0

0

با توجه به شرایط فعلی بازارها آیا باید منتظر رکودی طولانی‌مدت در اقتصاد جهانی باشیم؟

روز سه‌شنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفند)، هر چهار شاخص اصلی بازار سهام ایالات متحده سقوط کردند. همزمان با آن داده‌های املاک نشان داد فروش خانه در ماه گذشته ۰.۷ درصد کاهش یافته است و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای با ایالات متحده را به حالت تعلیق درآورده است. علاوه‌براین، استراتژیست ارشد سهام ایالات متحده در مورگان استنلی گفت که بازار سهام در «منطقه مرگ» قرار دارد و ممکن است ۲۶٪ دیگر سقوط کند.

رکود بازارهای جهانی
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

روز سه‌شنبه بازارها نسبت به روز گذشته حجم معاملات کمتری داشتند، زیرا سرمایه‌گذاران تحت‌تأثیر جو اقتصاد کلان فعلی متزلزل شده‌اند. انجمن ملی مشاوران املاک (NAR) نیز روز سه‌شنبه گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد بازار املاک و مستغلات ایالات متحده به خوبی قبل نیست و فروش خانه در ماه ژانویه ۰.۷ درصد کاهش یافته است. قیمت طلا و نقره و همچنین اقتصاد کریپتو با کاهش ۱.۳۷ درصدی در ۲۴ ساعت گذشته به ۱.۱۱ تریلیون دلار کاهش یافت. بازار سهام نیز از همین الگو پیروی کرد و هر چهار شاخص اصلی سهام (DJI, GSPC, IXIC, RUT) ۱.۹٪ تا ۲.۷۹٪ کاهش یافتند.

گزارش NAR، همراه با ادامه افزایش تورم، سرمایه‌گذاران را نگران افزایش ادامه‌دار نرخ بهره از سوی فدرال رزرو کرده است. به عقیده‌ی برخی این امر می‌تواند اقتصاد ایالات متحده را نابود کند. علاوه‌براین، تنش‌ها بین ایالات متحده و روسیه در روز سه‌شنبه به میزان قابل توجهی افزایش یافت و بسیاری معتقدند که در آستانه یک جنگ جهانی سوم هستیم. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیمان هسته‌ای New START را به حالت تعلیق درآورد و موشک‌ها را در حالت آماده‌باش قرار داده است.

پوتین گفت زمانی که آمریکا و دیگر کشورها با سوریه، لیبی و عراق درگیر شدند، غرب با توطئه و فریبکاری نفرت‌انگیز خود در این درگیری نقش داشته است. پوتین در این مراسم ملی تأکید کرد: «روسیه مشارکت خود در معاهده New START را تعلیق می‌کند». پیمان هسته‌ای که در سال ۲۰۱۰ به منظور جلوگیری از آزمایش هسته‌ای و جنگ توسط رؤسای جمهور سابق دیمیتری مدودف و باراک اوباما امضا شد. سخنرانی پوتین برای سرمایه‌گذاران جهانی چندان خوشایند نیست، زیرا درگیری اوکراین و روسیه اقتصاد جهانی را تضعیف کرده است.

خرید ارز دیجیتال

هشدار استراتژیست مورگان استنلی درباره «منطقه مرگ» بازار سهام

استراتژیست‌های مورگان استنلی بر این باورند ریاست بانک مرکزی ایالات متحده که در حال حاضر توسط جروم پاول اداره می‌شود، در سال جاری تغییری نخواهد کرد. مایکل ویلسون، استراتژیست ارشد سهام ایالات متحده هشدار داده که بازار سهام اکنون در «منطقه مرگ» قرار دارد. ویلسون توضیح داد که نام «منطقه مرگ» یک اصطلاح رایج در کوهنوردی است که در آن افرادی که به ارتفاعات بسیار بالا صعود می‌کنند دچار کمبود اکسیژن می‌شوند و درنتیجه جان خود را از دست می‌دهند. ویلسون معتقد است بازارهای سهام نیز اکنون در چنین وضعیتی قرار دارند و پیش‌بینی می‌کند شاخص S&P 500 (GSPC) در یک بازه زمانی کوتاه تا ۳۰۰۰ واحد کاهش یابد.

ویلسون در یادداشت خود برای سرمایه‌گذاران توضیح داد: «بسیاری از مرگ‌ومیرها در کوهنوردی در ارتفاعات ناشی از منطقه مرگ بوده است، در این حالت فرد یا مستقیماً در اثر از دست دادن علائم حیاتی می‌میرد یا به طور غیرمستقیم در اثر تصمیمات اشتباهی که تحت استرس یا ضعف جسمانی می‌گیرد. این حالت قیاسی درست برای وضعیت امروز سرمایه‌گذاران سهام است و کاملاً صادقانه بگویم، وضعیتی است که در دهه گذشته بارها در آن قرار گرفته‌‌اند.»

مسائل در ایالات متحده با وجود تورم فزاینده، رکود املاک و مستغلات و افزایش تنش با سایر کشورها همچنان رو به فزونی است. نتایج معکوس ناشی از نرخ‌های بهره بالاتر و افزایش هر روزه هزینه‌های زندگی قشر متوسط آمریکا، رشد این کشور را کند کرده است و بسیاری بر این باورند که یک رکود طولانی مدت در راه است. علاوه‌براین، یکی از مطالعاتی که اخیراً صورت گرفته نشان داده ۵۵٪ آمریکایی‌ها معتقدند اگر این رکود به ایالات متحده برسد، همه چیزشان را از دست خواهند داد. اکثر شرکت‌کنندگان در این تحقیق (سه نفر از هر چهار نفر) گمان می‌کنند رکود اقتصادی ۲۰۲۳ در همین سال به نتیجه خواهد رسید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)