0

0

واکنش شدید طرفداران تمرکز زدایی به سیاست جدید حفظ حریم خصوصی صرافی Uniswap!

سیاست حفظ حریم خصوصی صرافی غیر متمرکز یونی سواپ (Uniswap) به‌تازگی منتشر شده است. با توجه به بحرانی که برای صرافی FTX رخ داد، واضح است که بیش از پیش نیاز به وجود شفافیت مالی برای همگان احساس می‌شود.

واکنش شدید طرفداران تمرکز زدایی در خصوص سیاست جدید حفظ حریم خصوصی صرافی Uniswap!
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

به نظر می‌رسد سیاست حفظ حریم خصوصی صرافی Uniswap که اخیراً نیز به‌روزرسانی شده است، خشم برخی از اعضای جامعه کریپتوکارنسی را برانگیخته است، زیرا این نگرانی وجود دارد که جمع‌آوری و ذخیره‌سازی داده‌های شخصی کاربر برخلاف اصول اولیه و بنیادی دارایی‌های رمزنگاری‌شده باشد.

در پاسخ‌های اخیر به یک پست وبلاگ منتشرشده در ماه نوامبر توسط صرافی یونی سواپ که مرتبط با به‌روزرسانی اخیر این صرافی در سیاست حفظ حریم خصوصی‌شان است، برخی از اعضای سرشناس جامعه دارایی‌های دیجیتال پیشنهاد کردند که برای یک نهاد غیرمتمرکز، جمع‌آوری و ذخیره سازی اطلاعات کاربرانش غیرمعمول است.

در پست ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) که Uniswap Labs آن را در زمان سقوط صرافی FTX منتشر کرده است، این صرافی غیرمتمرکز سیاست حفظ حریم خصوصی خود را به‌روزرسانی کرد و در آن توضیح داد که چگونه داده‌های کاربران خود را جمع آوری و ذخیره خواهد کرد. بخشی از متن آن به صورت زیر است:

با نوآوری‌های پدید آمده پیرامون فناوری بلاک چین، هدف Web3 این است که حریم خصوصی و قدرت انتخاب کاربران را پس از دهه‌ها فعالیت اینترنتی که موجب از بین رفتن آن‌ها شده است، بازپس گیرد. به همین دلیل است که امروز یک خط ‌مشی رازداری جدید را منتشر می‌کنیم. می‌خواهیم در مورد اینکه از چه داده‌هایی محافظت خواهیم کرد و چگونگی جمع آوری این داده‌ها، کاملاً شفاف باشیم. شفافیت یک اصل بسیار کلیدی است. ما هرگز نمی‌خواهیم کاربران‌مان غافلگیر شوند.

صرافی یونی سواپ چیست و چگونه کار می‌کند؟

این سیاست حفظ حریم خصوصی، که آخرین بار در ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) به‌روزرسانی شد، نشان می‌دهد که این صرافی داده‌های بلاک چین در دسترس عموم، اطلاعات مربوط به دستگاه‌های کاربر مانند اطلاعات مرورگر و سیستم‌های عامل و همچنین اطلاعات مربوط به تعاملات کاربران با ارائه‌دهندگان خدمات خود را جمع‌آوری می‌کند. صرافی یونی سواپ همچنین اعلام کرد که هیچ یک از این اطلاعات شامل اطلاعاتی که منجر به شناسایی کاربر بشود مانند نام، نام خانوادگی، آدرس خیابان، تاریخ تولد، آدرس ایمیل یا آدرس IP نیست.

با وجود این برخی از کاربران جامعه دارایی‌های رمزنگاری‌شده نگرانی‌های مشترکی در مورد اینکه این حرکت‌ها در تضاد با ارزش‌های اصلی فضای کریپتو که بر حفظ حریم خصوصی و ناشناس ماندن کاربران متمرکز است، دارند.

تیم حفاظت از حریم خصوصی دارندگان ارز دیجیتال فیرو (Firo)، در یک پست توییتر که به تاریخ ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) ۲۰۲۲ منتشر شد برای ۸۳،۷۰۰ دنبال‌کننده خود استدلال کرد که به‌روز‌رسانی اخیر در حریم خصوصی صرافی Uniswap یک سابقه خطرناک برایDEX ها به وجود خواهد آورد. آن‌ها گفتند:

در حالی که ما برای آنچه @Uniswap ساخته است احترام زیادی قائل هستیم، به‌شدت ادغام مجموعه داده‌ها برای ردیابی رفتار کاربر و فعالیت زنجیره‌ای را رد می‌کنیم. این مسأله سابقه‌ای خطرناک برای DEX‌ها ایجاد می‌کند.

شرکت OwenP یکی از مجموعه‌های وابسته به صرافی غیر متمرکز SpookySwap، در اظهارنظری عنوان کرد که برای یک صرافی غیرمتمرکز، جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات کاربر در باطن غیرمعمول است.

یک بار یک ارائه‌دهنده زیرساخت با ما تماس گرفت و در مورد تیم پشتیبان ما و اطلاعاتی که به نگهداری آن می‌پردازیم سؤالاتی پرسید ما از این سؤالات شوکه شدیم.

در همین حال یکی از کاربران توییتر با نام کاربری CryptoDavid نیز در ۲۱ نوامبر به ۱۲ هزار دنبال‌کننده توییتر خود گفت که از تصمیم صرافی Uniswap تعجب نکرده است، زیرا سایر DEXها نیز شروع به انجام همین کار کرده‌اند.

پس از فروپاشی صرافی ارز دیجیتال FTX در اوایل این ماه، شفافیت به عنوان یک کلمه کلیدی در صنعت کریپتوکارنسی ظاهر شد. سایر نهادهای رمزنگاری نیز اخیراً متعهد به ارائه شفافیت شده‌اند، از جمله فعالیت‌های آن‌ها در این راستا اجرای رویکرد اثبات ذخایر (Proof of Reserve) در مورد مبادلات متمرکز است. از جمله این نهاد‌ها می توان به صرافی  Kraken، Bitmex، Coinfloor، Gate.io و HBTC که قبلاً این تمهیدات را به اجرا گذاشته‌اند، اشاره کرد. صرافی‌های Binance، OKX، KuCoin  و بسیاری از صرافی‌های دیگر نیز قصد دارند همین کار را انجام دهند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)