0

0

وارد شدن ضربات جبران‌ناپذیر به قیمت آلتکوین‌ها در صورت منحل شدن شرکت Grayscale

این هفته همه نگاه‌ها به Grayscale و شرکت مادر آن Digital Currency Group (DCG) است. در بدترین حالت، این ارائه‌دهنده بزرگ صندوق‌های سرمایه گذاری در حوزه‌ی دارایی‌های دیجیتال ممکن است برخی از تراست‌های آلتکوین خود را منحل کند.

وارد شدن ضربات جبران‌ناپذیر به قیمت آلتکوین‌ها در صورت منحل شدن شرکت Grayscale
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

انحلال بالقوه تراست‌های آلتکوین Grayscale می‌تواند بر قیمت دارایی‌های دیجیتال آسیب‌دیده تأثیر بگذارد. DGC شرکت مادر Grayscale است و اخیراً به‌شدت تحت‌تأثیر مشکلات ناشی از فروپاشی صرافی ارز دیجیتال FTX قرار دارد.

کامرون وینکلووس (Cameron Winklevoss) یکی از بنیانگذاران صرافی ارز دیجیتال جمینی (Gemini) در دوم ژانویه (۱۲ دی) امسال، بری سیلبرت (Barry Silbert) مدیرعامل DCG را به خاطر وجوه مسدودشده مورد انتقاد قرار داد. این انتقاد‌ها به این دلیل صورت گرفت که صرافی سیلبرت وجوه کاربران خود را به کارگزاری مشکل‌دار جنسیس قرض داده بود. شرکت جنسیس پس از رکود نقدینگی ناشی از سقوط صرافی FTX، برداشت‌ها را در پلتفرم خود متوقف کرد.

اکنون این ترس به وجود آمده که Grayscale ممکن است مجبور شود برخی از صندوق‌های تراست (Trust funds) خود را برای تأمین نقدینگی طلبکاران شرکت جنسیس نقد کند. این شرکت ممکن است ابتدا با انحلال صندوق تراست‌ آلتکوین‌هایی که عملکرد ضعیف‌تری دارند، شروع به کار کند.

فشار زیاد بر صندوق تراست آلت کوین‌ها

شرکت Grayscale علاوه‌بر صندوق سرمایه گذاری BTC Trust، تعدادی صندوق برای سایر آلت کوین‌ها نیز ارائه می‌دهد. بدون احتساب اتریوم، این شرکت دارای دارایی‌های واحد برای آلتکوین‌های زیر است: توکن Basic Attention (BAT)، بیت کوین کش (BCH)، Chainlink (LINK)، Decentraland (MANA)، اتریوم کلاسیک (ETC)، لایت کوین (LTC)، سولانا ( SOL)، Stellar Lumens (XLM) و Zcash (ZEC).  علاوه‌براین، چند صندوق مبهم مانند Filecoin (FIL) ،Horizen (ZEN) و Livepeer (LPT) نیز در شرکت Grayscale وجود دارد.

تحلیلگران آلتکوین‌هایی را فهرست کرده‌اند که بیشترین تأثیر را از این اتفاق خواهند پذیرفت. این دارایی‌های شرکت Grayscale به ترتیب و بر اساس میزان مالکیت این شرکت از هر کوین نسبت به بازار کل هر یک از آن‌ها آورده شده‌اند.  

طبق این ارقام، Grayscale حدود ۸.۵ درصد از کل ارزش بازار اتریوم کلاسیک را در اختیار دارد. اگر آنها صندوق تراست این آلت کوین را منحل کنند، این می‌تواند برای ETC فاجعه‌بار باشد. قیمت‌ ETC درحال‌حاضر دچار افت‌های شدیدی شده است و با ۷۰ درصد کاهش از بالاترین قیمت خود، امروز در قیمت ۱۸.۱۸ دلار معامله می‌شود. توکن Horizen ZEN نیز در منطقه خطر قرار دارد و این شرکت ۴.۶ درصد از کل بازار آن را در اختیار دارد. ارز دیجیتال ZEN درحال‌حاضر بیش از ۹۴ درصد از قیمت اوج خود فاصله گرفته است و امروز با قیمت ۹.۲۴ دلار خرید و فروش می‌شود.

رمز ارز بومی شبکه Zcash همچنین ممکن است به دلیل قفل شدن ۲.۵ درصد از ارزش کل بازار خود در یک تراست Grayscale، آسیب فراوانی ببیند. توکن ZEC نسبت به بالاترین قیمت تاریخی خود ۹۷ درصد کاهش یافته است و امروز با قیمت ۴۰.۹۰ دلار معامله می‌شود.

تأثیر اقدامات شرکت Grayscale بر BTC و ETH

بااین‌حال ترس بزرگتر، انحلال صندوق تراست عظیم این شرکت، یعنی بیت کوین است. گری اسکیل حدود ۱۰.۵ میلیارد دلار BTC را کنترل می‌کند که حدود ۳.۳ درصد از کل ارزش این دارایی دیجیتال پیشرو در بازار کریپتوکارنسی را شامل می‌شود. سرازیر شدن بیش از ۶۳۰ هزار بیت کوین در بازارها تقریباً به‌طورقطع قیمت‌ها را به پایین‌ترین حد خود در یک چرخه جدید نزولی خواهد رساند. اتریوم نیز در خطر مشابهی قرار خواهد گرفت، زیرا شرکت Grayscale مالک ۳ میلیون ETH یا حدود ۲.۵ درصد از ارزش بازار آن است. سرمایه گذاران و مدیران کریپتو در سراسر جهان امید دارند که این سناریو با نزدیک شدن به آخرین مهلت اقدام سیلبرت به نتیجه نرسد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)