0

3

هشدار منتقدان در مورد آسیب‌پذیری بیتکوین در صورت تأیید شدن ETF آن!

در ماه‌های اخیر راه‌اندازی احتمالی ETF اسپات بیتکوین سروصدای زیادی به پا کرده که در افزایش قیمت اخیر آن نیز منعکس شده است. اما همه مشتاق این اتفاق نیستند؛ برخی نگرانند ETF اسپات بیت کوین شاید بیتکوین را دقیقاً مانند بازارهای طلا و نقره آسیب‌پذیر کند. گرفتن مجوز راه‌اندازی این صندوق ممکن است درهایی را به روی شیوه‌های دستکاری باز کند که یادآور مورد ادعا شده در این فلزات گرانبها است.

هشدار منتقدان نسبیت به آسیب پذیری بیتکوین در صورت تایید etf آن
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

فهرست

Created with Sketch.

ای تی اف بیت کوین ممکن است برای رشد و ارزش گذاری کریپتو یک موهبت به نظر برسد. با این حال، نگرانی هایی وجود دارد که می‌تواند ETFهای طلا و نقره را با استفاده از منابع ساختگی BTC به عنوان اهرمی برای معاملات آتی منعکس کند. با آزاد کردن این عرضه ساختگی می‌توان با افزایش سریع قیمت ها مقابله کرد. به جای به دست آوردن بیت کوین واقعی، سرمایه‌گذاری کردن در ETF بیت کوین، عرضه واقعی را کاهش نمی دهد. اپراتورهای ETF ممکن است از موقعیت های بسیار فراتر از دارایی های قابل تأیید آنها استفاده کنند و قیمت ها را تغییر دهند.

ارز دیجیتال

در ۱۶ اکتبر ۲۰۲۳، Josef Tětek، تحلیلگر بیت کوین در Trezor اظهار داشت «ای تی اف، در واقع فیات سازیِ بیت کوین است». وی معتقد است ETF در دراز مدت ممکن است برای BTC سودی نداشته باشد. به نظر وی « ETF بیت کوین یکی از بدترین چیزهایی است که می‌تواند برای پذیرش بیشتر این رمز ارز اتفاق بیفتد. این حمله‌ای است به روش خود حضانتی که استفاده واقعی (چه به عنوان دخیره ارزش چه به عنوان ابزار مبادله) را جایگزین حدس و گمان احمقانه قیمت‌ها می‌کند».

Tětek در ادامه توضیحاتش گفت:

ETFها بسیار بدتر از صرافی‌ها هستند، زیرا حداقل می‌توانیم توانایی پرداخت بدهی آنها را آزمایش کنیم. اگر ثابت شود آنها یک طرح پانزی پیپر بیت کوین را اجرا می‌کنند، قبل از اینکه خیلی بزرگ شوند از بین می‌روند (مانند FTX، Blockfi، و غیره).

اولین محصول قابل معامله در بورس طلا در سال ۱۹۶۱ به عنوان یک صندوق با سرمایه ثابت (Closed-end Fund) عرضه شد و در سال ۱۹۸۳ درهای خود را به روی سرمایه‌گذاران بیشتری باز کرد. این صندوق در سال ۱۹۸۶، پس از دو دهه حضور در بورس اوراق بهادار تورنتو، جایگاه خود را در بورس اوراق بهادار ایالات متحده پیدا کرد و در مارس ۲۰۰۳، به عنوان اولین ETF فیزیکی طلا به نام «اوراق بهادار شمش طلا » فهرست شد. از زمان عرضه چنین صندوق‌هایی، بسیاری از افراد ظاهراً ETFها و مراکز مالی قدرتمند را  دلیل  تقلب در  قیمت فلزات گرانبها دانسته‌اند.

این سوء‌ظن به ETF بیت کوین نیز نسبت داده می‌شود، جاییکه صد هزار بیت کوین ETF ممکن است توسط پییری نامعتبر تحت‌الشعاع قرار گیرد. چنین ETFی می‌تواند به‌راحتی از منابع ساختگی استفاده و به شرکت‌ها در پوشش معاملات مشتقی گسترده کمک کند. هنگامی که قیمت‌ها به طور ناگهانی بالا می‌روند، این عرضه واهی ممکن است برای مهار این افزایش آزاد شود. گفته می‌شود طلا قربانی چنین اقداماتی شده است. به عنوان مثال، دو تاجر فلز سابق جی پی مورگان (JPMorgan) سال گذشته به دلیل دستکاری بازار طلا و دیگر فلزات گرانبها، محکوم به کلاهبرداری شدند.

جی پی مورگان در سال ۲۰۲۰، اتهامات ایالات متحده در مورد دستکاری قیمت آتی فلزات گرانبهای خود از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ را حل و فصل کرد. گفته می‌شود نقره نیز از دستکاری مشابهی رنج می‌برد. نهادهای مالی بزرگ اغلب به استفاده از موقعیت های فروش برای سرکوب قیمت نقره متهم می‌شوند. چنین تاکتیک‌های پنهانی علیه طلا و نقره در مقالات تحقیقاتی و افشاگری‌های مختلف آشکار شده‌اند. نگرانی فزاینده ای وجود دارد که جهان غیرمتمرکز رمزارز نیز شاید به همین سرنوشت دچار شود.

فردی در پلتفرم اجتماعی X توضیح داد: «راه‌اندازی ETF اسپات بیت کوین خوب نیست، زیرا بلک راک بوسیله آن می‌تواند بیت کوین خریداری‌شده با دلار دیگران را خریداری و کنترل کند… »

اگرچه ETFهای بیتکوین ممکن است نحوه دسترسی را دموکراتیک کنند، اما مخالفان معتقدند اهرم‌ها و شیوه‌های سوداگرانه نهادهای نظارتی و سرمایه‌گذاران را انحصاری می‌کنند. در این حالت مانند ETFهای فلزات گرانبها، کشف قیمت ممکن است کاری دشوار باشد. یکی دیگر از علاقه‌مندان به بیتکوین این هفته در رسانه اجتماعی ایکس توضیح داد: «بهترین حمله دولتی به بیتکوین راه‌اندازی یک ETF خواهد بود. جالب‌ترین قسمتش این است که بیتکوین بازها بیشتر از همه خواهان تأیید این ETF هستند». یکی دیگر از کاربران شبکه ایکس نیز همین دیدگاه را به اشتراک گذاشت و آینده شومی را برای این ارز دیجیتال غیرمتمرکز متصور شد

این شخص در پستش نوشت: «تأیید ETF اسپات بیت کوین برای معامله‌گران کوتاه‌مدت خوب است زیرا قیمت BTC سر به فلک می‌کشد، اما برای همه سرمایه‌گذاران خرده فروش بیتکوین بد خواهد بود، زیرا دیگر شاهد سطح واقعی قیمت نخواهیم بود. به محض اینکه بازیکنان بزرگ وارد عمل شوند، بیت کوین سیاسی می‌شود». با اینحال، همه با این تز موافق نیستند. کاربر دیگری در X استدلال کرد نشان دادن ETF بیتکوین به عنوان عاملی بد، مضحک است و معتقد است ماهیت غیرمتمرکز رام‌نشدنی بیتکوین همیشه غالب خواهد بود.

این شخص به طنز گفت: «ETF بیتکوین برای این ارز دیجیتال بد است. افرادی که این را می گویند، فکر می کنند بیت کوین مانند طلا است. آنها نمی‌دانند که شما نمی‌توانید بیت کوین را در دراز مدت کنترل کنید. اجازه دهید وال استریت تمام ETFهای مورد نظر خود را راه‌اندازی کند. آنها هرگز نمی‌توانند بیت کوین را کنترل کنند».

نظر شما در مورد منتقدان ETF اسپات بیت کوین چیست؟ آیا به نظر شما ترس آنها درست و به‌جا است؟

منبع: بیتکوین دات کام

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)