0

0

فدرال رزرو ۷۵ واحد دیگر به نرخ بهره افزود!

بانک مرکزی آمریکا (Federal Reserve) از افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره این کشور خبر داد.

فدرال رزرو ۷۵ واحد دیگر به نرخ بهره افزود!
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را ۷۵ واحد دیگر افزایش داده است. بانک مرکزی ایالات متحده اعلام کرد که برای ششمین بار در سال جاری در کمیته بازار آزاد فدرال، نرخ بهره را افزایش خواهد داد و نرخ وجوه را به ۳.۷۵ درصد تا ۴ درصد می‌رساند.

به طور گسترده پیش از نشست هم انتظار می‌رفت که فدرال رزرو موضع تهاجمی خود را حفظ کند، به ویژه در شرایطی که تورم همچنان چالش‌هایی را برای اقتصاد آمریکا ایجاد می‌کند. آخرین گزارش شاخص قیمت مصرف کننده (Consumer Price Index) نشان داد که تورم در ماه سپتامبر به ۸.۲ درصد رسیده است، که نشان می‌دهد سیاست انقباضی چند ماهه فدرال رزرو کمک چندانی به توقف افزایش شدید قیمت برای مصرف‌کنندگان آمریکایی نداشته است.

فدرال رزرو بارها اعلام کرده است که قصد دارد تورم را مهار کرده و تا ۲ درصد پایین بیاورد. جروم پاول (Jerome Powell) رئیس فدرال رزرو آمریکا، امروز هشدار داد که افزایش نرخ بهره تا زمانی که “به اندازه کافی محدود کننده تورم” نشود، ادامه خواهد یافت.

افزایش نرخ بهره، سلاح اصلی بانک مرکزی آمریکا برای مبارزه با نرخ تورم بالا است. از آنجایی که هزینه استقراض پول در صورت بالا بودن نرخ‌ها گران‌تر می‌شود، مردم تمایل دارند دارایی‌های پرریسک‌تر را بفروشند و به سمت دارایی‌های مطمئن‌تر حرکت کنند. افزایش نرخ بهره فدرال رزرو دلیل قدرتی شدن دلار در برابر سایر ارزها در سال جاری و بزرگترین عامل پشت پرده افت ۲ تریلیون دلاری در بازار ارزهای دیجیتال است.

صحبت‌های پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا

پاول در بیانیه ای درباره اخبار افزایش نرخ بهره گفت که تورم آمریکا بسیار بالاتر از هدف فدرال رزرو یعنی ۲ درصد باقی مانده است و فدرال رزرو همچنان متعهد است آن را به این سطوح بازگرداند، در نتیجه افزایش بیشتر در نرخ بهره انتظار می‌رود. پاول گفت: ما تا زمانی که کارمان تمام شود، در این مسیر باقی می‌مانیم.

بازارها به این به‌روزرسانی واکنش منفی نشان دادند. شاخص S&P 500 در همان روز ۲.۵ درصد، نزدک ۳.۳۹ درصد و داوجونز ۱.۵۵ درصد کاهش یافت. در همین حال ارزش بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) به ترتیب ۱.۴ درصد و ۳.۸۹ درصد کاهش یافتند. از آنجایی که فدرال رزرو در طول امسال نرخ بهره را افزایش داده است و این افزایش ۷۵ واحدی اخیر نیز از قبل پیش‌بینی می‌شد، اخبار منتشر شده در مورد تغییر قیمت‌ها همانند دفعه‌های قبلی بوده است. در موارد قبلی در سال جاری نیز، بازار به دنبال به‌روزرسانی‌های افزایش نرخ‌ها به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفته است.

در حالی که افزایش نرخ بهره امروز از قبل انتظار می‌رفت، گمانه‌زنی می‌شود که فدرال رزرو می‌تواند از سیاست سختگیرانه خود در ماه آینده اندکی عقب‌نشینی کند. اقتصاددانان افزایش ۵۰ واحدی را برای دفعه بعد پیش‌بینی کرده‌اند که می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که فدرال رزرو آماده است تا سرعت استراتژی انقباض پولی خود را کاهش دهد و به سمت موضعی مسالمت آمیز‌تر حرکت کند. در سپتامبر امسال فدرال رزرو اوج نرخ وجوه را ۴.۶ درصد در سال ۲۰۲۳ پیش بینی کرد. خود پاول نیز احتمال کاهش سرعت افزایش نرخ بهره را در جلساتش محتمل دانسته است.

از آنجایی که سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا امسال موجب ایجاد چالش‌ها و مشکلات زیادی برای ارزهای دیجیتال و بازارهای جهانی بوده است، علاقه مندان به بیت کوین مدت‌هاست به این فکر می‌کنند که این بانک چه زمانی موضع خود را تغییر خواهد داد. فدرال رزرو قدرتمندترین بانک مرکزی جهان است و رویکرد سختگیرانه آن برای مهار تورم به دلیل همبستگی فزاینده فضای دارایی‌های دیجیتال با سهام سنتی، فشار زیادی را بر قیمت دارایی‌های دیجیتال وارد کرده است. قیمت بیت کوین و اتریوم هر دو حدود ۷۰ درصد از بالاترین سطح خود در نوامبر ۲۰۲۱ کاهش یافته‌اند، در حالی که وضعیت بسیاری از دارایی‌های دیگر نیز در سال گذشته بسیار بدتر شده است.

چگونه تغییر رویکرد بانک مرکزی آمریکا بر بازار کریپتوکارنسی تأثیر خواهد گذاشت

با توجه به اینکه حرکات بازار کریپتو بسیار به فدرال رزرو وابسته است، افرادی مانند پل تودور جونز (Paul Tudor Jones) پیشنهاد کرده‌اند که یک تغییر استراتژی می‌تواند زمینه را برای افزایش قیمت‌ها در بازار فراهم کند. این میلیاردر و مدیر صندوق سرمایه‌گذاری ماه گذشته گفت که یک تغییر رویکرد می‌تواند منجر به “افزایش گسترده‌ای در انواع معاملات، از جمله معاملات ارزهای دیجیتال” شود، اما هشدار داد که احتمال وقوع رکود اقتصادی نیز در سال ۲۰۲۳ وجود دارد. شایان ذکر است که سال ۲۰۲۲ چیزی شبیه به یک داده پرت در تاریخ بازار دارایی‌های دیجیتال بود. تا کنون این طبقه دارایی عمدتاً در دوره‌هایی با نرخ بهره پایین آزمایش خود را پس داده بود. در حالی که یک چرخش در نگرش بانک مرکزی آمریکا می‌تواند به افزایش قیمت‌ها در کوتاه‌مدت کمک کند، اما از طرفی نیز ممکن است برای کمک به رسیدن بازار به چرخه‌های اوج‌گیری جدید کافی نباشد.

در حال حاضر بازار کریپتوکارنسی از تصویر تاریکی که بین سرمایه‌گذاران ایجاد شده رنج می‌برد، که این تصویر نامناسب موجب کاهش قیمت‌ها و حجم معاملات نسبت به بالاترین سطوح خود در سال ۲۰۲۲ شده است. بزرگترین رویداد امسال در فضای داراریی‌های دیجیتال، ادغام اتریوم در ماه سپتامبر بود که حتی آن هم تا حد زیادی نتوانست به دلیل فشارهای اقتصاد کلان ادامه دار، شتاب مثبتی را به بازار بیافزاید. زمان نشان خواهد داد که برنامه‌های بانک مرکزی آمریکا چه تأثیری بر فضای بی‌ثبات به وجود آمده خواهد داشت و اینکه آیا یک چرخش رویکرد تأثیری که کاربران انتظار دارند را خواهد داشت یا خیر.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)