0

0

جریمه صرافی Kraken به دلیل نقض تحریم‌ها و خدمت رسانی به ایرانیان

رگولاتورهای ایالات متحده آمریکا به جنگ صلیبی خود در رابطه با عدم رعایت تحریم‌ها از جانب صرافی‌های دارایی‌های‌ دیجیتال ادامه می‌دهند.

تسویه‌حساب صرافی Kraken با وزارت خزانه‌داری آمریکا در مورد نقض تحریم‌های ایران
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

صرافی ارز دیجیتال کِراکن (Kraken) مستقر در ایالات متحده، امروز با دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) به توافق رسیده و با پرداخت ۳۶۲,۱۵۸.۷۰ دلار به دلیل نقض آشکار تحریم‌های علیه ایران موافقت کرده است.

در بیانیه‌ی این آژانس آمده است که:

به دلیل عدم اجرای به موقع راهکار‌های مرتبط با موقعیت جغرافیایی مناسب از جمله سیستم مسدود کردن آدرس پروتکل اینترنت (IP)، به نظر می‌رسد صرافی کراکن خدماتی را به کاربرانی که در هنگام انجام معاملات ارز دیجیتال به‌صورت مجازی در ایران مستقر بوده‌اند، ارائه کرده است.

در ماه جولای (تیر-مرداد)، این آژانس تحقیقاتی را در مورد کراکن به اتهام نقض تحریم‌های اقتصادی علیه ایران آغاز کرد. نیویورک تایمز با استناد به منابع ناشناس وابسته به این شرکت تأیید کرد که این صرافی کریپتو به مشتریان ایران و سایر کشورهای تحریم‌شده اجازه استفاده از پلتفرم خود را می‌دهد.

مارکو سانتوری (Marco Santori)، مدیر ارشد حقوقی صرافی کراکن در بیانیه‌ای به‌صورت ایمیل به مجله Decrypt گفت:

کراکن خوشحال است که متوجه این قضیه شده و به‌طور داوطلبانه خودمان گزارش آن را به وزارت خزانه‌داری آمریکا دادیم. ما همچنین پلتفرم خود را به سرعت برای مقابله با تکرار چنین اتفاقاتی در آینده اصلاح کردیم. اکنون مشکل حل شده است.

از ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) ۲۰۱۵ تا ۲۹ ژوئن (۸ تیر) ۲۰۱۹ و به گفته این آژانس صرافی کراکن ۸۲۶ تراکنش را پردازش کرده که مجموعاً حدود ۱,۶۸۰,۵۷۷.۱۰ دلار ارزش آن‌ها بوده است. اکنون مشخص شده که این تراکنش‌ها متعلق به افرادی است که در آن زمان در کشور ایران ساکن بوده‌اند.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) می‌گوید با وجود اینکه صرافی کراکن از داشتن مشتریانی در سرتاسر جهان آگاه بوده است، احتیاط لازم را به خرج نداده و یا تعمداً به تعهدات خود در راستای رعایت تحریم‌ها توجه نکرده است.

این آژانس افزود:

کراکن کنترل‌های موقعیت جغرافیایی خود را فقط در زمان ورود کاربر به پلتفرمش اعمال کرده و در رابطه با فعالیت‌ها و تراکنش‌های بعدی آن‌ها کنترلی صورت نگرفته است. این اتفاق علیرغم این بوده که آن‌ها با توجه به دردست داشتن اطلاعات مربوط به آدرس IP کاربران از مکانی که تراکنش‌ها از آن انجام می‌شده با خبر بوده‌اند.

سانتوری نیز در ماه ژوئیه اظهار کرده بود:

کراکن اقدامات مؤثری در راستای انطباق با قوانین دارد و به توسعه تیم انطباق خود ادامه خواهد داد تا همواره حرکت آن همگام با رشد تجاری این صرافی باشد. ما به دقت بر رعایت قوانین تحریم‌های بین‌المللی نظارت می‌کنیم و به عنوان یک رویه‌ی کلی، حتی مسائل احتمالی را نیز به قانون‌گذاران گزارش می‌دهیم.

سال گذشته کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC)، کراکن را به دلیل ارائه غیرقانونی تراکنش‌های مارجینال خرده ‌فروشی در بازار دارایی‌های دیجیتال، از جمله بیت ‌کوین و عدم ثبت نام به‌ عنوان تاجر کمیسیون آتی به پرداخت ۱.۲۵ میلیون دلار جریمه محکوم کرد.

به عنوان بخشی از محکومیت پرداخت جریمه‌، کراکن ۱۰۰,۰۰۰ دلار دیگر نیز در سازوکار کنترل‌ انطباق با تحریم‌ها (Sanction Compliance Controls) سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

سانتوری در ادامه اظهارات خود عنوان کرد:

حتی قبل از پذیرفتن این توافق نامه، کراکن مجموعه‌ای از اقدامات برای تقویت توانایی انطباق ما با قوانین را انجام داده بود. این تمهیدات شامل تقویت بیشتر سیستم‌های کنترلی، گسترش تیم انطباق صرافی و افزایش آموزش و مسئولیت‌پذیری می‌شود. با وجود این سیستم‌های پیشرفته، ما در موقعیت قوی‌تری برای ادامه مأموریت خود در تسریع پذیرش ارزهای دیجیتال هستیم تا مردم از سراسر جهان بتوانند به آزادی مالی و مشارکت حداکثری در فعالیت‌ها اقتصادی دست یابند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)