0

0

بهبود نرخ هش بیت کوین پس از موج سرمای بی‌سابقه اخیر و تعطیلی ماینر‌ها

چند روز پس از اینکه دمای انجماد در سراسر ایالات متحده آمریکا فشاری بر شبکه برق این کشور وارد کرد و منجر به کاهش موقت نرخ هش بیت کوین (BTC) شد، اکنون دوباره هش‌ریت شبکه این ارز دیجیتال به سطوح عادی خود بازگشته است.

بهبود نرخ هش بیت کوین (BTC) پس از موج سرمای بی‌سابقه اخیر و تعطیلی ماینر‌ها
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

2 دقیقه

در روزهای منتهی به کریسمس، هوای سرد زیر صفر سراسر ایالات متحده را فرا گرفت که منجر به قطع برق میلیون‌ها نفر شد و حداقل ۲۸ نفر جان خود را از دست دادند.

بر اساس گزارش‌ها، استخراج‌کنندگان بیت‌کوین (BTC) در تگزاس که بخش قابل‌توجهی از هش ریت بیت کوین در این کشور را به خود اختصاص می‌دهند، به‌طور داوطلبانه فعالیت‌های خود را برای بازگرداندن برق به شبکه محدود کردند تا ساکنان بتوانند خانه‌های خود را گرم نگه دارند.

به نظر می‌رسد این اختلالات برق به نرخ هش بیت کوین که معمولاً در حدود ۲۲۵ تا ۳۰۰ اگزاهش در ثانیه (EH/s) قرار دارد، ضربه‌ای وارد کرده است، زیرا این مقدار در ۲۵ دسامبر (۴ دی) ۲۰۲۲ به ۱۷۰.۶۰ اگزاهش در ثانیه کاهش یافت. بااین‌حال طبق داده‌های پلتفرم محاسبه‌گر هش‌ریت CoinWarz، از ۲۶ دسامبر (۵ دی) دوباره مقدار هش ریت به ۲۴۱.۲۹ اگزاهش در ثانیه بازگشته است.

نرخ هش (BTC) با اندازه‌گیری تعداد هش‌های تولیدشده توسط ماینرهای بیت کوین در تلاش برای حل بلوک بعدی محاسبه می‌شود. این به عنوان یک معیار کلیدی در ارزیابی میزان امنیت شبکه این ارز دیجیتال در نظر گرفته می‌شود.

هش ریت بیت کوین چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

جان استفانوپ (John Stefanop) بنیانگذار شرکت FutureBit در راستای وقایع اخیر بیانیه‌ی بحث برانگیزی را منتشر کرد. وی بیان کرد که کاهش هش ریت به دلیل خاموش شدن همزمان تعدادی از ماینر‌های بسیار متمرکز در تگزاس بوده است.

او در متن این بیانیه به این نکته اشاره کرد که:

این واقعیت که چند معدن بزرگ در تگزاس بر کل شبکه تا ۳۳ درصد تأثیر می‌گذارند، نکته‌ای بسیار حائز اهمیت است. تراکنش‌های همه اکنون ۳۰ درصد کندتر تأیید می‌شوند و این مسأله نشان می‌دهد که هش‌ریت به اندازه کافی غیرمتمرکز نیست.

استفانوپ افزود:

اگر هش‌ریت به‌جای چند ده ماینر عظیم، میان ۱۰ میلیون ماینر کوچک در سراسر جهان به‌طور مساوی توزیع می‌شد، این رویداد به هیچ عنوان در شبکه رخ نمی‌داد.

بااین‌حال دان هلد (Dan Held) گاو بیت کوین، دیدگاه استفانوپ در مورد این رویدادها را رد کرده و استدلال کرد که الگوهای آب‌وهوا به معنای مالکیت یا کنترل متمرکز بر شبکه بیت کوین (BTC) نیست.

بر اساس شاخص مصرف برق بیت کوین که توسط کمبریج منتشر شده، ایالات متحده ۳۷.۸۴ درصد از میانگین سهم هش‌ریت ماهانه را به خود اختصاص داده است. چهار ایالت برتر این کشور برای استخراج بیت کوین شامل نیویورک، کنتاکی، جورجیا و تگزاس است که همه آنها به دلیل طوفان زمستانی اخیر دچار قطعی برق شده بودند.

از طرفی دنیس پورتر (Dennis Porter) مدیرعامل گروه حمایت از استخراج بیت کوین Satoshi Action Fund در ۲۵ دسامبر (۴ دی) به ۱۲۷۴۰۰ دنبال‌کننده خود در توییتر اشاره کرد که در حالی که آب‌وهوای نامساعد به‌ویژه در تگزاس، باعث شد ۳۰ درصد از نرخ هش بیت کوین در ایالات متحده از دست برود، باز هم شبکه همچنان به کار خود ادامه می‌دهد:

بیش از ۳۰ درصد هش بیت کوین (BTC) به دلیل آب‌وهوای بسیار سرد در تگزاس آفلاین شده است، و بااین‌حال شبکه جهانی این ارز دیجیتال به‌طور کامل به کار خود ادامه می‌دهد. حالا تصور کنید که اگر آمازون یا گوگل سعی کنند یک سوم از دیتا بیس‌های خود را خاموش کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد.

انرژی ارزان و مقررات استخراج مطلوب در تگزاس طی ماه‌های اخیر منجر به رونق استخراج بیت کوین در این ایالت شده است که اکنون میزبان برخی از بزرگترین شرکت‌های استخراج در جهان است.

از جمله این شرکت‌ها می‌توان به Riot Blockchain ،Bitdeer، ،Argo ،Compute North ،Genesis Digital Assets و Core Scientific اشاره کرد که اخیراً ۳۷.۴ میلیون دلار وام ورشکستگی دریافت کرده‌اند تا سرپا بمانند.

رویدادهای آب‌وهوایی اخیر تنها به لیست بلند بالای مشکلات شرکت‌های استخراج‌کننده ارز دیجیتال، چالش جدیدی را افزوده است. بر اساس داده‌های اخیر در اثر بازار نزولی چند ماه گذشته، شرکت‌های استخراج بیت‌کوین با بدهی ۴ میلیارد دلاری مواجه شده‌اند.

بسیاری از شرکت‌های ماینینگ برجسته مستقر در ایالات متحده در ماه‌های اخیر اعلام ورشکستگی کردند و این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز به نسبت بدهی به دارایی (Debt to Equity Ratio) تقریباً غیرقابل عبور نزدیک می‌شوند و وضعیت آن‌ها نیاز به بازسازی فوری دارد.

رویدادهای آب‌وهوایی بغرنج اخیر تا کنون بر قیمت بیت کوین (BTC) تأثیری نداشته است. درحال‌حاضر این ارز دیجیتال تنها با کاهش ۰.۲۵ دلار در ۲۴ ساعت گذشته با قیمت ۱۶,۸۵۷ دلار معامله می‌شود.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)