شناسه تراکنش چیست؟ بررسی کاربرد TXID و نحوه پیدا کردن هش تراکنش

شناسه تراکنش چیست؟
جمال نوری

زمان مطالعه :

4 دقیقه

در دنیای کریپتو که هر ثانیه، هزاران تراکنش انجام می‌شود، شناسه تراکنش یا TXID مانند کلید گنج است که راز هر معامله با کمک آن باز خواهد شد. شناسه‌ تراکنش یا هش تراکنش به‌اندازه اثر انگشت دیجیتال، شخصی و خاص است و سندیت و امنیت تراکنش‌ها را تضمین می‌کند. در این مقاله، قصد داریم که شما را با جهان شگفت‌انگیز و پیچیده‌ شناسه‌های تراکنش آشنا کنیم، جایی که هر کد، داستانی منحصر به فرد برای گفتن دارد. بیایید با هم در این سفر اکتشافی شرکت کنیم و ابعاد ناشناخته‌ این کدهای رازآلود را کشف کنیم. در این مقاله سعی خواهیم کرد در مورد چیستی شناسه تراکنش (TXID)، نام‌های دیگر شناسه تراکنش، نحوه یافتن txid و… با هم گفتگو کنیم.

شناسه تراکنش چیست؟

شناسه تراکنش (TXID)، هش تراکنش (transaction hash) چیست

شناسه تراکنش (TXID) یا هش تراکنش (Transaction Hash) یک رشته از کاراکترهای تصادفی است که مانند رسید تراکنش در بلاک چین عمل می‌کند.

باید توجه داشته باشید که با توجه به نوع بلاک چین ممکن است اسم شناسه تراکنش کمی متفاوت باشد؛ اما تمام آن‌ها یک کاربرد دارند. ممکن است شما نام‌های زیر را به‌جای TXID در مرورگر بلاک چین مورد نظر خود بیابید:

  • Hash
  • Hash ID
  • Transaction Hash
  • Txn Hash
  • Tx hash

تمام این نام‌ها همان شناسه تراکنش است و کاربردی یکسان دارند.

کاربرد TXID چیست؟

همان‌طور که در ابتدا بیان شد شناسه یا هش تراکنش، رسید یک تراکنش است. به بیانی دیگر وقتی شما یک مبلغی را برای کسی انتقال می‌دهید بانک به شما یک شماره پیگیری می‌دهد. این شماره پیگیری یک رشته کاراکتر یکتا است که با جستجوی آن در داده‌های بانک به جزئیات تراکنش‌تان مانند مقدار، تاریخ، کارت مقصد و … دست پیدا خواهید کرد. شناسه تراکنش (TXID)همان شماره پیگیری تراکنش شما هستند.

شما با سرچ کردن شناسه تراکنش در بلاک چین اکسپلورر به تراکنشی که انجام داده‌اید، می‌رسید و می‌توانید اطلاعات آن را مشاهده کنید. به‌عنوان مثال قصد داریم به اولین انتقال BTC در شبکه بیت‌کوین نگاهی داشته باشیم. TXID این تراکنش عبارت است از: f4184fc596403b9d638783cf57adfe4c75c605f6356fbc91338530e9831e9e16

این شناسه را کپی و در بخش سرچ در بلاکچین اکسپلورر بیت کوین قرار دهید.

یافتن اولین تراکنش در  بلاکچین بیت کوین با شناسه تراکنش
استفاده از شناسه تراکنش یا TXID برای مشاهده اولین تراکنش ساتوشی ناکاموتو

با کمک این هش آیدی به‌راحتی می‌توانید اطلاعات اولین تراکنش در شبکه بیت کوین که توسط ساتوشی ناکاموتو برای هال فینی انجام شده است را مشاهده کنید.

شناسه تراکنش اولین انتقال بیت کوین
جزئیات اولین تراکنش تاریخ بیت کوین

پیدا کردن شناسه تراکنش

گاهی نیاز به ارسال هش تراکنش به فرد یا سایتی را دارید تا تراکنش شما از سمت گیرنده تایید شود. برای استفاده از شناسه تراکنش و یا ارسال آن برای فرد گیرنده باید ابتدا TXID مربوط به آن را پیدا کنیم. برای این کار تراکنش‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کنیم.

یافتن شناسه تراکنش با مبدا صرافی

برای یافتن شناسه تراکنش در صرافی پول نو یا هر صرافی دیگر کافی است که وارد بخش تراکنش‌ها شوید.

یافتن شناسه تراکنش در شبکه بیت کوین
پیدا کردن شناسه تراکتش در صرافی پول نو

در این بخش می‌توانید تراکنش‌های خود را با تفکیک مشاهده کنید. حال باید تراکنش مورد نظر خود را یافته و بر روی آن کلیک کنید. با انتخاب تراکنش پنجره‌ای مانند تصویر زیر برای شما باز خواهد شد.

پیدا کردن شناسه تراکنش در صرافی پول نو
یافتن هش تراکنش در صرافی‌های متمرکز

در انتهای این پنجره می‌توانید به هش تراکنش یا همان شناسه تراکنش دسترسی داشته باشید.

یافتن شناسه تراکنش با مبدا کیف پول

برای پیداکردن شناسه تراکنش در تراکنش‌هایی که با کیف پول خود انجام می‌دهید می‌توانید، وارد کیف پول خود شده و از بخش Activity یا History تراکنش‌های قبلی خود را مشاهده کنید.

پیدا کردن شناسه تراکنش در کیف پول
پیداکردن هش تراکنش در کیف پول متامسک

حال باید بر روی View on Etherscan یا گزینه‌های مشابه کلیک کنید تا تراکنش شما در بلاک چین اکسپلورر باز شود. پس از باز شدن مرورگر بلاک چین می‌توانید شناسه تراکنش را کپی کنید. 

یافتن شناسه تراکنش در بلاکچین

البته در برخی از کیف پول‌ها شناسه تراکنش در همان صفحه ابتدایی به شما نمایش داده می‌شود و نیاز به باز کردن Transaction در بلاک چین اکسپلورر نیست.

با کمک آدرس کیف پول نیز می‌توانید به هش تراکنش یا شناسه تراکنش دسترسی داشته باشید. برای این کار کافی است که آدرس کیف پول را در بلاک چین اکسپلورر مورد نظر خود سرچ کنید. پس از سرچ به تمام تراکنش‌های انجام شده دسترسی خواهید داشت. با انتخاب تراکنش مورد نظر می‌توانید به همه اطلاعات آن و مخصوصا شناسه تراکنش دسترسی داشته باشید.

نحوه ساخت TXID

همان‌طور که بیان شد نام دیگر TXID هش تراکنش است، یعنی این رشته از کاراکتر از هش شدن تراکنش با تابع هش بلاکچین مورد نظر ایجاد می‌شود. علت یکتا بودن TXID نیز همین موضوع است. در مقاله تابع هش به‌صورت کامل در مورد ویژگی‌های تابع هش صحبت کرده‌ایم که اگر اطلاعات کافی ندارید، سری به این مقاله بزنید. 

نحوه ساخت شناسه تراکنش به این صورت است که تراکنش وارد تابع هش شده و خروجی تابع هش در بلاک ثبت می‌شود. این خروجی همان شناسه تراکنش است.

چرا استفاده از شناسه تراکنش لازم است؟

همان‌طور که بیان شد شناسه تراکنش (TXID) همان شماره پیگیری است که در انتقالات بانکی دریافت می‌کنیم. با شناسه تراکنش به‌راحتی می‌توانیم به اطلاعات یک تراکنش خاص دسترسی داشته باشیم. مهم‌ترین این اطلاعات عبارت‌اند از:

  • آدرس کیف پول فرستنده
  • آدرس کیف پول گیرنده
  • زمان تراکنش
  • وضعیت تراکنش
  • میزان کارمزد پرداخت شده

به بیانی دیگر با داشتن هش هر تراکنشی می‌توانید به جزئیات آن تراکنش دسترسی داشته باشید. این جمله اهمیت هش تراکنش را به‌خوبی نشان می‌دهد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به زبان ساده در مورد شناسه تراکنش (TXID) که با نام‌های هش (Hash)، هش تراکنش (Transaction Hash)، هش آی دی (Hash ID) و… نیز شناخته می‌شوند صحبت کنیم. همچنین به بررسی مسائلی مانند پیداکردن شناسه تراکنش، دلایل اهمیت شناسه تراکنش، نحوه ساخت شدن هش تراکنش و… پرداختیم. امیدوارم که از این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

پرسش و پاسخ

شناسه تراکنش چیست؟

شناسه تراکنش (TXID) یا هش تراکنش (Transaction Hash) یک رشته کاراکتر تصادفی است که مانند شماره پیگیری برای هر تراکنش عمل می‌کند.

چه اطلاعاتی را می‌توان با شناسه تراکنش به دست آورد؟

با کمک شناسه تراکنش می‌توان به تمام اطلاعات یک تراکنش دسترسی داشت. مهم‌ترین این اطلاعات عبارت‌اند از: آدرس کیف پول فرستنده، آدرس کیف پول گیرنده، زمان تراکنش، وضعیت تراکنش و میزان کارمزد پرداخت شده

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

5

نظر مخاطبان (0)