0

0

چرا قیمت بیت کوین ثابت مانده است؟ بررسی دلایل احتمالی

علی ابراهیمی

زمان مطالعه :

3 دقیقه

قیمت بیت کوین طی 1 ماه گذشته در محدوده‌ای 12 هزار دلاری، از اوج 73،000 دلاری ماه مارس گرفته تا کف 59،630 دلاری اخیر در نوسان است. این نشان می‌دهد معامله‌گران در حال حاضر در مورد روند آتی بیت کوین بلاتکلیف هستند.

اما چرا قیمت بیت کوین در هفته‌های اخیر نوسانات محدودی را تجربه کرده و عملا راکد مانده است؟ در این مطلب، دلایل روند راکد این روزهای بزرگترین ارز دیجیتال بازار را بررسی می‌کنیم.

نمودار بیت کوین تایم فریم 1 روزه - منبع: TradingView
نمودار بیت کوین تایم فریم 1 روزه – منبع: TradingView

تثبیت قیمت در حین بازار صعودی

اگر از جنبه تکنیکال به روند فعلی بیت کوین نگاهی بیندازیم، می‌توان پرایس اکشن کنونی را به فاز تثبیت قیمت کلاسیکی که معمولا به دنبال آن قیمت به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد تشبیه کرد.

در این فاز، برخی از معامله‌گران تصمیم می‌گیرند دارایی خود را به فروش برسانند و بخشی از سود خود را خارج کنند، عده‌ای دیگر هم با پیش‌بینی افزایش بیشتر قیمت، از فرصت خرید استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، داده‌های آنچین نشان می‌دهد تعداد آدرس‌های حاوی بیش از 1000، 100 و 1 بیت کوین طی فاز تثبیت قیمت افزایش یافته است.

نمودار تعداد آدرس‌های حاوی ۱، ۱۰، ۱۰۰ و ۱۰۰۰ بیت کوین - منبع: Messari
نمودار تعداد آدرس‌های حاوی ۱، ۱۰، ۱۰۰ و ۱۰۰۰ بیت کوین – منبع: Messari

همزمان، در این دوره تعداد آدرس‌های حاوی حداقل 10 بیت کوین کاهش یافته است. این نشان می‌دهد برخی از سرمایه‌گذاران در حال سیو سود و خروج از بازار یا توزیع مجدد کوین‌ها بین کیف پول‌های شخصی خود هستند.

روند فعلی و تعادل بین خریداران و فروشندگان باعث شده تا قیمت در حال حاضر در سطوح محدودی راکد بماند. به نمودار زیر توجه کنید. همانطور که مشخص است، ظاهرا در تایم فریم 1 روزه بیت کوین، الگوی پرچم صعودی تشکیل شده است. این الگو معمولا پس از شکسته شدن خط روند بالا به افزایش قیمت بیت کوین به اندازه روند صعودی قبلی منجر می‌شود.

الگوی پرچم صعودی در نمودار بیت کوین - منبع: TradingView
الگوی پرچم صعودی در نمودار بیت کوین – منبع: TradingView

خط روند بالایی این الگو در حوالی اوج 70،000 دلاری ماه آپریل قرار دارد. در صورتی که این خط روند شکسته شود، بیت کوین می‌تواند تا هدف الگوی پرچم صعودی در حوالی 88،300 دلار صعود کند.

در سمت مقابل اما اگر قیمت پس از آزمایش خط روند بالایی مجددا به داخل کانال کاهش یابد، احتمالا شاهد تداوم نوسانات بین دو خط روند خواهیم بود.

فراکتال هاوینگ بیت کوین در سال 2020

فاز تثبیت قیمت به دنبال هاوینگ چهارم بیت کوین، با الگوی فراکتال مشاهده شده پس از هاوینگ سال 2020 مطابقت دارد. علاوه بر این، مشابه با آن سال، در حال حاضر شاخص قدرت نسبی روزانه (RSI) در محدوده 30-70 (خنثی) قرار گرفته که نشان‌دهنده وضعیت پایدار بازار بدون تمایلات صعودی و نزولی شدید است.

شباهت روند کنونی بیت کوین با سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ - منبع: TradingView
شباهت روند کنونی بیت کوین با سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ – منبع: TradingView

این روند تکراری نشان می‌دهد هاوینگ بیت کوین که با کاهش پاداش استخراج همراه است، معمولا بازار را ابتدا به فاز رکود و تثبیت قیمت وارد می‌کند و پس از آن قیمت را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

سود باز بیت کوین در حال تثبیت است

سود باز بیت کوین (OI)، معیاری که برای بررسی ارزش قراردادهای مشتقات فعال این ارز دیجیتال استفاده می‌شود نسبت به اوج اخیر خود کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است.

در تاریخ 29 مارس، سود باز قراردادهای فیوچرز بیت کوین از 39 میلیارد دلار فراتر رفته بود، با این حال، این شاخص به مرور به حوالی 30 میلیارد دلار سقوط کرد و از آن زمان در همین سطح تثبیت شده است. این نشان می‌دهد بازار پس از یک دوره نوسانی قابل توجه، بالاخره در حال نفس کشیدن است!

نمودار سود باز قراردادهای فیوچرز بیت کوین - منبع: CoinGlass
نمودار سود باز قراردادهای فیوچرز بیت کوین – منبع: CoinGlass

در همین حال، فاندینگ ریت بیت کوین مثبت شده و به 1.95% افزایش یافته است. البته این معیار همچنان پایین‌تر از اوج 2.03 درصدی ماه مارس قرار دارد.

نمودار فاندینگ ریت بیت کوین - منبع: CoinGlass
نمودار فاندینگ ریت بیت کوین – منبع: CoinGlass

مثبت شدن فاندینگ ریت در کنار تثبیت سود باز قراردادهای فیوچرز بیت کوین نشان می‌دهد همزمان با باور صعودی معامله‌گران به افزایش بیشتر قیمت، فعلا شاهد خرید و فروش هیجانی در بازار نیستیم. به بیان ساده‌تر، این نشان می‌دهد فعلا سرمایه‌گذاران در کوتاه‌مدت نسبت به تغییرات قیمت بیت کوین نظر مشخصی ندارند، اتفاقی که باعث می‌شود احتمالا روند تثبیت قیمت برای مدت طولانی‌تری ادامه داشته باشد.

تثبیت قیمت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

تحلیلگران دیدگاه‌های مختلفی در مورد مدت زمان تثبیت قیمت بیت کوین دارند. رکت کپیتال، یکی از تحلیلگران معروف این روزهای دنیای کریپتو معتقد است با انجام شدن هاوینگ، فاز اصلاح قیمت پیش از هاوینگ بیت کوین به پایان رسیده و حالا این ارز دیجیتال به فاز انباشت پس از هاوینگ وارد شده است.

به گفته این تحلیلگر، از نظر تاریخی فاز انباشت پس از هاوینگ با تثبیت قیمت همراه بوده و نوسانات به خصوصی در بازار رخ نمی‌دهد. این فاز در چرخه‌های گذشته به طور متوسط 150 روز یا 5 ماه طول کشیده است.

تحلیل بیت کوین اختصاصی پول نو

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)