5

0

همه نگاه‌ها به نشست بعدی فدرال رزرو؛ مسیر بازارها به این تصمیم بستگی دارد

همه نگاه‌ها به نشست بعدی فدرال رزرو؛ مسیر بازارها به این تصمیم بستگی دارد!
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

بازار سهام، فلزات گرانبها و ارزهای دیجیتال در سه هفته آخر سال ۲۰۲۲ در حال سقوط بوده‌اند و اکنون همه نگاه‌ها به جلسه بعدی کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) که ۱۱ روز دیگر برگزار می‌شود، متمرکز شده است. روز جمعه، کریستوفر والر (Christopher Waller)، یکی از اعضای شورای حکام فدرال رزرو اعلام کرد که موافق افزایش یک چهارم واحدی (۲۵٪) نرخ بهره در نشست بعدی FOMC است. تحلیلگران بر این باورند که آینده این بازارها به نتیجه نشست بعدی فدرال رزرو بستگی دارد.

روز شنبه، ۲۱ ژانویه (ا بهمن) ۲۰۲۳، ساعت ۲:۴۵ ب.ظ. ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال نسبت به روز گذشته ۵.۸۷ درصد افزایش یافت و به حدود ۱.۰۶ تریلیون دلار رسید. بیت کوین (BTC) دارایی برتر بازار کریپتو در هفت روز گذشته ۱۱.۶۳ درصد در برابر دلار آمریکا صعود کرد. اتریوم دومین ارز دیجیتال پیشرو از نظر ارزش بازار نیز در هفته‌ای که گذشت در برابر دلار آمریکا ۸.۳۳ درصد افزایش یافت. افزایش قیمت این دو دارایی کریپتویی، ارزش دلاری هزاران ارز دیجیتالی که از نظر ارزش بازار پایین‌تر از آنها قرار دارند را نیز افزایش داده است.

روز جمعه ۲۰ ژانویه (۳۰ دی)، بازارهای سهام با نشان صعودی بسته شدند. چهار سهام معیار و برتر این بازار (S&P 500، Dow Jones، Nasdaq و Russell 2000) روز را بین ۱٪ تا ۲.۶۶٪ افزایش در برابر دلار آمریکا به پایان رساندند؛ نزدک کامپوزیت با ۲.۶۶٪ افزایش، S&P 500 با ۱.۸۹٪ افزایش، Russell 2000 (RUT) با ۱.۶۹٪ و داو با ۱٪ افزایش. بازار سهام ایالات متحده دومین هفته متوالی رشد خود را تا کنون در سال جاری ثبت کرده‌ است. RUT که یکی از شاخص‌های بازار سهام با سرمایه اندک است، امسال ۷.۱ درصد افزایش یافته است، این سهم کوچک پیشتاز رقابت با سایر سهام در سال ۲۰۲۳ است.

ارز دیجیتال

فلزات گرانبها نیز با معامله اونس تروی طلا به قیمت ۱۹۲۷.۳۰ دلار در هر واحد و معاملات نقره با ۲۴.۰۱ دلار در هر اونس، عملکرد خوبی داشته‌اند. مانند ارزهای دیجیتال و سهام، فلزات گرانبها در سال ۲۰۲۳ افزایش قیمت را تجربه کردند و زیان‌هایی را که در دسامبر ۲۰۲۲ رخ داد، جبران کردند. پیتر شیف (Peter Schiff) از علاقه‌مندان به طلا معتقد است که قیمت این فلز زرد گرانبها در سال جاری رشد بیشتری خواهد داشت. شیف در ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) در توییتی نوشت: «طلا اکنون بالای ۱۹۳۴ دلار معامله می‌شود که بالاترین قیمت آن از آوریل ۲۰۲۲ است. بااین‌حال، سهام طلا هنوز حتی به بالاترین حد هفته گذشته نرسیده است. در واقع، سهام طلا از این جایی که هست باید ۳۰ درصد افزایش یابد تا فقط به جایی که در آوریل ۲۰۲۲ معامله می‌شد، بازگردد. این فروش ممکن است زیاد دوام نیاورد.»

ادوارد مویا (Edward Moya)، تحلیلگر ارشد بازار OANDA در گفتگو با کیتکو نیوز توضیح داد که قیمت طلا تا نشست بعدی فدرال رزرو در ماه فوریه تغییری نخواهد کرد. مویا گفت: “پیش‌بینی سختی است. تا جلسه بعدی فدرال رزرو در ۱ فوریه (۱۲ بهمن) در مورد طلا نظری ندارم.» مقاومت اصلی در محدوده قیمت ۲۰۰۰ دلار است. اما اگر به بالای ۱۹۵۰ دلار حرکت کنیم تعجب می‌کنم. این تحلیلگر بازار افزود: احتمالاً تا نشست بعدی فدرال رزرو در همین محدوده خواهیم بود.

تحلیلگران بازار و کارشناسان اقتصاد کلان نمی‌دانند که فدرال رزرو در نشست FOMC چه خواهد کرد. برخی بر این باورند که سیاست انقباضی تهاجمی ادامه خواهد داشت، درحالی‌که برخی دیگر انتظار دارند فدرال رزرو کمی نرمش از خود نشان دهد و رویکردی ملایم‌تر (soft landing) داشته باشد.

هدر بوشی (Heather Boushey)، اقتصاددان کاخ سفید، به رویترز گفت که رهبران فعلی هم نمی‌خواهند دچار رکود اقتصادی شویم. بوشی تأکید کرد: «گام‌ها برداشته شده‌اند و به نظر می‌رسد که ما در موقعیت بسیار خوبی برای داشتن آن ‘soft landing’ هستیم که همه درباره آن صحبت می‌کنند.» روز جمعه، کریستوفر والر، یکی از حکام فدرال رزرو، در کنفرانس شورای روابط خارجی در نیویورک به خبرنگاران گفت که مایل است نرخ بهره نسبت به هفت مورد قبلی، افزایش کمی داشته باشد. تا کنون، فدرال رزرو نرخ بهره را در سال ۲۰۲۲  هفت بار افزایش داده که دو مورد از آنها افزایش نیم واحدی و پنج مورد افزایش سه چهارم واحدی بوده است. والر می‌تواند در نشست بعدی FOMC در ماه آینده افزایش یک چهارم واحدی را متصور شود.

وی در پاسخ به مطبوعات گفت: “من در حال حاضر طرفدار افزایش ۲۵ واحدی در جلسه بعدی FOMC در پایان این ماه هستم. اما فراتر از آن، ما هنوز راه بسیار زیادی برای رسیدن به تورم ۲ درصدی موردنظر خود داریم و انتظار داریم همه از ادامه سیاست‌های انقباضی پولی حمایت کنند.»

کاملاً محتمل است که هر سه بازار اصلی (فلزات گرانبها، ارزهای دیجیتال و سهام) پس از تصمیم بعدی فدرال رزرو به نوعی واکنش نشان دهند. بسیاری بر این باورند که تصمیم بعدی در جلسه FOMC کاملاً به شاخص‌های تورم بستگی دارد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در این آخر هفته درباره اقتصاد این کشور توییت زده است، زیرا معتقد است این کشور در مسیر بهبودی قرار دارد. او شنبه ساعت ۱۰:۲۵ صبح به وقت شرقی در توییتی نوشت: «تورم سالانه برای ۶ ماه متوالی کاهش یافته و گاز ۱.۷۰ دلار نسبت به اوج خود پایین‌تر آمده است.» وی همچنین اذعان داشت: «ما از بهبود اقتصادی، با موفقیت به سمت رشد پایدار در حرکتیم.»

خرید بیت کوین
5
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پری
پری
1 سال قبل

میگم طلا بالا میره یا نه؟

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
1 سال قبل
پاسخ به  پری

سلام. روند بلند مدت طلای جهانی صعودی به نظر میرسه، اما اگر منظورتون تاثیر اخبار بر قیمت طلا هست باید با تحلیل بنیادی این دارایی آشنا باشین

حسن
حسن
1 سال قبل

سلام جلسه فدرال رزرو امریکا کی برگزار میشه و آیا دوره های بعدی آن زمان های آن مشخصی داره ؟

رسول
رسول
1 سال قبل

سلام جلسه فدرال رزرو آمریکا چندشنبه است؟

شبنم رضا
مدیر
شبنم رضا
1 سال قبل
پاسخ به  رسول

سلام رسول عزیز
اول فوریه هست میشه چهارشنبه

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (5)