوکارنسی و افت ارزش دارایی‌های دیجیتال شده بودند.

افزایش قیمت بیت کوین در پی انعطاف بیشتر سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا

کاهش CPI ماه نوامبر بر تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره آمریکا در روز بعد تأثیر خواهد گذاشت. جروم پاول (Jerome Powell) رئیس بانک مرکزی آمریکا، پیش‌تر نیز از کاهش سرعت افزایش نرخ بهره در دسامبر و ماه‌های آینده خبر داده بود.

با توجه به ابزار CME FedWatch، احتمال افزایش bps ۵۰ نرخ بهره قبل از انتشار مقدار CPI نوامبر، ۷۲.۳ درصد بود که با انتشار ارقام ماه گذشته اکنون احتمال افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره آمریکا به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.

شاخص دلار (DXY) آمریکا پس از منتشر شدن مقدار CPI با ۱.۳ درصد کاهش به ۱۰۳.۷۰ رسید. بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند انتظار افزایش قیمت بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) را در هفته‌های آینده داشته باشند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)