0

0

بلاک چین Stacks قصد دارد قرارداد‌های هوشمند را به شبکه بیت کوین بیاورد

پروژه بلاک چینی استکس (Stacks) اخیراً یک وایت پیپر (Whitepaper) منتشر کرده که نشان می‌دهد چگونه می‌توان با استفاده از یک دارایی دیجیتال جدید به نام Stacks Bitcoin یا sBTC، قابلیت برنامه‌نویسی (Programmable) را به بلاک چین بیت کوین افزود.

بلاک چین Stacks قصد دارد قرارداد‌های هوشمند را به شبکه بیت کوین بیاورد
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

2 دقیقه

برخلاف بلاک چین‌های اتریوم یا سولانا که به توسعه‌دهندگان خود این اجازه را می‌دهند تا انواع نقشه‌های الگوریتمی را برای پیاده‌سازی متصور شوند (به عنوان مثال آواتارهای گوریل با قیمت نجومی)، زبان برنامه‌نویسی ساده‌ بیت‌کوین چیزی را که توسعه‌دهندگانش می‌توانند روی پلتفرم آن ایجاد کنند، محدود کرده است.

پلتفرم قرارداد هوشمند Stacks می‌خواهد با معرفی یک دارایی دیجیتال جدید به نام sBTC که مشتق‌شده از بیت‌کوین است (به‌صورت ۱ به ۱ با بیت کوین پگ شده) از آن محدودیت‌ها عبور کرده و با استفاده از این رمزارز مبادرت به ایجاد قرارداد‌های هوشمند بیت کوین روی پلتفرم خود کند. در نهایت، این رمزارز به‌راحتی قابل تبدیل به بیت کوین (BTC) خواهد بود.

بیت کوین از نظر طراحی نسبتاً کند است و آنطور که باید هوشمندی مورنیاز برای برنامه‌نویسان را به آن‌ها ارائه نمی‌کند. در این وایت پیپر آمده که به منظور ساخت برنامه‌های کاربردی هوشمند، سریع‌تر و پیچیده‌تر باید از لایه پایه بیت کوین خارج شد، زیرا لایه‌های بالاتر آن، این امکان را فراهم خواهند ساخت.

اصطلاح لایه‌ها در زبان Stacks برای هر سیستمی خارج از لایه پایه بیت کوین به کار می‌رود. مثال آن نیز یک زنجیره جانبی به عنوان یک بلاک چین ثانویه است که با یک بلاک چین اولیه تعامل دارد. پلتفرم Stacks در وایت پیپر اخیر خود به عنوان یک زنجیره جانبی برای بیت کوین عمل می‌کند که توسط توکن sBTC و STX  که توکن بومی این پلتفرم است، پشتیبانی می‌شود.

این پروژه در وایت پیپر خود ادعا می‌کند که زنجیره جانبی بیت کوین آن‌ها می‌تواند صدها میلیارد دلار فرصت سرمایه گذاری جدید در حوزه‌ی اقتصاد غیرمتمرکز (DeFi) آن هم روی بلاک چین بیت کوین به ارمغان بیاورد.

به گفته مونیب علی (Muneeb Ali) یکی از بنیانگذاران پلتفرم Stacks، این مفهوم هنوز در مرحله اولیه پیاده‌سازی است و تحت به‌روزرسانی بهبود عملکرد بعدی آن‌ها (Stacks Improvement Proposal (SIP) 21) به‌صورت رسمی ارائه خواهد شد.

علی طی مصاحبه‌ای با یک خبرگزاری تأیید کرد:

رأی‌گیری در این مورد انجام شده و پیاده‌سازی آن در حال اجراست. این نسخه اصلی بعدی خواهد بود. زمان انتشار نسخه اصلی بعدی ما که شامل این قابلیت خواهد بود شاید هشت تا نه ماه آینده باشد.

نحوه عملکرد  sBTC

پروتکل فعلی Stacks از یک مکانیسم اجماع (نحوه توافق سیستم‌های متصل به شبکه در مورد وضعیت آن) به نام اثبات انتقال (Proof of Transfer) استفاده می‌کند که در آن هر کسی می‌تواند ماینر‌ (Miner) یا استکر (Stacker) باشد.

ماینرها برای استخراج بلوک‌های Stacks، پاداش خود را با استفاد از توکن بومی STX دریافت می‌کنند. اما آن‌‌ها برای کسب مجوز و قرار گرفتن در اولویت استخراج، ابتدا باید بیت‌کوین (BTC) ارسال کنند. آن بیت کوین متعاقباً به عنوان پاداش برای استکرهایی که یک نسخه از دفتر کل Stacks را نگهداری می‌کنند، توزیع می‌شود. استکرها همچنین باید STX را برای مدت معینی قفل کنند تا از مزایای استیک کردن آن بهره ببرند.

در سیستم پیشنهادی پگ کردن sBTC، کاربران بیت کوین معمولی (BTC) را به کیف پولی که توسط استکرها کنترل می‌شود، ارسال می‌کنند. این فرآیند پگ-این کردن (Pegging In) نامیده می‌شود. این اقدام تعداد معادلی از sBTC را ایجاد می‌کند که می‌تواند برای قراردادهای هوشمند در پلتفرم Stacks استفاده شود.

برای بازگرداندن بیت کوین خود یا اصطلاحاً پگ-اوت کردن (Pegging Out)، کاربران توکن sBTC را به کیف پول بر می‌گردانند. پس از آن استکرها این درخواست‌های مرتبط را امضا می‌کنند و مقدار معادل بیت کوین را به کاربران باز می‌گردانند. بعلاوه، در ادامه از پروتکل Stacks خواسته می‌شود تا sBTC مربوطه را بسوزاند.

به گفته علی:

این یک سیستم مبتنی بر اعتماد (Trustless System) نیست، بلکه یک پروتکل است. در این پروتکل مجموعه‌ای پویا از امضاکننده‌ها وجود دارد که برای این کار خود انگیزه‌های مالی دارند و وظیفه آن‌ها امضا کردن معاملات مرتبط است.

تنوع زنجیره‌های جانبی

ایجاد زنجیره‌های جانبی برای شبکه بیت کوین اتفاق جدیدی نیست. شرکت Blockstream فعال در حوزه‌ی زیرساخت بیت کوین، در اوایل سال ۲۰۱۴ یک وایت پیپر در مورد زنجیره‌های جانبی منتشر کرد، و درحال‌حاضر این شرکت مجموعه‌ای از زنجیره‌های جانبی کاملاً کاربردی به نام Liquid دارد.

در اوایل این ماه، Layer 2 Labs سرمایه‌ای ۳ میلیون دلاری از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند برای توسعه Drivechainها جمع‌آوری کرد که نوع دیگری از زنجیره‌های جانبی برای شبکه بیت‌کوین است.

علاوه‌بر این‌ها روبن سامسن (Ruben Somsen) توسعه‌دهنده بیت‌کوین، روی زنجیره‌های فضایی (Spacechains) کار می‌کند، و او آن‌ها را زنجیره‌های جانبی با اتصال یکطرفه به بیت کوین (One-way Pegged Sidechains for Bitcoin) توصیف می‌کند.

در نهایت نوآوری sBTC برای رقابت با این زنجیره‌های جانبی موجود چیست؟ علی ادعا می‌کند که مدل sBTC از این نظر منحصربه‌فرد است که هر کسی می‌تواند ماینر یا استکر باشد. او استفاده از STX را برای تشویق استکرها برای امضای درخواست‌های PEG به عنوان یک مزیت متمایز می‌بیند، اگرچه پروژه‌های جایگزین تمایل دارند از استفاده از آلت‌کوین‌هایی مانند STX اجتناب کنند.

علی در ادامه توضیح داد:

این یک معامله است. معامله‌ای که با Liquid انجام می‌دهید این است که کاربران باید به Blockstream و متحدان آن اعتماد کنند. در پلتفرم Stacks، چون بر خلاف سایرین توکن STX وجود دارد، هیچ شرکتی به عنوان واسطه قرار نمی‌گیرد. بنابراین می‌توانید یکی را انتخاب کنید. شما نمی‌توانید هر دو را داشته باشید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)