0

0

پوتین: روسیه برای دلارزدایی برنامه‌ای ندارد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره پایان سلطه دلار آمریکا صحبت کرده و مدعی شده است که روسیه هیچ ارتباطی با سقوط دلار ندارد. پوتین همچنین با تأکید بر روندهای جهانی که می‌تواند به پایان دلار آمریکا منجر شود، گفت: «ما هرگز قصد دلارزدایی نداشته‌ایم و نداریم».

روسیه برای دلارزدایی برنامه‌ای ندارد
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

فهرست

Created with Sketch.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه در جلسه عمومی مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF) به برخی از سوالات پیرامون مبحث دلارزدایی و احتمال از دست رفتن سلطه دلار آمریکا پاسخ داد.

خرید ارز دیجیتال

از پوتین پرسیده شد که آیا ادعاهای مبنی بر درگیری روسیه با آمریکا برای تسریع روند دلارزدایی صحت دارد یا خیر و اگر چنین است، اگر دلار آمریکا هژمونی خود را در سیستم مالی بین‌المللی از دست بدهد، چه پیامدهایی برای او خواهد داشت. رئیس جمهور روسیه پاسخ داد:

اول از همه، می‌خواهم بگویم… ما هرگز قصد نداشتیم و نداریم دلار را از اقتصاد روسیه حذف کنیم. کنار گذاشتن دلار از اقتصاد جهانی یا تأثیرگذاری بر پدیده دلارزدایی هرگز از اهداف ما نبوده و نخواهد بود.

پوتین تصریح کرد: «تأثیر هر ارزی بر اقتصاد جهانی به طور مستقیم با پتانسیل اقتصادی کشور صادرکننده آن ارز مرتبط است.

با این حال، وی تأکید کرد اقتصاد ایالات متحده «اکنون از نظر برابری قدرت خرید از اقتصاد چین پایین‌تر است» و اظهار داشت که «اقتصاد چین از نظر حجم از اقتصاد آمریکا پیشی گرفته است.»

با این حال پوتین با اشاره به اینکه ایالات متحده هنوز «اقتصاد عالی» دارد، تأکید کرد: «این خصیصه آشکار مردم آمریکاست، با استعداد، توانا، کسی آن را انکار نمی‌کند. فقط رهبران سیاسی امروز آن دارند از اعتماد مردم این کشور سوءاستفاده می‌کنند.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین به بحث در مورد اینکه دولت آمریکا دلار را سلاح قرار داده و پیامدهای بالقوه از دست دادن سلطه دلار ،موضوعی که باعث نگرانی افراد مختلف از جمله جانت یلن (Janet Yellen)، وزیر خزانه‌داری شده است، پرداخت. در ماه آوریل، یلن به خطر استفاده از دلار در تحریم‌های مالی اذعان کرد و اظهار داشت که به مرور زمان می‌تواند هژمونی دلار را تضعیف کند.

پوتین در این باره بیان کرد:

آنها با سلاح قرار دادن دلار و تعریف نکردن روشی دیگر، در قابل‌اعتماد بودن دلار هم به عنوان ابزار تسویه در تجارت جهانی و هم به عنوان ابزار انباشت و ذخیره تردید ایجاد کرده‌اند.

ذخایر دلاری کشورهای جهان با اقتصادهای بزرگ سال به سال در حال کاهش است. شاید نه به آن سرعتی که باب میل برخی باشد، اما در حال کاهش است. همانطور که در اقتصاد جهانی تسویه‌حساب‌ها به دلار کاهش می‌یابد، به یورو نیز کاهش خواهد یافت. پرداخت‌ با ارز ملی کشورهای دیگر، به عنوان مثال، به یوان، در برخی از ارزهای کشورهای عربی در حال گسترش است.

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت: تصادفی نیست که آمریکای لاتین برای تولید ارز خود برنامه چیده، همینطور آسیا و جهان عرب که مدتهاست قصد دارند پول ملی واحدی برای خود راه‌اندازی کنند. سهم تسویه‌حساب‌های بین‌المللی به یوان چین در حال افزایش است. اگر اکنون تولیدکنندگان نفت در کشورهای عربی در ازای نفت خود یوان طلب کنند مطلقاً چاره‌ای نداریم که این کار را بکنیم. پوتین تأکید کرد:

اگر این روند در صرافی‌ها شتاب بگیرد یا در سایر مبادلات نفت و گاز مشاهده شود و تسویه‌ها به دلار صورت نگیرد، این آغاز پایان دلار است و کاری از دست ما برنمی‌آید.

پوتین در پایان گفت: «به نظر من این خود آنها هستند که دارند دستی دستی اقتصاد‌شان را به این سمت سوق می‌دهند و دلیلی می‌شود برایم تا باور کنم که نخبگان سیاسی امروز آمریکا دارند از اعتماد مردم این کشور سوء‌استفاده می‌کنند و خودشان باعث به وجود آمدن چنین پیامدهای منفی که پیش‌تر به آن اشاره کردم می‌شوند». رئیس جمهور روسیه در ماه مه گفت روند چندقطبی شدن جهان تشدید خواهد شد و کسانی که از این روند پیروی نکنند ضرر خواهند کرد.

نظر شما در مورد اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد دلارزدایی و کاهش تسلط دلار چیست؟ در بخش زیر می‌توانید نظر خود را با در میان بگذارید.

منبع: بیت کوین دات کام

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)