0

1

شروع مذاکرات سیاست پولی FOMC و افزایش احتمالی نرخ کاتالیزورهای کریپتو

روز سه‌شنبه (۲۵ جولای ۲۰۲۳) کمیته بازار آزاد فدرال بانک مرکزی (FOMC)، که سیاست‌های پولی را تعیین می‌کند، مذاکراتی را آغاز کرده که احتمالاً به افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره و ادامه‌دار بودن روند تورم اشاره دارد.

افزایش احتمالی نرخ بهره
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

فهرست

Created with Sketch.

ابزار نظارت بر نرخ CME در حال حاضر ۹۸٪ احتمال داده که نرخ بهره جدید ۲۵ واحد دیگر افزایش یابد و نرخ وجوه فدرال را به محدوده ۵۲۵ تا ۵۵۰ واحد پایه (bps) برساند که بالاترین سطح آن طی ۱۷ سال گذشته است. FOMC برنامه ۱۵ ماهه انقباض پولی خود را در ماه گذشته به حالت تعلیق درآورد که باعث امیدواری سرمایه‌گذاران شد و اکنون این وضعیت گویا دوباره به حالت قبل بازگشته است. خود این سازمان هم ماه قبل پس از اتخاذ چنین تصمیمی در بیانیه‌ای اعلام کرد وضعیت تورم همچنان نگران‌کننده است و امکان افزایش بیشتر این نرخ وجود دارد.

خرید ارز دیجیتال

FOMC اظهار کرد: «برای تعیین سیاست پولی مناسب، کمیته با توجه به دریافت داده‌های جدید به نظارت خود بر چشم‌انداز اقتصادی ادامه خواهد داد.». در صورت بروز خطراتی که شاید مانع رسیدن کمیته به اهداف خود شود، کمیته حاضر است موضع سیاست پولی خود را بنا به شرایط تغییر دهد. ارزیابی‌ کمیته طیف گسترده‌ای از داده‌ها از جمله بررسی شرایط بازار کار، فشارها و انتظارات تورمی و تحولات مالی و بین‌المللی را در بر می‌گیرد.

بازار رمزارز به طرز عجیبی در برابر تازه‌ترین اظهارات پیرامون اقتصاد کلان از خود مقاومت نشان داده‌ است. بیت کوین طی دو ماه گذشته در بازه بین ۲۹۰۰۰ تا ۳۱۵۰۰ دلار معامله می‌شود. قیمت این ارز دیجیتال معیار بازار کریپتو طی ۲۴ ساعت گذشته با بیش از ۳ درصد کاهش در حال حاضر به ۲۹۱۰۰ دلار رسیده است. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در صرافی بازارساز Oanda در یادداشت روز دوشنبه خود نوشت: «برای به وجد آوردن معامله‌گران بیت کوین به یک کاتالیزور نیاز داریم.»

روز سه‌شنبه، هیئت کنفرانس تازه‌ترین شاخص اعتماد مصرف‌کننده (CCI) خود را که نشان‌دهنده سنتیمنت پیرامون اقتصاد است را منتشر کرد. گزارش مطالبات بیکاری در روز پنجشنبه قرار است جدیدترین داده‌ها را در مورد رشد اقتصادی ارائه ‌دهد، در حالی که هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) در روز جمعه نشان خواهد داد که آیا باعث تقویت اقدام اخیر فدرال رزرو خواهد شد یا خیر.

هیئت FOMC

فدرال رزرو در حال حاضر دارد گام‌های جدیدی را برای رساندن عدد تورم به ۲٪ مدنظر خود برمی‌دارد. نرخ ۳ درصدی ماه ژوئن نسبت به نرخ ۴ درصدی ماه قبل (مه) به این روند نزولی حسی دلگرم‌کننده داده و قدری بیش از انتظارات پیش رفته است. همین یک سال پیش، نرخ تورم ۹ درصد بود. با این حال، فدرال رزرو در مورد بازار کار پر تب‌وتابی که همچنان با افزایش قیمت‌ همراه است، و Core PCE بسیار بالا نگران است. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو یک هفته پس از توقف افزایش نرخ بهره توسط این سازمان، در سخنانی به کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان خاطرنشان کرد: «تقریباً همه اعضای FOMC انتظار دارند نرخ بهره تا پایان سال جاری قدری بیشتر افزایش یابد».

شاخص اعتماد مصرف‌کننده (CCI)

ماه گذشته شاخص CCI به رقم ۱۰۹ رسید که ۷ واحد نسبت به ماه مه و بالاترین سطح خود از ژانویه ۲۰۲۲ رسیده بود، زیرا مصرف‌کنندگان از بازار پر جنب‌وجوش مشاغل و احتمال کاهش رکود اقتصادی خوشحال بودند. اجماع کنونی این است که عدد CCI به ۱۱۲ برسد. اگرچه نظرسنجی هیئت کنفرانس نشان داد که مصرف‌کنندگان به طور کامل احتمال رکود را رد نکرده‌اند.

مطالبات بیکاری

آمار مطالبات بیکاری که هر هفته منتشر می‌شود، در هفته گذشته خوب نبوده است، حداقل برای تحلیلگران و سرمایه‌گذارانی که امید داشتند نشانه‌هایی از  تب‌و‌تاب افتادن این بازار را ببینند. ۲۲۸۰۰۰ مورد تقاضای بیکاری برای اولین بار در هفته منتهی به ۱۵ جولای حدود ۹۰۰۰ مورد کمتر از هفته قبل و پایین‌تر  از حد انتظار بود. پیش‌بینی می‌شود تعداد این مطالبات برای اولین بار در هفته منتهی به ۲۲ جولای به ۲۳۵ هزار مورد افزایش یابد؛ تعداد کمی که بعید است بازارهای مالی را آشفته کند.

حجم سفارشات کالاهای بادوام که طی سومین افزایش متوالی در ماه مه ۱.۷٪ افزایش است، یکی دیگر از نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد اقتصاد ایالات متحده در حال انجام هر کاری برای کاهش تورم است. وقتی اداره سرشماری داده‌های ماه ژوئن را منتشر کند، احتمال افزایش ۱.۵٪ درصدی برای این دسته وجود دارد.

مخارج مصرف شخصی (PCE)

PCE در طول سال گذشته به طور پیوسته در کاهش بوده که سیگنال خوش‌بینانه دیگری برای ناظران تورم است. PCE ۳.۸ درصد ماه مه، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از ابتدای سال بیش از ۵ درصد کاهش یافته است. عدد PCE که بیانگر هزینه‌های ناپایدار مواد غذایی و انرژی است، طی سه ماه گذشته بین ۴.۶ تا ۴.۷ درصد در نوسان بوده که چندان جالب به نظر نمی‌رسد و فدرال رزرو را نگران کرده است، اگرچه انتظار می‌رود این رقم برای ماه ژوئن به ۴.۲٪ برسد.

منبع: کوین دسک

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)