0

0

تأکید ژائو و سِیلور بر نگهداری شخصی (Self-Custody) دارایی‌های دیجیتال!

چانگ‌پنگ ژائو (Changpeng Zhao) مدیرعامل بایننس گفت که نگهداری شخصی دارایی‌‌های دیجیتال از حقوق اولیه هر کاربر در این صنعت است. در همین حال مایکل سیلور (Michael Saylor) از کمپانی مایکرواستراتژی نیز معتقد است که نگهداری شخصی برای جلوگیری از انباشته کردن و سوء‌استفاده از قدرت توسط بازیگران قدرتمند ضروری است.

تأکید ژائو و سِیلور بر نگهداری شخصی (Self-Custody) دارایی‌هایی دیجیتال
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

در بحبوحه ابهام قابل‌توجهی که در بازار ناشی از سقوط صرافی FTX ایجاد شده است، بزرگان صنعت از سرمایه‌گذاران و معامله گران کریپتو خواسته‌اند که دارایی‌های رمزنگاری‌شده خود را خودشان نگهداری کنند.

مدیر عامل بایننس چانگ پنگ ژائو  معروف به CZ، در توییت منتشرشده از حساب شخصی خود (@cz_binance) به تاریخ ۱۳ نوامبر ۲۰۲۲ برای ۷.۶ میلیون دنبال‌کننده خود، جامعه ارزهای دیجیتال را تحت فشار قرار داد تا دارایی‌های دیجیتال خود را در کیف پول‌های رمزنگاری‌شده شخصی نگهداری کنند. متن توییت او به‌صورت زیر است:

نگهداری شخصی دارایی‌‌های دیجیتال از حقوق اولیه هر کاربر در این صنعت است. شما در هر زمان آزاد هستید که آن را انجام دهید. فقط مطمئن شوید که این کار را به‌درستی انجام می‌دهید. توصیه می‌کنیم ابتدا با مقادیر کم شروع کنید تا فناوری و ابزار آن را یاد بگیرید. اشتباهات در اینجا می‌تواند بسیار پرهزینه و جبران‌ناپذیر باشند.

مایکل سیلور رئیس اجرایی شرکت مایکرواستراتژی (MicroStrategy)، طی کنفرانس Pacific Bitcoin که ۱۰ام (۱۹ آبان) تا ۱۱ام (۲۰ آبان) نوامبر برگزار شد، در مورد مزایای نگهداری شخصی دارایی‌های دیجیتال با توجه به شرایط فعلی بازار صحبت کرد. سیلور پیشنهاد کرد که خود-نگهداری نه‌تنها حقوق مالکیت را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند، بلکه از بی‌اعتبار کردن شبکه و مشارکت‌کنندگان آن توسط بازیگران قدرتمند نیز جلوگیری می‌کند:

در سیستم‌هایی که نگهداری شخصی وجود ندارد، متولیان نگهداری دارایی سرمایه‌گذاران قدرتی بیش از حد برای خود انباشته می‌کنند و سپس می‌توانند از این قدرت سوء‌استفاده کنند.

وی در ادامه سخنانش افزود:

بنابراین نگهداری شخصی برای این طبقه گسترده متوسط سرمایه‌گذاران بسیار ارزشمند است، زیرا حفظ قدرت کنترل و تعادل دارایی‌ها برای تمامی بازیگران حاضر در این سیستم باعث می‌شود آنها در رقابت مستمر برای ارائه شفافیت و درستکاری باشند.

سیلور همچنین این استدلال را مطرح کرد که نگهداری شخصی نقش مهمی در حفظ یکپارچگی و امنیت بلاک چین ایفا می‌کند زیرا تمرکز زدایی را افزایش می‌دهد:

اگر نمی‌توانید کوین‌های خود را خودتان نگه دارید، راهی برای ایجاد یک شبکه غیرمتمرکز وجود ندارد.

تفاوت کیف پول شخصی و صرافی

به نظر می‌رسد رویدادهای اخیری که هفته گذشته رخ داد، بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را به سمت راه حل‌های خود-نگهداری سوق داده است. بر اساس گزارش شرکت تحلیلی Glassnode، از زمان سقوط ناگهانی صرافی FTX و برخی شرکت‌های وابسته به آن در اوایل نوامبر امسال، تعداد برداشت‌های بیت‌کوین (BTC) در صرافی‌های متمرکز به بالاترین حد خود در ۱۷ ماه گذشته رسیده است.

این در حالی است که در همان زمان، جریان خالص ورودی به کیف پول‌های خود-نگهداری افزایش یافته است. کیف پول قرارداد هوشمند Safe که قبلا با نام Gnosis Safe شناخته می‌شد، از سه شنبه گذشته که حماسه FTX شروع به خارج شدن از کنترل کرد، بیش از ۸۰۰ میلیون دلار ورودی خالص گزارش کرده است. توییت منتشرشده از حساب کاربری رسمی آن‌ها (@SchorLukas) نیز که در تاریخ ۱۳ نوامبر ۲۰۲۲ انتشار یافته، به همین موضوع اشاره می‌کند:

بیش از ۸۰۰ میلیون دلار ورودی خالص به @Safe از سه شنبه گذشته وارد شده است. ۳۲۵ میلیون دلار فقط در روز پنجشنبه. به نظر می‌رسد پرواز به سوی خود سرپرستی دارایی‌های دیجیتال در حال رخ دادن است.

خرید و فروش رمز ارزها

خروج از صرافی‌های متمرکز ناشی از بحران FTX همچنین مشکلاتی را برای ارائه‌دهنده کیف پول ارز دیجیتال مبتنی بر سخت‌افزار لجر (Ledger) ایجاد کرد. آن‌ها به‌دلیل مشکلات مقیاس‌پذیری موقتاً قادر به پردازش جریان‌های ورودی انبوه کاربران جدید نبودند.    

به گفتهCoinGecko، توکن کیف پول خودگردان تراست ولت (Trust Wallet) یا همان TWT خریداری‌شده توسط صرافی بایننس نیز طی ۴۸ ساعت گذشته ۸۴ درصد افزایش یافت و حتی به قیمت ۲.۱۹ دلار نیز رسید. اگرچه در ادامه در قیمت ۱.۸۳ دلار متوقف شد.

یک توکن به دارندگان خود اجازه می‌دهد تا در تصمیم‌گیری درباره نحوه عملکرد کیف پول و به‌روزرسانی‌های فنی آن مشارکت داشته باشد.

اعتماد سرمایه‌گذاران به صرافی‌های متمرکز در ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) زمانی‌که Crypto.com به‌طورتصادفی مقادیر زیادی توکن اتریوم (ETH) را به Gate.io ارسال کرد، ضربه دیگری خورد. آنتونی سسانو (Anthony Sassano) گاو اتریوم و میزبان برنامه The Daily Gwei در ۱۳ نوامبر این صرافی ارز دیجیتال را به دلیل اشتباه آن مورد انتقاد قرار داد و بعداً اظهار داشت که سرمایه‌گذاران نباید دارایی‌های خود را بیش از آن زمانی که نیاز است، در صرافی‌های متمرکز ذخیره کنند.

در همین حال جیک چروینسکی (Jake Chervinsky) رئیس انجمن بلاک چین، گفت که آموزش نگهداری شخصی از ارزهای دیجیتال باید یکی از اولین چیزهایی باشد که تازه‌واردان می‌آموزند. دن هلد (Dan Held)، یکی از حامیان بیت کوین نیز معتقد است نگهداری شخصیِ رمز ارزها به‌خودی‌خود عنصری حیاتی برای خود-حاکمیتی کاربران محسوب می شود:

بیت کوین خود را خودتان نگهداری کنید و یک گره کامل آن را اجرا کنید. اینگونه است که شما به حاکمیت بر دارایی خود دست می‌یابید. به دیگران اعتماد نکنید، بلکه خودتان به یک تأییدکننده تبدیل شوید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)