0

1

زنگ خطر اتریوم؛ کمیسیون SEC از سال پیش تحقیقات خود در مورد اتر را آغاز کرده است

به نظر می‌رسد کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از سال گذشته تحقیق در رابطه با اتریوم را آغاز کرده و ممکن است یک پرونده سنگین علیه این شبکه در راه باشد.

علی ابراهیمی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

شرکت کانسنسیس (Consensys)، توسعه‌دهنده کیف پول متامسک در شکایت خود علیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) مدعی شده این آژانس، از سال گذشته تحقیقات خود در رابطه با اتریوم را آغاز کرده و به دنبال اثبات اوراق بهادار بودن اتریوم بوده است.

این اقدام کمیسیون بورس در حالی رخ می‌دهد که یکی از مقامات این کمیسیون پیش از این در سال 2018 مدعی شده بود اتریوم در کنار بیت کوین اوراق بهادار محسوب نمی‌شوند.

خرید ارز دیجیتال

به گفته وکلای کانسنسیس، ظاهرا گوربیر گروال (Gurbir Grewal)، رییس بخش اجرایی کمیسیون بورس در تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۲۳ (۸ فروردین ۱۴۰۲) دستور رسمی تحقیق در مورد «اتریوم 2.0» را صادر کرده است که به دنبال آن به کارکنان این کمیسیون اختیارات گسترده‌تری برای تحقیقات از افراد و شرکت‌های دخیل در خرید و فروش اتر فراهم کرده است. اندکی بعد، در ماه آپریل نیز این دستور رسما توسط کمیسیون بورس تایید شده است.

دستورات رسمی زمانی صادر می‌شوند که کمیسیون بورس بر این باور باشد در جایی قوانین اوراق بهادار نقض شده یا در حال نقض شدن است. به این ترتیب، کارکنانی برای تحقیق در این رابطه انتخاب شده و تمام تحقیقات به صورت خصوصی انجام می‌شوند.

هنوز SEC به این ادعا واکنش نشان نداده است.

شرکت کانسنسیس هفته گذشته از کمیسیون بورس آمریکا به دلیل رویکرد خصمانه آن شکایت کرد. این شرکت معتقد است SEC تصمیم خود را در رابطه با اوراق بهادار بودن اتریوم گرفته و حالا روی نرم‌افزار متامسک متمرکز شده است. در شکایت کانسنسیس آمده که کمیسیون بورس، اوایل این ماه به این شرکت اخطاریه ولز (Wells notice) ارسال کرده که از اقدامات اجرایی قریب‌الوقوع خبر می‌دهد. این درحالی است که کانسنسیس مدعی است در سال‌های گذشته به طور مداوم با SEC همکاری کرده است.

آیا اتریوم یک اوراق بهادار است؟

اوراق بهادار بودن یا نبودن اتریوم در سال‌های گذشته، با شکایت کمیسیون بورس از شرکت ریپل یکی از سوالات اصلی جامعه رمزارزها بوده و با اقدامات اخیر SEC دوباره مورد توجه قرار گرفته است.

شرکت کانسنسیس معتقد است تحقیقات جدید کمیسیون بورس در رابطه با وضعیت اتریوم در حالی اتفاق می‌افتد که ویلیام هینمن (William Hinman)، مدیر امور مالی کمیسیون بورس در سال 2018 علنا گفته که از نظر او اتریوم و بیت کوین اوراق بهادار محسوب نمی‌شوند.

علیرغم تایید یکی از مدیران کمیسیون بورس در گذشته، گری گنسلر، رییس فعلی SEC در ماه‌های اخیر هربار از پاسخ‌دهی به سوالات مربوط به اوراق بهادار بودن اتریوم طفره رفته است. با این حال، وی مدعی است بسیاری از ارزهای دیجیتال، اوراق بهادار هستند و به همین خاطر در رادار کمیسیون بورس قرار می‌گیرند. در سمت مقابل اما روستین بهنام (Rostin Behnam)، رییس کمیسیون معاملات آتی کالا مدعی است اتریوم یک کالا محسوب می‌شود و اوراق بهادار نیست.

برخی معتقدند این واقعیت که کمیسیون بورس سال گذشته صندوق‌های ETF فیوچرز اتریوم را تایید کرده نشان می‌دهد این ارز دیجیتال اوراق بهادار محسوب نمی‌شود.

نیت گراچی (Nate Geraci)، مدیر شرکت ETF Store در توییتی در این رابطه نوشته است:

چرا کمیسیون بورس ETFهای فیوچرز اتریوم را تایید کرد؟ به نظر می‌رسد این تایید ضمنی بر اوراق بهادار نبودن اتریوم بوده است.

خرید اتریوم
0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)