0

1

استقرار قراردادهای هوشمند در شبکه بیت کوین با طرح جدید «BitVM»

یک مقاله تحقیقاتی که در این هفته منتشر شده است، الگوی جدیدی را برای استقرار قراردادهای هوشمند به سبک اتریوم در شبکه بیت کوین ترسیم کرده است.

راه‌اندازی قرادادهای هوشمند در شبکه بیتکوین تحت عنوان طرح بیت وی ام bitvm
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

وایت پیپر بیت وی ام (BitVM) ۹ اکتبر توسط رابین لینوس (Robin Linus)، یکی از مشارکت‌کنندگان اصلی پروژه زیروسینک (ZeroSync) ارائه شده است. لینوس در حال ساخت ابزارهایی برای توسعه‌دهندگان است تا بتوانند از اثبات دانش صفر در بیت کوین استفاده کنند.

هدف BitVM اجرای تورینگ کامل بدون پیچیده‌تر کردن شبکه برای سایر کاربران است. در BitVM، محاسبات خارج از زنجیره انجام می‌شود و سپس روی زنجیره تأیید می‌شود؛ چیزی شبیه به رول‌آپ‌های آپتیمیستیک اتریوم است.

در تئوری، نباید محدودیتی در پیچیدگی محاسبات وجود داشته باشد، زیرا محاسبات خارج از زنجیره انجام می شوند، بنابراین هیچ خطری برای مسدود شدن شبکه به هزینه سایر کاربران وجود ندارد.

لینوس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این قابلیت، ایجاد قراردادهای هوشمند واضح‌تر را در بیت کوین امکان‌پذیر می‌کند. به‌ویژه، عملکردی را اجرا می‌کند که فکر می‌کردیم برای آن به یک سافت فورک نیاز داریم».

این پروتکل از دو طرف اثبات کننده (Prover) و تأیید کننده (Verifier) تشکیل شده است. اثبات‌کننده ادعا می‌کند یک تابع خاص در صورت داده شدن ورودی‌های معین، خروجی خاصی تولید می‌کند. این دو طرف یک توالی تراکنش را از قبل امضا می‌کنند و یک بازی پرسش-پاسخ بین آنها شکل می‌گیرد. سپس سپرده‌های آنچینی را به آدرس بیت‌کوین ارسال، قرارداد را فعال و شروع به مبادله داده‌های خارج از زنجیره (آفچینی) می‌کنند، و تأیید کننده می‌تواند در صورت ادعای نادرست، سپرده اثبات کننده را دریافت کند. لینوس نوشت: «این به این معنی است که مهاجمان همیشه سپرده‌های خود را از دست می‌دهند».

محدودیت‌های BitVM

پیشنهاد لینوس باعث واکنش‌های زیادی در شبکه اجتماعی X شد و مفسران سریعاً به محدودیت‌های BitVM اشاره کردند.

یک نویسنده بیتکوین با نام مستعار شینوبی  (Shinobi)،به این نکته اشاره کرد که هزینه مدیریت داده‌های خارج از زنجیره «بسیار زیاد» است و پروتکلی که فقط شامل دو طرف اثبات کننده و تأیید کننده باشد، خود یک «محدودیت بزرگ» است.

باب بادیلی (Bob Bodily)، مدیرعامل بازار Ordinals Bioniq، در پستی در X نوشت: «BitVM مانند یک نسخه محدود اولیه از ماشین مجازی اتریوم (EVM) است».

او اظهار کرد:

بیت وی ام پیشرفتی شگفت‌انگیز است، اما در حال حاضر کاستی‌های زیادی در آن وجود دارد که اکثراً قابل حل هستند. تا چند ماه آینده این نواقص برطرف خواهند شد و در این مرحله، اسکریپت بیتکوین توانمندتری را بدون ارتقای آن خواهیم داشت.

قراردادهای هوشمند بیت کوین

پیاده‌سازی قابلیت‌های قرارداد هوشمند در شبکه بیتکوین اقدامی جدید نیست. مدتی است که توسعه‌دهندگان بیت‌کوین به دلیل زبان برنامه‌نویسی ساده‌تر آن در مقایسه با بلاک‌چین‌هایی مانند اتریوم یا سولانا، تلاش می‌کنند تا راه‌هایی برای دور زدن محدودیت‌های این شبکه بیابند.

در دسامبر سال گذشته، پروژه بلاک چینی استکز (Stacks)، وایت پیپری را منتشر کرد که دارایی‌های دیجیتال خود با نام استکز بیتکوین  (sBTC) را به عنوان روشی برای آوردن قراردادهای هوشمند به بیت کوین مطرح کرده بود.

منبع: کوین دسک

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)