0

0

دلیل جهش قیمت اخیر بیت کوین به ۲۴.۵ هزار دلار!

بیت کوین با گذشت بیش از دو هفته، برای اولین بار به بالای منظقه ۲۴ هزار دلار رسید، زیرا سرمایه‌گذاران پس از ورود نهادهای تنظیم‌کننده ایالات متحده برای حمایت از سپرده‌های بانک سیلیکون ولی (SVB) و بانک Signature (SBNY) نفسی راحت کشیدند و امیدوار شدند که با این حادثه نزدیک به فروپاشی، فدرال رزرو از سیاست پولی خصمانه خود عقب‌نشینی کند.

جهش قیمت بیت کوین
هستی تاری

زمان مطالعه :

2 دقیقه

بر اساس داده‌های بازار، بیت کوین بزرگترین ارز دیجیتال بازار کریپتو با بیش از ۱۰ درصد افزایش در ظهر روز دوشنبه تا ۲۴.۵۷۴ دلار معامله شد. این ارز دیجیتال روز جمعه با سقوط SIVB به زیر ۲۰۰۰۰ دلار سقوط کرده بود.

به عقیده‌ی برخی از تحلیلگران، بازارها به دلیل تصمیمات رگولاتوری در اواخر روز یکشنبه برای جذب سپرده‌گذاران بانک‌های Signature و Silicon Valley که دوستدار ارزهای دیجیتال هستند، رونق گرفته است. در اوایل روز، آژانس نظارتی ارشد ایالت نیویورک، Signature را تعطیل کرد و اعلام کرد که «اختیار بانک را برای محافظت از سپرده سرمایه‌گذاران در دست گرفته است.»

ارز دیجیتال

مارتین لاین‌وبر (Martin Leinweber)، متخصص محصولات دارایی‌های دیجیتال در MarketVector Indexes، اظهار کرد «کمک مالی فدرال رزرو به سپرده‌گذاران برخی از ترس‌های پیرامون ریسک سرایت را که منجر به فشار فروش استقراضی (Short Squeeze) شده بود، کاهش داده است.»

این افزایش ناگهانی قیمت در روز دوشنبه باعث شد تا معامله‌گرانی که روی افت قیمت بیت کوین شرط‌بندی کرده بودند، دچار ضرر شوند و مجبور شوند ظرف یک روز حدود ۸۱ میلیون دلار از موقعیت‌های فروش بیت کوین را نقد کنند. لاین‌وبر خاطرنشان کرد که «اکثر این پوزیشن‌ها در روز جمعه زمانی که نگرانی‌ها حول خبر ورشکستگی بانک سیلیکون ولی تشدید شد، باز شدند.» این نوع شورت اسکوئیزها تمایل دارند قیمت‌ها را بالاتر ببرند.

آشفتگی در بازار با دی‌پگ شدن USDC

جو دی‌پاسکوال (Joe DiPasquale)، مدیرعامل دارایی‌های رمزنگاری BitBull Capital نیز نظرش این است که «جریان خروجی» از استیبل کوین USDC سیرکل به بیت کوین و تصمیم بایننس برای مبادله استیبل کوین‌ها از صندوق بازیابی خود به بیت کوین و اتر نیز منجر به این افزایش قیمت شده است.

روز یکشنبه بایننس اعلام کرد که برای حمایت از بازار، ۱ میلیارد دلار بایننس USD را به بیت کوین (BTC)، اتر (ETH)، بایننس کوین (BNB) و سایر توکن‌ها تبدیل خواهد کرد. این حرکت احتمالاً به فشار خرید کمک کرده است.

در همین حال، بازارها ممکن است به خاطر برخی عقب‌نشینی‌ فدرال رزرو در نتیجه انتقادهایی که به افزایش بیش از حد تهاجمی نرخ بهره آن شده بود، چنین واکنش مثبتی نشان داده باشند. تحلیلگران گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کنند در نشست کمیته بازار آزاد فدرال که در تاریخ ۲۲ مارس (۲ فروردین) برگزار خواهد شد، فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش نخواهد داد.

با این حال، لاین‌وبر گفت که علیرغم این کمک مالی موقت، احساسات بازار همچنان نگران‌کننده است و محتاطانه پیش می‌رود. او نگران پیامدهای احتمالی بیشتر و کسب‌وکارهایی است که به دلیل ناتوانی در مدیریت کارآمد جریان نقدی، آسیب جدی به این صنعت وارد کنند.

او گفت: «خرس‌ها دلایل اصلی نگرانی خود را بیان کرده‌اند، از جمله اینکه هیچ‌یک از این سیاست‌ها به مشکل اساسی عدم تطابق مدت زمان که بسیاری از این مؤسسات مالی با آن مواجه‌اند، رسیدگی نمی‌کند». وی افزود: «قابلیت وام تضمین‌شده از فدرال رزرو به صورت همتراز (و نه به قیمت بازار) تنها در شرایط بحرانی کمک‌کننده است و عدم تطابق در دارایی‌ها/بدهی‌ها و اتکای بیش از حد به سپرده‌های بزرگ با بهره صفر را برطرف نمی‌کند.

جاشوا فرانک (Joshua Frank)، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل کمپانی The Tie که ارائه‌دهنده خدمات اطلاعاتی برای دارایی‌های دیجیتال است، یادداشتی خوش‌بینانه اما محتاطانه نوشت.

وی در این یادداشت گفت: «ورشکسته شدن Silvergate ،SVB و Signature برای شرکت‌های رمزنگاری مستقر در ایالات متحده ویرانگر است. با این حال، بازار کریپتو حداقل به طور موقت به این کمک‌های مالی واکنش نشان داده است. اکنون با توجه به ابهامات پیرامون بانکداری در ایالات متحده، روایت بیت کوین به عنوان ذخیره‌ای ارزشمند و ایمن بیشتر شده است.»

فرانک همچنین اذعان داشت که: «اگرچه اقدامات مثبتِ کوتاه‌مدتی صورت گرفته، اما هنوز عوامل کلان بلندمدت زیادی وجود دارد که باید مراقب آنها بود. رگولاتورهای ایالات متحده به‌وضوح در تلاش هستند تا ارزهای رمزنگاری‌شده را از بانک خارج کنند؛ وضعیت کلان جالب به نظر نمی‌رسد و موسسات مالی بزرگ وضعیت خوبی ندارند. اگر کریپتو -و به‌ویژه بیت‌کوین- بخواهد به بهبود خود ادامه دهد، احتمالاً نیاز به حمایت گسترده از این روایت نوظهور مشابه آنچه در سال ۲۰۲۰/۲۰۲۱ با آن مواجه شدیم، خواهیم داشت.

خرید بیت کوین

در دیگر بازارها چه خبر بود

اتر (ETH)، دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار کریپتو، اواخر روز دوشنبه بیش از ۷ درصد افزایش یافت و به قیمت ۱۶۷۵ دلار رسید. OP، توکن بومی پروتکل لایه دوی آپتمیزم، ۲۱ درصد افزایش یافت. LDO، توکن حاکمیتی سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAO) نیز ۱۵ درصد سود را ثبت کرد.

خرید اتریوم

بازارهای سهام اما بعدازظهر روز دوشنبه دچار آشفتگی شدند: S&P 500، شاخص سهام معیار وال استریت، ۰.۱ درصد کاهش یافت. شاخص داو جونز Industrial Average (DJIA) نیز ۰.۲٪ افت کرد، در حالی که شاخص Nasdaq Composite  ۰.۴٪ رشد داشت.

در میان سهام مرتبط با ارزهای دیجیتال، هولدینگ Marathon Digital (MARA) پس از اینکه اعلام کرد هنوز به ۱۴۲ میلیون دلار خود در بانک Signature دسترسی دارد، ۲۵٪ افزایش قیمت را تجربه کرد.

سرمایه‌گذاران اکنون منتظر انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ماه فوریه هستند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)