0

4

واکنش بیت کوین و اتر نسبت به سیاست هاوکیش فدرال رزرو

قیمت بیت کوین (BTC) اوایل صبح پنجشنبه (۲۱ سپتامبر۲۰۲۳) برای مدت کوتاهی به زیر منطقه ۲۶۹۰۰ دلار رسید، اما اکنون بالای ۲۷ هزار دلار معامله می‌شود. قیمت اتر (ETH) نیز کاهش یافت و در حال حاضر در محدوده ۱۶۰۰ دلار مانده است.

نرخ بهره فدرال رزرو تغییر نکرد
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

فهرست

Created with Sketch.

فدرال رزرو آمریکا در نشست ماه سپتامبر خود در روز چهارشنبه نرخ بهره را تغییر نداد. پس از اینکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو گفت ممکن است برای مهار تورم به افزایش بیشتر نرخ بهره نیاز باشد، بیت کوین برای مدت کوتاهی به زیر ۲۶۹۰۰ دلار آمریکا سقوط کرد. اما این ارز دیجیتال اکنون بالاتر از سطح پشتیبانی ۲۷۰۰۰ دلار معامله می‌شود. قیمت اتریوم نیز کاهش یافت اما همچنان  بالای سطح ۱۶۰۰ دلار است. بیشتر ده ارز دیجیتال برتر بازار به غیر ازاستیبل کوین‌ها طی ۲۴ ساعت گذشته دچار افت قیمت شدند. تونکوین (Toncoin) با افت بیش از ۶٪ بیشترین میزان کاهش قیمت‌ را به خود اختصاص داد. معاملات آتی سهام آمریکا نیز صبح پنجشنبه در پی این نشست کاهش یافت.

خرید ارز دیجیتال

کاهش قیمت رمزارزها در پی نگرانی افزایش نرخ

بیت کوین تا ساعت ۷:۳۰ صبح به وقت هنگ کنگ با ۰.۲۸٪ کاهش در شبانه‌روز گذشته به ۲۷.۱۳۷.۷۰ دلار رسید، اما بر اساس داده‌های کوین مارکت کپ، این رمزارز معیار بازار سود هفتگی ۳.۵۲ درصدی خود را حفظ کرد.

فدرال رزرو یا همان بانک مرکزی آمریکا در نشست خود در روز چهارشنبه از ثابت ماندن نرخ بهره خبر داد. این نرخ بین ۵.۲۵ درصد و ۵.۵۰ درصد که بالاترین سطح آن در ۲۲ سال گذشته است، ادامه خواهد داشت. فدرال رزرو نرخ بهره پیش‌بینی‌شده خود تا پایان سال ۲۰۲۳ را به ۵.۶ درصد افزایش داده که نشان دهنده افزایشی دیگر در سال آینده است. این آژانس همچنین پیش‌بینی نرخ بهره خود را تا انتهای سال ۲۰۲۴، از ۴.۳ درصد در ماه ژوئن به ۵.۱ درصد افزایش داده است.

با احتمال ۹۹ درصدی تغییر نکردن نرخ بهره در نشست اخیر FOMC، واضح بود که شاهد تثبیت سیاست نرخ بهره هستیم. با این حال، مایکل سیلبربرگ، رئیس بخش روابط سرمایه‌گذار در صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال AltTab Capital، در اظهارنظری ایمیلی گفت: «با اینحال جای تعجب داشت که این گزارش بر کاهش آهسته‌تر نرخ نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی تاکید می‌کرد».

سیلبربرگ افزود: «فدرال رزرو با احتمال کاهش این نرخ در سال ۲۰۲۴ که اکنون در اوج آن هستیم به ما اطمینان خاطر می‌بخشد، اما برای ما سخت است که آنچه را که امروز گفته شده با خوش‌بینی بیش از حد بپذیریم».

پس از اعلام پاول، بیت کوین در اوایل صبح پنجشنبه بیش از ۱.۵ درصد سقوط کرد و به ۲۶.۸۶۴.۰۸ دلار رسید، اما دوباره به محدوده ۲۷ هزار دلار بازگشت.

در بخش نظارتی، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) اعلام کرد نظارت خود را بر صنعت کریپتو گسترش خواهد داد. این آژانس قبلاً از چندین شرکت کریپتویی از جمله ریپل، بایننس و کوین بیس به اتهام نقض اوراق بهادار شکایت کرده است.

دیوید هیرش، رئیس بخش کریپتوی SEC روز سه‌شنبه در کنفرانسی در شیکاگو اظهار کرد: «ما به اقدامات خود در این خصوص ادامه خواهیم داد».

مارکوس تیلن، رئیس تحقیقات و استراتژی در پلتفرم خدمات دارایی دیجیتال Matrixport، علیرغم نگرانی‌های مداوم نظارتی و افزایش نرخ، گفت که تعدادی «سیگنال‌های بریک اوت» برای بیت کوین می‌بیند که شامل حرکت این کوین بالاتر از میانگین ۵۰ روزه ۲۷۱۰۳ دلار است.

اتر با ۱.۲۶% کاهش به ۱۶۲۲.۸۴ دلار رسید، اما در این هفته همچنان ۰.۹۷% بالاتر معامله می‌شد. ده ارز دیجیتال برتر دیگر بازار به استثنای XRP و SOL که به ترتیب ۱.۵۲% و ۱.۳۳% افزایش یافتند، دچار افت قیمت شدند.

تون کوین، توکن بومی شبکه TON سر دسته ارزهای دیجیتال متضرر بود. این کوین با افت ۶.۵۴ درصدی به ۲.۴۱ دلار آمریکا رسید، اگرچه رشد هفتگی ۲۷.۲۰ درصد خود را حفظ کرد. قیمت این ارز دیجیتال طی ۳۰ روز گذشته تقریباً ۷۵٪ افزایش یافته است.

TON یک شبکه بلاک چینی است که توسط غول پیام رسان تلگرام توسعه یافته است. توکن Toncoin هفته گذشته با راه‌اندازی TON Space تقویت شد؛ یک کیف پول دیجیتالی خودحضانتی که به‌تازگی در دسترس ۸۰۰ میلیون کاربر تلگرام قرار گرفته است.

ارزش کل بازار کریپتو طی شبانه‌روز گذشته ۰.۴۷ درصد کاهش یافته و به ۱.۰۷ تریلیون دلار رسیده است، این در حالی است که حجم معاملات آن با ۲.۷۵ درصد افزایش به ۲۸.۰۵ میلیارد دلار رسیده است.

سقوط وال استریت پس از نشست فدرال رزرو

معاملات آتی سهام آمریکا صبح پنجشنبه کاهش یافت و هر سه شاخص اصلی آن تا ساعت۹:۵۰ صبح به وقت هنگ کنگ دچار افت ارزش شدند. بیشترین میزان این کاهش‌ها با ۱.۵۳٪ کاهش به شاخص نزدک کامپوزیت اختصاص یافت.

بیشتر شاخص‌های سهام آسیایی نیز صبح پنجشنبه افت داشتند. شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ، نیکی ۲۲۵ ژاپن و کوسپی کره جنوبی همگی دچار زیان شدند، اما شاخص شانگهای کامپوزیت چین رشدی جزئی داشت. شاخص کوسپی با افت ۱.۲۲ درصدی بیشترین میزان کاهش را در بین سایرین ثبت کرد.

اگرچه فدرال رزرو تصمیم گرفته در ماه سپتامبر نرخ بهره را تغییر ندهد و ثابت نگه دارد، اما به نظر رویکردی هاوکیش دارد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در نشست خبری روز چهارشنبه گفت: «برای رسیدن به تورم ۲ درصدی راه درازی در پیش داریم».

وی افزود: «ما حاضریم در صورت لزوم نرخ‌ها را بالاتر ببریم، اما قصد داریم تا زمانیکه مطمئن شویم تورم به‌طور پایدار در جهت هدف ما حرکت می‌کند، سیاست‌ها را در سطحی محدود نگه داریم».

با نگاهی به آینده، ۱۲ نفر از ۱۹ شرکت‌کننده در کمیته بازار آزاد فدرال طرفدار افزایش ۲۵ واحد دیگر به نرخ بهره تا پایان سال جاری بودند. سیما شاه، استراتژیست ارشد جهانی در Principal Asset Management اظهار کرد: «پیش‌بینی‌های جدید نشان می‌دهد فدرال رزرو کمابیش به چشم‌انداز خود برای Soft Landing اعتماد دارد و به‌نوبه‌خود، فضای بسیار کمی برای تعدیل سیاست‌ها در سال آینده وجود خواهد داشت».

در همین حال، گنادی گلدبرگ، رئیس استراتژی نرخ بهره ایالات متحده در بانک سرمایه گذاری TD Securities در نیویورک، این سوال را مطرح کرد که آیا سیاست پولی انقباضی فدرال رزرو می‌تواند بدون وارد آوردن خسارات زیاد تغییراتی مثبت در اقتصاد به وجود آورد یا خیر.

«آنها از نرخ‌های بالاتر برای مدت طولانی‌تر صحبت می‌کنند، اما واقعاً این اقتصاد است که ملاک است و اگر از خود انعطاف نشان دهد، فکر نمی‌کنم این پیش‌بینی‌های نقطه‌ای عملاً وقفه‌ای ایجاد کنند.»

فدرال رزرو در تاریخ ۱ نوامبر برای تصمیم‌گیری بعدی خود در مورد نرخ بهره نشست دارد. ابزار CME فد واچ احتمال عدم افزایش نرخ بهره در ماه نوامبر را تاکنون ۷۱.۶ درصد و در ماه دسامبر را ۵۳.۴ درصد پیش‌بینی کرده است.

سرمایه‌گذاران اکنون برای کسب بینش بیشتر در مورد تورم ایالات متحده، منتظر انتشارآمار اولیه مطالبات بیکاری ایالات متحده در روز پنجشنبه و گزارش شاخص مدیران خرید S&P Global در روز جمعه هستند.

منبع: فورکاست نیوز

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)