0

0

حمایت مدیرعاملان بایننس و کوین بیس از ایده بوترین برای صرافی‌های ارز دیجیتال!

مدیران اجرایی دو تا از بزرگ‌ترین شرکت‌های مرتبط با ارز دیجیتال در جهان، ایده ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) خالق اتریوم (ETH) در مورد اینکه چگونه صرافی‌ها می‌توانند شفافیت را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورند، تأیید می‌کنند.

حمایت از ایده ویتالیک بوترین
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

پس از فروپاشی صرافی FTX و افشاگری‌های مرتبط با آن، بررسی دقیق سیستم‌های ذخیره صرافی‌های فعال در حوزه‌ی دارایی‌ دیجیتال به جریان افتاد و چندین شرکت را بر آن داشت تا ذخایر خود را برای اثبات توانایی در پرداخت بدهی‌هایشان منتشر کنند.

بوترین سیستمی را پیشنهاد کرد که در آن کاربران می‌توانند موجودی شخصی خود را از طریق درخت مرکل (Merkle Tree) تأیید کنند، که حریم خصوصی در آن به وسیله پروتکل zk-SNARK (برهان فشرده غیرتعاملی دانش صفر) محافظت می‌شود.

ساده‌ترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که تمام سپرده‌های کاربران را در یک درخت مرکل ( و یا حتی ساده‌تر در یک تعهد KZG) قرار دهیم و از ZK-SNARK برای اثبات اینکه همه موجودی‌های قرار گرفته در درخت غیرمنفی هستند و با هم جمع می‌شوند، استفاده کنیم.  اگر یک لایه‌ی هشینگ (Hashing) هم برای امنیت بیشتر به آن اضافه کنیم درخت مرکل یا گواه KZG اختصاص‌یافته به هر کاربر، چیزی در رابطه با موجودی سایر کاربران افشاء نخواهد کرد.

درخت مرکل به رمزگذاری داده‌های بلاک چین به‌صورت مؤثرتر و ایمن‌تر کمک می‌کند و می‌تواند به تأیید سریع اطلاعات بدون افشای کل مجموعه داده کمک کند. گواه‌های KZG نوعی طرح تعهد چند جمله‌ای هستند که به تأییدکنندگان امکان می‌دهد ارزیابی‌های ادعا شده را تأیید کنند.

برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong) مدیرعامل کوین‌بیس در پاسخ به پیشنهاد بوترین، از بنیانگذار اتریوم تشکر کرد و گفت که حسابرسی روی زنجیره بلاک چین برای پیشرفت این صنعت بسیار حیاتی است. متن توییت او که از حساب کاربری‌اش (@brian_armstrong) در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۲۲ منتشر شده است، به صورت زیر است:

از شما @VitalikButerin برای کمک به پیشبرد این تحقیق سپاسگزاریم. حسابرسی روی زنجیره بخش مهمی از اقتصاد دارایی‌های رمزنگاری‌شده خواهد بود.

در همین حال چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) مدیرعامل صرافی بایننس می‌گوید که در حال کار بر روی ایده‌های جدید بوترین است.

بوترین می‌گوید صرافی‌های رمزنگاری باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که غیر امانی (Non-Custodial) باشند، اما برای فعالیت‌های خاصی چون بازیابی کیف پول و الزامات نظارتی به صورت متمرکز عمل کنند. او در ادامه اظهارنظراتش گفت:

در آینده بلندمدت امید من این است که همه‌ی صرافی‌ها به غیر امانی بودن نزدیک‌ و نزدیک‌تر بشوند، حداقل در بخش دارایی‌های دیجیتال این اتفاق باید رخ بدهد. اما همچنان خدماتی از قبیل بازیابی کیف پول وجود خواهد داشت و ممکن است برای کاربران جدیدی که با مبالغ کم سروکار دارند و همچنین مؤسساتی که به دلایل قانونی به چنین خدماتی نیاز پیدا می‌کنند، نیاز باشد گزینه‌های بازیابی به صورت متمرکز وجود داشته باشد، اما این کار را می‌توان در لایه کیف پول انجام داد نه در کل فعالیت‌های مدیریتی صرافی. در رابطه با ارز فیات هم حرکت بین سیستم بانکداری سنتی و اکوسیستم کریپتوکارنسی می‌تواند از طریق فرآیندهای کش این (Cash In) و کش اوت (Cash Out) استیبل کوین‌های بومی با پشتوانه دارایی مانند USDC انجام شود. با این حال هنوز زمان می‌برد تا بتوانیم به‌طور کامل به آنجا برسیم.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)