0

3

رونمایی اسپاتیفای از پلی‌لیست‌های توکنیزه‌شده برای هولدرهای NFT

پلتفرم سرشناس استریم موسیقی، «اسپاتیفای Spotify» به صورت آزمایشی از قابلیت جدید خود رونمایی کرد. «پلی‌لیست‌های توکنیزه‌شده» که به‌وسیله برخی از NFTهای خاص می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. برای استفاده از این قابلیت کاربران باید والت کریپتویی خود را به اکانت اسپاتیفای‌شان متصل کنند. باید اشاره کرد که این قابلیت فعلا برای کاربران «اسپاتیفای پریمیوم» قابل دسترسی‌ست. نسخه آزمایشی این ویژگی در کشورهای آمریکا، آلمان، استرالیا و نیوزیلند و فقط روی دستگاه‌های اندرویدی قابل استفاده خواهد بود.

رونمایی اسپاتیفای از پلی‌لیست‌های توکنیزه‌شده برای هولدرهای NFT
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

اسپاتیفای برای پیاده‌سازی این قابلیت با «Overlord» همکاری کرده است. شرکتی که در حوزه شخصی‌سازی سرویس‌های مبتنی بر ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند. چشم‌انداز از این همکاری، بررسی پتانسیل‌های ترکیب دارایی‌های دیجیتال مثل NFTها و سرویس‌های استریم موسیقی‌ست. در کنار ارائه امتیاز به هولدرهای NFT، یکی دیگر از اهداف این پروژه ارائه یک راه جدید برای ایجاد تعامل بین هنرمندان و مخاطبانشان است.

دور آزمایشی این قابلیت به مدت ۳ ماه اجرا خواهد شد و در صورت موفقیت، به شکل گسترده‌تری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

همکاری اسپاتیفای و Overlord در حوزه NFT

پیامدها و برنامه‌های این اقدام اسپاتیفای چه خواهد بود؟

این حرکت اسپاتیفای در حالی رخ می‌دهد که به دنیای توکن‌های غیرمثلی توجه زیادی می‌شود و کاربردهای آن هم بسیار گسترده‌تر شده است. ترکیب NFT و پلتفرم‌های استریم موزیک فرصت‌های بسیاری را هم برای مخاطبان و هم هنرمندان ایجاد می‌کند. برای هنرمندان می‌تواند راه درآمد جدیدی باشد؛ چرا که می‌تواند به هولدرهای NFTشان، امکان دسترسی به محتواهای اختصاصی را بدهد. این اتفاق می‌تواند به نزدیکی رابطه بین هنرمند و مخاطب هم بیفزاید؛ چرا که نوع دیگری از دسترسی به محتواهای خاص بین آن‌ها ایجاد خواهد شد.

البته چالش‌هایی هم در این مسیر وجود دارد. ایجاد تبعیض، فرضا یکی از چالش‌های این قابلیت خواهد بود. چرا که افرادی که امکان خریدن NFT هنرمندان را ندارند، نمی‌تواند به محتواهای اختصاصی آن‌ها نیز دسترسی داشته باشند. از طرفی این قابلیت تنها برای کاربران پریمیوم اسپاتیفای فراهم است. و این یک خرج اضافه‌تر را روی دست کاربران خواهد گذاشت.

از طرف دیگر استفاده از توکن‌های غیرمثلی برای دسترسی به محتواهای اختصاصی می‌تواند توجه نهادهای نظارتی را هم بر انگیزد. طبیعتا نهادهایی مثل کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) به دنبال چارچوب‌های قانونی برای این قابلیت خواهد گشت.

در نهایت باید اشاره کرد که تصمیم اسپاتیفای برای ایجاد و بهره‌گیری از چنین قابلیتی، یکی از موارد استفاده جدید توکن‌های غیرمثلی خواهد بود. در کنار فرصت‌های جذاب این قابلیت، پیامدهای مهمی هم برای کاربران و نهادهای نظارتی خواهد داشت. باید دید تاثیر این اتفاقات هم روی دنیای دارایی‌های دیجیتال و هم پلتفرم‌های توزیع محتوا مثل اسپاتیفای چه خواهد بود.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)