0

0

پیشنهاد توکنومیک‌های جدید توسط مدیرعامل SushiSwap برای دوام آوردن در بحران نقدینگی

بر اساس مدل جدید توکنومیک‌های (Tokenomics) شرکت SushiSwap، این صرافی به معرفی سازوکار سوزاندن توکن، لایه‌های قفل زمانی و توقف اشتراک درآمد با استیک‌کنندگانی که تأمین نقدینگی نمی‌کنند، پرداخته است.

پیشنهاد توکنومیک‌های جدید توسط مدیرعامل SushiSwap برای دوام آوردن در بحران نقدینگی
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

جارد گری (Jared Grey) مدیرعامل SushiSwap، در ۳۰ دسامبر (۹ دی) پیشنهادی را برای تغییر توکنومیک توکن SUSHI و در تلاش برای احیای این پروتکل در میان بحران نقدینگی اخیرش ارائه کرد.

گری در ۶ دسامبر (۱۵ آذر) ۲۰۲۲ پس از اعلام این که خزانه‌داری این پروژه تنها برای ۱.۵ سال آینده منابع مالی دارد، خشمی در جامعه SUSHI به راه انداخت. در آن زمان گری پیشنهاد کرد که ۱۰۰ درصد از هزینه‌های بدست آمده توسط SushiSwap به مدت یک سال یا تا زمانی که توکنومیک‌های جدید معرفی شوند، به Kanpai یا همان خزانه‌داری پروژه منتقل شود.

این صرافی غیرمتمرکز (DEX) خواستار ایجاد تغییراتی در کارمزد‌هایش شده است. آن‌ها در ۱۲ ماه گذشته به دلیل از دست دادن علاقه تأمین‌کنندگان نقدینگی (Liquidity Proverders) به پلتفرم SushiSwap، متحمل ضرر ۳۰ میلیون دلاری شده‌اند. به گفته گری، این مسأله ثابت کرد که مکانیسم تشویقی SushiSwap ناپایدار و ناکارآمد است و نیاز به تنظیم مجدد دارد.

آشنایی با صرافی سوشی سوآپ و ارز دیجیتال سوشی (SUSHI)

نیاز به تغییر بر اساس پیشنهاد رسمی طراحی مجدد توکنومیک‌ها به این دلیل است که توکنومیک‌های فعلی به‌طور نامتناسبی درآمد حاصل از کارمزد و جوایز انتشار خود را بین افراد غیر LP ( افرادی ارائه دهنده نقدیگی نیستند) توزیع می‌کنند. علاوه‌براین، فقط کمتر از ۲ درصد از کاربرانی که xSUSHI را استیک می‌کنند، به استخر‌های آن نقدینگی تزریق می‌کنند از این روی در این درخواست بازنگری آمده که:

کمک به تقویت نقدینگی در استخرهای Sushi مستلزم تنظیم مجدد سازوکار توکن است که به‌درستی فعالیت LPها را با بیشترین پاداش و ارزش تعهدی آنها همسو کند.

توکنومیک‌های پیشنهادی گری با هدف پاداش دادن به رشد نقدینگی از طریق مکانیسم پاداش جامع و پایدار که با حجم و کارمزد مقیاس‌پذیر خواهند بود، ارائه شده‌اند. علاوه‌بر افزایش نقدینگی، مدل جدید توکنومیک‌ها به دنبال ایجاد قابلیت‌های بیشتر برای SUSHI و ترویج حداکثر ارزش برای همه استیک‌کنندگان آن هستند.

تغییرات پیشنهادی در توکنومیک‌های SushiSwap

مدل جدید توکنومیک، ردیف‌هایی با قفل زمانی را برای پاداش‌های مبتنی بر انتشار (Emissions-Based)، مکانیزم سوزاندن توکن و نقدینگی قفل‌شده برای حمایت از قیمت معرفی می‌کند.

مهمترین تغییر پیشنهادی تحت مدل جدید این است که توکن SUSHI استیک‌شده (xSUSHI) دیگر هیچ سهمی از درآمد کارمزد دریافت نخواهد کرد. در عوض طبق پیشنهاد جدید، xSUSHI فقط پاداش‌های مبتنی بر انتشار (Emissions-Based) را دریافت می‌کند که در قالب توکن SUSHI پرداخت می‌شود.

جوایز مبتنی بر انتشار (Emissions-Based) بر اساس ردیف‌های دارای قفل زمانی خواهد بود. هر چه قفل زمان طولانی‌تر باشد، پاداش‌ها نیز بیشتر می‌شود. درحالی‌که کاربران مجاز به برداشت وثیقه خود قبل از سررسید قفل‌های زمانی هستند، برداشت‌های زودرس منجر به از دست دادن جوایز می‌شود.

علاوه‌براین، شرکت‌های LP سهمی از درآمد کارمزد سوآپ ۰.۰۵ درصدی دریافت خواهند کرد که بیشترین سهم به استخرهای نقدینگی با بیشترین حجم تعلق می‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود تا به تأمین‌کنندگان نقدینگی (LPها) متناسب با سهم‌شان پاداش تعلق بگیرد.

تأمین‌کنندگان نقدینگی همچنین می‌توانند نقدینگی خود را برای دریافت پاداش‌های مبتنی بر انتشار (Emissions-Based) اضافی، قفل کنند. اما آن‌ها اگر توکن‌های خود را پیش از موعد برداشت کنند، پاداش‌های خود را از دست خواهند داد.

علاوه‌براین، SushiSwap درصد متغیری از ۰.۰۵ درصد کارمزد مبادله را برای بازخرید SUSHI و سوزاندن آن استفاده خواهد کرد. سوزاندن توکن‌ها، به حذف آن‌ها از منبع در گردش با ارسال‌شان به آدرسی گفته می‌شود که از آنجا برای هر کسی غیرقابل بازیابی باشند.

زمانی‌که xSUSHI و LP‌ها وثیقه خود را پیش از موعد از قفل زمانی خود خارج کنند، پاداش‌های ضبط‌‌شده سوزانده می‌شوند. به گفته گری، پاداش‌های دارای قفل زمانی پس از موعد سررسید آن پرداخت می‌شود و این در حالی است که در مدل جدید زمانی که مقدار زیادی از وثیقه‌ها به‌طور پیش از موعد خارج شود، سوزاندن آن‌ها در لحظه رخ می‌دهد. همه این‌ تمهیدات تأثیر کاهش‌دهنده قابل‌توجهی بر عرضه توکن سوشی خواهد داشت.

در پیشنهاد توکنومیکس جدید این صرافی غیرمتمرکز به این نکته نیز اشاره شده که بخشی از کارمزد سوآپ ۰.۰۵ درصدی برای قفل کردن نقدینگی به منظور حمایت از قیمت استفاده خواهد شد.

در نهایت برای کاهش تورم، SushiSwap انتشار را به ۱ تا ۳ درصد بازده سالانه (APY) برای توکن بومی خود (SUSHI) می‌رساند. هدف‌شان ازین کار این است که عرضه این توکن را با بازخرید (Buy Back)، سوزاندن و قفل نقدینگی متعادل کند.

بر اساس این پیشنهاد جدید، تمام تغییرات در جهت یک هدف هستند:

تشویق به مشارکت طولانی مدت در اکوسیستم سوشی و درعین‌حال کاهش تعداد افرادی که به اکسترکت کردن این توکن می‌پردازند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)