ورلد کوین چیست؟ آشنایی با پروژه WorldCoin و ارز دیجیتال WLD

جمال نوری

زمان مطالعه :

14 دقیقه
فهرست عنوان ها

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که دنیای سنتی و دنیای دیجیتال تحت سلطه ثروتمندان است؟ در دنیای فیزیکی هر کس که ثروت بیشتری داشته باشد، دارای قدرت و احترام بیشتر است و در دنیای دیجیتال نیز همین‌گونه است. یکی از دلایل به وجود آمدن بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال تقسیم قدرت و ثروت بود، اما موفقیت زیادی نداشتند. در شبکه بیت کوین هر فردی که ماینر بیشتری (برای داشتن ماینر بیشتر باید پول بیشتری داشت) داشته باشد، احتمال کسب پاداش بیشتری دارد. در بلاک چین‌هایی که از اجماع POS استفاده می‌کنند، این موضوع وضوح بیشتری دارد. در بلاکچین‌هایی مانند اتریوم، سولانا و… که از فناوری POS استفاده می‌کنند، هر فردی که توکن بیشتری داشته باشد از حق رای بیشتری برخوردار است. 

جالب است که حتی در پروژه‌های غیرمتمرکز نیز ثروتمندان حق رای بیشتری دارند😢

در این مقاله قصد داریم، در مورد پروژه‌ای صحبت کنیم که در آن هر انسان زنده یک حق رای دارد و کسی نسبت به فرد دیگر برتری ندارد. امروز در مورد پروژه ورلد کوین (WorldCoin) و ارز دیجیتال WLD صحبت خواهیم کرد. اگر مایلید در مورد پروژه جدید خالق ChatGPT، ورلد اپ، نحوه کارکردن ورلد کوین، هدف ورلد کوین و… بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ورلد کوین چیست؟

ورلد کوین چیست؟

ورلد کوین (WorldCoin) پروژه‌ای با هدف ایجاد یک شبکه با محوریت انسانیت است که توسط سم آلتمن (Sam Altman) مدیرعامل OpenAI در سال ۲۰۱۹ ایجاد شد. به زبان ساده اگر بخواهیم پروژه ورلد کوین را توضیح دهیم باید بگوییم که ورلد کوین پروژه‌ای است که در آن هر انسان زنده می‌تواند یک شناسه کاربردی یکتا داشته باشد و این شناسه از طریق اسکن‌کردن چشم افراد ایجاد می‌شود که زنده‌بودن و یکتا بودن افراد را تضمین می‌کند.

در بخش مقدمه بیان کردیم که تابه‌حال در تمام حوزه‌ها و بخش‌ها ثروتمندان قدرت و حق رای بیشتری نسبت به دیگر افراد داشته‌اند؛ اما در پروژه ورلد کوین این‌گونه نخواهد بود. در ورلد کوین هر فرد دارای یک شانسه دیجیتال و یک حق رای است و این موضوع می‌تواند داستان تسلط ثروتمندان را تا حد زیادی کاهش دهد. در ادامه که در مورد نحوه کارکرد پروژه ورلد کوین و اهداف آن بیشتر صحبت کنیم، متوجه خواهید شد که چگونه این شبکه مسئله «هر توکن یک حق رای» را به «هر انسان یک حق رای» تغییر خواهد داد.

خالق ورلد کوین کیست؟

خالق ورلد کوین و ارز دیجیتال wld کیست؟

ورلد کوین پروژه جدید خالق ChatGPT محسوب می‌شود. سم آلتمن (Sam Altman) که احتمالا آن را با هوش مصنوعی ChatGPT می‌شناسید، یکی از بنیان‌گذاران پروژه ورلد کوین است. از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به تاسیس شرکت لوپت و مدیرعاملی Y Combinator اشاره کرد.

پروژه ورلد کوین توسط تیم Tools for Humanity که به‌صورت مخفف FTH معرفی می‌شوند، در حال توسعه است. بنیان‌گذار FTH که یک شرکت مستقر در آلمان است، الکس بلانیا (Alex Blania) نام دارد.

یکی دیگر از بنیان‌گذاران ورلد کوین مکس نوندسترن (Max Novendstern) است. وی فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد و CEO ورلد کوین محسوب می‌شود.

بررسی تیم ورلد کوین

برای بررسی بهتر تیم توسعه‌دهنده ورلد کوین به سراغ لینکدین ورلد کوین می‌رویم. اگر به بخش people این پروژه سری بزنیم، متوجه خواهیم شد که این پروژه در حال رشد در کشورهایی مانند آرژانتین، هند، پرتغال، کنیا و… است. این کشورها به دلیل داشتن قوانین آسان‌تر و مردمی فقیرتر می‌تواند، گزینه مناسبی برای رشد پروژه ورلد کوین باشد. به علت فقر افراد تمایل دارند برای دریافت ایردراپ ورلد کوین در این پروژه ثبت نام کنند، در صورتی که در کشورهای با اقتصاد قوی‌تر این تمایل کمتر است.

دلیل آنکه معتقدم تیم ورلد کوین هدف خود را بر روی رشد در کشورهای ضعیف گذاشته است در بخش ” What they do ” در حساب لینکدین این پروژه قابل مشاهده است. بیشتر افرادی که در این پروژه فعال هستند در حوزه‌هایی همچون فروش، مارکتینگ و بخش عملیاتی (operations) فعال هستند.

بررسی حوزه‌هایی که تیم ورلد کوین در آنجا فعال هستند

این موضوع در مشاغل و کشورهایی که این پروژه در حال جذب نیرو است به‌وضوح قابل مشاهده است.

نتیجه‌گیری: افراد تأثیرگذار در تیم توسعه‌دهنده ورلد کوین، افراد باتجربه‌ای هستند که می‌تواند در پیشرفت پروژه بسیار کمک‌کننده باشد. علاوه بر این موضوع فعلا تیم ورلد کوین هدف خود را بر رشد و بزرگ کردن اکوسیستم خود در کشورهایی با اقتصاد ضعیف‌تر و قوانین ساده، قرار داده است. این هدف‌گذاری با توجه به سخت‌گیری‌ها و فشار دولت‌ها می‌تواند یکی از بهترین هدف‌گذاری‌ها باشد؛ اما ممکن است که باعث شود کشورهای جهان اول با تصویب قوانین سخت‌گیرانه مانع رشد این اکوسیستم در کشورهای خود شوند. پس می‌توان گفت که تیم ورلد کوین باید تا قبل از آن که کشورهای جهان اول قوانین سخت‌گیرانه‌ای را تصویب کنند، نیم نگاهی به این کشورها داشته باشد و سعی در رشد دادن اکوسیستم خود در آنجا کند.

ورلد کوین چه هدفی دارد؟

ورلد کوین یک پروژه برای رسیدن به یک جامعه جهانی است که بسیاری از افراد به آن فکر کرده‌اند. در ابتدایی که اینترنت به‌صورت عمومی در اکثر کشورها مورد استفاده قرار گرفت، موضوعی به نام دهکده جهانی بین مردم ترند شد. در آن زمان اینترنت باعث شد که مردم اکثر کشورها بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند؛ اما هنوز هم مسائلی همچون مرزهای جغرافیایی، تبعیض نژاد و… وجود داشت. هدف ورلد کوین آن است که با ایجاد یک شناسه دیجیتال و ایجاد یک جامعه جهانی مرزهای جغرافیایی و تبعیض نژاد را کم‌رنگ کند. فرض کنید که در نیایی زندگی می‌کنید که همه افراد دارای یک شناسنامه یک‌شکل با حق رای برابر و… باشند. ایجاد این دنیا هدف اصلی ورلد کوین محسوب می‌شود.

نحوه کار کردن ورلد کوین چگونه است؟

پروژه Worldcoin قصد دارد که به سیستم Proof of personhood یا POP دست یابد. اثبات شخصیت POP ایده اصلی پشت ورلد کوین است که در آن افراد می‌توانند، بدون افشا هویت واقعی خود، اثبات کنند که یک انسان زنده و متفاوت از شخص دیگری هستند.

پروژه ورلد کوین قصد دارد یک کد مانند شماره ملی، یا شماره گذرنامه به تمام افراد دنیا بدون نقض حریم خصوصی‌شان اختصاص دهد و این کار را با کمک محصولات و ابزارهای زیر انجام خواهد داد:

  • ورلد ای دی (World ID)
  • ورلد اپ (World App)
  • دستگاه orb

سرویس‌های ورلد کوین که در ادامه به توضیح کامل آن‌ها خواهیم پرداخت، با کمک هم باعث می‌شوند که به هدف ورلد کوین جامه عمل بپوشانند. افراد با کمک دستگاه ORB چشم خود را اسکن می‌کنند و اطلاعات این اسکن به‌صورت هش شده، ذخیره می‌شود. پس از اسکن توسط orb یک شناسه دیجیتالی یا همان World ID به فرد مورد نظر اختصاص داده می‌شود و افراد با کمک World ID و World App که مانند رابط کاربری افراد عمل می‌کند، در این پروژه فعالیت خواهند کرد.

با توجه به این موضوع که عنبیه چشم افراد با هم متفاوت است، میتوان تا حد قابل قبولی اثبات کرد که هر World ID متعلق به یک انسان زنده و منحصربه‌فرد است.

ورلد ای دی (World ID) چیست؟

World ID یک شناسه دیجیتالی یکتا برای هر یک از افراد فعال در پروژه ورلد کوین است که از اسکن‌کردن چشم کاربران ایجاد می‌شود. مهم‌ترین محصول ورلد کوین را می‌توان همین World ID دانست. علت این که World ID را مهم‌ترین محصول ورلد کوین نامیدم آن است که یک شناسه دیجیتالی که بتوان از آن برای هویت‌بخشی به افراد استفاده کرد باید مشخصات خاصی داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. تمام انسان‌ها بتوانند با ایجاد مراحلی مانند احراز هویت، آن را داشته باشند
  2. در صورت از دست رفتن این شناسه دیجیتال بتوان آن را دوباره بازیابی کرد
  3. به‌صورت عمومی پذیرفته شود
  4. اثبات کند کاربر منحصر به فرد و زنده است
  5. و…

این ویژگی‌ها بسیار منطقی است و همه‌ی افراد با هر مقدار دانش، این موارد را ضروری می‌دانند. نکته مهم‌تر نحوه رسیدن به این ویژگی‌ها است. ورلد کوین برای ایجاد World ID از هش اسکن چشم افراد استفاده می‌کند. اگر در مورد هش و توابع هش اطلاعات کافی ندارد ابتدا مقاله زیر را مطالعه کنید تا بتوانید بهتر با موارد امنیتی پروژه ورلد کوین آشنا شوید.

اگر این بخش از مقاله ورلد کوین را مطالعه می‌کنید، احتمالا با هش و توابع هش آشنا شده‌اید و می‌دانید که توابع هش یک تابع یک‌به‌یک است که نمی‌توان از خروجی به ورودی رسید. این موضوع باعث خواهد شد که افراد و هکرها نتوانند با کمک World ID به اسکن چشم افراد دست پیدا کنند.

پروژه ورلد کوین با استفاده از هش اسکن چشم افراد به ویژگی‌های بالا دست پیدا خواهد کرد. عنبیه چشم افراد مانند اثر انگشت افراد منحصربه‌فرد و یکتا است و با اسکن و هش‌کردن آن می‌توان به تمام انسان‌ها اجازه داد که یک World ID منحصربه‌فرد و یکتا داشته باشند و هر زمان که این شناسه دیجیتال از بین رود به‌راحتی می‌توان با اسکن‌کردن چشم به آن دسترسی داشت.

برای پذیرش عمومی World ID تیم این پروژه از پاداش استفاده کرده است. هر انسان زنده که در پروژه ورلد کوین یک World ID برای خود ایجاد کند، پروژه به‌صورت خودکار به آن ۲۵ توکن WLD که ارز بومی این پروژه است، پرداخت می‌کند. در بخش‌های بعد در مورد ارز دیجیتال wld بیشتر توضیح خواهیم داد.

دستگاه orb چیست؟

دستگاه orb چیست و چگونه چشم را اسکن میکند

تا این بخش متوجه شدیم که برای ایجاد یک World ID نیاز به اسکن‌کردن عنبیه چشم افراد داریم. برای این اسکن‌کردن از یک دستگاه به نام orb استفاده می‌شود. تیم توسعه‌دهنده ورلد کوین خود این دستگاه را ساخته است و علت ساخت آن را کاهش ریسک، از سمت مدل‌های هوش مصنوعی و افزایش امنیت شبکه بیان کرده‌اند.

با وجود اسکن‌کردن چشم توسط orb، حریم خصوصی افراد چگونه حفظ می‌شود؟

این یکی از سوالات مهم و چالشی در این پروژه است. درست است که از هش اسکن چشم، World ID ایجاد می‌شود؛ اما بالاخره چشم افراد توسط دستگاهی اسکن می‌شود و ممکن است که اطلاعات آن درز پیدا کند. در وایت پیپر ورلد کوین بیان شده است که دستگاه orb پس از اسکن‌کردن چشم افراد و کمک به ساخت World ID اسکن چشم افراد را پاک کرده و آن را ذخیره نمی‌کند.

اگر نظر مرا بخواهید باید بگویم که بیشتر پروژه‌ها در وایت پیپر خود همواره به اصل موضوعات نمی‌پردازند. با توجه به این موضوع باید بگویم که احتمال اینکه تیم در مورد پاک‌کردن اطلاعات و عدم درز کردن اسکن چشم افراد دروغ گفته باشد، وجود دارد. امیدوارم که این فقط یک بدبینی افراطی از سمت من باشد؛ اما بهتر است در این‌گونه مسائل بدبین بود تا خوش‌بین.

اسکن‌کردن چشم افراد با کمک ORB توسط تیم پروژه صورت نمی‌گیرد، بلکه افرادی با ثبت درخواست در پروژه و تهیه‌کردن دستگاه ORB به‌عنوان اپراتور در سراسر دنیا فعال هستند و از این راه کسب درآمد می‌کنند.

چگونه یک اپراتور دستگاه ORB شویم؟

احتمالا متوجه شده‌اید که برای داشتن یک World ID باید عنبیه چشم شما توسط دستگاهی به نام ORB اسکن شود؛ اما چگونه می‌توان این دستگاه را تهیه کرد. برای تبدیل‌شدن به یک اپراتور ORB کافی است که وارد لینک زیر شوید و نام، نام خانوادگی، ایمیل، شماره تلفن، کشور، آدرس سایت و یا لینکدین خود را وارد کنید.

فرم درخواست برای تبدیل شدن به اپراتور دستگاه ORB

کشور ایران نیز در لیست این کشورها قرار دارد؛ اما نمی‌دانم که تیم این پروژه این دستگاه را برای ایران ارسال می‌کنند یا خیر.

با استناد به مطالب سایت این پروژه، دستگاه ORB به‌صورت رایگان برای کسانی که واجد شرایط هستند، ارسال خواهد شد و اپراتورها می‌توانند با اسکن‌کردن چشم افراد و ثبت نام در این پروژه، کسب درآمد کنند.

World App چیست؟

World App چیست؟

ورلد اپ به زبان ساده یک رابط کاربری اتصال به پروژه ورلد کوین و یک کیف پول است. این برنامه به کاربران امکان اتصال به دستگاه Orb و ساخت یک World ID را می‌دهد. علاوه بر این موضوع ورلد اپ یک کیف پول برای نگهداری ارز دیجیتال WLD محسوب می‌شود. World App از شناسه دیجیتالی افراد یا World ID آن‌ها محافظت می‌کند، یعنی برای تمام فعالیت‌هایی که قرار است در آینده بتوان با ورلد کوین انجام داد مانند رای دادن و… نیاز به World App و World ID داریم.

آموزش ثبت نام ایردراپ ورلد کوین

آموزش دریافت ایردراپ ورلد کوین 

همان‌طور که در ابتدای مقاله بیان شد، ورلد کوین به افرادی که عنبیه چشم خود را اسکن و World ID دریافت می‌کنند، تعداد ۲۵ توکن WLD به‌عنوان پاداش می‌‌دهد. برای دریافت ایردراپ ورلد کوین باید از چند مرحله ساده عبور کنید که در ادامه هر کدام را توضیح خواهم داد.

– مرحله اول دانلود و نصب برنامه World App

برای دریافت ایردراپ یا همان پاداش ورلد کوین ابتدا باید برنامه World App را دانلود و نصب کنید، برای دانلود این برنامه اینجا کلیک کنید. دقت داشته باشید که به دلیل ترند شدن این پروژه برنامه‌های اسکم فراوانی با این نام ایجاد شده‌اند پس بهتر است که حتما این برنامه را از لینک بالا که مربوط به سایت پروژه است دانلود کنید.

– مرحله دوم ساخت حساب کاربری در برنامه World App

پس از نصب برنامه وارد برنامه شوید و بر روی NEW ACCOUNT کلیک کنید و حساب کاربری خود را بسازید. ساخت حساب کاربری در این برنامه بسیار ساده است و خود برنامه نیز به شما کمک میکند. باید توجه داشت که برای ورود به این برنامه نیاز به استفاده از نرم افزارهای تغییر دهنده ip داریم. 

– مرحله سوم اتصال ORB به World App و اسکن چشم

با کمک راهنمایی‌های موجود باید World App را به ORB متصل کنید و دستگاه ORB با هش‌کردن اسکن چشم شما یک World ID ایجاد می‌کند و شما پاداش را دریافت می‌کنید.

دوباره باید تاکید کنم که دریافت پاداش پروژه ورلد کوین نیاز به دسترسی به دستگاه Orb داریم و فعلا این دستگاه در ایران در دسترس نیست. برای بررسی نزدیک‌ترین اپراتورهای orb می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

نقشه راه ورلد کوین

هر چه در سایت این پروژه جست‌وجو کردیم نقشه راه مشخصی که بتوان از طریق آن اهداف کوتاه مدت و میان‌مدت تیم ورلد کوین را متوجه شد، پیدا نکردیم. این موضوع می‌تواند بر پروژه اثر منفی داشته باشد. از دیدگاه یک کاربر نداشتن نقشه راه برای پروژه، معانی بسیاری دارد که مهم‌ترین آن سردرگمی تیم نسبت به چشم‌انداز پروژه است.

البته باید تاکید کنم که ورلد کوین یک تیم قوی دارد و این موضوع می‌تواند کمی (تاکید می‌کنم کمی) از بار منفی نداشتن نقشه راه بکاهد.

مقایسه Proof of Personhood با دیگر روش‌های اثبات هویت

مقایسه Proof of Personhood با دیگر روش‌های اثبات هویت

شاید با خود بگویید که چرا تیم ورلد کوین از اثبات به روش بیومتریک (اسکن عنبیه چشم) استفاده می‌کند؟ چرا این تیم از KYC یا یک ایمیل، شماره تلفن و… (Online accounts) استفاده نکرده است؟ در ادامه در مورد علت استفاده از بیومتریک توسط تیم ورلد کوین صحبت خواهیم کرد. این تیم در وایت پیپر پروژه روش‌های مختلف اثبات هویت را با هم مقایسه کرده است.

  • حساب‌ آنلاین (Online accounts)

استفاده از ایمیل، شماره تماس، شبکه‌های اجتماعی و… راه مناسبی برای اثبات هویت نیست. هر نفر می‌تواند به‌راحتی با چندین شماره یا ایمیل چندین شناسه دیجیتال ایجاد و آنان را در اختیار کلاهبرداران قرار دهد.

  • استفاده از KYC

استفاده از احراز هویت یا همان KYC دو مشکل اساس خواهد داشت، کمی زمان‌بر است و حریم شخصی افراد را نقض می‌کند. این دو دلیل باعث شده تیم ورلد کوین به سراغ روش دیگری بروند.

  • استفاده از WEB TRUST

جدیدا پروژه‌هایی با نام Proof of Humanity ایجاد شده‌اند که با استفاده از تصویر و ویدئو به‌صورت غیرمتمرکز امکان اثبات هویت فرد را ایجاد می‌کند. این روش به گفته تیم ورلد کوین بسیار به افراد و نودهای شبکه متکی است، به همین دلیل احتمال خطا را افزایش می‌دهد.

  • استفاده از تجزیه و تحلیل شبکه‌ی اجتماعی افراد

برخی از پروژه‌ها با بررسی شبکه‌های اجتماعی یک فرد و تحلیل آن، اثبات می‌کنند که فرد هویت واقعی دارد یا هویت جعلی. این مورد با توجه به افزایش مدل‌های هوش مصنوعی دیگر کاربردی نخواهد داشت و بسیار شکننده خواهد بود.

  • استفاده از مدل‌های بیومتریک

تنها راهی که بتوان منحصر به فرد بودن افراد را تا حد خوبی اثبات کرد، استفاده از اثر انگشت، DNA، اسکن چشم و… است. البته اسکن کردن چشم نیز مشکلات خاص خود را دارد که تیم ورلد کوین از بیان آن پرهیز کرده است. به‌عنوان مثال اگر ORBها فایل اطلاعات عنبیه افراد را واقعا پاک نکنند و این اطلاعات منتشر شود، فاجعه‌ای در اعتماد مردم به این گونه پلتفرم‌ها اتفاق خواهد افتاد. 

حال سوال بعدی که پیش خواهد آمد این است که چرا تیم ورلد کوین از بین تمام روش‌های بیومتریک، اسکن‌کردن چشم را انتخاب کرده است؟

بررسی و مقایسه روشهای مختلف بیومتریک
  • DNA: استفاده از DNA بسیار خطرناک خواهد است و نشر این اطلاعات موجب نابودی مردم خواهد شد. فرض کنید که اطلاعات DNA مردمان یک منطقه به دست دشمنان آن‌ها بیفتد. تنها کاری که دشمن باید بکند این است که یک ویروس اختصاصی برای این نوع DNA بسازد تا آن‌ها را نابود کند.
  • اثر انگشت: اثر انگشت به‌راحتی قابل مخدوش‌شدن و تغییر است. هر نفر می‌تواند با ایجاد یک خراش اثر انگشت خود را مخدوش کند. علاوه بر این موضوع هر نفر ۱۰ انگشت دست دارد و هر کدام یک شکل متفاوت دارند، با توجه به این موضوع هر نفر می‌تواند ۱۰ شناسه دیجیتالی ایجاد کند.
  • اسکن چشم: بهترین گزینه موجود اسکن‌کردن چشم به‌وسیله یک دستگاه مخصوص که فقط برای این کار ساخته شده است.

در حال حاضر تیم ورلد کوین بهترین روش را اسکن چشم، می‌دانند؛ اما ممکن است در آینده روش‌های دیگر جایگزین شود و یا پروژه‌های دیگر از روش‌های دیگری استفاده کنند.

معرفی ارز دیجیتال WLD

ارز دیجیتال ورلد کوین چیست

ارز دیجیتال WLD توکن پروژه ورلد کوین است که یک توکن ERC-20 محسوب می‌شود. افرادی که اقدام به ثبت نام در این پروژه می‌کنند، تعداد ۲۵ توکن WLD بر بستر آپتیمیزم دریافت می‌کنند، به همین دلیل است که اکثر تراکنش‌های این توکن در شبکه آپتیمیزم انجام می‌شود. تعداد کل یا Max supply این توکن برابر ۱۰ میلیارد توکن است که از این مقدار در زمان نوشتن این مقاله (مرداد ۱۴۰۲) ۱.۲۳ درصد آن در گردش است.

توکن WLD در تاریخ ۲۴ جولای ۲۰۲۳ لانچ شد و قرار است تا ۱۵ سال به‌مرور این توکن‌ها آزاد شوند. پس از ۱۵ سال بر اساس قرارداد هوشمند نوشته شده نرخ تورم توکن WLD حداکثر به ۱.۵ درصد تغییر خواهد کرد و افراد اکوسیستم با رای خود مشخص می‌کنند که این توکن‌های اضافه شده در کدام بخش مصرف شوند. البته افراد پس از ۱۵ سال، افراد می‌توانند با رای گیری این نرخ تورم ۱.۵ درصد را به صفر تغییر دهند.

کاربرد ارز دیجیتال ورلد کوین

هنوز نمی‌توان به‌صورت صددرصد در مورد کاربرد ارز دیجیتال WLD صحبت کرد. در زمان نوشتن این مقاله (مرداد ۱۴۰۲) ارز دیجیتال ورلد کوین بیشتر برای ترغیب مردم به عضو شدن در این شبکه است و هنوز کاربرد خاصی ندارد، البته اکثر مردم به‌واسطه معروفیت تیم ورلد کوین اقدام به خرید و فروش ورلد کوین می‌کنند و نسبت به این توکن بسیار امیدوارند.

تیم این پروژه بیان کرده که توکن WLD می‌تواند در آینده به‌عنوان یک ارز دیجیتال با پذیرش عمومی بالا برای پرداخت‌ها استفاده شود. علاوه بر این موضوع می‌توان با ترکیب‌کردن توکن WLD و World ID شکل‌های مختلف از رای‌گیری را ایجاد کرد، مثلا اگر فقط از World ID استفاده شود، می‌توان نمونه «هر انسان یک رای» را ایجاد کرد. اگر فقط از توکن WLD استفاده کرد، می‌توان نمونه «هر توکن یک رای» را ایجاد کرد؛ اما اگر این دو را ترکیب کرد، می‌توان شکل‌های گوناگون از رای‌گیری و فعالیت‌های دیگر را ایجاد کرد. البته این موارد برای آینده است و هنوز پروژه به آن مرحله نرسیده است.

نحوه تخصیص توکن‌های ورلد کوین

نحوه تخصیص توکن های ورلد کوین

بررسی نحوه تخصیص توکن‌های یک پروژه بسیار مهم است. در پروژه ورلد کوین نحوه تخصیص توکن‌های WLD به شرح زیر است.

  • ۶۰ درصد توکن‌های برای افرادی که World ID دریافت می‌کنند.
  • ۱۰ درصد از توکن‌های برای اپراتورهای orb
  • ۵ درصد از توکن‌های برای اکوسیستم
  • ۹.۸ درصد به تیم توسعه‌دهنده ورلد کوین اختصاص خواهد یافت و به‌صورت دوره‌ای آزاد خواهد شد.
  • ۱۳.۵ درصد به سرمایه‌گذاران TFH که در چند سال گذشته این پروژه را یاری کرده‌اند اختصاص یافته است.
  • ۱.۷ درصد از توکن‌ها نیز برای نیازها آینده و منابع مالی تیم TFH اختصاص یافته است.

بررسی: با توجه به درصد‌ها می‌توان گفت که حدودا ۷۰ درصد از توکن‌های WLD قرار است بین افراد فعال در شبکه ورلد کوین توزیع شود و به‌واسطه آن که به هر نفر ۲۵ توکن WLD پاداش داده می‌شود، می‌توان انتظار داشت که این پروژه در بین بسیاری از مردم جهان شناخته شود. البته نباید این موضوع را از یاد برد که بیشتر مردم فقط برای دریافت ایردراپ ۲۵ توکنی WLD در این پروژه ثبت نام خواهند کرد و بلافاصله بعد توکن‌های خود را می‌فروشند. با توجه به این موضوع باز هم می‌توان انتظار داشت که توکن‌های WLD به‌صورت جزئی بین مردم توزیع شود.

در برخی از سایت‌های خبری بیان شده است که بیش از ۹۰ درصد توکن‌های ورلد کوین در دست چند آدرس است. این موضوع صحت دارد؛ اما این آدرس‌ها متعلق به قراردادهای هوشمند و آدرس‌های سرمایه‌گذاران است و در حال حاضر قفل هستند و به‌مرور زمان این توکن‌ها آزاد می‌شوند.

نحوه آزاد سازی ارز دیجیتال ورلد کوین

همان‌طور که در بخش قبلی نیز اشاره شد تعداد ۱۰ میلیارد توکن WLD در مدت زمان ۱۵ سال آزاد خواهد شد. برای درک بهتر نسبت به نحوه آزاد سازی توکن‌های WLD به تصویر زیر دقت کنید.

نحوه آزاد سازی توکن‌های WLD

یک سال پس از لانچ شدن توکن wld فرایند آزادسازی توکن‌های تیم و سرمایه‌گذاران آغاز می‌شود و در طی دو سال (سال سوم پس از لانچ شدن) تمام توکن‌هایی که به تیم ورلد کوین و سرمایه‌گذاران آن تخصیص داده شده است، آزادسازی خواهد شد. نحوه رفتار سرمایه‌گذاران و تیم در این دو سال می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. اگر تیم و سرمایه‌گذاران شروع به فروش توکن‌های خود کنند، بدون شک پروژه شکست خواهد خورد. توکن wld هنوز کاربرد زیاد ندارد و اگر تیم و سرمایه‌گذاران آن نیز به آن اعتماد نداشته باشند و شروع به فروش آن کنند، مطمئنا پروژه شکست خواهد خورد.

چه کسانی روی پروژه ورلد کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟

ورلد کوین سه دوره جذب سرمایه داشته که به‌صورت خلاصه عبارت‌اند از:

  • ۲۱ اکتبر ۲۰۲۱

در این دوره ۱۷ شرکت و صندوق سرمایه‌گذاری مانند Coinbase Ventures، Multicoin Capital، Andreessen Horowitz (a16z)، Hashed Fund، Three Arrows Capital و … مبلغ ۲۵ میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

  • ۲۳ مارس ۲۰۲۲

در این دوره ۲ شرکت سرمایه‌گذاری Andreessen Horowitz (a16z) و Khosla Ventures مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

  • ۲۵ می ۲۰۲۳

در این دوره ۴ شرکت سرمایه‌گذاری Blockchain Capital، Andreessen Horowitz (a16z)، Distributed Global و Bain Capital Crypto مبلغ ۱۱۵ میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

مزایای ورلد کوین

پروژه ورلد کوین را می‌توان یکی از اولین پروژه‌ها در راستای رسیدن به اثبات شخصیت یا Proof of Personhood دانست به همین دلیل دارای مزایای بسیاری است که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

  • هنوز رقیب سرسختی ندارد
  • هدف بسیار جذابی دارد
  • تیم بسیار قوی
  • بیشتر توکن‌ها سهم افراد اکوسیستم خواهد شد
  • استقبال عمومی از این پروژه

معایب ورلد کوین

اولین بودن شاید مزایای بسیاری داشته باشد؛ اما همیشه معایبی را نیز به همراه دارد. پروژه ورلد کوین نیز دارای معایبی است که در ادامه بیان خواهد شد.

  • نگرانی دولت‌ها از نقض حریم خصوصی افراد باعث فشار و سخت‌گیری بر روی این پروژه خواهد شد
  • ارز دیجیتال WLD هنوز هدف و کاربرد خاصی ندارد و بیشتر حکم یک پاداش را برای افراد دارد
  • نگرانی‌های زیادی پیرامون نشت اطلاعات بیولوژیکی افراد وجود دارد
  • هنوز راهکاری برای افرادی که نمی‌توانند چشم خود را اسکن کنند، ایجاد نشده است
  • بر اساس اطلاعات موجود حدودا ۲ هزار دستگاه ORB وجود دارد و این برای ۷ میلیارد جمعیت روی کره زمین کافی نیست. 
  • اگر تعداد دستگاه کافی هم فراهم شود شاید برخی از کشورها استفاده از آن را ممنوع کنند.

نظر ویتالیک بوترین (خالق اتریوم) در مورد ورلد کوین

ویتالیک بوترین خالق اتریوم در مورد ورلد کوین صحبت‌هایی کرده است که در ادامه خلاصه‌ای از آن‌ها بیان می‌کنیم.

ویتالیک معتقد است که World ID به‌راحتی در دسترس عموم مردم نیست و مردم برای داشتن یک World ID نیاز به دستگاه ORB دارند، در صورتی که تعداد این دستگاه‌ها بسیار محدود است. وی همچنان معتقد است که نمی‌توان به طور کامل در مورد فناوری ORB و راه‌های دور زدن آن صحبت کرد.

علاوه بر این موضوعات ویتالیک معتقد است که دولت‌ها می‌توانند به روش‌های مختلفی مانند زور، تطمیع و… به اسکن چشم افراد و به World ID آن‌ها دسترسی پیدا کنند و این موضوع می‌تواند خطرناک باشد.

با تمام این مشکلات ویتالیک معتقد است که رسید به یک شناسه دیجیتالی فرایند دشوار و زمان‌بری خواهد داشت.

آیا ارز دیجیتال ورلد کوین ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

همواره در تمام مقالاتم بیان می‌کنم که پاسخ به این سوال برای هر فرد ممکن است که متفاوت باشد؛ اما اگر بخواهیم به‌صورت کلی به این پروژه نگاهی داشته باشیم باید به موارد زیر دقت کنید.

  1. این پروژه یک هدف جدید و ارزشمند دارد.
  2. در آینده نزدیک دولت‌ها با این پروژه مشکل خواهند داشت.
  3. توکن پروژه هنوز کاربرد خاصی ندارد.
  4. تیم ورلد کوین یک تیم حرفه‌ای است.

این چهار مورد به ترتیب اهمیت لیست شده‌اند. همان‌طور که مشخص است، وزن مثبت و منفی بودن پروژه بسیار نزدیک به هم است. به همین دلیل بهتر است که قبل از سرمایه‌گذاری در پروژه بررسی کنید که آیا دولت‌ها چه رفتاری نسبت به این پروژه دارند. در زمان نوشتن این مقاله هنوز اکثر دولت‌ها به این پروژه واکنش خاصی نشان نداده‌اند؛ اما زمانی که شما این مقاله را می‌خوانید، احتمالا شرایط تغییر کرده است.

اگر دولت‌ها سعی در جلوگیری شدید داشتند بهتر است که به سراغ پروژه‌ای دیگر بروید و یا درصد خیلی کمی از سرمایه خود را به این پروژه اختصاص دهید. اگر دولت‌های سعی در ایجاد قوانینی برای این پروژه کردند و به‌صورت مستقیم این پروژه را ممنوع نکردند، شرایط می‌تواند متفاوت باشد، در این شرایط می‌توانید درصد کمی از سرمایه خود را با رعایت تمام شرایط یک سرمایه‌گذاری ایمن به این پروژه اختصاص دهید. البته کاربرد داشتن توکن wld نیز یک فاکتور مهم است که باید بررسی کنید. 

به نظر شما پروژه ورلد کوین ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟
بله
(4)
خیر
(0)

خرید ارز دیجیتال ورلد کوین

ارز دیجیتال wld به‌واسطه معروفیت تیم توسعه‌دهنده آن در بسیاری از صرافی‌های معتبر مانند بایننس، بای بیت، کوکوین، اوکی اکس و… لیست شده است؛ اما این صرافی‌ها اکثر نیاز به احراز هویت دارند و کاربران ایرانی نمی‌توانند از این صرافی‌ها استفاده کنند. با توجه به این موضوع ما در صرافی پول نو برای راحتی کاربران ارز دیجیتال ورلد کوین را لیست کرده‌ایم. شما می‌توانید به‌راحتی با کمک درگاه‌های پرداخت ریالی اقدام به خرید ورلد کوین WLD کنید.

کیف پول مناسب برای نگهداری ارز دیجیتال ورلد کوین

ارز دیجیتال wld یک توکن erc-20 است و در بستر بلاکچین آپتیمیزم نیز در دسترس است. با توجه به این موضوع می‌توان توکن wld را در تمام کیف پول‌هایی که از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کنند، نگهداری کرد. ورلد اپ یک کیف پول مناسب برای نگهداری ارز دیجیتال wld است؛ اما اگر مایلید که از کیف پول دیگری استفاده کنید می‌توانید از متامسک (Metamask)، تراست والت (Trust Wallet)، اتمیک والت (Atomic Wallet) و … استفاده کنید.

ورلد کوین چیست؟

ورلد کوین یک پروژه با هدف ایجاد شناسه‌های دیجیتالی برای تمام انسان‌های زنده است. شناسه‌ای که بتواند بدون نقض حریم شخصی، اثبات کند که فرد مورد نظر یک شخص زنده و فقط دارای یک حساب است.

آیا ایردراپ ورلد کوین را می‌توان دریافت کرد؟

برای دریافت پاداش یا ایردراپ ورلد کوین نیاز به دسترسی به دستگاهی به نام orb است که هنوز در ایران موجود نیست. در صورت دسترسی به این دستگاه می‌توان به‌راحتی این پاداش را دریافت کرد.

آیا سرمایه‌گذاری در ورلد کوین ارزش دارد؟

ورلد کوین یک پروژه ارزشمند با هدف جذاب است؛ اما مشکلات زیادی را پیش روی دارد. در صورتی که بتواند این مشکلات را حل کند، می‌تواند یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری باشد.

آیا ورلد کوین آینده خوبی دارد؟

هنوز برای پاسخ به این سوال کمی زود است. احتمالا بسیاری از دولت‌ها در آینده با این پروژه مقابله خواهند کرد و عملکرد تیم ورلد کوین در مقابل می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم در مورد پروژه ورلد کوین (WorldCoin)، آینده ورلد کوین، ریسک های ورلد کوین و… صحبت کنیم. این پروژه با توجه به حساسیت‌هایی که دارد، می‌تواند، بسیار حاشیه آفرین باشد، پس بهتر است که نیم نگاهی به این پروژه داشته باشید.

امیدوارم که از این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

8

نظر مخاطبان (0)