0

2

با افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره، قیمت بیت کوین به زیر ۱۸ هزار دلار سقوط کرد

بیت کوین (BTC) در روز چهارشنبه پس از جلسه کمیته بازارهای آزاد فدرال (Federal Open Markets Committee) که طی آن بانک مرکزی ایالات متحده موافقت کرد نرخ بهره معیار خود را ۰.۵ درصد افزایش دهد، شاهد نوسانات زیادی بود.

با افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره، قیمت بیت کوین به زیر ۱۸ هزار دلار سقوط کرد
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

این اطلاعیه که با انتظارات بازار نیز مطابقت داشت، نشان‌دهنده اولین حرکت فدرال رزرو در سال جاری برای کاهش شتاب تصمیمات تهاجمی در سیاست پولی خود است.

به محض اعلام نرخ بهره جدید از سوی بانک مرکزی (FED)، قیمت بیت کوین بلافاصله و در عرض پنج دقیقه از ۱۸۳۰۰ دلار به ۱۷۸۵۰ دلار سقوط کرد و اکنون در زمان نگارش این خبر با قیمت ۱۷۶۸۸ دلار معامله می‌شود.

بر اساس داده‌های سایت CoinGlass، حرکت بازار کریپتو منجر به ورود ۴۴ میلیون دلار نقدینگی در ۲۴ ساعت گذشته به بازار شده که بیشتر آن از معاملات بیت‌ کوین حاصل شده است. بزرگترین تسویه‌حساب نیز مربوط به معامله ETH-BUSD در بایننس به مبلغ ۱.۰۴ میلیون دلار بود.

با آغاز جلسه تصمیم‌گیری در رابطه با نرخ بهره و با استفاده از ابزار CME FedWatch ، قیمت‌ها در بازار بر اساس ۸۰ درصد احتمال اینکه نرخ بهره ۵۰ واحد افزایش یابد و ۲۰ درصد نیز احتمال اینکه افزایش ۷۵ واحدی رخ دهد، بسته شدند. اکنون با به وقوع پیوستن افزایش ۵۰ واحدی، نرخ بهره هدف بانک مرکزی بین ۴.۲۵ تا ۴.۵ درصد است.

بانک مرکزی آمریکا در تلاشی برای مبارزه با تورم CPI بالا، نرخ بهره را در طول سال ۲۰۲۲ افزایش داده است. با توجه به اینکه اعداد تورم ماه نوامبر نشانه‌هایی از کارآمد بودن تلاش‌های آنها را نشان می‌دهد، فعالان بازار انتظار دارند این افزایش تا سال ۲۰۲۳ کندتر شود.

به نظر می‌رسد بسیاری از بانک‌های مرکزی دیگر نیز در حال ایجاد تغییر در نرخ‌ بهره کشور‌های خود هستند. بانک مرکزی کانادا در ماه اکتبر افزایش ۵۰ واحدی را اعلام کرد. بانک انگلستان نیز در ماه سپتامبر از این استراتژی پیروی کرد.

سازمان ملل چند ماه است که با تحت‌فشار قرار دادن بانک مرکزی آمریکا، خواستار معکوس شدن روند افزایش نرخ بهره آن‌ها شده است. اشاره آن‌ها به این نکته است که در اثر این اقدامات، خطر بروز رکود جهانی بی‌سابقه‌ای وجود دارد. در واقع بسیاری از شرکت‌های صنعت کریپتو در سال جاری مجبور شده‌اند تا در پاسخ به نگرانی‌های اقتصاد کلان، نیرو‌های زیادی را اخراج کنند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)