0

0

اینفلوئنسر کریپتو مدعی است سیستم چند امضایی Chainlink دیفای را نابود می‌کند!

کریس بلک (Chris Blec)، اینفلوئنسر محبوب رمزارز ادعا کرده است صنعت DeFi برای مخفی کردن نقطه‌ضعفی اساسی در شبکه Chainlink تبانی می‌کند.

اینفلوئنسر کریپتو مدعی است سیستم چند امضایی Chainlink دیفای را نابود می‌کند
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

کل صنعت دیفای –VCها، DAOها، توسعه‌دهندگان، همه- در حال تبانی هستند تا این واقعیت را پنهان کنند که اگر ۵ نفر به انتخاب chainlink@ تصمیم بگیرند (یا مجبور شوند) کاری را برخلاف روال انجام دهند، کل اکوسیستم DeFi می‌تواند عمداً در یک چشم برهم‌زدنی نابود شود.

کریس بلک، ۷ فوریه ۲۰۲۳

به گفته بلک، توسعه‌دهندگان، سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAO) و سرمایه‌گذاران خطرپذیر و سایرین در فضای DeFi با هم تبانی می‌کنند تا این واقعیت را پنهان کنند که اگر ۵ نفر که توسط Chainlink انتخاب شده‌اند، تصمیم بگیرند (یا مجبور شوند) سرکشی کنند، کل اکوسیستم DeFi می‌تواند در یک چشم به هم زدن نابود شود.

آسیب‌پذیری که بلک به آن اشاره می‌کند قرارداد چند امضایی ۴ از ۹ است که Chainlink را کنترل می‌کند. او معتقد است قرارداد چند امضایی که قبلاً ۳ از ۲۰ بود، تضمین ضعیفی داشت و قابل اعتماد نبود. منظور از سیستم چند امضایی ۴ از ۹ اقدامی امنیتی است که برای تأیید یک تراکنش حداقل به ۴ امضا از ۹ امضا نیاز دارد.

خرید ارز دیجیتال

 یک قرارداد چند امضایی (Multisig) معمولاً از داخل مورد حمله قرار می‌گیرد که در این مورد، دارندگان کلید تعیین‌شده توسط Chainlink هستند. به نظر کریس بلک اگر این ویژگی به خطر بیفتد می‌تواند اثری دومینویی ایجاد کند و عواقب ناگواری را برای پروژه‌های مبتنی بر اوراکل‌های Chainlink به دنبال داشته باشد، زیرا این سیستم می‌تواند هر منبعی را از هر فید قیمت حذف یا به آن اضافه کند.

به گفته این اینفلوئنسر رمزارز، این ریسک به پروژه‌های محبوب DeFi مانند Aave و MakerDAO که از اوراکل‌های Chainlink برای داده‌های قیمت استفاده می‌کنند، سرایت می‌کند. اگرچه اوارکل‌های قیمتی به Aave کمک کردند تا در سال ۲۰۲۲ تراکنش‌هایی بالغ بر ۲ تریلیون دلار داشته باشد، اما بلک در مورد اتکای Aave به این اوراکل های قیمتی ابراز نگرانی می‌کند. لیست پروژه‌هایی که به Chainlink متکی هستند، از زمانی که این شبکه گواهی اثبات ذخیره خود پس از فروپاشی صرافی FTX را ارائه کرد، در حال افزایش است.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)