0

2

بیت کوین در انتظار اعلام نرخ بهره به زیر ۲۶ هزار دلار بازگشت

دیروز (۱۳ ژوئن ۲۰۲۳) در پی انتشار شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) ماه مه که نشان از کاهش تورم داشت باعث شد قیمت بیت کوین (BTC) برای لحظاتی به بالای ۲۶ هزار دلار برسد، اما اندکی بعد دوباره به زیر این محدوده کشیده شد.

قیمت بیت کوین پس از اعلام عدد CPI
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

فهرست

Created with Sketch.

بیت کوین بزرگترین ارز دیجیتال بازار کریپتو با ۰.۲٪ کاهش در شبانه‌روز گذشته در حال حاضر با قیمت ۲۵۸۴۶ دلار در حال معامله شدن است. این ریزش در حالی صورت گرفته که قیمت بیت کوین یک ساعت پس از اعلام عدد CPI از سوی اداره آمار کار ایالات متحده که ۴ اعلام شد و بر خلاف پیش‌بینی‌ها که عدد ۴.۱ تصور می‌شد و در ماه آوریل هم عدد ۴.۹ بود، بهتر از حد انتظار عمل کرد و باعث شد به بالای سطح ۲۶ هزار دلار برسد.

خرید ارز دیجیتال

قیمت بیت کوین در حال حاضر طی چهار روز گذشته زیر محدوده ۲۶ هزار دلار ثابت مانده، زیرا سرمایه گذاران علیرغم نگرانی پیرامون  شکایت‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) علیه صرافی‌های کریپتویی Binance و Coinbase  منتظر آخرین قرائت تورم و تصمیم فدرال رزرو برای نرخ بهره در روز چهارشنبه هستند.

به نظر می‌رسد فدرال رزرو رویکرد تهاجمی خود را متوقف کرده است. همین یک سال پیش عدد CPI ٪۸.۶ اعلام شد که فدرال رزرو را وادار کرد نرخ بهره صندوق‌های فدرال را تا ۷۵ واحد پایه (bps) افزایش دهد و وضعیت دارایی‌های ریسک‌پذیر مانند ارزهای دیجیتال را بغرنج کند.  

تیم فراست (Tim Frost)، مدیرعامل پلتفرم  Yield App، نوشت: « اگرچه امروز خبر خوبی برای اقتصاد ایالات متحده و بیت کوین داشتیم، اما هر گونه نوسانی که ممکن است ناشی از اعلام نرخ بهره یا رکود اقتصادی ایالات متحده باشد، احتمالاً برای دارایی‌های کریپتویی مفید خواهد بود .حتی آلت‌کوین‌ها که برخی از آنها در هفته گذشته تا ۳۰٪ از ارزش خود را از دست داده‌اند نیز سود خواهند برد.»

فراست نظرش این است که شکایت‌ SEC با پایان دادن به گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه آیا این آژانس علیه دو تا از برجسته‌ترین کسب‌وکارهای صنعت کریپتو اقدام قانونی می‌کند یا خیر، «قطعیت» را به بازارها ارائه کرده است. این شکایت همچنین ممکن است دادگاه‌ها و رگولاتورها را مجبور کند که در مورد رمزارزها به عنوان اوراق بهادار، کالا یا موارد دیگر تصمیم بگیرند.

وی در ادامه گفت: «شاید اکنون اکثر سرمایه‌گذاران آمریکایی از این نوع دارایی‌ها صرف‌نظر کرده باشند، اما با این حال می‌توانیم شاهد آغاز سرمایه‌گذاری تازه در این توکن‌ها باشیم که اصلاً به اقتصاد ایالات متحده یا سیاست‌های آن مرتبط نیست.»

اتر (ETH) دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار از نظر ارزش نیز از الگوی BTC پیروی کرد و اندکی افزایش قیمت داشت. اتریوم در حال حاضر در محدوده ۱۷۳۵ دلار در نوسان است و تقریباً همان جایی است که روز دوشنبه در همین زمان در آنجا بود. در میان ۱۹ توکن ذکرشده در شکایت‌، ALG و MATIC، توکن‌های بلاک چین پالیگان و الگوراند اخیراً ۰.۳% و ۰.۸% افزایش یافته‌اند، در حالی که قیمت توکن AXIE، رمزارز بومی بازی بلاک چینی اکسی اینفینیتی، کمی ریزش داشت. توکن BNB بایننس نیز ۳.۳ درصد افزایش یافت. طبق بررسی‌ها، شاخص بازار که معیاری برای عملکرد کلی بازار است ۰.۳٪ افزایش یافته است.

در همین حال، شاخص‌های اصلی بازار سهام نیز تا حد زیادی تحت‌تأثیر گزارش CPI قرار گرفتند و شاخص‌های معیاری چون Nasdaq Composite و S&P 500 به ترتیب ۰.۸ و ۰.۶ درصد افزایش یافتند. بازدهی اوراق ۱۰ ساله خزانه آمریکا به ۳.۸ درصد افزایش یافت، در حالی که شاخص نفت خام برنت (Brent) که معیاری برای سنجش بازارهای انرژی است، اندکی کاهش پیدا کرد و با قیمت ۷۳ دلار در هر بشکه مبادله شد که از اوج قیمتیِ خود در سال گذشته (۱۱۲ دلار) بسیار فاصله داشت.

الیور راست (Oliver Rust)، رئیس محصول Truflation که داده‌های تورمی مستقل را از بخش‌های مختلف جمع‌آوری‌می‌کند، به کاهش قیمت انرژی و نرخ تورم کلی اشاره کرد و نسبت به آرام شدن بازار مشاغل پر تب‌وتاب این روزها ابراز امیدواری کرد. چرخش‌های نامطلوب در شاخص‌های اقتصاد کلان، همیشه بازار کریپتو را دچار آشفتگی نمی‌کند. اما راست محتاطانه این را هم گفت که «به نظر می‌رسد اقتصاد حداقل به سمت رشد منفی ۲۵ درصد در حال حرکت است.»

خرید بیت کوین

«از نظر فنی رکود اقتصادی به دو فصل متوالی رشد منفی اشاره دارد. به این ترتیب، اگر رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم به کاهش خود ادامه دهد، اقتصاد ایالات متحده خود را بر بستری متزلزل خواهد یافت. بانک مرکزی مجبور خواهد شد مأموریت خود را از کاهش تورم به اجتناب از رکود تغییر دهد، به‌ویژه در بحبوحه کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده که به همین زودی‌ها آغاز خواهد شد. وجود نرخ‌های بهره در سطوح فعلی شاید هدفی واقع‌بینانه باشد، اما نرخ‌های بالاتر در کنار دیگر مشکلات می‌تواند غیرقابل‌تحمل باشد.»

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)