0

0

قیمت پایین سخت افزار و افزایش تقاضا برای ماینری ارز دیجیتال در روسیه!

بازار روسیه در چند ماه گذشته شاهد تقاضای بالایی برای خرید تجهیزات تخصصی ماینینگ ارز دیجیتال بوده است و خریداران به دلیل قیمت‌ پایین این ابزارها جذب آن شده‌اند. کارشناسان روسی همچنین پیش‌بینی می‌کنند با خروج شرکت‌های بزرگ خارجی از صنعت ماینینگ، عرضه سخت‌افزار دست دوم مناسب برای ضرب کوین‌ها افزایش یابد.

افزایش تقاضا برای ماینرهای ارز دیجیتال در روسیه به دلیل قیمت پایین سخت افزار
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

بر اساس گزارش‌ها، تقاضای روسیه برای ماینرهای قدرتمند ASIC در سه ماهه چهارم امسال افزایش چشمگیری یافته است.

روزنامه تجاری روسی کومرسانت (Kommersant) گزارش داد که تقاضا برای دستگاه‌های پردازشگر قدرتمند طراحی‌شده برای ضرب بیت کوین در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ در روسیه افزایش یافته که دلیل آن نیز قیمت پایین آنها در بحبوحه افت بازار کریپتوکارنسی عنوان شده است. البته علاوه بر این‌ها نرخ برق ارزان در این کشور و تقاضا برای وجود هرچه بیشتر ماینر‌های‌ دست دوم رمزارز نیز نقش مهمی داشته است.

در اظهارنظر کارشناسان این صنعت به خبرگزاری‌ها آمده که با وجود کاهش اخیر تقاضا برای واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) یا کارت‌های ویدئویی که برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاک چین ارزهای دیجیتال دیگر استفاده می‌شوند، روند مثبت در بازار ماینرهای ASIC (مدار مجتمع مختص اپلیکیشن) که برای استخراج بیت کوین استفاده می‌شوند، مشاهده شده است.

خرده‌‌فروشی سخت‌افزار ماینینگ چیلکوت (Chilkoot) در دو ماه اول از سه ماهه چهارم امسال از کل فروش سه ماهه سوم ۲۰۲۲ فراتر رفت و مجموع نه ماهه قبلی امسال ۶۵ درصد بیشتر از کل حجم فروش سال گذشته بود. این روزنامه همچنین به نقل از Bitriver یکی از بزرگترین اپراتورهای استخراج رمزارز روسیه، گفت که در ۱۰ ماهه اول سال جاری تقاضا برای ماینرها ۱.۵ برابر افزایش یافته است.

آرتم ارمین (Artem Eremin) مدیر توسعه چیلکوت خاطرنشان کرد:

ما با اشخاص حقوقی کار می‌کنیم و آنها شروع به خرید ۳۰ درصد تجهیزات بیشتر در هر تراکنش نسبت به ابتدای سال کرده‌اند.

او اضافه کرد که:

کاهش قیمت پردازنده‌های گرافیکی در نیمه دوم سپتامبر ۲۰۲۲ آغاز شد و همچنان نیز در حال کاهش است و دلیل اصلی آن نیز فرآیند انتقال الگوریتم اعتبارسنجی اتریوم از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) است.

رومن کافمن (Roman Kaufman) یکی از بنیانگذاران درگاه انتقال دارایی Berezka DAO و شرکت Weezi اذعان کرد که اگر قبلاً کارت‌های ویدئویی The Merge توسط ماینرها در مقادیر زیاد خریداری می‌شد، اکنون تقاضا بیشتر از سوی گیمرها است. این کارآفرین فعال در حوزه‌ی رمزارز تأیید کرد که ASIC اکنون در فدراسیون روسیه محبوبیت زیادی به دست آورده است.

کاهش قیمت تجهیزات جدید و مستعمل به نفع شرکت‌های بزرگ ماینینگ در روسیه

ولادیسلاو آنتونوف (Vladislav Antonov) تحلیلگر مالی Bitriver گفت، شرکت‌های ماینینگ صنعتی در روسیه می‌توانند از شرایط فعلی بازار استفاده کنند، او همچنین اشاره کرد که افزایش تقاضا به دلیل کاهش قیمت‌های عمده‌فروشی است. او فاش کرد که هزینه سخت افزار ماینینگ بین ماه اوت و اکتبر ۲۰۲۲ تقریباً ۲۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته نیکیتا واسف (Nikita Vassev) بنیانگذار Terracrypto، نرخ برق نسبتاً پایین روسیه در مقایسه با بسیاری از مناطق دیگر در جهان نیز عامل دیگری است که از تقاضا برای خرید ماینر‌های ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

میخائیل برژنف (Mikhail Brezhnev) یکی از بنیانگذاران ۵۱ASIC، خاطرنشان کرد:

علیرغم ارزش‌گذاری پایین دارایی‌ها در بازار کریپتو مانند بیت‌کوین (BTC) که در محدوده ۱۶ تا ۱۷ هزار دلار قرار دارد، شرکت‌های ماینینگ روسی همچنان دارای حاشیه‌ای از امنیت هستند. با استفاده از جدیدترین مدل‌ ماشین‌های استخراج رمزارز، برای استخراج هر بیت کوین تنها ۰.۰۷ دلار در هر کیلووات ساعت برق هزینه می‌شود، در نتیجه قیمت هر بیت کوین استخراج‌شده در این حالت ۱۱ هزار دلار بدست می‌آید.

به دلیل افزایش چشمگیر تقاضا برای تجهیزات ماینینگ دست دوم، تصویر آینده برای کسب ‌و کارهای استخراج ارز دیجیتال در روسیه بهبود بیشتری خواهد یافت. همانطور که برژنف توضیح داد، بسیاری از شرکت‌های ماینینگ که عمدتاً مستقر در خارج از کشور هستند و سرمایه آن‌ها از وجوه قرض‌گرفته شده یا مشتریان‌شان تأمین می‌شود، با شکست در بهینه‌سازی فعالیت خود ممکن است در این بازار خرسی کنونی از رقابت حذف شوند. او معتقد است که ماشین‌های ماینینگ آنها به احتمال زیاد توسط دیگرانی که می‌خواهند وارد این صنعت شوند به‌صورت عمده خریداری می‌شود.

اظهارات کارشناسانی که با روزنامه روسی کومرسانت مصاحبه کرده‌اند، بیانگر این است که گزارش‌های قبلی حاکی از رشد قابل‌توجه درآمد و مصرف برق در بخش ماینیگ روسیه در طی چندین سال گذشته است. با این حال زمستان امسال بازار کریپتو و تحریم‌های اعمال‌شده در پاسخ به تهاجم مسکو به اوکراین، به استخراج‌کنندگان کریپتو در روسیه آسیب رسانده است و برخی از سرمایه‌گذاران خارجی نیز قبلاً از این کشور خارج شده‌اند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)