0

0

مسدود کردن مارکت‌های با نقدینگی کم و نوسان بالا توسط آوه (Aave)

پروتکل وام‌دهی غیرمتمرکز آوه (AAVE) موقتاً مارکت‌های خود را غیرفعال کرده است؛ به این دلیل که بسیاری از توکن‌های مبتنی بر اتریوم، با نقدینگی کم و نوسان بسیاری روبه‌رو شده‌اند.

مسدود کردن مارکت‌های با نقدینگی کم و نوسان بالا توسط «Aave»
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

۱۷ دارایی مسدودشده شامل توکن‌های DeFi بسیاری می‌شوند که رقبای AAVE به شمار می‌روند؛ مثل کامپاند (COMP) و کِرو فایننس (CRV).

روز یکشنبه، پروتکل آوه یک رأی‌گیری حاکمیتی متفق‌القول را پشت سر گذاشت تا مارکت‌های خودش را غیرفعال کند؛ این رأی‌گیری تنها ۲ رأی مخالف و بیش از ۵۰۰,۰۰۰ رأی موافق داشت.

مجموعاً، لیست مسدودی‌‎های آوه شامل این ارزها می‌شود: YFI ،CRV ،ZRX ،MANA ،1inch ،BAT ،sUSD ،ENJ ،GUSD AMPL ،RAI ،USDP ،LUSD ،xSUSHI ،DPI ،renFIL و MKR.

بین این توکن‌ها، ۵ استیبل‌کوین دلاری وجود دارد؛ شامل SUSD، پکس دلار (USDP)، لیکوئیدیتی یو‌اس‌دی (LUSD)، جیمینی دلار (GUSD) و RAI.

این پیشنهاد برای کاهش ریسک نوسان بالای این دارایی‌ها ارائه شده بود.

همین ماه آوه با یک «حمله برای شورت‌کردن» در استخر CRV خودش مواجه شد که در آن از USDC به عنوان وثیقه استفاده شده بود.

حمله‌کننده آوراهام آیزنبرگ (Avraham Eisenberg) بود، همان کسی که در اکتبر ۱۱۷ میلیون دلار را از مارکت‌های مانگو اکسپلویت و فعالیت‌هایش را طی مصاحبه‌ای اخلاقی اعلام کرده بود.

در نهایت تلاش آیزنبرگ موفقت‌آمیز نبود و ۱۰ میلیون دلار را در این روند از دست داد. با این حال اما پلتفرم مدل‌سازی مالی، گانتلت (Gauntlet)، درخواست کرد تا بعضی از مارکت‌های آوه برای اقدامات محافظه‌کارانه پس از آن اتفاق مسدود شوند.

آوه سه‌شنبه گذشته در رشته‌توییتی توضیح داد:

اکوسیستم آوه با مکانیزم‌هایی ساخته شده است که کامیونیتی از آنها بهره ببرد و چنین شرایطی را پوشش دهد؛ از جمله‌ی این مکانیزم‌ها می‌توان به “واحد امنیتی”، “ذخایر اکوسیستم” و “خزانه DAO” اشاره کرد.

پروتکل وام‌دهی و وثیقه‌گذاری آوه چیست؟

آوه همچنین افزود که این حمله باعث شد این پروتکل به سطحی از شفافیت برسد که بین نهادهای متمرکز کریپتویی کمیاب است.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)