رویداد 2023 Devconnect؛ گزارش پول نو از دوکانکت ۲۰۲۳ استانبول + ویدیو

جمال نوری

زمان مطالعه :

7 دقیقه

رویداد Devconnect 2023 با تمام اتفاقات ریز و درشتش تمام شد، اما برای من و تیم صرافی پول نو تجربه‌ای بسیار عالی به جا گذاشت. در این مقاله قصد دارم به بررسی رویداد Devconnect و اتفاقات پیش آمده در Devconnect 2023 بپردازم تا برای رویدادهای بعدی آماده باشید و به‌راحتی در آن شرکت کنید. اگر مایلید در مورد Devconnect و تفاوت آن با Devcon، تیم‌های شرکت کننده در ایونت Devconnect و ملاقات با ویتالیک بوترین در استانبول بیشتر بدانید گزارش تصویری ما را دنبال کنید.

رویداد Devconnect چیست؟

رویداد Devconnect در سال 2023
بنر رسمی رویداد Devconnect استانبول سال 2023

رویداد Devconnect یک گردهمایی یک هفته‌ای است که در آن رویداد‌های مستقل برگزار می‌شود. در Devconnect تیم‌های مختلف در اکوسیستم اتریوم دور هم جمع می‌شوند و در مورد مشکلات، راه‌حل‌ها، فناوری‌های جدید و… با هم صحبت می‌کنند. این رویداد هر سال در کشوری متفاوت برگزار می‌شود. اولین Devconnect در سال ۲۰۲۲ در شهر آمستردام برگزار شد و Devconnect 2023 به میزبانی کشور ترکیه در استانبول از تاریخ ۱۳ تا ۱۹ نوامبر روی داد.

ما در تیم صرافی پول نو و بیتکس در رویداد Devconnect 2023  حضور داشتیم و قصد داریم در این مطلب به بررسی اتفاقات، صحبت‌ها، ایونت‌ها و… که در این رویداد رخ داد صحبت کنیم.

رویداد Devconnect 2023 به گزارش تیم پول نو

همان‌طور که در ابتدا بیان شد ما در صرافی پول نو و شرکت مادر یعنی بیتکس در رویداد Devconnect 2023 برگزار شد حضور داشتیم. برای شرکت در هر کدام از رویدادها لازم بود از قبل، در رویداد ثبت نام کنید تا اسم شما در لیست شرکت‌کنندگان ثبت شود. در این لینک می‌توانید تمام رویدادهای دوکانکت استانبول را مشاهده کنید.

من و تمام همی‌تیمی‌هایی که علاقه داشتند در رویداد دوکانکت شرکت کنند ساعت ۲ صبح در شرکت جمع شدیم و به سمت فرودگاه حرکت کردیم. ساعت ۶:۳۰ هواپیمای حامل ما به سمت استانبول، ویتالیک بوترین، اتریوم، دیفای و هرچه به آن علاقه داریم حرکت کرد!

از آنجایی که خوابیدن در هواپیما سخت است (به‌خصوص برای من که یک سفر هم از مشهد به تهران داشتم) تمام مسیر را خواب و بیدار طی کردیم و بلافاصله بعد از رسیدن به استانبول و گذاشتن وسایل در هتل به سمت محل اجتماع این رویداد یعنی فضای COWORK رفتیم.

آشنایی با بخش‌های مختلف Devconnect 2023

پس از رسیدن به استانبول با افراد تیم به سمت فضای COWORK، که محل قرار ما با دیگر افراد تیم که زودتر از ما به استانبول سفر کرده بودند، رفتیم. در فضای کو ورک در ابتدای ورود باید بلیت‌هایی را که از ایران خریده بودیم اسکن می‌کردیم تا بتوانیم وارد فضای کار شویم. بعد از اسکن QR کدی که داشتیم، هر نفر یک دستبند برای استفاده از امکانات Cowork دریافت می‌کرد. تقریبا همه چیز خوب بود تا اینکه متوجه شدیم یکی از همکاران با وجود پرداخت هزینه، ثبت نام خود را کامل نکرده است که با کمک مسئولان رویداد، به سرعت برطرف شد.

Devconect 2023 Istanbul

اینجا Cowork Space است؛ جایی برای استراحت و گذراندن اوقات بین رویدادهای مختلف. اینجا افراد می‌توانستند با هم در ارتباط باشند، کار کنند و استراحت کنند. ما همراه با تیم زربان در رویدادهای مختلف ایونت دوکانکت ۲۰۲۳ حضور داشتیم و با تیم‌های مختلفی آشنا شدیم.

در ایونت Devconnect چندین پنل سخنرانی به صورت همزمان در چندین نقطه‌ شهر استانبول برگزار می‌شد و افراد هر سخنرانی را که مایل بودند، ثبت نام و در آن شرکت می‌کردند. همان‌طور که اشاره کردم، هسته اصلی Devconnect فضای کار (Cowork) بود که افراد برای استراحت، کار و بحث و گفت در این فضا جمع می‌شدند. هزینه استفاده از فضای Cowork برای یک هفته نفری ۱۰ دلار بود که با ارز دیجیتال هم قابل پرداخت بود. با ثبت نام در این فضا می‌توانستید از امکانات رفاهی مانند اینترنت، انواع نوشیدنی، میوه، اسنک و… استفاده کنید. نکته جالب در این فضا، دکور و دیزاین با تم ترکی و ایجاد فضاهایی با حس و حال بومی ترکیه بود.

فضای Cowork مانند یک مقر اصلی برای افراد شرکت کننده در دوکانکت ۲۰۲۳ بود که پس از هر ایونت به این فضا سری می‌زدند. ایونت‌ها، سخنرانی‌ها و… در بخش‌های دیگر شهر پراکنده بودند که البته فاصله زیاد با فضای COWORK نداشتند.

تیم ما در دو پارت به استانبول سفر کرده بودند، برخی از افراد تیم از چند روز قبل در استانبول حضور داشتند و این موضوع باعث شده بود که آشنایی کامل با بخش مختلف داشته باشند.

بعد از دریافت دستبندهای فضای COWORK به هتل رفتیم تا کمی استراحت کنیم و از روز بعد پر قدرت ایونت‌های دو کانکت ۲۰۲۳ را شرکت کنیم؛ البته برخی از افراد تیم مانند خودم با وجود خستگی سعی کردیم در ایونت‌های ابتدایی حضوری اندک داشته باشیم ولی در روزهای بعد جبران کردیم!

نمادهای اتریوم با تم‌ها و رنگ‌های متفاوت در سرتاسر فضا وجود داشت و خب برای عکس گرفتن، پس‌زمینه مناسبی بود!

تیم‌های موجود در Devconnect 2023

تیم‌های مختلفی از پروژه‌های متنوع در Devconnect امسال حضور داشتند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تیم اتریوم فاندیشن
  • تیم زی کی سینک
  • تیم لینیا
  • تیم استارک نت
  • تیم آرجنت
  • تیم وان اینچ
  • تیم کلیو (clave)
  • تیم سویی
  • تیم Sei
  • و…

این تیم‌ها در سخنرانی‌ها، برگزاری رویداد‌های تخصصی و یا اسپانسرشیپ سایر رویداد‌ها فعالیت داشتند. اکثر این پروژه‌ها غرفه و سخنرانان خود را داشتند و اگر علاقه‌مند به هر پروژه بودید می‌توانستید به راحتی با آن‌ها ارتباط بگیرید. تیم‌هایی را که تا به حال فقط درباره آن‌ها خوانده بودیم و در بلاگ پول نو درباره‌شان مطلب نوشتیم از نزدیک می‌دیدیم و می‌توانستیم سوالات خود را از آن‌ها بپرسیم.

خالق میکردائو را در تصویر می‌بینید. آقای Rune Christensen بنیان‌گذار میکر در محوطه برگزاری رویداد Pragma Istanbul.

تیم ورلد کوین (WorldCoin) نیز در برخی از ایونت‌ها حضور داشت و افراد می‌توانستند با اسکن کردن چشم ‌شان پاداشی برابر با ۸۳ واحد توکن wld را دریافت کنند.

خلاصه‌ای از رویداد Devconnect 2023

  • در روز ابتدایی Devconnect بیش از ۱۶ ایونت در نقاط مختلف شهر استانبول برگزار شد که به نظر من جذاب‌ترین آن‌ها ZKSYNC CONNECT و STARKNETCC ISTANBUL  بود. هر دو پروژه در حال ساخت یک بلاک چین لایه ۲ برای اتریوم هستند و بسیاری از افراد به دنبال فهمیدن زمان ایردراپ این دو پروژه بودند که هر دو تیم پاسخ درستی ارائه نکرد. 
  • روز دوم یعنی ۱۴ نوامبر بیش از ۱۵ ایونت برگزار شد که تیم ما سعی کرد بیشتر این ایونت‌ها را شرکت کند. بهترین بخش برای من در این روز ABSTRACT ISTANBUL  و L2DAYS ISTANBUL دو ایونت جذاب بود که در L2DAYS ISTANBUL ویتالیک بوترین سخنرانی داشت. 
ایونت L2DAYS ISTANBUL  در دوکانکت 2023

اینجا رویداد L2Days است. ویتالیک بوترین خالق اتریوم در این مراسم حاضر شد و در کنار سایر سخنرانان درباره شبکه اتریوم و مسیری که تا به اینجا پشت سر گذاشته صحبت کرد.

  • روز سوم یکی از روزهای پربار در این ایونت بود با بیش از ۱۶ ایونت و سخنرانی در بخش‌های مختلف شهر. در این روز ایونت NEXT BILLION WORLD CAFÉ به نظر من می‌توانست یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این روز باشد؛ اما متاسفانه به این ایونت نرسیدم. یکی دیگر از ایونت‌های جذاب در این روز DeFiBoat بود که بر روی کشتی برگزار شد.

عکس دسته جمعی ما بعد از دریافت 83 واحد توکن WLD به عنوان پاداش اسکن چشم با ORBI

  • روز چهارم ایونت تجربه‌ جالبی برای من بود در این روز ایونت ETHGlobal Pragma برگزار شد که پروژه‌های مختلفی مانند زتاچین، ALEO، ICP، فایل کوین و ورلد کوین حضور داشتند. در بخش مربوط به پروژه ورلد کوین دستگاه ORBI که برای اسکن کردن چشم افراد بود قرار داده شدن بود و هر نفر با نصب World App و اسکن کردن چشم خود با orbi می‌توانست به جامعه ورلد کوین بپیوندد و مقداری پاداش دریافت کند.

در ویدیوی پایین می‌توانید گزارشی کوتاه از مراسم ETHGlobal که در ساختمان پراگمای استانبول در جریان بود را مشاهده کنید. در این مراسم که روز چهارم Devconnect برگزار شد، شاهد حضور پروژه‌های مطرحی چون زتاچین، فایل کوین، ورلد کوین و … بودیم.

  • روز پنجم ایونت‌های خاص خود را داشت؛ اما در بین آن‌ها دو ایونت Sei @ Devconnect و  Move Ecosystem Gathering بسیار جالب به نظر می‌رسیدند. این دو ایونت مربوط به دو پروژه SUI و SEI  که از رقبای اتریوم هستند، بود. نکته‌ جالب در مورد ایونت SEI این بود که به نفرات اولی که به این ایونت می‌رسیدند ۱۰ دلار ایردراپ تعلق می‌گرفت که مرا به یاد ماجرای ایردراپ این پروژه انداخت!
  • روز ششم نیز ایونت‌های متنوعی برگزار شد که از censorship.wtf یکی از این ایونت‌های جذاب بود که توانستیم در آن شرکت کنیم. 
ایونت censorship.wtf یکی از ایونت های دوکانکت ۲۰۲۳

رویداد سانسورشیپ به مسئله سانسور در فضای بلاک چین اختصاص داشت.

روز آخر نیز روز اتمام ایونت دوکانکت بود و رویداد‌های زیادی در این روز وجود نداشت.

نکات جالب در مورد Devconnect ۲۰۲۳

از نکات جالب ایونت Devconnect استانبول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در این ایونت مهمانی‌های شبانه نیز برگزار شد که اکثرا رایگان بود.
  • در این ایونت یک مسابقه برای یادگیری زبان برنامه نویسی FE که یک زبان جدید برای بلاک چین بود برگزار شد.
  • در یکی از بخش‌ها تیم کوین ایران یک دورهمی به نام دورهمی بلاک چین برگزار کرد که تیم ما نیز در این دورهمی شرکت و در مورد محصول زربان توضیحاتی را برای افراد حاضر در این بخش ارائه کردند.
دورهمی بلاکچین در Devconnect ۲۰۲۳ و تیم زربان

دورهمی بلاک چین که توسط تیم کوین ایران برنامه ریزی شده بود و تیم زربان در آن ارائه داشت.

  • برای ورود به هر ایونت نیاز به ثبت نام بود. پس از ثبت نام و تایید به افراد یک دستبند تعلق می‌گرفت که حکم کارت ورود را داشت.
دستبندهای ایونت دوکانکت

نمونه‌ای از دستبندهای رویدادهای مختلف Devconnect امسال. برای شرکت در هر مراسم شما ابتدا باید برای ورود به صورت آنلاین اپلای می‌کردید و در صورت پذیرش این دستبندها به شما تعلق می‌گرفت که نشان‌دهنده مجوز شما برای ورود به هر رویداد بود.

تفاوت Devconnect و Devcon

بسیاری دو رویداد Devconnect و Devcon را با هم اشتباه می‌گیرند، باید توجه داشته باشید که این دو رویداد تفاوت‌هایی دارند که در ادامه با هم آن‌ها را بررسی می‌کنیم. 

  • رویداد Devcon توسط اتریوم فاندیشن برگزار می‌شود ولی Devconnect توسط اکوسیستم برگزار می‌شود.
  • در رویداد Devcon اکثرا در مورد اتریوم و مشکلات و تکنولوژه‌های پیرامون آن است در صورتی که در Devconnect در مورد مسائل مختلفی صحبت می‌شود.
  • رویداد Devcon از سال ۲۰۱۴ هر ساله برگزار می‌شود (در زمان کرونا برگزار نشده) در صورتی که Devconnect از سال ۲۰۲۲ آغاز شده است.

این موارد مهم‌ترین تفاوت‌های Devconnect و Devcon است.

پرسش و پاسخ

Devconnect چیست؟

یک رویداد یک هفته‌ای در پیرامون اکوسیستم اتریوم است که افراد مختلف دور هم جمع می‌شوند و در مورد مسائل مختلف با هم صحبت می‌کنند.

Devconnect قبلی کجا برگزار شد؟

رویداد Devconnect 2022 در آمستردام و Devconnect 2023 در استانبول برگزار شد.

آیا Devconnect همان Devcon است؟

خیر این دو رویداد متفاوت هستند که در مقاله در مورد آن بیشتر توضیح داده‌ایم.

جمع‌بندی

یکی از جذاب‌ترین ایونت‌های امسال را می‌توان ایونت Devconnect دانست که در شهر استانبول برگزار شد. تیم ما نیز در این ایونت حضور داشت و تجربه‌های زیادی را از بزرگان این حوزه کسب کرد. در این مطلب سعی کردیم به صورت خلاصه در مورد ایونت Devconnect 2023 و تجربیات تیم بیتکس، پول نو و زربان صحبت کنیم. امیدوارم که در ایونت‌های Devconnect بعدی حضور داشته باشید و تجربیات زیادی در مورد فضای بلاک چین کسب کنید. 

در انتها اگر مایلید ویدیو‌ها و مطالب بیشتری از این ایونت را مشاهده کنید حتما سری به اینستاگرام و یوتیوب پول نو بزنید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

13

نظر مخاطبان (0)