0

0

سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، دارایی‌های دیجیتال را کنترل می‌کند.

لایحه اخیر سناتور الیزابت وارن (Elizabeth Warren) به دنبال واگذاری کنترل کامل دارایی‌های دیجیتال به سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) است. بر اساس این لایحه تعهدات جدیدی برای شرکت‌های متمرکز ارزهای دیجیتال در نظر گرفته خواهد شد و به عقیده‌ی رئیس صرافی بین قاره‌ای آمریکا، این اتفاق برای بازار دارایی‌های دیجیتال خوب خواهد بود.

واگذاری کنترل کامل دارایی‌های دیجیتال به سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

2 دقیقه

به گفته جفری اسپریچر مدیرعامل صرافی ICE و سناتور الیزابت وارن، بیشتر ارزهای دیجیتال در ایالات متحده آمریکا احتمالاً به عنوان اوراق بهادار در نظر گرفته خواهند شد و قوانین حاکم بر آن‌ها نیز بر همین اساس وضع می‌شود.

تمرکز مجدد بر چهارچوب‌بندی ارزهای دیجیتال به عنوان اوراق بهادار با توجه به ورشکستگی اخیر گروه FTX که میلیاردها دلار سرمایه را از بین برد، باعث شده تا دوباره آینده سرمایه‌ فعالین بازار دارایی‌های دیجیتال در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد و این بازار در نظر قانون‌گذاران و مقامات دولت‌ها تضعیف گردد.  

صرافی بین قاره‌ای اسپریچر عملیات‌ مالی تالار بورس نیویورک را اداره می‌کند. در کنفرانس خدمات مالی که توسط شرکت  Goldman Sachs Group Inc در ۶ دسامبر (۱۵ آذر) برگزار شده بود، اسپریچر با اطمینان اظهار داشت که دارایی‌های کریپتو قرار است آئین‌نامه داشته باشند و از این پس همانند اوراق بهادار معامله گردند.

او استدلال کرد که این تصمیم در نهایت منجر به حمایت بسیار زیاد فعالین این حوزه و نظارت قانونی بر صرافی‌ها و کارگزاران متمرکز می‌شود:

این لایحه به چه معناست؟ یعنی شفافیت بیشتر، یعنی وجوه مشتری تفکیک شده، نقش کارگزار به عنوان یک دلال برای انجام معامله به دقت تحت نظارت نهاد‌های قانونی قرار می‌گیرد و صرافی‌ها از کارگزاران جدا می‌شوند. تسویه‌حساب و تهاتر‌ها نیز دیگر بر عهده صرافی‌ها نخواهد بود.

اسپریچر همچنین در ادامه صحبت‌هایش استدلال کرد که نیازی به وضع مقررات جدید صرفاً برای دارایی‌های دیجیتال نیست، زیرا اوراق بهادار درحال‌حاضر چهارچوب‌های قانونی خود را دارد و فقط قرار است با قدرت بیشتری اجرا شوند.

سناتور وارن می‌خواهد تا جای ممکن فشار‌ها را افزایش دهد

الیزابت وارن که همیشه با شک و تردید نسبت به بازار دارایی‌های دیجیتال واکنش نشان داده، اکنون در حال کار بر روی لایحه‌ای است که ظاهراً به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) به رهبری گری جنسلر (Gary Gensler) اختیارات نظارتی بیشتری را واگذار می‌کند.

بر اساس گزارش ۷ دسامبر (۱۶ آذر) منتشرشده توسط خبرگزاری آنلاین Semafor که براساس نقل‌قول از دو منبع ناشناس نزدیک به این موضوع تهیه شده است، لایحه سناتور وارن در مورد بازار کریپتوکارنسی هنوز در مراحل اولیه است، اما هدف نهایی آن پوشش مجموعه‌ای از مسائل از جمله مالیات، مقررات، امنیت ملی و مسائل زیست محیطی است.

گفته می‌شود که وارن به دنبال تحمیل تعهدات نظارتی مانند صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و به ویژه اعمال الزاماتی در حوزه‌ی کریپتوکارنسی همانند آنچه اکنون برای بانک‌ها وجود دارد، است.

در حالی که جزئیات خاصی در مورد این لایحه فاش نشده است، الکس سارابیا (Alex Sarabia) سخنگوی وارن در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری Semafor تأیید کرد که گرایش سناتور به سمت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) است.

سارابیا در ادامه اظهاراتش گفت:

او در حال کار بر روی قوانین ارزهای دیجیتال است و معتقد است که رگولاتور‌های حوزه‌ی مالی از جمله SEC، اختیارات گسترده‌ای برای سرکوب کلاهبرداری رمزارز و پولشویی غیرقانونی دارند.

بحث فرسایشی و طولانی مدتی بین قانون‌گذاران وجود دارد که دارایی‌های رمزنگاری‌شده باید در دسته کالاها یا اوراق بهادار قرار گیرند و بیت کوین (BTC) تنها دارایی است که به اتفاق آراء و به دلیل ماهیت واقعاً غیرمتمرکز آن به عنوان یک کالا دیده می‌شود.

اتر (ETH) نیز گاهی اوقات به عنوان یک کالا مورد بحث قرار گرفته است، اما این رویکرد با مخالفت‌های زیادی نیز رو‌به‌رو بوده است. لازم به ذکر است که روستین بهنام (Rostin Behnam) رئیس کمیسیون معاملات آتی کالا آمریکا (CFTC)، اخیراً در یک رویداد مرتبط با کریپتو در دانشگاه پرینستون به اظهارنظر پرداخت. او عنوان کرد که از دیدگاه خود مبنی بر کالا در نظر گرفتن اتریوم عقب‌نشینی کرده است. او اکنون معتقد است که تنها بیت کوین واجد این شرایط است.

مایکل سِیلور (Michael Saylor) بنیانگذار شرکت‌های MicroStrategy و Bitcoin maximalist، یک گام فراتر رفته و اساساً خواستار برچیده شدن تمام دارایی‌های رمزنگاری‌شده به غیر از بیت کوین است. از نظر وی تمام این شرکت‌ها و نهاد‌ها مرتکب کلاهبرداری در حوزه‌ی اوراق بهادار می‌شوند.

در ۶ دسامبر (۱۵ آذر) سیلور با حضور خود در یک پادکست عقیده خود را تکرار کرد که دارایی‌هایی مانند ریپل، اتر و سولانا همگی اوراق بهادار ثبت‌نشده هستند، زیرا توسط نهادهای متمرکز منتشر و کنترل می‌شوند. او گفت:

بهترین چیز برای جهان این است که SEC همه آن را تعطیل کند!

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)