0

1

رئیس IMF: ارزهای دیجیتال ملی (CBDC) می‌توانند جایگزین پول نقد شوند!

کریستالینا جورجیوا  (Kristalina Georgieva)، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول (IMF) اظهار کرده ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) می‌توانند جایگزین پول نقد شوند. او از بخش دولتی خواسته «به ساخت CBDCها و پلتفرم‌های پرداخت مرتبط ادامه دهد» و تأکید کرد که این پلتفرم‌ها «اول از هر چیزی بابد برای تسهیل پرداخت‌های فرامرزی با CBDCها طراحی شوند».

جایگزینی CBDCها با پول نقد
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول (IMF)، روز چهارشنبه در جشنواره فین تک سنگاپور در مورد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDCs) صحبت کرد و گفت که صندوق بین‌المللی پول کتابچه راهنمای CBDC را به عنوان راهنمای مرجع برای سیاست‌گذاران و کارشناسان بانک‌های مرکزی و وزارت‌های دارایی در سراسر جهان منتشر کرده است.

رئیس IMF تصریح کرد:

CBDCها می‌توانند جایگزین پول نقد شوند که توزیع آن در اقتصادهای جزیره‌ای پرهزینه است. CBDCها در اقتصادهای پیشرفته‌تر می‌توانند از خود انعطاف‌پذیری نشان دهند و شمول مالی را در جایی که تعداد کمی حساب بانکی دارد، بهبود بخشند.

ارزهای دیجیتال ملی جایگزین ایمن و کم‌هزینه‌ای هستند که می‌توانند رابط بین پول‌های خصوصی و معیاری برای اندازه‌گیری ارزش آنها باشند؛ درست مانند پول نقدی که امروزه می‌توانیم از حساب‌های خود برداشت کنیم.

جورجیوا در ادامه توضیح داد بسیاری از کشورها «در حال تدوین مقررات برای بکارگیری پول دیجیتال هستند». با اینحال، او اعتراف کرد: «ما هنوز به هدف خود نرسیده‌ایم. زیرا فضای بسیار زیادی برای نوآوری‌ها و عدم اطمینان در مورد موارد استفاده آن وجود دارد». رئیس صندوق بین‌المللی پول با استناد به مزایای مختلف ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، اظهار داشت: «امروزه در برخی کشورها، این مورد چندان جا افتاده نیست؛ اما حتی آنها نیز باید برای استقرار بالقوه CBDC‌ها در آینده برنامه داشته باشند».

ارز دیجیتال

بر اساس گزارش ردیاب ارز دیجیتال بانک مرکزیِ شورای آتلانتیک، ۱۳۰ کشور که ۹۸٪ از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند، در حال بررسی راه‌اندازی CBDC خود هستند که از این تعداد ۱۱ کشور به طور کامل ارز دیجیتال ملی خود را راه‌اندازی کرده‌اند. علاوه‌براین، ۱۹ کشور از G20 نیز اکنون در مرحله پیشرفته توسعه CBDC هستند.

مدیرعامل IMF با تأکید بر اینکه «اکنون زمان عقب کشیدن نیست»، بیان کرد:

بخش عمومی باید خود را برای استقرار CBDCها و پلتفرم‌های پرداخت مرتبط در آینده آماده کند… این پلتفرم‌ها باید از ابتدا برای تسهیل پرداخت‌های فرامرزی، از جمله با CBDCها، طراحی شوند.

جورجیوا همچنین اظهار کرد هوش مصنوعی (AI) «می‌تواند برخی از مزایای CBDCها را تقویت کند». او خاطرنشان کرد: «این ویژگی می‌تواند شمول مالی را با ارائه امتیازدهی سریع و دقیق بر اساس داده‌های مختلف بهبود بخشد و حمایت شخصی‌سازی‌شده‌ای را برای افرادی که سواد مالی پایینی دارند، فراهم کند.» با اینحال، رئیس صندوق بین‌المللی در ادامه سخنانش گفت: «جهت اطمینان، ما باید از حریم خصوصی شخصی و امنیت داده‌ها محافظت کنیم و از تعصبات موجود اجتناب کنیم تا نه‌تنها به نابرابری دامن نزنیم بلکه آن را کاهش دهیم. با مدیریتی محتاطانه، هوش مصنوعی می‌تواند به این امر کمک کند».

منبع: بیتکوین دات کام

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)