صرافی FTX چیست و چه اتفاقی برایش افتاد؟ از عرش تا فرش FTX

صرافی FTX
ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

9 دقیقه

از سال گذشته تا کنون، صرافی FTX توانست محبوبیت بسیاری را کسب کند. ارز دیجیتال اف تی ایکس (FTT) توکن اصلی صرافی FTX است. پلتفرم معاملاتی FTX یک صرافی بین‌المللی مشتقات ارزهای دیجیتال بود که توکن‌های اهرمی، معاملات OTC و فیوچرز را ارائه می‌کرد و قصد داشت به برترین صرافی مشتقات کریپتو (Derivative Crypto Echanges) در دنیای بلاک‌چین تبدیل شود.

اینکه از فعل گذشته استفاده می‌کنیم به این دلیل است که این صرافی در نوامبر ۲۰۲۲ (همین چند روز پیش) به بحران نقدینگی دچار شد و مجبور شد بخش عملیاتی خود را به صرافی بایننس واگذار کند. اگر می‌خواهید بدانید اف تی ایکس تا الان چطور کار می‌کرد، سطور پایین را بخوانید. اگر هم می‌خواهید بدانید هم اکنون وضعیت این صرافی چطور است به انتهای مقاله بروید!

ارز FTT که اغلب به عنوان «ستون فقرات» صرافی FTX توصیف می‌شود، مزایای بسیاری را برای دارندگان آن فراهم می‌کند. اصطلاحات «توکن FTX» و « رمز ارز FTT» گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. با در اختیار داشتن ارز دیجیتال FTX token، می‌توانید کارمزدهای معاملاتی کمتری پرداخت کرده و به مزایای زیادی در صرافی FTX دسترسی پیدا کنید. همچنین، می‌توانید از رمز ارز FTX token به عنوان وثیقه برای معاملات آتی استفاده کنید.

در سالی که گذشت، افراد بیشتری شروع به توجه به FTX کردند، زیرا ارزش آن در مدت زمان کوتاهی افزایش یافت. توکن FTX از کمتر از ۴ دلار در دسامبر ۲۰۲۰، به حدود ۸۵ دلار در ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱ رسید.

صرافی FTX چیست؟

صرافی FTX یک صرافی متمرکز ارز دیجیتال است که به صورت تخصصی در ارائه مشتقات و معاملات اهرمی فعالیت دارد. این صرافی توسط گروهی از معامله‌گران موفق کریپتو در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد و هدف آن ارائه گزینه‌های معاملاتی بیشتر و امنیت بالاتر برای معامله‌گران است.

در این صرافی که دفتر مرکزی آن در باهاما قرار دارد، از سال ۲۰۲۱، بیش از یک میلیون کاربر ثبت نام کرده‌اند و حجم معاملات روزانه آن میلیاردها دلار است. تخصص این پلتفرم در بازارهای آتی کریپتو است، جایی که معامله‌گران می‌توانند قراردادی را ایجاد کنند و شرط کنند که مقدار مشخصی از دارایی را در زمان معینی در آینده بخرند یا بفروشند.

از زمان راه‌اندازی این پلتفرم در سال ۲۰۱۹ توسط مدیر عامل شرکت، سم بنکمن-فرید، FTX از شرکت‌های تجاری پیشرو کمک مالی دریافت کرده است. صرافی FTX دارای انواع ابزارهای معامله است که منحصر به فرد هستند. در اینجا به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • معاملات آتی (فیوچرز): FTX از قراردادهای آتی برای بیش از ۸۰ ارز دیجیتال، از جمله بسیاری از ارزهای کمتر شناخته شده، پشتیبانی می‌کند. تا زمان نگارش این مقاله، هیچ پلتفرم معاملاتی دیگری به این رقم نزدیک نشده است.
  • معاملات آتی دائمی: FTX همچنین به معامله‌گران فرصتی برای سرمایه‌گذاری در معاملات آتی دائمی ارائه می‌دهد، که با تاریخ انقضا همراه نیستند. FTX در حال حاضر بیش از ۱۵۰ بازار آتی دائمی را ارائه می‌دهد که محبوب‌ترین آن‌ها ETH-PERP، BTC-PERP و DOGE-PERP هستند. همچنین بازارهای اسپات را در بیش از ۱۰۰ جفت معاملاتی ارزهای دیجیتال مانند BTC/USDT، ETH/USDT، XRP/USDT و توکن اصلی خود FTT/USDT ارائه می‌کند.
  • آپشن‌ها (اختیار معامله): در صرافی FTX، می‌توانید آپشن مورد نظر خود را انتخاب کنید و پیشنهاد معامله آن را در عرض ۱۰ ثانیه دریافت کنید. اگر نخواهید معامله کنید، موظف به پذیرش پیشنهاد نیستید.
  • بازار پیش بینی‌ها: بازار FTX به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا روی رویدادهای واقعی مانند انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده شرط‌بندی کنند.

بنیانگذاران صرافی FTX

تیم تشکیل‌دهنده پلتفرم معاملاتی FTX متشکل از کهنه‌کارانی است که در وال استریت و شرکت‌های بزرگ فناوری مانند فیس‌بوک، گوگل، Jane Street، Optiver و Susquehanna کار کرده‌اند. سازندگان توکن FTX با پیشینه‌ای متنوع در معاملات مشتقات، قصد دارند از Bitmex و OKEx که پیشروترین صرافی‌های مشتقات ارز دیجیتال در دنیای بلاک‌چین هستند، پیشی بگیرند.

مدیر عامل صرافی FTX، سم بنکمن-فرید (Sam Bankman-Fried) معروف بهSBF، این صرافی را همراه با گری وانگ (CTO) و نیشاد سینگ (رئیس بخش مهندسی) تأسیس کرده‌اند. قبل از تاسیس FTX، سم (خالق FTX token) یک معامله‌گر ETF در شرکت جین استریت کپیتال بود. او انواع ETFها، معاملات آتی، ارزها و سهام را معامله کرده و سیستم معاملاتی خودکار OTC این شرکت را طراحی کرد. وی از MIT در رشته فیزیک فارغ‌التحصیل شده است.

گری وانگ قبل از تاسیس FTX یک مهندس نرم‌افزار در شرکت گوگل بود. در آنجا، او سیستم‌هایی ساخت تا قیمت‌های میلیون‌ها پرواز را جمع‌آوری کند و تأخیر پروازها را تا بیش از ۵۰ درصد کاهش دهد. او در رشته ریاضیات و علوم کامپیوتر از MIT فارغ‌التحصیل شده است.

قبل از پیوستن به FTX، نیشاد یک مهندس نرم‌افزار در فیس‌بوک بود که در آن‌جا روی یادگیری ماشینی کار می‌کرد. او با نمره ممتاز در رشته مهندسی برق و علوم کامپیوتر از دانشگاه کالیفرنیا برکلی فارغ‌التحصیل شده است.

این سه نفر پس از تأسیس شرکت Alameda Research، یک شرکت تجارت کریپتو و ارائه‌دهنده نقدینگی، کار روی FTX را آغاز کردند، یک صرافی با شعار «توسط تریدرها، برای تریدرها». SBF احساس کرد که فضای کریپتو فاقد یک پلتفرم معاملاتی حرفه‌ای برای محصولات پیچیده است. دفتر مرکزی FTX در ابتدا در هنگ کنگ، جایی که SBF نیز در آنجا مستقر است، قرار داشت. در سپتامبر ۲۰۲۱، FTX دفتر مرکزی خود را از هنگ کنگ به باهاما منتقل کرد.

بنیانگذار اف تی ایکس زمانی به عنوان مدیر در یک مرکز نوعدوستی و بشردوستی خدمت کرده است و ۱٪ از کارمزد معاملات FTX را به امور خیریه اختصاص می‌دهد. همچنین، SBF با بیش از ۲۹۰ هزار دنبال‌کننده در توییتر، یک چهره تأثیرگذار در حوزه کریپتو است.

دلایل پیشرفت صرافی FTX و اهداف پروژه FTX

یکی از مواردی که واقعاً صرافی FTX را متمایز می‌کند، در دسترس بودن گسترده محصولات مشتقات مبتنی بر بلاک‌چین است. مشتقات در بلاک‌ چین توکن‌هایی هستند که ارزش خود را از سایر دارایی‌ها، مانند سهام می‌گیرند. در FTX، کاربران می‌توانند طیف گسترده‌ای از سهام شرکت‌ها مانند اپل، گوگل، فیس بوک، نتفلیکس و پی پال را خریداری کنند، به همان راحتی که می‌توانند یک ارز دیجیتال را با ارز دیگری مبادله کنند. این یک پیشرفت هیجان‌انگیز برای آینده بازار سهام در بلاک‌چین و نشان‌دهنده پتانسیل عظیم صرافی FTX است.

یکی از دلایل اصلی که صرافی FTX چنین سطح بالایی از موفقیت را به خود دیده است، این است که افراد فوق‌العاده با استعدادی در تیم آن قرار دارند که همه آن‌ها به رشد و توسعه کلی آن کمک می‌کنند.

به ویژه، یکی از بنیانگذاران این پروژه و مدیر عامل فعلی آن، سم بانکمن-فرید، در فضای کریپتو به خوبی شناخته شده است. او همچنین نقشی کلیدی در نجات صرافی غیرمتمرکز (DEX) SushiSwap ایفا کرد، زمانی که به اندازه کافی موفق نبود.

شف نومی، توسعه‌دهنده اصلی SushiSwap در آن زمان، در کمتر از یک هفته پس از راه‌اندازی، توکن‌های خود را به ارزش ۱۴ میلیون دلار نقد کرد که ترس از این پروژه و احتمال کلاهبرداری را گسترش داد. با این حال، پس از اینکه بنکمن-فرید وارد صحنه شد، قبل از ایجاد گروهی برای نگه داشتن کلیدهای سوشی سواپ، به طور موقت کنترل پروژه را در دست گرفت.

نشریه فوربز، سم بنکمن-فرید را با ثروت خالص ۱۷.۱ میلیارد دلار به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد در حوزه ارزهای دیجیتال معرفی کرده است. او که تنها ۳۰ سال دارد به مدیریت FTX کمک کرده است تا به یکی از بزرگترین صرافی های ارز دیجیتال در جهان تبدیل شود.

در آگوست ۲۰۲۰، FTX اپلیکیشن پیشروی بازار موبایل و ردیابی پرتفولیو، Blockfolio را به قیمت ۱۵۰ میلیون دلار خریداری کرد. Blockfolio دسترسی قابل توجهی به FTX به فضای معامله‌گران خرد ارزهای دیجیتال ارائه کرد و از آن زمان این برنامه در برندسازی FTX ادغام شده است. فناوری Blockfolio اکنون به عنوان ستون فقرات برنامه تلفن همراه FTX عمل می‌کند.

آخرین قطعه اکوسیستم FTX، سروم (Serum) است، یک صرافی غیرمتمرکز که روی شبکه سولانا ساخته شده و نقش زیادی در نقدشوندگی این صرافی ایفا می‌کند. شرکت Alameda Research و سم بنکمن از سازندگان آن هستند.

FTX چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار صرافی FTX

مانند هر صرافی آنلاین بزرگ دیگری، مردم می‌توانند ارزهای دیجیتال و سایر ابزارهای مالی را در پلتفرم FTX معامله کنند. این صرافی یک رابط کاربر پسند ارائه می‌دهد که به اندازه کافی برای معامله‌گران سازمانی قوی است و برای افراد مبتدی نیز راحت است. صرافی FTX از طریق وب سایت و اپلیکیشن موبایل قابل دسترسی است.

در حالی که FTX هلدینگ اصلی است، دارای دو شعبه FTX.com و FTX.us است. FTX.com یک صرافی با امکانات کامل و متعدد است. FTX.us نسخه ضعیف‌تر FTX.com است و محصولات کمتری را ارائه می‌دهد تا بتواند در محدوده مقررات سختگیرانه‌ ارزهای دیجیتال در ایالات متحده عمل کند. این امر شبیه رابطه بین Binance و Binance U.S است. FTX مستقر در باهاما و شرکت وابسته آن در ایالات متحده FTX تیم‌های مدیریتی دارند اما ساختار سرمایه جداگانه دارند. ساکنان ایالات متحده فقط می‌توانند از طریق FTX US معامله کنند.

اخیراً، این شرکت با LedgerX LLC برای بهبود عملکرد خود در ایالات متحده شریک شده است. رابط اصلی FTX به کاربران امکان می‌دهد ابزارهای مختلفی را برای تجارت انتخاب کنند. حتی برای کاربران امکان داد و ستد سهام، فارکس و بازارهای سنتی را فراهم می‌کند.

ویژگی‌های برجسته صرافی FTX

FTX در بین سرمایه‌گذاران محبوب است زیرا سعی می‌کند مشکلاتی را که سایر صرافی‌های ارز دیجیتال به آن‌ها رسیدگی نکرده‌اند حل کند. به عنوان مثال، FTX اولین صرافی ارز دیجیتال است که معاملات مشتقات را ارائه می‌دهد و در عین حال معامله چنین ابزارهایی را برای همه آسان می‌کند.

قبل از FTX، نقدشوندگی یک مشکل بزرگ برای اکثر صرافی‌های ارزهای دیجیتال بود، زیرا اغلب برای معامله‌گران دشوار بود که با قیمت دلخواه خود وارد معامله شده و از آن خارج شوند. با این حال، FTX تضمین می‌کند که معامله‌گران می‌توانند همیشه از سطح نقدشوندگی بالایی برخوردار باشند. بر اساس گزارش کوین مارکت کپ، FTX پس از بایننس و کوین بیس سومین صرافی از نظر نقدشوندگی در جهان است.

همچنین، FTX شانس clawback را که صرافی‌ها اغلب گزارش می‌دهند کاهش داده است. clawback که به آن socialized loss و auto-delevering نیز گفته می‌شود، وضعیتی است که در آن پول از سرمایه‌گذاران برای پرداخت هزینه ورشکستگی یک سرمایه‌گذار گرفته می‌شود. این امر به ندرت در مورد صرافی FTX اتفاق میفتد زیرا از یک الگوریتم پیچیده استفاده می‌کند که پوزیشن‌‌ها را به تدریج، پیش از کاهش ارزش خالص به کمتر از صفر، لیکویید می‌کند.

هدف پلتفرم معاملاتی FTX به کارگیری یک استراتژی لیکوییدی سه‌لایه‌ای است که احتمال clawback را به حداقل می‌رساند. طبق وب‌سایت رسمی پلتفرم FTX، طرح ارائه‌دهنده نقدینگی پشتیبان برای جلوگیری از هرگونه clawback کافی است.

مزایای صرافی FTX

علاوه بر ویژگی‌های معاملاتی، در اینجا مروری بر سایر مزایای قابل توجه این صرافی خواهیم داشت:

  • کارمزد معاملاتی کم: کارمزد معامله تنها از ۰.۱٪ شروع می‌شود. معامله‌گران می‌توانند با استفاده از توکن‌های FTX هزینه‌ها را بیشتر کاهش دهند.
  • امکان کسب سود: استیک کردن FTX به دارندگان حساب اجازه می‌دهد تا ۸٪ سود کسب کنند. سکه‌های سهام‌گذاری شده را می‌توان با پرداخت هزینه یا به‌صورت رایگان پس از یک دوره انتظار ۱۴ روزه از استیکینگ خارج کرد.
  • انواع سفارشات پیشرفته: صرافی FTX انواع بسیاری از سفارشات پیشرفته را برای محافظت از حساب ارائه می‌دهد. این سفارش‌ها شامل سفارش‌های حد ضرر، حد سود متحرک و برداشت سود است.
  • تأمین بودجه خیریه: وقتی با FTX معامله می‌کنید، ۱٪ از کارمزدها به سازمان‌های خیریه اهدا می‌شود.

همه چیز درباره اف تی ایکس توکن (FTT)

توکن FTT

FTT در میان بسیاری از محصولات نوآورانه موجود در صرافی FTX از جمله مهم‌ترین آن‌هاست. مانند سایر ابزارهای محبوب مانند بیت کوین، FTT دارای ارزش است، قابل معامله بوده و برای انجام تراکنش‌های مالی استفاده می‌شود.

FTT یک توکن ERC-20 است و طبق وایت پیپر آن، این توکن به گونه‌ای طراحی شده است که ستون فقرات پلتفرم FTX باشد و پذیرش و همچنین تقاضا برای محصولات FTX را افزایش دهد. در ابتدا، این توکن به عنوان پاداشی برای تراکنش‌ها ارائه می‌شد، اما با گذشت زمان، استفاده از آن در سراسر اکوسیستم گسترش یافت.

این توکن اکنون برای ارائه تخفیف‌های VIP استفاده می‌شود که به تعداد توکن‌های نگهداری شده بستگی دارد و به کاربرانی که نقدینگی را از طریق معاملات آتی با FTT ارائه می‌کنند، پاداش می‌دهد. استخراج FTT امکان‌پذیر نیست، زیرا تمام توکن‌های آن از قبل استخراج شده‌اند.

برای حمایت از ارزش FTT، صرافی FTX به طور منظم توکن‌های خود را بازخرید کرده و می‌سوزاند. ۳۳ درصد از کل کارمزدهای ایجاد شده توسط صرافی، ۱۰ درصد از کل مبلغ اضافه شده به صندوق بیمه و ۵ درصد از سایر کارمزدها برای خرید مجدد و متعاقباً سوزاندن FTT تا زمانی که نیمی از کل عرضه از بین برود استفاده می‌شود.

کاربرد توکن FTT

توکن FTT دارایی اصلی صرافی اف تی ایکس است. مجموعاً ۳۵۰ میلیون توکن FTT وجود دارد که تقریباً ۱۳۵ میلیون آن در زمان نگارش این مقاله در گردش است.

تیم FTX ادعا می‌کند که با در نظر گرفتن اثرات مثبت شبکه، توکن FTT را با دقت طراحی کرده است، به این معنی که قیمت توکن‌های FTT باید افزایش یابد زیرا این صرافی کاربران بیشتری را جذب می‌کند.

اگر کاربر، FTX به ارزش ۱۰۰ دلار داشته باشد، تخفیف کارمزد برای دارندگان FTT از ۳٪ شروع می‌شود و برای کاربرانی که حداقل ۵ میلیون دلار FTT دارند تا ۶۰٪افزایش می‌یابد. به عنوان یک میکر، اگر FTT را استیک کنید، هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید و همچنین تخفیف‌های کوچکی دریافت می‌کنید.

خلاصه‌ای از کاربردهای FTX token عبارتند از:

  • کارمزدهای معاملاتی: کارمزدهای معاملات آتی FTX کمتر و اسپردهای OTC در مقایسه با سایر صرافی‌های رمزنگاری کمتر است.
  • FTT به عنوان وثیقه: برای افزایش تقاضا برای FTT در بلندمدت، می‌توان از آن به عنوان وثیقه در معاملات آتی استفاده کرد.
  • ارزش توکن FTT: ارزش توکن FTT به طور مستقیم با گسترش و ارتقاء پلتفرم FTX در آینده متناسب است. دارندگان توکن FTT می‌توانند انتظار افزایش دارایی های خود را با افزایش قیمت FTT داشته باشند.
  • سهم سوزاندن توکن/درآمد: FTT که از FTX خریداری می‌شود، کارمزد تراکنش دارد که یک سوم آن برای خرید مجدد توکن‌های FTT استفاده می‌شود و بعداً بخشی از آن سوزانده می‌شود.
  • سود بیشتر برای دارندگان FTT: هنگامی که نوسانات بازار بزرگ در بازار کریپتو رخ می‌دهد، دارندگان FTT از صندوق نقدینگی پشتیبان FTX سود می‌برند.

همه این اقدامات انگیزه‌های قوی برای کاربران FTX برای نگه داشتن اف تی ایکس توکن ایجاد می‌کند. و همچنین در مورد کیف پول FTT، از آن‌جایی که یک توکن ERC-20 است تقریباً اکثر کیف پول‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

مزایای استیک کردن اف تی ایکس توکن

پلتفرم FTX بستری را برای کاربران فراهم می‌کند تا توکن‌های FTT خود را استیک کنند و بر اساس عوامل مختلفی مانند نرخ ارجاع، تخفیف کارمزد میکر و جوایز رأی دادن، از جمله موارد دیگر، پاداش کسب کنند.

در اینجا برخی از مزایای استیک کردن توکن‌های FTT در پلتفرم FTX آورده شده است:

  • ارجاع دهندگانی که FTT خود را استیک می‌کنند، درصد بیشتری از درآمد معرفی شدگان را دریافت می‌کنند.
  • سهام‌گذاران، روزانه برداشت رایگان ERC20 و ETH دریافت می‌کنند.
  • سهام‌گذاران FTT از تخفیف در هزینه‌های FTT و همچنین تخفیف کارمزد میکر برخوردار می‌شوند.
  • عرضه اولیه صرافی (IEO) برای پروژه‌های مختلف NFT و توکن در پلتفرم FTX نیازمند بلیط‌هایی است که بر اساس تعداد توکن‌های FTT آن‌ها در پلتفرم به سهام‌گذاران FTX داده می‌شود.
  • سهام‌گذاران FTT واجد شرایط دریافت رأی اضافی (بسته به حجم معاملات و تعداد توکن‌های FTT) در پلتفرم FTX می‌شوند.

توکن‌های FTT را فقط می‌توان پس از یک دوره ۱۴ روزه از استیکینگ خارج کرد. اگر کاربری بخواهد توکن‌های خود را unstake کند، برای آن دوره پاداشی دریافت نمی‌کند، با این حال، خبر خوب این است که کاربران می‌توانند هزینه‌ای بپردازند و فورا توکن‌های خود را از استیکینگ خارج کنند.

آیا ارز FTT یک توکن آینده‌ دار است؟

آینده توکن FTX Token

با توجه به روندهای تاریخی و الگوهای کلی قیمت ارزهای دیجیتال مشابه، سرمایه‌گذاری در FTT مناسب به نظر می‌رسد. این توکن از اوایل سال ۲۰۲۱، FTT تقریباً ۱۰۰۰٪ بازده داشته است که رقم قابل توجهی است.

بدون توجه به نوسانات، کارشناسان پیش بینی می‌کنند که FTT همچنان در آینده به قله‌های قیمتی جدیدی خواهد رسید. برخی پیش بینی کرده بودند که قیمت این رمز ارز احتمالاً ظرف چند سال از مرز ۱۰۰ دلار خواهد گذشت.

بعضی هم اعتقاد بودند که اگر رمز ارزها به شتاب خود ادامه دهند، می‌توان انتظار داشت که قیمت توکن FTT تا سال ۲۰۲۶ به ۵۰۰ دلار برسد.

امّا تمام این آرمان گرایی‌ها و پیشبینی‌های بلدپروازانه، برای زمانی بودند که صرافی FTX هنوز رقابت را به رقیب بزرگ خود یعنی بایننس واگذار نکرده بود!

ورشکستگی صرافی FTX

می‌دانیم که همانند دیگر فعالان حاضر در بازار، عنوان این قسمت برای شما هم تعجب برانگیز بود. بنابراین، بهتر است بگوییم که FTX مستقیما دچار ورشکستگی نشده و این مشکلات ناشناخته کمپانی Alameda بوده که بی اعتمادی بسیاری را برانگیخته است.

میلیاردر جوان دنیای کریپتو یعنی سم بانکمن-فرید، مالکیت صرافی FTX و پلتفرم تحقیقاتی Alameda را بر عهده دارد. بنابراین، مشکلات هریک روی دیگری هم تاثیر خواهند گذاشت. آغاز این مسائل هم به مرجع Coindesk باز می‌گردد.

در روز دوم نوامبر، Coindesk گزارشی را در رابطه با کمپانی Alameda Research ارائه کرد. طی این اطلاعیه، صحبت‌هایی با محوریت ترازنامه Alameda مطرح شد که به نقل از Coindesk، این کمپانی از پشتوانه نقدینگی فدرتمندی برخوردار نبوده و هرلحظه احتمال ورشکستگی آن وجود دارد.

ورود چانگ‌پنگ‌ژائو به ماجرا

به دنبال همین حواشی و در روز سه شنبه یعنی ۸ نوامبر، بایننس اعلام کرد که لایحه‌ای را مبنی بر خرید جدی ترین رقیب خود یعنی FTX، تنظیم کرده است.

این پیشنهاد بزرگ، نتیجه حواشی میان مدیران این دو صرافی بود که از ماه‌ها قبل آغاز شده بود و در روز گذشته به اوج خود رسید. فعلا رقم دقیقی برای آن مشخص نشده است. امّا طبق برآوردی که در ژانویه امسال انجام شده بود، ارزش کلی صرافی FTX به حدود ۳۵میلیارد دلار می‌رسید.

خرید FTX توسط بایننس

۲ روز پیش از این جریانات، مدیرعامل بایننس یعنی چانگ‌پنگ‌ژائو (CZ)، در توییتر خود اعلام کرد که بایننس ۲میلیارد دلار از دارایی FTT خود را به فروش می‌رساند. وی این تصمیم را مصون ماندن از خطرات ریزش این توکن عنوان کرد.

طی همین توییت، ژائو به اکوسیستم ترا و ارز LUNA هم اشاره کرد که در ماه می، شاهد نابودی آن بودیم. همانطور که گفتیم، مشکلات پلتفرم Alameda برروی صرافی FTX و توکن FTT موثر خواهد بود.

ژائو اضافه کرد که :«پس از فعالیتی ۳ساله، صرافی بزرگ FTX از ما تقاضای کمک کرد! با خرید این صرافی به طور کامل، می‌توانیم مشکلات نقدینگی آن را برطرف کنیم. در روزهای آینده مجددا برای خرید نهایی اقدام خواهیم کرد.»

ریزش‌های بازار

پس از هشدار بایننس مبنی بر این که هر زمان می‌تواند از معامله خارج شود، سم بانکمن-فرید اعلام کرد که اولویت فعلی وی، کاربران صرافی بوده و فارغ از هر تصمیمی، می‌‌خواهد دارایی‌های افراد در امان بماند.

این اقدام غافلگیرکننده، هیجانات بازار را به سقف رساند و قیمت بسیاری از ارزها را به کف! به طوری که توکن FTT، تنها در یک روز ۷۲ درصد ریزش کرد و از محدوده قیمتی ۲۰ دلار به ۴.۵۵ دلار رسید.

ریزش‌های بازار به FTT محدود نبوده و تا ۲۴ساعت پس از حواشی FTX و بایننس، ارزش بیت کوین (BTC) بیش از ۱۱درصد کاهش یافت تا به سطوح پایین تر از ۱۷.۲هزار دلار برسد.

اتریوم (ETH) هم با بحران شدیدی مواجه شد و با ۲۲درصد ریزش در طول یک شبانه روز، اکنون در ناحیه ۱۱۷۵ دلار معامله می‌شود. قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال در پول نو

علاوه بر ارزهای بازار، ارزش سهام کمپانی‌های مطرحی مانند Robinhood هم تا ۲۰درصد ریزش را تجربه کردند. جالب است بدانید که سم بانکمن-فرید (SBF)، از حامیا همیشگی این پلتفرم معاملاتی بوده است.

جمع‌بندی

صرافی FTX با غول‌های حوزه ارز دیجیتال و همچنین فضای مالی همکاری کرده است. به عنوان مثال، این پلتفرم با شرکت‌های Circle، True USD، Paxos، Fenwick and West، Proof of Capital، Galois Capital، Sequoia، Paradigm Capital و همچنین بسیاری دیگر شریک است.

اطلاعیه روز سه‌شنبه دنیای کریپتو و حتی دنیای بیزینس را شوکه کرد.

چرا که در اوایل سال ۲۰۲۲، سم بانکمن-فرید به عنوان ناجی دنیای کریپتو لقب گرفت. دلیل این امر هم چیزی نبودجز سرمایه گذاری‌های گسترده در طیف وسیعی از پروژه‌های کریپتویی.

Aptos Labs، Messari، Sky Mavis، LayerZero، YugaLabs و 1inch Network از جمله این پروژه‌ها بوده‌اند.

نمی‌توان کتمان کرد که در دو سال اخیر، حجم معاملات در FTX به طور تصاعدی افزایش یافته است. همچنین به دلیل مشکلات قانونی رقبای صاحب نامی مانند BitMex و OKEx، این صرافی توانست در رقابت پلتفرم‌های مالیاتی سبقت بگیرد.

با این حال، دیدیم که پس از صحبت‌های مدیرعامل بایننس یعنی CZ، صرافی FTX فاصله چندانی تا سقوط ندارد. اگرچه که هنوز نمی‌توان از چیزی با اطمینان سخن گفت. امّا از این پس، احتمالا باید از FTX به عنوان یکی از شرکت‌های خریداری شده توسط صرافی Binance یاد کنیم!

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

0

نظر مخاطبان (0)