0

0

جک دورسی ابزار جدید Web5 را معرفی می‌کند

TBD، بخشی از شرکت فین‌تک Block است که توسط جک دورسی (Jack Dorsey) اداره می‌شود. این بخش در تاریخ ۱۹ مه در رویداد بیت‌کوین ۲۰۲۳ در میامی، از یک پلتفرم وب غیرمتمرکز جدید تحت عنوان «Web5» رونمایی کرد. مجموعه ابزار Web5 قصد دارد کنترل داده‌ها و هویت افراد را به دست کاربران بسپارد.

وب۵ web5
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

هدف این پلتفرم ارائهٔ «شناسایی و ذخیره‌سازی داده‌ها به صورت غیرمتمرکز» به برنامه‌ها است، در نتیجه به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا از این فناوری برای ایجاد «تجربه‌های کاربر لذت‌بخش و در عین حال بازگرداندن مالکیت داده‌ها و هویت به افراد» بهره ببرند.

این پلتفرم همچنین به دنبال معرفی چندین مؤلفه کلیدی برای تسهیل این تجربه وب غیرمتمرکز است. در این پلتفرم، کیف پول‌ها به عنوان عامل عمل خواهند کرد و تعاملات هویتی و داده‌ای را برای افراد و موسسات آسان می‌کنند. گره‌های وب غیرمتمرکز به عنوان فروشگاه داده‌های شخصی عمل می‌کنند و به طور ایمن از داده‌های عمومی و رمزگذاری‌شده نگهداری می‌کنند، در حالی که برنامه‌های وب غیرمتمرکز از قابلیت‌های شناسایی افراد و ذخیره سازی داده‌ها به صورت غیرمتمرکز برای بهبود تجربیات کاربر استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، پلتفرم Web5 از شناسه‌های غیرمتمرکز (DIDs) نیز بهره می‌برد. این شناسه‌ها استانداردهای بین‌المللی شناخته‌شده برای شناسه‌هایی هستند که توسط افراد ایجاد و کنترل می‌شوند و اتکا به نهادهای متمرکز را از بین می‌برند. این پلتفرم همچنین شامل خدمات هویت مستقل و کیت‌های توسعه نرم‌افزار است که ابزارهای لازم را برای استفاده از DIDها و اعتبارنامه‌های قابل تأیید فراهم می‌کند.

در سال‌های اخیر، جک دورسی مؤسس توییتر از ایجاد «پروتکلی آزاد و باز» برای رسانه‌های اجتماعی سخن گفته است. در ژوئن ۲۰۲۲، گزارش شد دورسی با تمرکز بر دور زدن کامل Web3، با استفاده از بیت کوین در حال ساخت “Web5” است؛ استفاده از یک مدل جدید مبتنی بر بیت کوین که برای مدیریت هویت اشخاص است.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)